Gå til innhold

Fra yngre til moden hud - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en del travle år som småbarnsmor, innser jeg jo at huden ikke er like ung som den en gang var, noe som innebærer at jeg må tenke litt nytt ang hudpleie og make-up. 

Jeg har begynt å få tilbake overskudd og interesse for å stelle meg litt ekstra i hverdagen, men produktene jeg brukte før, passer ikke lenger til huden min. Jeg har nokså normal hud, men med enkelte kviseutbrudd rundt menstruasjon. Noen pigmentflekker, og enkelte røde områder, men ikke noe av større betydning. Merker jeg trenger mye mer fuktighet nå enn tidligere. Det er også kommet noen ekstra linjer rundt øynene, og sminke har lett for å «klake» seg. 

Noen tips til god hudpleie og make-up? Noe jeg absolutt IKKE bør gjøre nå når jeg er i midten av tredve-åra?😅

Kan nevne at jeg bruker Sensai flawless satin moisture fundation, og er rimelig fornøyd med den. 

Anonymkode: 02171...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller viktigste du gjør for huden din nå, er rens, masse fukt og tilstrekkelig med solbeskyttelse. UV-stråling er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet, særlig det langbølgede ultrafiolette lyset (UVA) som går ned i lærhuden og skader bindevevet og dermed forårsaker rynker. 

Når det gjelder pigmentflekker, kviser og røde områder, er det flere virkestoffer som kan hjelpe til å minske disse. Etterhvert som vi blir eldre, går cellefornyelsen i huden saktere. Det kan føre til et overskudd av døde hudceller på hudoverflaten, som bl.a. kan gjøre at huden ser grå og gusten ut, eller at sminken klumper eller "klaker" seg. Det beste tiltaket mot dette er å eksfoliere huden jevnlig, gjerne med en syreeksfoliering som passer til din hudtype. Syre høres kanskje skummelt ut, men er faktisk i de fleste tilfeller både mer skånsomt og mer effektivt enn fysisk eksfoliering/skrubb. Syre virker ved at den løser opp "limet" (keratinet) mellom de døde hudcellene. En ekstra fordel med eksfoliering er at huden blir mer mottakelig for fukt og andre virkestoffer, og noen syrer er faktisk fuktighetsgivende i tillegg.  

På grunnlag av din beskrivelse av huden din, vil jeg foreslå at du vurderer å legge til følgende i hudpleierutinen din:

Et fuktserum for ekstra fukt i tillegg til fuktighetskremen din.

Et serum med BHA (salicylsyre). Dette er et virkestoff som både eksfolierer, minsker pigmentflekker og balanserer talgproduksjon og dermed til en viss grad kan forebygge kviser. 

Et antioksidantserum for å beskytte, styrke og vedlikeholde huden, gjerne ett som inneholder flere typer antioksidanter. Antioksidanter hjelper også mot pigmentering.

Om du ønsker det - eget serum og krem for huden rundt øynene, men dette er ikke alltid nødvendig. Mange fukt- og antioksidantserum samt fuktighetskremer kan også brukes rundt øynene, men ønsker du å bruke f.eks. c-vitamin, niacinamide eller retinol, kan du ikke bruke de samme produktene som du bruker i resten av ansiktet, da konsentrasjonen av aktive virkestoffer er for høy og kan føre til irritasjon. 

Kommer gjerne med produktforslag innenfor ditt budsjett :)

Og ja, om du er på Instagram, sjekk ut @thebeautyrecluse, hun er veldig kunnskapsrik og har en kjempefin tilnærming til hudpleie for mer moden hud :) (Hun er selv i begynnelsen av 40-årene). 

Skrevet
Roci skrev (9 timer siden):

Det aller viktigste du gjør for huden din nå, er rens, masse fukt og tilstrekkelig med solbeskyttelse. UV-stråling er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet, særlig det langbølgede ultrafiolette lyset (UVA) som går ned i lærhuden og skader bindevevet og dermed forårsaker rynker. 

Når det gjelder pigmentflekker, kviser og røde områder, er det flere virkestoffer som kan hjelpe til å minske disse. Etterhvert som vi blir eldre, går cellefornyelsen i huden saktere. Det kan føre til et overskudd av døde hudceller på hudoverflaten, som bl.a. kan gjøre at huden ser grå og gusten ut, eller at sminken klumper eller "klaker" seg. Det beste tiltaket mot dette er å eksfoliere huden jevnlig, gjerne med en syreeksfoliering som passer til din hudtype. Syre høres kanskje skummelt ut, men er faktisk i de fleste tilfeller både mer skånsomt og mer effektivt enn fysisk eksfoliering/skrubb. Syre virker ved at den løser opp "limet" (keratinet) mellom de døde hudcellene. En ekstra fordel med eksfoliering er at huden blir mer mottakelig for fukt og andre virkestoffer, og noen syrer er faktisk fuktighetsgivende i tillegg.  

På grunnlag av din beskrivelse av huden din, vil jeg foreslå at du vurderer å legge til følgende i hudpleierutinen din:

Et fuktserum for ekstra fukt i tillegg til fuktighetskremen din.

Et serum med BHA (salicylsyre). Dette er et virkestoff som både eksfolierer, minsker pigmentflekker og balanserer talgproduksjon og dermed til en viss grad kan forebygge kviser. 

Et antioksidantserum for å beskytte, styrke og vedlikeholde huden, gjerne ett som inneholder flere typer antioksidanter. Antioksidanter hjelper også mot pigmentering.

Om du ønsker det - eget serum og krem for huden rundt øynene, men dette er ikke alltid nødvendig. Mange fukt- og antioksidantserum samt fuktighetskremer kan også brukes rundt øynene, men ønsker du å bruke f.eks. c-vitamin, niacinamide eller retinol, kan du ikke bruke de samme produktene som du bruker i resten av ansiktet, da konsentrasjonen av aktive virkestoffer er for høy og kan føre til irritasjon. 

Kommer gjerne med produktforslag innenfor ditt budsjett :)

Og ja, om du er på Instagram, sjekk ut @thebeautyrecluse, hun er veldig kunnskapsrik og har en kjempefin tilnærming til hudpleie for mer moden hud :) (Hun er selv i begynnelsen av 40-årene). 

Hjertelig takk for MANGE gode råd!!!:) Ja, du må gjerne komme med produkt-tips! F.eks; hva ville du ha kjøpt som en slags startpakke på ca 1500,-, og deretter et budsjett på la oss si 700kr mnd eller rundt der…..?

Skrevet (endret)

Jeg er 42 snart.

Har prøvd meg gjennom ditt, datt og hattifnatt og landet på at veldig mye er intetsigende eller meh.

Så jeg forsøker bruke opp det jeg har, og ender med en enkel rutine:

- Mild rens

- Fuktighetstivende essens/mist

- Elixir Niactil

- Fukt/fett (ettersom hva man trenger av mengder)

- Tretinoin nå 1 gang i uka (den er veldig sterk, ikke sikkert jeg tåler den i lengden. Isåfall forsøker jeg mildere backhuiol/granactive retinoid eller liknende 1-2 gg i uka)

- Spf

Jeg unngår alt parfymert. 

Jeg liker endel hos Skincitys eget merke (total retionate er veldig god!), Paulas Choice Calm serie etc. 

Hadde jeg giddet bruke penger på det hadde jeg kanskje gått for Medik8 (særlig retinolen deres, den crystal 3 i starten kanskje). 

Nå som jeg forsøker tretinoin er jeg NØYE med mye fukt og barriere (mild maske og Cicaplast balm). 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 3.2.2023 den 22.36):

Jeg er 42 snart.

Har prøvd meg gjennom ditt, datt og hattifnatt og landet på at veldig mye er intetsigende eller meh.

Så jeg forsøker bruke opp det jeg har, og ender med en enkel rutine:

- Mild rens

- Fuktighetstivende essens/mist

- Elixir Niactil

- Fukt/fett (ettersom hva man trenger av mengder)

- Tretinoin nå 1 gang i uka (den er veldig sterk, ikke sikkert jeg tåler den i lengden. Isåfall forsøker jeg mildere backhuiol/granactive retinoid eller liknende 1-2 gg i uka)

- Spf

Jeg unngår alt parfymert. 

Jeg liker endel hos Skincitys eget merke (total retionate er veldig god!), Paulas Choice Calm serie etc. 

Hadde jeg giddet bruke penger på det hadde jeg kanskje gått for Medik8 (særlig retinolen deres, den crystal 3 i starten kanskje). 

Nå som jeg forsøker tretinoin er jeg NØYE med mye fukt og barriere (mild maske og Cicaplast balm). 

Hvor sterk er tretinionen du bruker? Finnes den i ulike styrker? Har lyst til å prøve, men har ekstrem sensitiv hud. Trur du det vil fungere %? Kan tåle retinol 0,3% noen dager i uken til sammenligning. 

Anonymkode: 73688...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor sterk er tretinionen du bruker? Finnes den i ulike styrker? Har lyst til å prøve, men har ekstrem sensitiv hud. Trur du det vil fungere %? Kan tåle retinol 0,3% noen dager i uken til sammenligning. 

Anonymkode: 73688...d4a

Minste i Norge er dessverre 0,05 - så jeg kjører sandwhichmetoden og bruker mindre mengde enn anbefalt.

Men med ekstremt sensitiv hud tror jeg du kan glemme det altså- dog er jeg usikker på om du har ekstremt sensitiv hud for alt om du tåler 0,3% retinol.

Jeg har kuttet ALT aktivt nå på tret. Bruker kun milde produkter og barrierestyrkende.

Den ene ganga i uka jeg bruker tret så renser jeg, tar på mild fuktighetsgivende essens+krem+squalene. 
Olje skaper et lag tret må trenge gjennom, og slik blir den fortsatt effektiv - men «utvannet», eller; går ikke like konsentrert på huden.

Så venter jeg 30 min, tar på tretinoin og etterhvert mer fuktighetskrem+cicaplast balm. 

Dagene etter og før passer jeg på å tilføre mer enn nok fukt. Tar også fuktighetsmaske dagen før. 

Bare for å unngå uttørking :) Nå skal jeg øke til hver 5. fremfor hver 7. dag, så får vi se hvordan det går. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 21.02):

Hjertelig takk for MANGE gode råd!!!:) Ja, du må gjerne komme med produkt-tips! F.eks; hva ville du ha kjøpt som en slags startpakke på ca 1500,-, og deretter et budsjett på la oss si 700kr mnd eller rundt der…..?

Bare hyggelig :) Du har ikke skrevet noe om hvilke produkter du bruker pr i dag eller om du har noen spesielle preferanser, så jeg tar utgangspunkt i produkter og merker jeg har kjennskap til selv og/eller ser/vet har gode ingredienser, og hva jeg tror vil gi deg mest igjen for pengene, samt en rutine som ikke inneholder alt for mange produkter.

Ettersom du bruker sminke og (forhåpentligvis) solkrem, må du ha et renseprodukt. Etter min mening er ikke dette noe man trenger å bruke mye penger på, det viktigste er at den er skånsom og effektiv, og ikke stripper huden for fukt. To renseprodukter jeg selv liker godt, er LaRoche-Posay Toleriane Dermo Cleanser og Cosmica Soft & Soothing rensemelk. Begge har lotionkonsistens og er egnet for både tørr og fuktfattig hud. Jeg opplever at de fjerner hudsminke helt greit, men jeg bruker en egen øyesminkefjerner i tillegg. Mange liker også CeraVe Hydrating Cleanser, og her får du virkelig mye produkt for pengene! Kanskje vil du prøve deg på dobbelrens, som er ekstra effektiv for å fjerne sminke og solkrem. Dobbelrens innebærer at du først bruker en oljebasert rens (olje eller balm) for å løse opp sminke/solkrem, og deretter en rens tilpasset hudtypen din. Personlig har jeg liten erfaring med dobbelrens fordi jeg synes det blir litt pes, og opplever at de vanlige renseproduktene mine er tilstrekkelig til å fjerne både sminke og solkrem, evt. tar jeg bare en ekstra runde :) Jeg har derfor ikke særlig produktforslag å komme med, men om du ønsker å gi det et forsøk, kan du f.eks. prøve denne fra MakeupMekka, eller IvyAia sin (fås kjøpt hos Normal). 

Sist foreslo jeg et fuktserum for ekstra fukt, i tillegg til et antioksidantserum. Dette serumet er et skikkelig Kinder-egg og inneholder peptider i tillegg til fuktgivende ingredienser og antioksidanter. Jeg har ikke forsøkt det selv ennå, men vil definitivt gå til innkjøp av det så snart jeg går tom for det serumet jeg bruker nå. Et liknende serum til en noe høyere pris, er Elizabeth Arden Advanced Night Repair, som tross navnet kan brukes både morgen og kveld. Begge serumene kan også brukes rundt øynene. 

Jeg foreslo også et BHA-serum for eksfoliering ettersom du forteller at du av og til får kviser, ettersom BHA løser opp talg i porene. BHA er også effektivt mot både rødhet og pigmenteringer. Her finnes det også flere gode og rimelige produkter å velge mellom, f.eks. The Ordinary Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution, Pure & Care Serum BHA 2% (dansk hudpleieserie, fås kjøpt hos Normal) eller  Skincity Skincare Balancing Toner. Det er som regel tilstrekkelig å eksfoliere èn gang ukentlig, og så kan du punktbehandle kviser når du får dem. BHA er best å bruke om kvelden, og ettersom den i likhet med andre såkalte aktive ingredienser gjør huden mer solømfintlig, er det viktig å være nøye med solkrem. Husk å teste om du tåler produktet før du begynner å bruke det - påfør en liten mengde produkt på innsiden av albuen eller bak øret, og vent i minst 24 timer, gjerne lenger, for å se om du får en reaksjon.

Det neste du trenger, er en god fuktighetsgivende og - bevarende krem. Jeg foretrekker en krem uten solfaktor og aktive ingredienser, av flere årsaker:

- man kan bruke samme krem om morgenen og kvelden (man bør ikke bruke solkrem over natten)

- et serum har som regel en høyere konsentrasjon av aktive ingredienser, trenger bedre ned i huden og girderfor mer effektiv pleie enn en krem

Noen fuktighetskremer jeg tror vil kunne fungere for deg, er bl.a. 

CeraVe Facial Moisturizing Lotion (fås hos de fleste apotek, men er betraktelig rimeligere å kjøpe online)

Skincity Skincare Rich Moisturizer (finnes også i en Light-versjon dersom denne blir for fet/tung). 

Plantheque The Stay Calm Face Cream

Ettersom du kan bruke de foreslåtte serumene rundt øynene, trenger du egentlig bare en fuktighetsgivende øyekrem i tillegg. Det kan hende det vil fungere å bruke den vanlige fuktighetskremen rundt øynene, men dersom den blir for fet eller eventuelt ikke gir nok fukt, kan du vurdere en egen øyekrem. En god og rimelig øyekrem er den fra CeraVe. Den desidert beste øyekremen jeg har prøvd, og som virkelig gjorde synlig forskjell på de fine linjene rundt øynene, er Peter Thomas Roth Water Drench Hyaluronic Cloud Hydrating Eye Gel. Den er ikke av de aller dyreste, men koster likevel litt. 

Om du finner ut at du har behov for ekstra nattpleie, vil jeg foreslå en ansiktsolje som siste steg i rutinen etter rens, serum og krem. Funksjonen til en slik olje er at den "forsegler" fukt til huden, hindrer fukttap og tilfører fett, som en tørr hud trenger. Det er nok med noen dråper som klappes inn i huden, alternativt blandes i fuktighetskremen din. Her finnes det også gode produkter i alle priskategorier.

Ettersom du ifølge din egen beskrivelse har en tørrere hudtype men samtidig opplever å få kviser innimellom,kan nyperosefrøolje (rose hip seed oil) passe for deg, f.eks. fra The Ordinary. En annen ansiktsolje som du også kan vurdere, er Plantheque The Flower Power Face Oil.

Det går mot lysere tider, så det er snart på tide å plukke fram solkremen igjen. Ettersom solbeskyttelsen i kremen avtar litt etter 1 års lagring, kan du begynne med den hvis den ellers fungerer bra for deg. Solkrem er noe av det vanskeligste å foreslå, fordi det er så veldig individuelt i forhold til om man foretrekker fysiske eller kjemiske solfiltere, hvilken konsistens man foretrekker etc., så jeg vil foreslå at du tar en titt på disse solkremtestene:

https://www.heltkrem.no/produkt/solkrem?rq=solkrem

https://www.heltkrem.no/produkt/favorittsolkrem?rq=solkrem

Til slutt kan du vurdere om du etterhvert ønsker å begynne med retinol/retionider. Du kan lese mer om retionider og finne produktforslag her. Et par gode startprodukter med retinol som har en noenlunde grei pris, er Exuviance Super Retinol Concentrate og Medik8 Retinol 3TR. Om du slenger på noen hundrelapper, blir Medik8 Crystal Retinal omtalt som noen av de beste og mest effektive retinoidproduktene på markedet. Man starter med styrke 1, og jobber seg gradvis opp mot styrke 10. 

Det er vanskelig å beregne et eksakt månedsbudsjett for hudpleie, fordi man som regel ikke går tom for alle produktene samtidig. Når det er sagt, ville jeg nok startet med å gå til anskaffelse av antioksidantserum, BHA-serum, fuktighetskrem og evt. ansiktsolje. Jeg regner med at du kanskje har et renseprodukt eller flere, og det er god økonomi å bruke opp disse før du kjøper ny. Dersom du har en fuktighetskrem du liker, men som du synes gir litt lite fukt, kan det jo hende at den fungerer bedre når du kombinerer med serum og/eller olje :) 

Dette ble et langt innlegg med mye informasjon, men jeg håper det kan være til hjelp! Og bare spør hvis det er noe mer du lurer på :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...