Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
12. april: 93,2 kg
17. mai : 91,5 kg
28. juni : 92,0 kg
28. juli : 93,1 kg
2. aug : 92,8 kg

Start wegovy
17. aug : 91,8 kg
23. aug : 90,5 kg
6. sept : 89,1 kg
27. sept : 88,3 kg
4. okt : 87,9 kg
25. okt : 87,2 kg
1. nov : 86,9 kg
8. nov : 86,0 kg
22. nov : 85,7 kg
29. nov : 86,5 kg

Sum: - 17,7 kg

Åååh dette var en nedtur i dag :sukk: Men jeg må ta det med fatning. Det er ikke som om at det er totalt uforståelig at det er 0,8 kg opp. Det som gjør det til en nedtur er den deilige lykkefølelsen jeg har hatt i det siste - har tikket jevnt nedover i det siste, og forrige fredag var jo magisk. Og da var det jo skikkelig kjedelig å plutselig oppleve en oppgang igjen :roll: Jeg har også skjerpet inn på kostholdet de siste 3-4 dagene her, så en liten del av meg hadde håpet at det skulle være nok til å slippe oppgang :plystre: 

Men neida, så lett kan jeg ikke lure kroppen. For realiteten er jo at det tok litt av forrige helg. Og det var tungt å komme i gang med hverdagene igjen, der porsjonene med mat ble store, snacks og pepperkaker fristende. Sååå jeg får ta oppgangen med fatning. Men kjenner at det er skikkelig kjipt å bli dratt lenger bort fra målet når jeg nå var så nær, og årets slutt er så nær... men heldigvis motiverer det meg 💪 Jeg skal virkelig jobbe for å gå ned dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at kjentes som en nedtur, men noe av den vekta kan godt være vanlig variasjon i vann osv. 

Men herlighet, føler at jeg blir bombardert av Twist og pepperkaker og gud vet hva fra alle kanter. Krever en del distansering fra disse gamle ryggmargsreflekser å ikke gomle i seg alt som kommer innen rekkevidde.

Håper vi alle klarer å utøve moderasjon i desember 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 48: skrittmål 6 av 7 dager 
Trening: 1 økt (styrke)

Mandag: 8769
Tirsdag: 6379
Onsdag:  8348
Torsdag: 10 387
Fredag: 8978
Lørdag: 8330
Søndag: 8129

Veldig fornøyd med skrittene denne uken. Det har vært helt nødvendig ettersom kostholdet fortsatt ikke er der jeg vil ha det... Jeg fikk også klemt inn en økt med styrketrening! Dèt var lenge siden sist. Men begge karbotimene jeg pleier å gå på kræsjet med andre ting, og da fikk jeg litt panikk. Ble stiv og støl som fy etterpå, men føltes godt. Jeg må ha litt mer fokus på styrketrening fremover altså. Der var jeg flinkere i vår.

Ellers så snakker vi desember folkens!! jul3.gif.c4a4e2aca18ead861662a3e7f8140470.gif
Uansett hvor 'stress' og utfordrende det er sånn kostholdsmessig, så er det en kooselig måned. Vi har pyntet til advent, er i gang med pepperkakebaking og julefilmer. Kos! ❤️
Og at november er over betyr også at jeg har fylt 40 år! 😶Skrekkblandet fryd! Var utrolig gøy å feire meg selv med alle vennene mine. Jeg er virkelig heldig og setter pris på alt. Samtidig innser jeg at jeg nå ikke er ung lenger! 🙈 Hjeelp - førti år liksom!! Husker jo veldig godt når mine foreldre ble det. Så det er vanskelig å ta innover seg :knegg:
Men jeg er på et godt sted med meg selv. Jeg gikk inn i både 20-årene og 30-årene som overvektig, misfornøyd med meg selv og lavt selvbilde. Jeg har jobbet hardt de to siste årene her for å bli klar for 40-årene og IKKE gjenta dette. Jeg er riktignok overvektig fortsatt (kategori fedme faktisk :roll:), men det er med stigende selvbilde. Jeg føler meg ofte bra og slipper meg mer løs pga. det også. Det er deilig! Og det kan bare bli bedre tenker jeg. 40-årene skal virkelig bli det beste tiåret :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine grønne tall og styrketrening i tillegg! Så kjekt! Kjenner selv jeg er litt støl etter uvant mye snømåking de siste dagene.

Jeg elsker jul, det er min favoritt høytid :tree:. Og det er gøy å se eldste bli så gammel at dem gleder seg til jul. I år rekker jeg nok ikke lage sånn mega juleopplegg og det blir lite hjemmebakst, men det får jeg ta til neste år.

Jeg er rett bak deg med å nå samme milepæle i alder. Veldig rart! Artig å høre du hadde en fin feiring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at vi er såpass jevngamle @123qwe 😊 Har du noe "overgangskrise" du eller?
Jeg elsker også denne tiden på året! Advent er maaagisk! Jeg har barn i forskjellige aldre - og jeg suger til meg all magi som hører til de forskjellige. Hun på 9 gleder seg jo over alt som skjer, og det er moro. Samtidig som hun på snart 3 er nysgjerrig. Husker ikke julen fra i fjor (antar jeg) så når vi drar frem adventskalender, nisser, pepperkaker osv. så er det liksom for første gang for henne ♥️ Den gleden er til å ta og føle på. Og så hun på 20 da, som ikke bor hjemme lenger. Den biten er litt vemodig, men vi holder jo god kontakt og det er spenning forbundet med eksamenstid og stor glede i det å skulle komme hjem til jul. Så ja, mange spekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en helt egen kapittel når ungene begynner å bygge sitt eget liv utenfor hjemmet 🧡 

Kjenner ikke på at det er noe stor krise å bli eldre, men mer sånn «oij, når gikk tiden så fort???». Men for å være heeeelt ærlig så blir jeg litt overrasket av speilbildet mitt noen ganger, har aldringstegn og det er nesten sånn at jeg får det ikke med meg før plutselig en dag så ser jeg at jeg faktisk ser eldre ut en før. Synes det er litt ubehagelig, men samtidig helt naturlig. Og kjenner også på at nå må jeg bygge kropp som tåler å bli eldre etterhvert! Muskelmasse og styrke er veldig beskyttende for mye rart etter hvert som man kommer i sine klokere år.

Har hørt utsagnet at «youth is wasted on the young» og det føles veldig treffende. Man klarer ikke helt å sette pris på noe man tar for gitt. Jeg håper bare å beholde helsa og ikke bli rammet av noe alvorlig sykdom. Sånn set får rynkene og hengende hud bare komme, så lenge jeg får være ganske frisk til å gjøre artige ting og være mor til mine barn 🧡

Det svinger mellom mer eller mindre konstruktive betraktninger ut i fra dagsformen 🤪

Hvordan ser du på å bli eldre?

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser egentlig ganske lyst på fremtiden nå. Misforstå meg rett, det er MYE fint med både 20- og 30-årene. Tyngst veier jo dette med oppveksten til barna og alt vi har vært igjennom. Jeg kan bli skikkelig emosjonell og føle på sterkt vemod når jeg tenker på at dette (snart) er forbi. Men man kommer jo ikke unna av ar mye er slitsomt denne tiden også - famle seg frem til jobb og bolig. Våkenetter og tidsklemma. Vi har fått gjort ekstremt mye på tyve år, kan egentlig ikke be om mer. Men vi har altså vært sammenhengende småbarnsforeldre hele denne perioden, så jeg må innrømme at jeg er spent på Whats next ☺️ Ettersom jeg aldri har vært voksen uten småbarn så blir det noe nytt å utforske, så gleder meg til det.

Og min største frykt da er jo at jeg ikke skal ha helse nok til å få utforsket dette. Det er min største motivasjonsfaktor når det gjelder dette med livsstilsendring. Jeg vil ikke være i kategorien fedme, ha null energi, dårlig form osv. når jeg nå eldes. Jeg ser på mine kolleger som er 55+ at mye er tungt (vedlikeholdsalder 🙈) så jeg tenker det er veldig viktig å ha et så godt utgangspunkt som mulig når man kommer dit. Så får man bare be til høyere makter at alvorlig sykdom og sånt holder seg unna. Dèt kan jeg ikke rå over, men å ta vare på helsen min generelt kan jeg gjøre noe med.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024
1. jan: 
94,9 kg

Start wegovy
6. des : 86,6 kg

Sum: - 17,6 kg

Min umiddelbare tanke er at det bare er å gi opp vektnedgang i desember. Kommer til å bli heeelt umulig :roll:
Men må riste det litt av meg. 100 gram siste uken er selvsagt ikke så mye. Og det er en stund igjen til jul! Så gi opp skal jeg ikke niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det lureste er skadeforebygging i desember. Det er vanskelig med vektnedgang når mat blir er stor del av en høytid. Men livet fortsetter også etter jul 🧡. Du har garantert bedre kontroll på jula med Wegovy en hva det hadde vært uten ☺️.

Heier på deg selv om vekta skulle ende opp med å stå stille hele desember!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 49: skrittmål 6 av 7 dager 
Trening: 1 økt (zumba)

Mandag: 8802
Tirsdag: 8137
Onsdag:  12 591
Torsdag: 13 656
Fredag: 9067

Lørdag: 6143
Søndag: 11 482

Veldig fornøyd med denne uken også. Det beste av alt er at jeg egentlig ikke har "jobbet så hardt" for å komme over skrittmålet mitt heller. Var vel et par dager der jeg gikk en kveldstur fordi skrittene var lave, men stort sett så kommer det av seg selv. Og det er jo det beste! Absolutt et mål at jeg er i naturlig daglig bevegelse...

123qwe skrev (På 6.12.2024 den 20.35):

Det er mulig at det lureste er skadeforebygging i desember. Det er vanskelig med vektnedgang når mat blir er stor del av en høytid. Men livet fortsetter også etter jul.

Heier på deg selv om vekta skulle ende opp med å stå stille hele desember!

Ja dette er jeg veldig enig i. Innerst inne må jeg innrømme at jeg vil bli veldig glad om vekten klarer å stå stille i desember måned. All tidligere erfaring tilsier jo oppgang (visse år ekstrem oppgang)... så stillstans er en veldig kjær forandring fra det. Er bare jeg som blir litt opphengt i mål, tall og sånt 🤪 Men det hadde bare vært veldig gøy om jeg klarte det, absolutt ikke noe jeg skal grave meg ned for om jeg ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024
1. jan: 
94,9 kg

Start wegovy
13. des : 85,8 kg

Sum: - 18,4 kg

Selvfølgelig suuuuuperfornøyd med 0,8 kg ned!! Og så midt i desember! Med alle fristelsene rundt! Men jeg har vært beinhard på dèt denne uken. Spist minimalt, og det fikk jeg heldigvis valuta for. Tok det absolutt ikke for gitt, for har følt meg daff denne uken pga sykt barn og i går kveld var jeg på restaurant. Men likevel så gikk det bra på vekta :danse2:

Nå er det iiiiiikke lenge igjen av dette året altså!! Tenk det! Legge 2024 bak oss. Jeg har selvsagt fortsatt lyst til å nå årsmålet mitt, men jeg kjenner også at det ikke er så nøye lenger. Jeg er uansett så fornøyd med hvordan denne høsten har gått, og jeg ser absolutt frem til og kose meg med julemat og julekaker.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig motivert av nedgangen min på fredag, så i helgen har jeg hatt et veldig greit kosthold tror jeg. Holdt meg unna mengdene med fristelser som godter, snacks, kaker/kjeks. Veeeldig lyst å klare litt nedgang nå på fredag også!

Trimmen ble vanskelig å opprettholde dog - i alle fall starten av uken. Sykt barn som krevde at jeg satt i sofaen med henne på fanget i maaange timer. Jeg ble nesten koko til slutt! Men det tok seg litt opp på slutten av uken, og jeg klinket faktisk til med en spinningstime i går! Pga zumba og aerobic-prioritering i høst, så var det faktisk ganske lenge siden nå. Men deilig!

Uke 50: skrittmål 3 av 7 dager 
Trening: 1 økt (spinning)

Mandag: 6636
Tirsdag: 5630
Onsdag:  7200
Torsdag: 9633
Fredag: 8592

Lørdag: 6226
Søndag: 12 270

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å se at du fikk til fremgang! Og at det motiverte deg å ta bedre valg i løpet av helgen som var.

Jeg kjenner meg selv litt metta på julesnacks allerede 😅 det ble litt masse de to siste ukene. Så tenker å roe det litt ned frem til lillejulaften. Har lyst at julematen skal smake godt og det gjør det ikke for min del hvis jeg har hatt etegilde i tre uker i forveien 😆.

I romjula tenker jeg å ta en liten oppsummering av året som gikk, tenk så mye som har skjedd i løpet av et år!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2024
1. jan: 
94,9 kg

Start wegovy
13. des : 85,8 kg
20. des : 85,2 kg

Sum: - 19,0 kg

Altså haaaallo!! 0,6 kg ned! gal1.gif.74c77cfa57448fe8854edb6a32dc2092.gif Så utrolig deilig!! Årets laveste tall lyste mot meg i dag. Og det er jo faktisk også tiårets laveste tall! Nå er det så mange følelser her at det er vanskelig å beskrive. Det er så deilig at jobben denne uken gir uttelling, for jeg har virkelig vært skjerpet når det gjelder f.eks porsjonskontroll. Har også holdt meg unna snacks. Men jeg har spist en del sjokolade, et par pepperkaker hver dag og kake på selskap. Og dèt er så deilig at det er mulig. At man kan gjøre det, men likevel gå ned i vekt.

Jeg er bare så happy nå at jeg er tilbøyelig med å si at årsmålet er nådd glad1.gif.5a36b7004bb2860ce25d3d4a419ab275.gif Målet var egentlig å veie 84,9, slik at det skulle bli akkurat -10 kg i 2024. Og egentlig på nyttårssaften som jo er årets siste dag. Men jeg er usle 300 gram unna og årets siste uke er uansett ikke en uke med fokus på vektnedgang. Og jeg er bare så glad for resultatet i dag og den FØLELSEN jeg har om meg selv nå, at det føles som 100% suksess. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med et helt fantastisk resultat!! :julekyss:  Dette unner jeg deg virkelig. Sånn som du har stått på og jobbet. Ønsker deg og dine en god jul 🎄 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Bare å nyte denne følelsen, den har du gjort deg fortjent til med den fantastiske innsatsen du har lagt ned 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 51: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 1 økt (aerobic)

Mandag: 13 279
Tirsdag: 8192

Onsdag:  7148
Torsdag: 6219
Fredag: 6529
Lørdag: 7355
Søndag: 6058

Ikke noe skrittskryt denne uka 🙈 men er jo en litt spesiell uke i året da. Litt mangel på egentid og mye som må gjøres klart til jul. Men det er greit. Jeg er superfornøyd med å få tatt en tur på treningsenteret og deltatt på gruppetime! Det er målet å få til minst èn gang i uken i juleukene.

Denne kommende uken er ikke så travel, bare annerledes mtp at det er jul. Og jeg reflekterer over at jeg har tid til å gå turer. Skriver det ned for meg selv her nå for å forplikte meg litt mer... Èn uke bak her med lite skritt er greit, men hvis det blir to så kjenner jeg at jeg lett går inn i daffemodus... og det er en modus der jeg ikke liker meg selv. Kombinert med julemat og sukker så vet jeg at jeg får det dårlig. Så er absolutt et mål å klare å komme meg over 8k skritt denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lesing, @Amatariel! Du har nådd årets laveste i desember (!!) og fått ett par dager med gode skritt midt i julerushet. Synes det er megabra. Gleder meg til å følge deg igjen i januar 2025! :klemmer:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner så godt igjen dette med «daffemodus». Det er en vond sirkel å komme i og vanskelig å komme seg ut av synes jeg,. Fantastisk å lese at du reflekterer over det :klem3: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...