Amatariel Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #881 Del Skrevet 29. desember 2024 Nå nærmer det seg slutten av dette året, og det er på sin plass å reflektere litt! Jeg måtte gå tilbake i dagboken min her og se hva jeg skrev 1. januar i fjor. Da hadde jeg gått ned 9,3 kg i året som gikk og jeg var skuffet over det (!). Det reagerte jeg på nå, for nå har jeg heldigvis lært at det ikke er så nøye akkurat når de runde tallene som f.eks -10 kg ned kommer. Bare de kommer. Selv om jeg også i år ønsker å nå et årsmål, så kjenner jeg at det ikke betyr så mye om det ikke går akkurat nå. Jeg skal i alle fall ikke være skuffet. Jeg er tvert i mot veldig takknemlig for hvert kilo som har forsvunnet. ✨ Hva var det viktigste jeg lærte i år? At man kommer langt med tålmodighet. Selv om jeg ikke raser ned i vekt, så tikker det sakte men sikkert nedover. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har klart å ha et minusresultat to år på rad, men det har jeg altså nå. ✨ Hva er jeg klar for å gi slipp på, og legge igjen i 2024? Ikke bli skuffet over meg selv om jeg ikke når tallmål til spesielle datoer. Ikke bli sint på meg selv om jeg ikke spiser perfekt eller dropper trening av og til. Det er hva jeg gjør i det lange løp som teller. Å ikke ha troen på meg selv. ✨ Hva kan jeg feire at jeg fikk til, både små og store ting? Jeg har blitt mye bedre på overganger. F.eks når det er påske, maidager, sommerferie osv. Har blitt bedre på å ikke “ta av” under slike perioder, og dermed har det også vært lettere å gå tilbake til hverdagen når disse er over. Dette året klarte jeg barrieren med å involvere legen min på temaet vektnedgang. Jeg syns det var skikkelig skikkelig skummelt å for første gang snakke med noen andre mennesker om min vekt ansikt til ansikt med noen. Men jeg klarte det, og jeg har fulgt det opp med å ha jevnlige møter med henne. Ikke ofte, men et par ganger i år har det blitt. Det var på den siste timen (i august) at vi også ble enige om å forsøke wegovy, og det var også en stor terskel for meg å tråkke over. Alt det stigmaet om temaet, følelsen om “juks”, følelsen av å mislykke på egen hånd osv… føltes ikke bra. Men i samråd med min lege så lærte jeg mye om både medisinen og meg selv, og skjønte jo at det absolutt ikke er juks. Men rett og slett noe min kropp/hormoner trenger. Jeg tok også tak da jeg var i en mørk dal mot sommeren. Mitt tidligere jeg ville nok bare gravd seg ned, spist junk og vært sint på seg selv og “gitt opp”. Men ettersom jeg har lært mer om meg selv - hva jeg ikke ønsker for meg selv - så gikk jeg dypere. Også her fikk jeg hjelp fra legen min, da det viste seg at syklusen skapte krøll for meg mentalt. Å starte på prevensjon som gjorde at jeg slipper mensen gjorde mye syns jeg! Jeg har fått mer selvtillit dette året! Jeg preges veldig av mitt eget selvbilde, og når det er på bedringens vei så byr jeg mer på av meg selv, og det er en deilig følelse. Ikke så mye, litt smått sånn utover høsten her. Så satser på at det bare fortsetter. ✨ Hva vil jeg ha mer av i det nye året? Mer aktivitet. Jeg kjenner at jeg egentlig har mer å gi, men må bare være flinkere til å prioritere det. Misforstå meg riktig, jeg er fornøyd med de to årene som har gått nå. I starten av livsstilsendringen så var det “kun” litt gåturer jeg tillot meg. Var i så ekstremt dårlig form, at jeg måtte starte veldig i det små. Etter noen måneder meldte jeg meg inn på treningsenter, men utførte kun enkel egentrening og noen gå lavterskel gruppetimer. Dette året som har gått