Gå til innhold

Hjelp! Hvordan skal jeg si ifra at jeg ikke klarer å ha besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg som bor fem timer unna kommer til min by i uke 7-8. Hun har studert her og hun skal også treffe andre studievenner. 
Hun ville komme og besøke meg og overnatte hos meg noen dag i uke 7. 
Jeg sa til henne at hun var hjertelig velkommen for en måned siden. 

Problemet er at jeg ikke er klar. Sliter psykisk (på grunn av ghosting og blokkering) og føler ikke for å ha folk oppå meg. Er sykemeldt. Leiligheten ser ikke ut og vet ikke om jeg klarer å rydde det fint til hun kommer. 
Er introvert og når jeg har det vondt, foretrekker jeg å være alene til jeg har kommet meg på beina igjen. 

Føler meg ikke komfortabel med å si til venninna mi at jeg sliter psykisk og ikke klarer å ha besøk. Er redd for at det skal ødelegge vennskapet. 😢

Føler meg også slem hvis jeg ikke tar imot henne når hun er i byen min. 

Hun har jo ikke truffet meg på 8 måneder (lenge i hennes perspektiv) og hun sier hun savner meg så innmari. 

Min far ville komme på besøk og jeg sa til ham at jeg ikke er klar. Det aksepterte han. Han vet om hele historien om ghostingen og blokkeringen. 

Hva skal jeg gjøre??? 😢

Føler meg helt maktesløs…… 

Anonymkode: e2f87...cd3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sykemeldt fordi noen blokkerte deg i sosiale medier?

Anonymkode: ae785...b6b

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er sykemeldt pga noen ghosta deg og blokkerte deg?? 

Anonymkode: 00c67...088

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er sykemeldt pga noen ghosta deg og blokkerte deg?? 

Anonymkode: 00c67...088

Ikke bare på grunn av det. 
Sliter psykisk fra før. Og sliter med leddgikt i tillegg. Men dette med ghostinga og blokkeringa fikk vel hele begeret til å renne over. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Situasjonen du står i må jo ha lært deg noe om viktigheten av å være ærlig med folk rundt deg.

Du må fortelle venninnen din at du har blitt sykemeldt, at du trenger ro og tid til å hvile, og at det dessverre ikke passer at hun sover hos deg likevel. Hvis du vil være ekstra ålreit, så finner du frem noen hotell med ok priser som kan være gode alternativer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Norja said:

Situasjonen du står i må jo ha lært deg noe om viktigheten av å være ærlig med folk rundt deg.

Du må fortelle venninnen din at du har blitt sykemeldt, at du trenger ro og tid til å hvile, og at det dessverre ikke passer at hun sover hos deg likevel. Hvis du vil være ekstra ålreit, så finner du frem noen hotell med ok priser som kan være gode alternativer.

Føler dette blir for slemt. Hotell……. Hun jobber bare deltid og har et stramt budsjett. 

Skrevet

Jeg ville dratt en hvit løgn og sagt at jeg er sykemeldt pga korvid og smittefare. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bare på grunn av det. 
Sliter psykisk fra før. Og sliter med leddgikt i tillegg. Men dette med ghostinga og blokkeringa fikk vel hele begeret til å renne over. 

Send en melding å si at du er syk om dagen og at du dessverre ikke har overskudd til å ha besøk

Anonymkode: eac79...7c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Klarer du ikke finne en hvit løgn som avlyser dette? 

For øvrig vil jeg si at hvis en venninne ikke tåler å bli avlyst eller sagt nei til, og da at vennskapet ryker pga det, da er ikke vennskapet særlig sterkt fra før av og venninnen er ikke særlig god venninne heller.

At dere ikke kan være ærlige med hverandre uten konsekvenser og forståelse er vel det mest urovekkende med situasjonen.

• Liker 2
Skrevet

Ts du lever bare en gang, det kan være når vennen din er på besøk at det blir annerledes en du tenkte deg. Spesielt med dårlig psykisk helse kan det være positivt med venner. Det gir et brekk i hverdagen. Det bringer inn noe nytt. Og det er kortvarig. Det kan hende grunnen til at du ikke har lyst er pga. sykdommen din, men kan være noe slikt faktisk kan være positivt. Om du er sliten og ikke i form kan du gå deg en tur eller liknende.

Anonymkode: 325bb...938

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

For øvrig vil jeg si at hvis en venninne ikke tåler å bli avlyst eller sagt nei til, og da at vennskapet ryker pga det, da er ikke vennskapet særlig sterkt fra før av og venninnen er ikke særlig god venninne heller.

At dere ikke kan være ærlige med hverandre uten konsekvenser og forståelse er vel det mest urovekkende med situasjonen.

Dette. 

