Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Æsj, jeg kjenner meg godt igjen i skuffelsen over å gå OPP. Men samtidig så ser jeg så absolutt for meg at salt middag og trening spiller inn her. Kroppen min binder masse vann av trening. Så mye at jeg innimellom kvier meg for å trene etter pause da jeg vet at det vil synes på vekta (selv om det er en idiotisk tankegang, for vann i kroppen gjør jo egentlig ingenting og er en naturlig del av restutisjonen). 

Jeg tipper at du vil se mer resultater neste uke. :D  Håper du får en god helg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AH, skjønner godt den følelsen! Men er ganske sikker på, som du også sier, at det meste er vann, for du har neppe gått 12 000 kcal i overskudd siden forrige veiing.

Fint å høre at du føler deg bra 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at vekta kan variere så mye som 2-3 kg fra morgen til kveld. Og at saltmat, mat med mye karbohydrater og alkohol vil binde mye vann. Den enkleste løsningen var å unngå å veie seg etter en slik dag/dager🤭

Så pakk de vanngrammene sammen til en ball og kast den over skuldra. Blikket fram og fortsett på den veien du er på. Det beste er jo at du føler deg vel. 
Hm - hm nå vurderer jeg faktisk å bytte veiedag -søndag er muligens ikke beste dagen🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 17.1.2025 den 9.06):

Startvekt 2023: 104,2 kg
Startvekt 2024: 94,9 kg

2025
1. jan: 86,5 kg
10. jan: 86,2 kg
17. jan: 87,4 kg

Sum: - 16,8 kg

Altså, dette var utrolig skuffende!! Opp 1,2 kg!? Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt verdens beste uke bak meg. Det har blitt et par restaurantbesøk, litt mye mat kanskje. Og litt laber aktivitet - rett og slett fordi jeg har vært så trøtt, så har faktisk prioritert søvn. Så jeg var veldig forberedt på at jeg ikke kom til å få noe nedgang i dag. Men hadde håpet på stillstans. I verste fall noen gram opp. Men 1,2 kg opp hadde jeg virkelig ikke forestilt meg! Jeg føler meg ikke slik, føler meg egentlig ganske bra. Så bah :sukk:

MEN etter den akutte skuffelsen har lagt seg så kjenner jeg absolutt kampviljen. Fornuften tar meg, og jeg tror ikke disse kiloene er på for godt liksom. Jeg hadde en relativt salt middag i går, og drakk masse vann fordi jeg var på trening. Det sitter nok en del der. Jeg skal ha fokus på måltidsporsjoner i uken fremover, så satser jeg på at denne oppgangen forsvinner like raskt som den kom!

Jeg hadde også en liten nedtur i går med merkelig vektoppgang. Dette vil rette seg igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 3: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 2 økter (spinning og styrkesirkel)

Mandag: 6392
Tirsdag: 8055
Onsdag:  6336
Torsdag: 8166
Fredag: 10 752
Lørdag: 12 803
Søndag: 8065

Det er godt å se at aktivitetsnivået ikke er så halvgærn't. Jeg er fornøyd! Jobber for å komme meg litt opp i skritt, og de dagene jeg ikke klarer det er det som oftest 'god grunn' (møter, søvn osv.) ikke bare at jeg "ikke gidder" og heller ser på TV.
Jeg har virkelig lyst til å bli den personen som blir sur (:laugh:) hvis jeg ikke får kommet meg på trening, rett og slett implementere økter til å bli en naturlig del av min hverdag. Så veldig fornøyd med å ha kommet meg to ganger på senteret også denne uken.

Men - kostholdet sklir nå ut altså nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Skjønner ikke hva som skjer... jeg kan ligge i sengen på morgenen og se for meg dagen, skikkelig innstilt på å ikke spise store mengder, ikke snacks (evnt. bare litt). Men så utover blir jeg helt manisk, leter etter -alt mulig rart- og hiver innpå. Ble alt for mye både fredag, lørdag og søndag :roll: Sånn vil jeg jo ikke holde på!

Så her må jeg gå inn i meg selv. Vil jo absolutt ikke ha oppgang denne kommende fredag også
Jeg vurderer sterkt å trappe opp wegovydosen min fra neste uke, ettersom jeg helt siden august - og fortsatt er - på den aller laveste. Rett og slett fordi all den cravingsen og matstøyen som jeg har hatt nå i helga virker som mye av det samme som jeg hadde før. Som faktisk forsvant med wegovy. Men det er jo ikke uvanlig at en dose "mister effekt" etter litt tid. Og det er jo som sagt den laveste... Kunne tenkt meg å økt allerede denne uken, men jeg hadde èn dose på den gamle pennen min igjen, så måtte nesten bruke opp den. En ny penn venter på meg. Er bare litt irriterende, for økning av dosen betyr at pennen bare vil vare i 8 uker i stedet for 16. Tenker økonomisk, men det er klart at det ikke veier tyngst når det kommer til helse. Jeg får egentlig bare være glad for at jeg klarte meg greit på den aller laveste såpass lenge.

Men ja, denne uken blir altså som vanlig på den laveste dosen. Så jeg må virkelig gå inn i meg selv og holde meg til de planene jeg tenker ut ang. mat!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som at du kanskje er blitt akklimatisert til den dosen du har nå. Men kan det også være fortsatt etterdønninger av jula som ikke har sluppet helt? Håper du får klarhet i det de kommende ukene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en glede å lese dagboken din, og jeg elsker tilnærmingen du har til livsstilsendringen: små skritt kan også bli en lang og vellykket reise bare det blir mange av dem og man fortsetter! 😊👏

Det høres fornuftig ut å justere dosen. Min ene venninne måtte gjøre akkurat det samme underveis i hennes prosjekt, og noen ganger gikk det lang tid mellom behov for justering. Etter å ha nådd sitt vektmål, sluttet hun på medisinen. Det gikk kjempefint, men hun opplevde etterhvert litt økende "matstøy" og hun tok grep ved å starte på medisin igjen (Wegovy). Det endte med at hun lever aldeles fint på laveste dose som vedlikehold; ikke noe særlig bivirkninger heller, og hun klarer å holde vekten samt et aktivt, friskt liv med overskudd. Hun stråler 🤩

Fortsett din gode reise, og jeg er sikker på at du blir en sånn som er sur når du ikke får være aktiv 😅 Jeg kjenner noen sånne, min ene bror har ikke gitt opp å overbevise meg om at gresset er både grønt og skjønt på den siden der 😁 Stå på!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fryktelig slitsomt ut med slik matstøy. Jeg tror ikke jeg har hatt noe slikt, men tror jeg skjønner hvordan det kan være. Siden jeg er overvektig så har jeg jo helt klart puttet i meg altfor mye over tid. Om jeg skulle hatt det slik at jeg gikk rundt og tenkte på mat «hele tiden» så tror jeg jammen at jeg også ville økt den dosen med medisiner. Kjipt med at det da ser ut til å bli dobbelt så dyrt, men enig i at helse kommer først. Kan det være som @123qwe skriver, at det er litt etterdønninger fra jula som gjør at du har det slik?

For min del så er det tilnærmet stillstand på vekten og jeg er litt ambivalent med tanke på hva jeg skal gjøre med det (om det i hele tatt er noe å gjøre). Akkurat nå så er vekt noe dritt :paff: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (På 20.1.2025 den 13.06):

Men kan det også være fortsatt etterdønninger av jula som ikke har sluppet helt?

Ja det er faktisk meget mulig. I nåværende uke her nå så syns jeg det går mye bedre nemlig! Så det kan hende at jeg blir å holde meg på laveste dosen en stund til altså... er så fristende når det er mye billigere 🫣 Får se litt hva vekten sier i morgen... ikke at dét skal ha alt å si, men det er en brikke i hele puslespillet. Jeg skal riktignok på trening i kveld igjen (drikke vann), men skal holde meg unna salt middag/kvelds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, matstøy er slitsomt og jeg vet akkurat hvordan det er. Av en eller annen grunn synes jeg vinteren er verst også. Det er noe med disse mørke kveldene som trigger meg. 

Jeg skjønner godt at du vil justere dosen opp når du merker at effekten forsvinner, samtidig så tenker jeg (uten å ha peiling) at det kanskje er lettere å trappe opp enn ned, og at du derfor kan se an litt til hvis det utgjør en stor økonomisk forskjell...? 

Uansett så støtter jeg teorien om at det kan være etterdønninger fra jula, hehe. :D Det hadde vært en utmerket forklaring for egen del, siden jeg også sliter med det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2025
24. jan: 86,3 kg

Sum: - 17,9 kg

Puh, jammen godt å se at den dumme oppgangen fra forrige uke så og si er borte. Det var selvsagt hovedmålet denne uken!
Men absolutt litt irritert at januar generelt ikke blir noe særlig til resultat :sukk: At julekiloene fortsatt klamret seg på (og jeg gikk vittelig ikke opp så mye! (+1,3 kg fra 20.des til 1.jan))

Jeg var jo nede på 85-tallet to ganger i løpet av desember, så jeg savner det!! Men - jeg får ta til meg mitt eget råd og ha tålmodighet. Jeg skal komme dit igjen :nikke: Jeg trøster meg godt med at jeg har kommet inn i en skikkelig god fast treningsrutine, og den innebærer også styrketrening! Det er noe jeg har ønsket lenge, men ikke fått til. Nå har det ikke gått så lang tid akkurat, men jeg har fått det til så langt i januar i alle fall, og jeg er veldig positiv fremover. Og øking på styrketrening skaper jo som kjent store og tunge muskler, så jeg kan jo fortelle meg selv at det er derfor nedgangen er fraværende i januar 
knegg.gif.73d460e271c2e2dfd051d345c0411768.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner godt at du vil justere dosen opp når du merker at effekten forsvinner, samtidig så tenker jeg (uten å ha peiling) at det kanskje er lettere å trappe opp enn ned, og at du derfor kan se an litt til hvis det utgjør en stor økonomisk forskjell...? 

Ja jeg tror jeg lander på at jeg ikke øker dosen, men holder meg på den aller laveste en stund til. Kjenner ikke så mye matstøy nå (så da virker den jo), og tenker jeg bare må være litt mer tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nedgang! Det er viktig man får noe seier her og der så man orker bedre å fortsette. 
Veldig kjekt med at du har fått inn styrkeøkter. Jeg synes det er artig å få fremgang og kjenne man klarer å løfte mer jern en før. Eller like mye som før, for nå prøver jeg bare å vedlikeholde den styrken jeg har 😅. En dag blir det mer målrettet styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beundrer virkelig innstillingen og pågangsmotet ditt! Du har holdt det gående, med oppturer og nedturer, i to år, veldig snart gått ned 20(!) kg, men samtidig på en veldig sunn og fornuftig måte. Jeg fortsetter å heie på deg fra sidelinjen 🤩

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med litt nedgang igjen! Det er frustrerende når vekta ikke spiller på lag. Jeg har 0 peiling på Wegovy, så har ingen gode råd å gi. Men synes det høres ut som du ressonerer fornuftig rundt dosering selv.

Så bra at du har fått til gode treningsrutiner - spesielt styrketrening. Det ønsker jeg at jeg også skal få til - på sikt. Er enda i starttreningsgropa…🤭Ha en riktig god helg:blomst2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @123qwe, @Fhuzzy og @Luna Selene :klem: Det er utrolig fint å ha en heiagjeng her inne. Kan gå litt trått sånn innimellom, føle seg litt alene IRL. Ekstra fint å få hyggelige ord her inne.

Jeg hadde en sååå god start på aktivitetsuken.... helt til det brått tok slutt! Ble syk på fredagskvelden 😩 Ikke veldig dårlig, men skikkelig hodepine og tette bihuler. Nok til at jeg klarte å gjøre nada på lørdag. Kom meg litt i går, men ikke nok til at jeg orket å presse meg det lille ekstra for å oppnå grønt tall. Håper og tror at det dro like raskt som det kom (føler meg relativt grei i dag)

Uke 4: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 2 økter (zumba og styrkesirkel)

Mandag: 10 586
Tirsdag: 8639
Onsdag:  8209
Torsdag: 8097

Fredag: 7242
Lørdag: 2685
Søndag: 7468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2025
24. jan: 86,3 kg
31. jan: 85,7 kg

Sum: - 18,5 kg

Yees, veldig fornøyd med -0,6 kg siste uken! Fortsatt ikke helt der jeg var rett før jul, men nesten. Får være fornøyd med det. Syns denne januar måned har vært seig og treig! Litt sykdom i hus siste tiden også, så føler man hangler litt. Men jeg har vært flink med kosten! Mindre porsjoner som var det som var målet mitt, og bedre sammensatt mat. Opprettholder treningen også :nikke: Så er bare å fortsette i det løpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...