så har jeg utfordret meg selv med litt mer høypuls-timer. Jo lettere kroppen min blir (og selvbildet bedre) jo gøyere syns jeg slike timer er. Det er ikke noe zumbakurs nå over nyåret, så det er kanskje litt dumt, men jeg har bestemt meg for å bruke det til min fordel. Det frigjør tid jeg kan bruke på annen trening, og i 2025 tenker jeg å bli mye flinkere på styrketrening. I tillegg til å selvfølgelig delta på litt høypulstimer alà aerobic og spinning. ✨ Hvilke verdier og hvilket fokus er viktig for meg, for å bevege mitt liv fremover i den retningen jeg ønsker i 2025? Å spise ren råvarebasert mat. Wegovy kan gjøre at jeg ikke alltid kjenner sultfølelse og “lett” kan hoppe over et måltid eller spise noe lite veldig raskt. Jeg må passe på at dette “raske” ikke så ofte blir noe dårlig mat, men heller f.eks gode proteiner. Jeg fortsetter min vei med å ikke anse meg selv på diett. Det har vært ekstremt befriende så langt, og er selvfølgelig veien jeg skal fortsette. Jeg har i nesten 20 år følt at januar er “atter en ny start”, men etter at jeg snudde om tankegangen litt så føles det ikke slik lenger. Januar er starten på et nytt år, men ikke så mye annet. Den er en måned som så mange andre, og en del av livet. Jeg omfavner den og tar ingen nye ekstreme valg. Skal spise mat jeg syns er sunn og god, spise etter sult- og metthetsfølelsen, ikke ha noe nei- og ja-mat. Utøve den hverdagsaktiviteten og treningen som jeg syns er gøy. Jeg fortsetter med de små skrittene jeg holder på med og har fokus på egenkjærlighet ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #882 Del Skrevet 30. desember 2024 Uke 52: skrittmål 4 av 7 dager Trening: 0 økter Mandag: 9103 Tirsdag: 8333 Onsdag: 6895 Torsdag: 4202 Fredag: 6900 Lørdag: 18 071 Søndag: 8421 Juleuken ble absolutt litt spesiell. Jeg var supermotivert i starten av uken på å klare å oppnå skrittmål hver dag. Men etter julaften falt jeg helt i daffemodus 🙄 akkurat det jeg ikke skulle gjøre. Men er såå vanskelig å bryte ut når familieplanene ikke legger opp til aktivitet. Drittvær, og sitte i bil for å dra på besøk (enda mer sitte) skaper liksom ikke skritt. Når man kommer hjem på kvelden og har lagt trassete barn så frister filmer, brettspill osv. mer enn å ta seg en tur på tredemølla 😶 Så ja, det er unnskyldningen. Men - det ble bare tre dager da! Jeg må jo se det positive i det. Min tidligere daffemodus har tidligere år vart i 7 dager+. Jeg skjerpet meg til helgen og det ble den romjulsmarsjen da! Kjente det godt i lårene 😅 Så nå blir det å forsøkte å fortsette med oppnådd skrittmål. Kom meg ikke på treningsenteret heller forrige uke, men det skal jeg klare denne uka 💪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 31. desember 2024 #883 Del Skrevet 31. desember 2024 Heier på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 1. januar Forfatter #884 Del Skrevet 1. januar Startvekt 2023: 104,2 kg Startvekt 2024: 94,9 kg 2025 1. jan: 86,5 kg Godt nytt år alle sammen! Håper alle har hatt en fin jul og en flott feiring i går/natt som overgang til det nye året. Jeg har hatt et veldig bra år i 2024, så der jeg ofte syns det er godt å legge bak meg ett år, så er det nesten litt vemodig nå. Det har vært så bra på så mange måter, både ang. jobb, kjærlighet, vennskap og familie. Kunne rett og slett ikke bedt om mer! Så det er jo selvfølgelig kjempefint da. Men nå er det et nytt år, så det må jeg jo bare gripe fatt med glede og entusiasme. Det er noe fint og spennende med å være på starten, som et blankt lerret man bare kan starte å male på. Jeg vet litt smågreier som skjer i år (reiser/arrangement), men slettes ikke så mye - så året er utrolig åpent! Jeg gikk på vekten i dag for å få et komplett årsresultat og det endte på - 8,4 kg. Og det sier jeg meg fornøyd med! Første halvåret slet jeg jo utrolig mye, så jeg er bare glad det løsnet og at jeg fikk hjelp. Og at jeg har TO år på rad med et slikt minusresultat er jo bare helt fantastisk! Det har jeg aldri noensinne klart før, så det bekrefter for meg selv at jeg faktisk klarte å starte en livsstilsendring. Som jeg jo selvsagt skal fortsette med dette året også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. januar Forfatter #885 Del Skrevet 2. januar For å oppsummere julen litt sånn kjapt, så har jeg ikke vært like flink som jeg hadde planlagt. Utrolig at det går an å ha tanker gjennom hele adventen at jeg skal ha moderat inntak av ditt og datt, men når dagene er det så tar det helt av Tydelig at jeg ikke har omvendt meg selv helt på dèt området enda. Jeg spiser nok absolutt mindre frokost/lunsj enn jeg gjorde før. Jeg har vent meg på at jeg ikke trenger mer enn sånn og sånn, og så hjelper selvsagt wegovy til der også. At jeg ikke er sulten. Èn stor frokost hadde vi der jeg "ikke klarte å stoppe", og spiste langt forbi metthetsskalaen min. Resulterte jo i mageknip. Ellers har jeg pakket i meg overraskende store middagsporsjoner/julemat, småkaker, sjokolade og potetgull uten å bli dårlig 🫣 Men i går toppet det seg rett og slett og DA fikk jeg svi. Så vidt jeg kom meg på jobb i dag... skikkelig gassy i dag og vært en del på do. Egentlig glad for det, for det føles som wegovy faktisk virker da, selv om jeg enda er på den aller laveste dosen. Nå blir utfordringen å faktisk ta seg en liten sukker-detox (ikke totalforbud, det fungerer ikke for meg). Men helt klart moderere mye. Familien hjemme har ferie ut uken her, og i tillegg har vi besøk. Så litt hardt å ikke bli påvirket av deres feriemodus. Men jeg gleder meg veldig til å føle meg bedre, så satser på at det vil være god nok motivasjon! Sånn i rent vekttall så har jeg skrevet opp i fellestråden at jeg har som mål å komme meg ned til 82 kg innen påske. Vet som vanlig ikke om målene mine er realistiske eller oppnåelig, men syns det er fint å ha noe der fremme. Uansett så er første delmål å komme meg til 83,6 kg! Kommer jeg dit så er jeg ute av kategori fedme og er "bare" overvektig. Det har en del å si for det mentale her kjenner jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet lørdag kl 13:19 #886 Del Skrevet lørdag kl 13:19 Amatariel skrev (På 29.12.2024 den 19.05): Nå nærmer det seg slutten av dette året, og det er på sin plass å reflektere litt! Jeg måtte gå tilbake i dagboken min her og se hva jeg skrev 1. januar i fjor. Da hadde jeg gått ned 9,3 kg i året som gikk og jeg var skuffet over det (!). Det reagerte jeg på nå, for nå har jeg heldigvis lært at det ikke er så nøye akkurat når de runde tallene som f.eks -10 kg ned kommer. Bare de kommer. Selv om jeg også i år ønsker å nå et årsmål, så kjenner jeg at det ikke betyr så mye om det ikke går akkurat nå. Jeg skal i alle fall ikke være skuffet. Jeg er tvert i mot veldig takknemlig for hvert kilo som har forsvunnet. ✨ Hva var det viktigste jeg lærte i år? At man kommer langt med tålmodighet. Selv om jeg ikke raser ned i vekt, så tikker det sakte men sikkert nedover. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har klart å ha et minusresultat to år på rad, men det har jeg altså nå. ✨ Hva er jeg klar for å gi slipp på, og legge igjen i 2024? Ikke bli skuffet over meg selv om jeg ikke når tallmål til spesielle datoer. Ikke bli sint på meg selv om jeg ikke spiser perfekt eller dropper trening av og til. Det er hva jeg gjør i det lange løp som teller. Å ikke ha troen på meg selv. ✨ Hva kan jeg feire at jeg fikk til, både små og store ting? Jeg har blitt mye bedre på overganger. F.eks når det er påske, maidager, sommerferie osv. Har blitt bedre på å ikke “ta av” under slike perioder, og dermed har det også vært lettere å gå tilbake til hverdagen når disse er over. Dette året klarte jeg barrieren med å involvere legen min på temaet vektnedgang. Jeg syns det var skikkelig skikkelig skummelt å for første gang snakke med noen andre mennesker om min vekt ansikt til ansikt med noen. Men jeg klarte det, og jeg har fulgt det opp med å ha jevnlige møter med henne. Ikke ofte, men et par ganger i år har det blitt. Det var på den siste timen (i august) at vi også ble enige om å forsøke wegovy, og det var også en stor terskel for meg å tråkke over. Alt det stigmaet om temaet, følelsen om “juks”, følelsen av å mislykke på egen hånd osv… føltes ikke bra. Men i samråd med min lege så lærte jeg mye om både medisinen og meg selv, og skjønte jo at det absolutt ikke er juks. Men rett og slett noe min kropp/hormoner trenger. Jeg tok også tak da jeg var i en mørk dal mot sommeren. Mitt tidligere jeg ville nok bare gravd seg ned, spist junk og vært sint på seg selv og “gitt opp”. Men ettersom jeg har lært mer om meg selv - hva jeg ikke ønsker for meg selv - så gikk jeg dypere. Også her fikk jeg hjelp fra legen min, da det viste seg at syklusen skapte krøll for meg mentalt. Å starte på prevensjon som gjorde at jeg slipper mensen gjorde mye syns jeg! Jeg har fått mer selvtillit dette året! Jeg preges veldig av mitt eget selvbilde, og når det er på bedringens vei så byr jeg mer på av meg selv, og det er en deilig følelse. Ikke så mye, litt smått sånn utover høsten her. Så satser på at det bare fortsetter. ✨ Hva vil jeg ha mer av i det nye året? Mer aktivitet. Jeg kjenner at jeg egentlig har mer å gi, men må bare være flinkere til å prioritere det. Misforstå meg riktig, jeg er fornøyd med de to årene som har gått nå. I starten av livsstilsendringen så var det “kun” litt gåturer jeg tillot meg. Var i så ekstremt dårlig form, at jeg måtte starte veldig i det små. Etter noen måneder meldte jeg meg inn på treningsenter, men utførte kun enkel egentrening og noen gå lavterskel gruppetimer. Dette året som har gått så har jeg utfordret meg selv med litt mer høypuls-timer. Jo lettere kroppen min blir (og selvbildet bedre) jo gøyere syns jeg slike timer er. Det er ikke noe zumbakurs nå over nyåret, så det er kanskje litt dumt, men jeg har bestemt meg for å bruke det til min fordel. Det frigjør tid jeg kan bruke på annen trening, og i 2025 tenker jeg å bli mye flinkere på styrketrening. I tillegg til å selvfølgelig delta på litt høypulstimer alà aerobic og spinning. ✨ Hvilke verdier og hvilket fokus er viktig for meg, for å bevege mitt liv fremover i den retningen jeg ønsker i 2025? Å spise ren råvarebasert mat. Wegovy kan gjøre at jeg ikke alltid kjenner sultfølelse og “lett” kan hoppe over et måltid eller spise noe lite veldig raskt. Jeg må passe på at dette “raske” ikke så ofte blir noe dårlig mat, men heller f.eks gode proteiner. Jeg fortsetter min vei med å ikke anse meg selv på diett. Det har vært ekstremt befriende så langt, og er selvfølgelig veien jeg skal fortsette. Jeg har i nesten 20 år følt at januar er “atter en ny start”, men etter at jeg snudde om tankegangen litt så føles det ikke slik lenger. Januar er starten på et nytt år, men ikke så mye annet. Den er en måned som så mange andre, og en del av livet. Jeg omfavner den og tar ingen nye ekstreme valg. Skal spise mat jeg syns er sunn og god, spise etter sult- og metthetsfølelsen, ikke ha noe nei- og ja-mat. Utøve den hverdagsaktiviteten og treningen som jeg syns er gøy. Jeg fortsetter med de små skrittene jeg holder på med og har fokus på egenkjærlighet ❤️ Fin lesing! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet lørdag kl 13:29 #887 Del Skrevet lørdag kl 13:29 Amatariel skrev (På 2.1.2025 den 11.08): For å oppsummere julen litt sånn kjapt, så har jeg ikke vært like flink som jeg hadde planlagt. Utrolig at det går an å ha tanker gjennom hele adventen at jeg skal ha moderat inntak av ditt og datt, men når dagene er det så tar det helt av Tydelig at jeg ikke har omvendt meg selv helt på dèt området enda. Jeg spiser nok absolutt mindre frokost/lunsj enn jeg gjorde før. Jeg har vent meg på at jeg ikke trenger mer enn sånn og sånn, og så hjelper selvsagt wegovy til der også. At jeg ikke er sulten. Èn stor frokost hadde vi der jeg "ikke klarte å stoppe", og spiste langt forbi metthetsskalaen min. Resulterte jo i mageknip. Ellers har jeg pakket i meg overraskende store middagsporsjoner/julemat, småkaker, sjokolade og potetgull uten å bli dårlig 🫣 Men i går toppet det seg rett og slett og DA fikk jeg svi. Så vidt jeg kom meg på jobb i dag... skikkelig gassy i dag og vært en del på do. Egentlig glad for det, for det føles som wegovy faktisk virker da, selv om jeg enda er på den aller laveste dosen. Nå blir utfordringen å faktisk ta seg en liten sukker-detox (ikke totalforbud, det fungerer ikke for meg). Men helt klart moderere mye. Familien hjemme har ferie ut uken her, og i tillegg har vi besøk. Så litt hardt å ikke bli påvirket av deres feriemodus. Men jeg gleder meg veldig til å føle meg bedre, så satser på at det vil være god nok motivasjon! Sånn i rent vekttall så har jeg skrevet opp i fellestråden at jeg har som mål å komme meg ned til 82 kg innen påske. Vet som vanlig ikke om målene mine er realistiske eller oppnåelig, men syns det er fint å ha noe der fremme. Uansett så er første delmål å komme meg til 83,6 kg! Kommer jeg dit så er jeg ute av kategori fedme og er "bare" overvektig. Det har en del å si for det mentale her kjenner jeg. Kjenner meg igjen i det der at jeg spiste flere ganger forbi metthetsfølelsen i jula, og da kommer jeg i en modus der jeg gjerne gjør det flere ganger. Pussig det der. Jeg kan godt gå på «sukkerfri ut», men det må føles rett og ikke være en straff for at man har spist for mye. Akkurat nå har jeg ikke lyst å gå på sukkerfri kost, men velger heller matvarer som metter og lar søte snack ta mindre plass. Synes bare den overgangen er litt utfordrende nå etter jul. Men når hverdagen begynner så hjelper det å få ting tilbake rett spor. Godt nytt år, @Amatariel! 🧡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna Selene Skrevet søndag kl 17:36 #888 Del Skrevet søndag kl 17:36 Hei på deg! Nå har jeg lest litt i dagboka di og må si jeg er imponert over tankesettet og ståpåviljen hos deg - og wow for et resultat🙌 Har hatt daffeuker litt for lenge nå, så håper jeg klarer å snu den trenden. Håper du har hatt en fin start på året⭐️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet mandag kl 09:07 Forfatter #889 Del Skrevet mandag kl 09:07 Uke 1: skrittmål 2 av 7 dager Trening: 1 økt (yoga m/ styrke) Mandag: 3261 Tirsdag: 7200 Onsdag: 9643 Torsdag: 6496 Fredag: 6603 Lørdag: 4040 Søndag: 8865 Dette er ikke akkurat en fantastisk start på det nye året, som uke 1 og alt. Men jeg har en overraskende ro i meg. En slags styrke som jeg har tillært meg de siste to årene - at jeg ikke lever etter "alt eller ingenting". Mitt tidligere jeg gikk jo ALL IN på uke 1, og både spiste 'perfekt' og trente som en gærning. Det var jo ikke akkurat suksess for min del på sikt... så jeg tenker at denne uken viser meg en utvikling. De mer viktige tingene er på plass. Jeg er bevisst/fokusert (logger fortsatt her inne). Jeg fikk kommet meg en tur på treningsenteret, så jeg har ikke "falt av" helt der. Jeg har rett og slett hatt litt ferie, men det betyr ikke at "alt er ødelagt". Så hyggelig med nytt besøk her inne @Luna Selene takk for fine ord! Jeg er veldig fornøyd så langt. Håper jeg klarer å opprettholde de gode vanene og få litt resultater også i 2025. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet tirsdag kl 08:08 #890 Del Skrevet tirsdag kl 08:08 Enig, alt er ikke ødelagt selv om man har hatt litt ferie. Det ser ikke ut til at denne ferien din har vært så fryktelig lang heller at det gjør noe At du hopper opp på hesten igjen med en gang og er så bevisst på livsstilen tror jeg er helt gull! Så er det ellers mange veier til Rom, og det ser virkelig ut til at du har funnet din 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet i går, 09:01 #891 Del Skrevet i går, 09:01 Deilig at du har klart å starte det nye året med ro og uten stress rundt "livsstilskjøret", slik det av og til kan bli. Så lenge man har litt momentum så trenger ikke alt å være perfekt. Håper du får en fin andre uke i 2025! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet i går, 10:06 #892 Del Skrevet i går, 10:06 Amatariel skrev (På 6.1.2025 den 10.07): Uke 1: skrittmål 2 av 7 dager Trening: 1 økt (yoga m/ styrke) Mandag: 3261 Tirsdag: 7200 Onsdag: 9643 Torsdag: 6496 Fredag: 6603 Lørdag: 4040 Søndag: 8865 Dette er ikke akkurat en fantastisk start på det nye året, som uke 1 og alt. Men jeg har en overraskende ro i meg. En slags styrke som jeg har tillært meg de siste to årene - at jeg ikke lever etter "alt eller ingenting". Mitt tidligere jeg gikk jo ALL IN på uke 1, og både spiste 'perfekt' og trente som en gærning. Det var jo ikke akkurat suksess for min del på sikt... så jeg tenker at denne uken viser meg en utvikling. De mer viktige tingene er på plass. Jeg er bevisst/fokusert (logger fortsatt her inne). Jeg fikk kommet meg en tur på treningsenteret, så jeg har ikke "falt av" helt der. Jeg har rett og slett hatt litt ferie, men det betyr ikke at "alt er ødelagt". Så hyggelig med nytt besøk her inne @Luna Selene takk for fine ord! Jeg er veldig fornøyd så langt. Håper jeg klarer å opprettholde de gode vanene og få litt resultater også i 2025. Jeg kjenner på det samme, en ro som ikke en bundet til vilkårlige datoer eller tidsfrister. Slike mål, når det gjelder vekt, passer meg som person veldig dårlig. Det som er viktig for meg å opprettholde en vis form for kontinuitet over hele året, så det spiller ingen rolle for min del hva er det jeg gjør akkurat første uka i året. Jeg trur det er et resultat av å aktivt jobbe seg vekk fra svart/hvitt tenking som for min del er koblet til ja/nei-mat og det at alt skulle enten være perfekt eller så kunne jeg gi f@n i alt. Men den prosessen har vært overraskende smertefull og er på ingen måte ferdig på den fronten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå