Gå til innhold

Nattesvette + feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært i dårlig form siden mandag, har hatt frysninger og hatt nattesvette(?) hver dag siden. Min nattesvette er slik at jeg våkner noe svett på beina og magen, jeg MÅ ikke bytte lakenet, men jeg kjenner det er bittelitt svett, men jeg vil jo tro at svette er svette.

Uansett. Hva er det? Forkjølelse eller vil jeg dø imorra? Kanskje jeg svetter mer om natta fordi jeg har feber?

Anonymkode: 2ddd8...7ae

Skrevet

Helt normalt når man er syk og har feber.

Anonymkode: 60dde...dd6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt normalt når man er syk og har feber.

Men er det nattesvette jeg har? Våkner ikke gjennomvåt, men litt klam/svett.

Skrevet (endret)

Det er slik at når feberen går NED, så begynner man å svette. Når du ligger i ro, hviler og er helt uten aktivitet, er det lettere for feberen å gå ned. Dermed svetter man lettere om natten når man er syk og har feber, fordi feberen har lettest for å synke da.

Så det er helt normalt det du opplever.

Når man begynner å svette, synker kroppstemperaturen under feber. Når man fryser/hutrer fordi man er syk og har feber, er den i gang med å stige og bli høyere.

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (9 minutter siden):

Det er slik at når feberen går NED, så begynner man å svette. Når du ligger i ro, hviler og er helt uten aktivitet, er det lettere for feberen å gå ned. Dermed svetter man lettere om natten når man er syk og har feber, fordi feberen har lettest for å synke da.

Så det er helt normalt det du opplever.

Når man begynner å svette, synker kroppstemperaturen under feber. Når man fryser/hutrer fordi man er syk og har feber, er den i gang med å stige og bli høyere.

Tusen takk for herlig svar! Dette var betryggende :)

Men det er kanskje ikke nattesvette jeg opplever? Men mer det at jeg svetter litt ekstra? Jeg våkner langt ifra gjennomvått, som mange beskriver med nattesvette. Kanskje jeg burde bytte til en tynnere dyne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men er det nattesvette jeg har? Våkner ikke gjennomvåt, men litt klam/svett.

Nattesvette som du tydeligvis har lest om, mtp alvorligsykdom? Nei, det er ikke det du har. Det er helt normalt å være varm og litt svett i løpet av natten. Og det er helt normalt å svette ved febersykdom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nattesvette som du tydeligvis har lest om, mtp alvorligsykdom? Nei, det er ikke det du har. Det er helt normalt å være varm og litt svett i løpet av natten. Og det er helt normalt å svette ved febersykdom. 

Ja, men nattesvette, som det ligger i ordet, er vel ennå svette? Så finnes det ulike grader av nattesvetten, gjennomvått, eller litt våt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men nattesvette, som det ligger i ordet, er vel ennå svette? Så finnes det ulike grader av nattesvetten, gjennomvått, eller litt våt.

Når man sier uttalt nattesvette så tenker man kliss våt og må skifte på sengen for alt er vått.

Ved febersykdom (når feberen går ned, noe den gjør når man tar paracet el) så vil man svette, det er helt normalt. Helt normalt at lakenet/dyne/pute er fuktig da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man sier uttalt nattesvette så tenker man kliss våt og må skifte på sengen for alt er vått.

Ved febersykdom (når feberen går ned, noe den gjør når man tar paracet el) så vil man svette, det er helt normalt. Helt normalt at lakenet/dyne/pute er fuktig da.

Så når noen sier nattesvette, så tenker du at man våkner opp helt kliss våt? Finnes ikke liten grad av nattesvette liksom? Jeg aner ikke selv, derfor jeg spør :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så når noen sier nattesvette, så tenker du at man våkner opp helt kliss våt? Finnes ikke liten grad av nattesvette liksom? Jeg aner ikke selv, derfor jeg spør :) 

Er du redd for alvorlig sykdom?

Uttalt nattesvette er klissvåt seng. Når dette skjer flere ganger og man ikke har feber, så skal man reagere.

Det er mange grunner til nattesvette, eks hormoner, sykdom, varmt rom, varm dyne, medisiner osv. Da har man kanskje en mer moderat nattesvette. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange tråder om akkurat det nå..... 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for herlig svar! Dette var betryggende :)

Men det er kanskje ikke nattesvette jeg opplever? Men mer det at jeg svetter litt ekstra? Jeg våkner langt ifra gjennomvått, som mange beskriver med nattesvette. Kanskje jeg burde bytte til en tynnere dyne. 

Jeg gjetter at det er svette ifbm. feberen du opplever. Det er vanlig å bli svett ved når feberen går nedover, og det er ikke det som menes når en leser om nattsvette som et symptom. Eller, det er jo et symptom på at en har en infeksjon som gir feber da. 

Nattsvette trenger ikke å være et symptom på noe alvorlig. Jeg våkner gjennomvåt en gang i blant, og må skifte laken, uten at jeg har noen sykdom. Jeg tror det er hormonelt, og det har vært normalt for meg siden tenårene. Om det er nytt og ukjent, skjer gjentatte ganger og ikke kan forklares med feber, uvanlig høy temperatur på soverommet eller noe annet en vet om, så er det et symptom en bør gå til legen med. 

Anonymkode: 737fe...bbb

Skrevet

Du har ikke kreft, slapp av. 

Anonymkode: bf41c...0d5

• Liker 2
Skrevet

Når du har feber så er det derfor du svetter om natta. Dette trenger du ikke tenke noe mer på.

Anonymkode: bd954...e8e

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nattsvette trenger ikke å være et symptom på noe alvorlig. Jeg våkner gjennomvåt en gang i blant, og må skifte laken, uten at jeg har noen sykdom.

MÅ man våkne gjennomvått med nattesvette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

MÅ man våkne gjennomvått med nattesvette? 

https://sml.snl.no/nattesvette

Grensen for hva som kan kalles nattsvette og hva som er varm og klam, er sikkert litt flytende. Gjennomvåt tolker jeg det ikke som en må være. 

Men det er virkelig helt normalt ved feber. 

Anonymkode: 737fe...bbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...