Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Tjukkis35 skrev (1 time siden):

Er det fjerning av matlysten som er greia med sprøyten? At du da spiser mindre? For du sier samtidig at du spiste mye kake og pizza, så matlysten er vel der fortsatt?

Ja wegovy kontrollerer appetitt, som får en til å føle seg mettere og mindre sulten og gjør en mindre sugen på mat.

Det er egentlig helt merkelig at man ikke klarer å kontrollere dette ordentlig selv. Men det er mer medisinsk i dette enn man skulle tro. Jeg har jo i mange mange år under slanking og dietter tenkt at det "bare" var noe galt med selvdisiplinen min. At jeg måtte skjerpe meg, og herregud - dette må jeg jo da klare! Og da selvsagt klart en periode med strengt regime, før det bare ikke går lenger og sprekkene kommer på løpende bånd. Og så vips var man fast i årevis med jojo-slanking nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif

Men det er så komplekst hele greia. Hormoner, nervesystem og alt spiller inn. Så at det nå finnes en medisin som kan regulere dette er jo veldig bra. Jeg føler meg for fersk til å "hylle" dette, men jeg ser jo at andre gjør det. Og etter min 1 1/2 uke på det så er jeg jo veldig fornøyd. For jeg kjenner forskjellen. Har ikke lyst på mat "hele tiden". De to gangene jeg overspiste og ble dårlig i magen forrige uke har jeg tenkt på, og det var rett og slett vanen som overstyrte matlysten da. På kakebesøket hadde jeg absolutt ikke behov (sult) eller lyst på kake. Men jeg var på besøk hos noen som hadde kakerester etter fest og jeg spiste bare. Og på lørdagen med pizzamiddagen spiste jeg kun mengde etter vane. Vi har innarbeidet rutine på hvor mye hver av oss i familien spiser (1/2 pizza hver). så derfor ble det bakt dette. Og så spiste jeg min del på vane. Der og da kjente jeg meg ikke dårlig, bare veldig mett da jeg var ferdig, så klart. Som jeg er vant til på en lørdagskveld. Men dette ble jo da alt for mye. Halvparten av mengden jeg hadde spist hadde nok vært mer enn nok for kroppen! Så da sa wegovy i fra. Tidligere har det ikke vært "nok for meg" at jeg bare har følt meg overmett. For pizzaen er jo så god, og neste dag har jeg vært helt fin (bare sakte lagt på meg 🙄). Mens nå blir det enklere å stoppe, tenker jeg. Det er bare å tenke på en natt på doskåla det, om det er noe jeg kunne tenke meg eller ikke 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man klarer ikke å kontrollere det selv for at store deler av vår historie så har vi gått sulten, og mat har vi ikke hatt tilgang til i store mengder hele tiden. Da har evolusjonen selektert frem de individene som spiste mer og mer selv om de var mette, og de som stoppet i tide døde vekk ved neste sulteperiode. Så vi som går å tenker på mat hele tiden, i forskjellige grad, er bare akkurat det evolusjonen har skapt oss til. Vi er de overleveran. Men problemet i dag er at vi har mat overalt, ikke trenger man å lage det selv en gang. Og i tillegg har markedskreftene pushet frem matvarer som trykker på alle knapper så vi skal spise mer og mer.

Når jeg hørte noen snakke om dette følte jeg meg mindre mislykket og fikk mer forståelse for hvorfor mat er så viktig for meg. Det er selvfølgelig andre grunner også.

Jeg synes det er helt fantastisk at vi endelig har en medisin som kan behandle overvekt. Et paradigme skifte som endrer livet til så mange!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
3. mai : 92,0 kg
17. mai : 91,5 kg
7. juni : 92,8 kg
28. juni : 92,0 kg
28. juli : 93,1 kg
2. aug : 92,8 kg
9. aug : 92,6 kg

Start wegovy
17. aug : 91,8 kg
23. aug : 90,5 kg

Sum: - 13,7 kg

Altså, folkens, ser dere det samme som meg..!? For jeg ser jammet et nulltall inni der!! Og jeg er offisielt på laveste vekt siden livsstilsendringen for halvannet år siden tff.gif.4872aac8b821ee7c3da8e0e26b201291.gif Herlighet så deilig at det endelig går ned!
At det faktisk snart er en sjanse for at jeg ser 8-tallet først klarer jeg ikke å ta innover meg, det er for surrealistisk. Jeg har vært på 90-tallet i 9 (!) år nå... helt siden jeg fødte mitt tredje barn. Eneste unntakene er noen få perioder jeg har bikket over på tresifret :roll: Men 80-tallet nei... det er det faktisk ni år siden altså. Helt villt! Jeg er så klar nå! :duskedame:

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig imponert over hva du har klart! 👏🏻🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (22 timer siden):

Man klarer ikke å kontrollere det selv for at store deler av vår historie så har vi gått sulten, og mat har vi ikke hatt tilgang til i store mengder hele tiden. Da har evolusjonen selektert frem de individene som spiste mer og mer selv om de var mette, og de som stoppet i tide døde vekk ved neste sulteperiode. Så vi som går å tenker på mat hele tiden, i forskjellige grad, er bare akkurat det evolusjonen har skapt oss til. Vi er de overleveran.

Ja dette er veldig sant.
I tillegg har jeg har tenkt mye på dette siste året - i prosessen min -  over hvorfor jeg er som jeg er, og utfører de valgene jeg gjør/har gjort. Og jeg tror mye kan spores til barndommen min, og det at jeg aldri fikk noe ekstra. Jeg har aldri sett på familien min som fattig, og vi hadde alt det grunnleggende på plass. Men jeg fikk aldri noe ekstra. Hvis vi dro til byen for å kjøpe sko, så kjøpte vi sko. Dro f.eks aldri på kafè og spiste bolle i samme slengen. Vi hadde akkurat nok mat til middag, aldri noen rester e.l. En million slike småeksempler tror jeg har gjort underbevisstheten min "smågal" når det gjelder å få ting gratis. Har alltid forsynt meg hvis det har blitt servert ting, f.eks kjeks på foreldremøter. Selv om jeg egentlig ikke hadde noe behov for det/så lyst på det (dette har jeg blitt mye bedre på å kjenne etter på nå). Men når det kommer til jobbmiddager, buffèter, selskaper osv. så har jeg fortsatt store problemer med å moderere meg. Noe som er kjempedumt, for jeg har råd til å kjøpe all den maten jeg ønsker selv nå i voksen alder. Men det ligger tydeligvis veldig latent i meg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med et fantastisk resultat 🎉 Veldig morsomt når nye tall viser seg! 

Det er snedig det der du beskriver om å bli dårlig, som en bivirkning av sprøyta. 
Jeg har også opplevd det - to ganger. Og begge gangene satte jeg det i sammenheng med inntak av for mye søtt, for min del. Så det er virkelig kjent. Og en ekstra motivasjon for å unngå mengder av disse sakene 😉 

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med flott resultat!! Så gøy når det går rette veien :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Jeg har endelig vågd meg innpå en annens dagbok nå. Etter å ha lest startinnlegget ditt ser jeg mye jeg kjenner meg igjen i. Jeg håper jeg kan få følge deg herfra - jeg heier på deg! Gratulerer så mye med knallbra vektnedgang 💐 Det er inspirerende!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 34: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 2 økter (zumba og aerobic) 

Mandag: 14 271
Tirsdag: 6851
Onsdag: 6929
Torsdag: 13 037
Fredag: 5467
Lørdag: 8594
Søndag: 10 265

Selv om det bare ble fire grønne dager denne uken, så er jeg fornøyd :nikke: Det kommer hovedsakelig av at jeg også har klart å være med på TO gruppetreninger med høy kondisjon, men også at de fire dagene var såpass gode også. Tre dager over 10k - det vet jeg ikke om jeg har klart før! 
I tillegg er jeg midt i en overgangsperiode her mtp. at jeg har startet på wegovy, der jeg spiser mindre mat. De dagene jeg ikke oppnådde skrittmål her hadde jeg rett og slett ikke mer å gi. Har vært trøtt og sliten, og lagt meg tidlig. Søvn er også viktig ;) Men jeg oppsummerer denne uken her med å være godt fornøyd! Klarer jeg å fortsette slik utover høsten kan jeg ikke be om mer!

Nepenthe skrev (11 timer siden):

:vinke: Jeg har endelig vågd meg innpå en annens dagbok nå. Etter å ha lest startinnlegget ditt ser jeg mye jeg kjenner meg igjen i. Jeg håper jeg kan få følge deg herfra - jeg heier på deg! Gratulerer så mye med knallbra vektnedgang 💐 Det er inspirerende!

Kjempekoselig med nye "ansikter" her inne 😊 Velkommen skal du være. Syns selv det er veldig motiverende å følge andres dagbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... jeg må nesten le litt. Tragikomisk kan man vel kalle det...
Men jeg har altså lest litt i dagboken min her nå (var på jakt etter noe annet), og så kom jeg over målet mitt om å se 8-tallet først på vekten, gang etter gang etter gang 🙈 Ikke rart jeg føler det går sakte og at jeg står og stamper. Jeg når jo aldri målet mitt!!

Måtte bare samle det jeg har skrevet litt opp her og faktisk se på datoene :roll: At det er mulig å ønske så hardt å gå ned i vekt, og jobbe mentalt og med livsstilsendring, men så klarer man bare ikke å bli kvitt noen få kilo slik at jeg kan nå dette delmålet. For det er jo det det er - et delmål. Har en enorm jobb foran meg når jeg faktisk bikker ned til 8-tallet, men først og fremst så må jeg faktisk komme dit. Er såååååå spent nå på om hjelpen med wegovy er det som skal til, for å komme over denne kneika her. Som tydeligvis har vart i snart ett år. Kan det være at jeg får se tallet allerede nå på fredag!? Eller må jeg bare slutte å håpe? 🤪

Amatariel skrev (På 30.9.2023 den 8.25):

jeg er jo ikke sååå langt unna et nytt titall. Det hadde vært MAGISK å kunne se 8-tallet først på vekten i det jeg går inn i det nye året. Det er 8 år siden jeg hadde et 8-tall først på vekten, så det er noe jeg virkelig ønsker meg.

Så jeg setter et mål med håp og drømmer til 89,9 kg til 1.januar.

Amatariel skrev (På 1.1.2024 den 10.43):

Jeg har tenkt litt på hva jeg skal ha som påske-delmål, og tror det må være å komme til 80-tallet. Jeg var jo bare et par kilo unna det nå før jul her, og jeg håper og tror jo at disse feriekiloene her nå skal gå raskt av. Så da har jeg litt tid frem mot påske å bli kvitt de siste to som sitter så forbannet hardt på.

Amatariel skrev (På 5.4.2024 den 8.01):

Drømmen min er fortsatt å se 8-tallet først på vekten igjen 🫥 Nå begynner det å nærme seg 10 år siden sist. Det er først når jeg når det at jeg føler jeg klarer noe nytt. Det gikk jo ikke før påske, men nå er det en ny sjanse før sommeren. Og jeg er innstilt på å gjøre noen ting annerledes nå i forhold til januar-mars-månedene. Det må jeg jo, for gjør jeg ikke noe annerledes kan jeg ikke forvente andre resultater... 

Amatariel skrev (På 23.8.2024 den 9.57):

At det faktisk snart er en sjanse for at jeg ser 8-tallet først klarer jeg ikke å ta innover meg, det er for surrealistisk. Jeg har vært på 90-tallet i 9 (!) år nå... helt siden jeg fødte mitt tredje barn. Eneste unntakene er noen få perioder jeg har bikket over på tresifret :roll: Men 80-tallet nei... det er det faktisk ni år siden altså. Helt villt! Jeg er så klar nå! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er besto mer imponerende hvor lenge du har holdt ut, selv om du hadde en lenger periode uten vektnedgang. Hvem som helst hadde blitt kjempefrustert. Som du har nevnt så har wegovy tatt bort litt av matstøy fra tankene dine. Tenkt hvis det er nærmere normalen til de som alltid har vært normalvektig. Da er det pokker ikke rart at det er enklere for noen å gå ned i vekt eller beholde vekta, og det akkurat det wegovy også beviser.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
3. mai : 92,0 kg
17. mai : 91,5 kg
7. juni : 92,8 kg
28. juni : 92,0 kg
28. juli : 93,1 kg
2. aug : 92,8 kg
9. aug : 92,6 kg

Start wegovy
17. aug : 91,8 kg
23. aug : 90,5 kg
30. aug : 89,1 kg

Sum: - 15,1 kg

😭

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taaaakk! Jeg flyr på rosa skyer nå happy.gif.5723d79bfb1140ad0044e90a1bc4d3c7.gif

Så surrealistisk! Vanskelig å tro at det er mitt tall som lyste mot meg i morges. 8 først liksom! Det er altså 9 år siden sist! (da jeg var gravid med mitt tredje barn).

I tillegg har jeg bikket -15 kg siden jeg startet min livsstilsendring for halvannet år siden. Det er jeg så ufattelig fornøyd med!!

En del av meg har ekstremt lyst til å rope ut at jeg aldri skal se 90-tallet igjen! No more! Samtidig så tar realisten i meg tak. Alle de måneder (og år) med vipping opp og ned, stillstans osv. Det vil jo komme perioder som går dårligere igjen. Jeg vet at det er samlet sum som til slutt teller. Men nå er jeg altså så motivert til å komme meg enda lenger ned, og langt langt bort fra 90-tallet. Kan det gå!? JA det må jeg tro.

Det blir naturlig for meg å sette meg et nytt delmål nå, og da er neste drøm at jeg skal komme meg ut av kategorien fedre på BMI-tabellen. Det høres altså så trist ut å være der nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Så eneste ønsket jeg har til jul i år - og overgangen til nytt år- er at jeg "bare" er overvektig. For å klare det må jeg veie max 83,6 kg.
Kanskje et litt hårete mål mtp. historikken min, men akkurat i dag føler jeg at jeg kan få til hva som helst!!

Gooooood helg alle sammen! glad1.gif.5a36b7004bb2860ce25d3d4a419ab275.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med strålende resultater de siste ukene! Det er fantastisk motiverende når titallet krymper, og som du sier selv har du jakta det lenge! Hurra for deg og god helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...