Ei god venninne skjønner om du ikke er i form til overnattingsbesøk. Samtidig er det noen uker til, kanskje se an din form til eks uke 6?:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts du lever bare en gang, det kan være når vennen din er på besøk at det blir annerledes en du tenkte deg. Spesielt med dårlig psykisk helse kan det være positivt med venner. Det gir et brekk i hverdagen. Det bringer inn noe nytt. Og det er kortvarig. Det kan hende grunnen til at du ikke har lyst er pga. sykdommen din, men kan være noe slikt faktisk kan være positivt. Om du er sliten og ikke i form kan du gå deg en tur eller liknende.

Jeg må legge til at jeg sier dette med en god tanke. Har full forståelse for at du ikke har det bra. Da jeg selv har hatt store traumer i barndom og kjenner til følelsen. Det er derfor jeg kommer med dette synspunktet, i tilfelle. Jeg pleide å si ja till mye, så gravde jeg etter unnskyldninger og avlyste alt (unngåelse). Å si nei er enkelt, det er bare å si "Det passer dessverre ikke lengre". Men samtidig sa du ja en annen gang, altså var det noe i deg som synes det var greit? For det kan indikere at du egentlig synes slik er fint. men når det kommer til stykke krever det mye av deg, og det skremmer deg. Men det er i slike situasjoner det er viktig å si ja for deg. For det verste som skjer er at du er sliten mens hun er der, så tar du tid til å komme deg etterpå. Men da har du prøvd?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Maestro said:

Dette. 

Ei god venninne skjønner om du ikke er i form til overnattingsbesøk. Samtidig er det noen uker til, kanskje se an din form til eks uke 6?:)

Bedre at hun varsler nå så venninnen har mulighet til å finne noe annet sted å sove 

Anonymkode: 0e561...3c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville fortalt henne det som det var. Må ta det på telefon så det ikke blir noen misforståelser. 

Men egentlig så kan det være akkurat det du trenger å få besøk av en god venninne. Når det lå lengre bak i tid så gledet du deg jo til at hun skulle komme. Så kan godt være at dette vil gjøre deg godt. At du vil føle deg veldig mye bedre etterpå. Da får du fingern ut samtidig og får shinet opp leiligheten. Da har du også muligheten til å snakke med henne når hun kommer og er hun en god venninne så vil hun støtte deg. Det kan være veldig kjærkomment i en den situasjonen du er i. 

Anonymkode: 9eea2...fdf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
16 minutter siden, Spiren said:

Jeg ville dratt en hvit løgn og sagt at jeg er sykemeldt pga korvid og smittefare. 

Tror du hun tror på det? 

Skrevet

Kan jo være at det avbrekket med hennes besøk i 2-3 dager er noe du trenger, pluss at du kan få snakket med henne om hvordan du har det? 

Ville tatt den telefonen og forberedt henne på situasjonen og tatt det derfra.

Og om du absolutt ikke klarer å ha besøk så får du si at du er så langt nede at det ikke blir hyggelig for hverken deg eller henne. Du kan jo betale for 1 natt på hotell som plaster på såret?

Anonymkode: bf67f...7ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville vært ærlig og sagt det som det er. Ikke finn på løgner.

Anonymkode: 33adc...a8a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

En venninne av meg som bor fem timer unna kommer til min by i uke 7-8. Hun har studert her og hun skal også treffe andre studievenner. 
Hun ville komme og besøke meg og overnatte hos meg noen dag i uke 7. 
Jeg sa til henne at hun var hjertelig velkommen for en måned siden. 

Problemet er at jeg ikke er klar. Sliter psykisk (på grunn av ghosting og blokkering) og føler ikke for å ha folk oppå meg. Er sykemeldt. Leiligheten ser ikke ut og vet ikke om jeg klarer å rydde det fint til hun kommer. 
Er introvert og når jeg har det vondt, foretrekker jeg å være alene til jeg har kommet meg på beina igjen. 

Føler meg ikke komfortabel med å si til venninna mi at jeg sliter psykisk og ikke klarer å ha besøk. Er redd for at det skal ødelegge vennskapet. 😢

Føler meg også slem hvis jeg ikke tar imot henne når hun er i byen min. 

Hun har jo ikke truffet meg på 8 måneder (lenge i hennes perspektiv) og hun sier hun savner meg så innmari. 

Min far ville komme på besøk og jeg sa til ham at jeg ikke er klar. Det aksepterte han. Han vet om hele historien om ghostingen og blokkeringen. 

Hva skal jeg gjøre??? 😢

Føler meg helt maktesløs…… 

Du er har korona/omgangssyken eller et eller annet når hu kommer 

Skrevet

Det er viktig at du sier ifra så fort så mulig, så hun kan rekke å finne ett annet sted å sove. Men det høres jo veldig usunt ut å bure seg inne når man har det kjipt, da er det fort gjort at man havner i en negativ spiral og graver seg enda lenger ned i elendigheten. Kanskje det egentlig ikke hadde vært så dumt å være litt sammen med henne og fått tankene over på noe litt annet?

Anonymkode: ff1c2...5f5

• Liker 3
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Dette. 

Anonymkode: 471a8...b05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...