Gå til innhold

Samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har samarbeidsmøte på fvk for å forbedre samarbeidet. Det går egentlig ikke så bra, men det er hvertfall en nøytral plass som gjør at vi må snakke ordentlig til hverandre. 

Nå prøver vi å lage en ny samværsavtale. Den vi hadde i fjor var laget for ett år med tanke på at en ny langsiktig plan skulle utbedres når vi har fått kjent på hva som passer oss. 

Far var ganske langt nede på denne tiden i fjor. Og var svært uvillig til å komme til en enighet. Så jeg gikk lengre enn å inngå kompromisser. Det vil si at han fikk alle helligdager, fikk bestemme når han ville ha sin sommerferie, hvilke dager han ikke ville ha osv. Vi har 87/13 deling på samværet. Far ønsker ikke mer. 

Nå har jeg kommet med forslag til en plan med flere alternativer som han kan velge. Men de er bedre utformet med partalls og oddetallsår, slik at den kan rullere fra år til år og at det slik blir likt fordelt med helligdager og ferier. Jeg er opptatt at det skal være likt for oss.  Men Far er ikke enig i dette (eller noe forslag jeg kommer med). Og han nekter å ha en rullende avtale. Han skal ha den fra i fjor (og denne er jo gyldig frem til ny avtale er signert). Men her står det spesifikke datoer, og datoer på ferier skifter fra år til år. Og jeg vil jo med denne avtalen aldri får verken påske eller juleferie med barna.. 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon. Jeg tenker jeg kan bestille time til mekling (nå er det som sagt bare samarbeidsmøte og ikke mekling). Jeg kan eventuelt ta med advokat. Men jeg er usikker på h or mye en advokat kan gjøre da det ikke er snakk om prosentfordeling på samvær og derfor ikke grunnlag for å ta det til retten. 

Har noen forslag til hvordan jeg kan løse dette? 

Anonymkode: 017aa...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bestemt selv. Hva kan han gjøre? Går han til retten får dere en dom som ligner det du ønsker.

Anonymkode: d33b2...7b1

• Liker 1
Skrevet

Dersom samarbeidet er dårlig er det eneste å gjøre å ta tak i konfliktene ellers mellom dere. Det er det eneste som virker. Det kan være:

- økonomisk oppgjør og fordeling av ting

- årsakene til bruddet

- osv.

Det dreier seg om å snakke sammen om dette med hjelp/styring fra tredjeperson. Løse økonomisk oppgjør hvis ikke gjort, det er nødvendigvis ikke rettferdig.

Det er svært normalt at han er langt nede, og det har jo sin åpenbare årsak. Du kan ikke forlange at han tar seg av barna, men du kan kreve bidrag og få stønad til tilsyn hos NAV.

Anonymkode: 2d34b...ac2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...