AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Min ungdom, jente på 15, ble tatt for å stjele fra noen butikker på vårt lokale kjøpesenter. Ble oppringt av vekter i går kveld. Den skuffelsen man kjenner på er helt ubeskrivelig. Det er så vondt. Så overraskende. Så skuffende. Hadde aldri trodd dette om jenta vår. En forsiktig og rolig jente. Hun og en venninne var på tur. Begge ble anmeldt. Vi og venninnens foreldre reiste for å hente disse to. Følte jo på en skam. Flau over at vårt barn hadde gjort dette. Vi pratet rolig, men alvorlig med henne da vi kom hjem. Men hvordan går vi videre? Hun får selvfølgelig ikke lov på tur alene nå på leeenge. Men vi kjenner så på en stor skuffelse. Å tenker at helgen her hjemme blir litt deprimerende og ikke så koselig som det pleier. Noen som dessverre har vært gjennom det samme? Eller har gode råd om hvordan vi skal takle dette? Vet at kjefting og skriking ikke hjelper. Å sa selvfølgelig at vi er glad i henne når hun la seg i går kveld. Men er det lov å si at akkurat nå så ser vi litt anderledes på henne? Hun som bestandig har vært så snill og god, og oppført seg pent. Anonymkode: 3b3b0...1c8 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Gir dere henne det hun trenger av penger da? Hun som alltid tar ut av oppvaskmaskinen når dere ber om det, og holder rommet sitt ryddig? Anonymkode: 5ad42...e92 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Hvorfor stjal hun? Hva stjal hun? Hvordan reagerte hun selv på dette ? Det har mye å si, på Hvordan jeg ville tatt situasjonen . Anonymkode: 165f8...dee 16 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Huffameg, føler med dere og tenker hun har sikkert forstått at hun har dummet seg ut. En tydelig forklaring på hva den kriminelle lavalder innebærer er vel på sin plass. Ellers ville jeg hatt god dialog med venninnens foreldre og avstemt hva man skal si. Jeg ville understreket til jentene at de ikke skal si det til venninner. Dette får bli deres hemmelighet og som de må lære av!! Er også viktig, mener jeg, at ære og tillit kan gjenopprettes. Anonymkode: e2481...435 2
Bålkaffe Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Dere burde sette dere ned og ha en ordentlig prat rundt dette her for å finne ut hvorfor hun stjal. Man bør ha en samtale rundt dette med å stjele, konsekvensene av det fra både samfunnet i form av straff fra politi/rettsvesen, butikk/senter man stjeler fra og hvordan foreldre reagerer på det. Når dere har funnet ut av hvorfor hun stjal, tar dere det videre derfra. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Alle stjal vell i den alderen? Jeg stoppet den gangen jeg ble tatt. Så kanskje dette løser seg selv nå. Anonymkode: 4771b...afb 15 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Dessverre er det slik at mange ungdommer blir tatt i å stjele. Les statistikken. Kanskje de kjeder seg på senteret og hun trenger en ordentlig hobby? Kanskje hun har mange følelser i seg og trenger hjelp for å takle alt? Det verste du kan gjøre i dette tilfellet er å snur ryggen til barnet og straffe hun hardt. Hun trenger moren sin. Hun er i en vanskelig alder og hvis du vil at hun kommer seg gjennom den uten andre uheldige episoder så må du snakke med henne, tilbringe tid sammen med henne og være der for henne. Anonymkode: 879bb...469 2
Carrot Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Hvorfor tenker du TS at dette er en greie som dere skal dra med dere over dager og som skal skape en dårlig stemning? Gjør det det om du eller far driter på draget også? Skaper dårlig stemning i lang tid? Det må kunne gå ann å snakke om hva som skjedde, hvorfor det skjedde og samtidig si til jenta at dere er der uansett hva hun finner på, dere er glad i henne, skuffet men denne samtalen er for å ordne opp, etterpå går vi videre og legger det bak oss. Denne greien med å dra ut dritt i dagevis er usunn.. 26 1 7
Bombasi Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Hvis dette er en enkelthendelse eller skjer sjeldent så tror jeg det at å bli tatt og konfrontert har gitt henne tidenes lærepenge allerede, og hun gjør nok ikke dette igjen. Hvis hun har et stjelingsmønster, så har du et større problem. Og det er det du må finne ut av. Hva hun stjal, hvorfor hun stjal, om hun har gjort det før, hva hun tenkte på, samt opplyse hvilke konsekvenser hun står ovenfor osv. Pass på at du ikke overreagerer. Det kan være imot sin hensikt. Endret 3. februar 2023 av Bombasi 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): Hvorfor tenker du TS at dette er en greie som dere skal dra med dere over dager og som skal skape en dårlig stemning? Gjør det det om du eller far driter på draget også? Skaper dårlig stemning i lang tid? Det må kunne gå ann å snakke om hva som skjedde, hvorfor det skjedde og samtidig si til jenta at dere er der uansett hva hun finner på, dere er glad i henne, skuffet men denne samtalen er for å ordne opp, etterpå går vi videre og legger det bak oss. Denne greien med å dra ut dritt i dagevis er usunn.. Helt enig. Hun kommer til å tenke at de ikke stoler på henne og det vil bare bli verre og verre. Anonymkode: 879bb...469 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Jeg var ung og dum en gang (er fortsatt dum), og ene kompisen min hadde en eldre bror som stjal. Det førte til at kompisen min begynte å stjele, og så ble jeg etter hvert med på det også. Han ble tatt. Han sa jeg var med på, så foreldrene ringte selvfølgelig mine foreldre også. Måtte levere tilbake noe av tyvegodset. Den skammen sitter godt i meg enda. Jeg visste det var galt, og jeg gråt i senga i flere dager. Etter den gang, har jeg aldri stjålet en dritt, og kommer heller aldri til å gjøre det. Så forhåpentligvis lærer hun av det 🙂 Anonymkode: 01d6a...354 5 9
Gjest Bieter Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor stjal hun? Hva stjal hun? Hvordan reagerte hun selv på dette ? Det har mye å si, på Hvordan jeg ville tatt situasjonen . Anonymkode: 165f8...dee Jepp Man kan være ganske dum og korttenkt som tenåring. Noen ganger er det å bli tatt en gang, nok til å aldri gjøre det igjen. Man får føle på konsekvensene og merker at dette var faktisk en verre handling enn man så for seg.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. Hun kommer til å tenke at de ikke stoler på henne og det vil bare bli verre og verre. Anonymkode: 879bb...469 Så klart stoler man ikke på en ungdom som stjeler. Det burde ungdommen også få vite. Det er en konsekvens når man faktisk gjør ting man veit er ulovlig. Anonymkode: bad95...0fb 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Har hun stjålet tidligere, eller var det første gangen? Barn og ungdom er spenningssøkende. Dersom hun oppfører seg bra ellers, og ikke har stjålet noe tidligere, så tenker jeg at hun allerede har fått den lærepenger hun behøver ved å bli tatt. Å si at dere nå «ser litt annerledes på henne» eller lignende vil bare virke mot sin hensikt og bidra til å ødelegge forholdet og tilliten mellom dere videre, så det ville jeg ha unngått. Så lenge det er tydelig at hun skammer seg, angrer og ikke kommer til å gjøre dette igjen så ville jeg ha sagt: «Du møkka litt på leggen, men nå har du lært. Vi driter oss alle ut i blant, det viktigste er at vi lærer av våre feil. « og gitt henne en klem. Hvis hun allerede skammer seg maks så er det hun behøver fra dere nå støtte og trygghet i prosessen med å rydde opp etter seg, ikke å bli påført mer skam. Anonymkode: 3770a...de2 3 7
Carrot Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så klart stoler man ikke på en ungdom som stjeler. Det burde ungdommen også få vite. Det er en konsekvens når man faktisk gjør ting man veit er ulovlig. Anonymkode: bad95...0fb poenget er at hun har gjort en feil, det er ikke slik at man da skal straffes i det uendelige. Man skal få mulighet til å forklare seg, og til å gjøre opp for seg før man går videre. og i det ligger å stole på henne igjen også, dette tøyset med at hun skal følges og ikke får være alene osv er en stygg inngripen i hennes liv og et maktmisbruk dersom ikke den forståelsen og praten, det å være roelder er i grunnen for det hele. Det er greit å gi noen husarrest så lenge man ikke går og henger mørke skyer over dem i tillegg - da er det dobbel straff, det er unødvendig. 4 3
AprilLudgate Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Vel, du får se glasset halvfullt fremfor halvtomt - hun ble ikke tatt med narkotika. Nå vet hun det var idiotisk - så går man videre. Skjer det igjen kan dere begynne å grave mer i hvorfor osv. «Nå ser vi annerledes på henne», jaha? Pass på å ikke slenge stein rundt i glasshus. Endret 3. februar 2023 av AprilLudgate 4 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 Har dere pratet kun til henne? Ikke med henne? Dere bør jo finne ut hvorfor de og hun stjal. Det trenger ikke å ligge noe dyp bak det, kanskje kun litt spenning. Men det kan også ligge bak at de føler de mangler noe, at der er et press for å måtte ha det og det for å ‘passe inn’. Husker jeg stjal selv, men det var mest fordi jeg ønska de tingene og ikke hadde penger. Og det var jo så lett. Men etter jeg ble tatt så gjorde jeg det aldri igjen. Anonymkode: dcf56...e39 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Jeg ble selv tatt for å stjele på ganske nøyaktig den alderen. Det var ikke absolutt ikke første gang jeg hadde stjålet. Hvorfor hun gjorde det er ikke lett å si, husker selv at når jeg var yngre var det litt "tøft" å stjele. Foreldrene mine reagerte ganske likt som du gjorde. Ikke noe skriking eller overdrevent straff, men fortelle klart og tydelig at det ikke er akseptabelt. Det fungerte for meg. Husker nå at moren min ble veldig veldig skuffet og det alene var nok for min del å ikke gjøre det igjen. Jeg husker at hu jeg stjal med fikk husarrest i en måned. Hun fortsatte å stjele med en gang hun var "ute" igjen. Jeg syntes dere kan si ifra at dere er skuffet, men å si at dere ser annerledes på henne vet jeg ikke om er så god idé. Føler det kanskje bidrar til at hun føler at dere dras litt fra hverandre. Jeg ville først og fremst prøvd å finne ut hvorfor. Er det mangel på penger? Er det gruppepress? Er det forsøk på å passe inn? Rett og slett ikke forstått alvorligheten? Anonymkode: 03705...e05 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Takk for mange gode svar. Hun stjal truser, en genser, parfyme, sminke. Hun sier hun gjorde det fordi hun trengte det, og vi har dårlig råd... Sannheten er at hun har 300 gensere, en del truser, 40 parfymer, et sminkebord som er overfylt. Hun får ofte penger når hun skal ut på noe. Men jeg sier at hun har ikke behov for mer klær nå. Å vi kan jo ikke bare øse ut penger fordi hun vil ha! Selvfølgelig får hun penger når hun hjelper til hjemme noe hun er flink til. Å vi er så absolutt ikke millionærere, så innimellom har vi dårlig råd. Men er hun ute å farter får hun hvertfall så hun kan kjøpe seg mat + litt til. Innimellom får hun mer når det er noe hun trenger. Vi har ikke kjeftet. Pratet rolig. Gitt henne klemmer. Prøvd å forklare at vi kan ikke stjele selv om man ønsker / trenger noe. Når jeg sier at helgen blir amputert er vel fordi vi er lei oss. Kjenner jo at dette "tok på". Men vi må prøve. Men litt lette sagt enn gjort når man står i det. Takk for gode svar TS Anonymkode: 3b3b0...1c8 19
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 Kan dere spørre butikksjefen der hun stjal om de ønsker å møte i konfliktrådet? Det er både lærerikt og viktig for jenta deres å møte den hun stjal fra. I min erfaring gir konfliktrådet en god ramme rundt saken som gir rom for refleksjon hos den som har stjålet. Anonymkode: 82c82...644 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå