Gå til innhold

Hvordan få hunden til å slutte å bjeffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff. Har en 3 år gammel terrier som alltid har vært snill å grei. Men nå har han begynt å bjeffe så fælt. Har han med på jobb, og nå bjeffer han alltid når det kommer folk, det gjorde han ikke før. Han bjeffer og om vi stenger han inne i buret sitt.

Trenger desperat hjelp på hvordan jeg kan få bort denne uvanen, ellers må han være alene hele dagen hjemme og det ønsker jeg ikke.

Bjeffehalsbånd??

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet

jeg har klart å få min til å slutte å bjeffe helt, det er deilig å være kvitt det problemet for før var det helt håpløst :) Men jeg har benyttet meg av å påføre hunden ubehag når den bjeffa, og da fikk jeg så mye pes sist jeg fortalte noe om det at jeg tror ikke jeg vil det nå...

Skrevet (endret)

En vannpistol eller sprayflaske med vann kanskje?

Men, terrier er vel vakthunder, og skal gi litt lyd? Kanskje det å inngå et kompromiss med at den får lov å lage dyp brumlelyd, men ikke gneldre? Vet ikke jeg, men det får gamlemor her lov til, brumme så mye hun vil, men å gneldre, nei det er ikke lov!

Endret av vimselims
Skrevet

Min terrier har begynt å varsle når vi er hjemme og han hører lyder han ikke er vandt med. Dette startet først for et par måneder siden etter at vi flyttet.

Når vi ikke er hjemme så varsler han heller ikke.

Har ingen råd desverre...

Skrevet
Huff. Har en 3 år gammel terrier som alltid har vært snill å grei. Men nå har han begynt å bjeffe så fælt. Har han med på jobb, og nå bjeffer han alltid når det kommer folk, det gjorde han ikke før. Han bjeffer og om vi stenger han inne i buret sitt.

Trenger desperat hjelp på hvordan jeg kan få bort denne uvanen, ellers må han være alene hele dagen hjemme og det ønsker jeg ikke.

Bjeffehalsbånd??

Jeg ville prøvd å funnet ut årsaken til at han plutselig har begynt å bjeffe.

Det første som faller meg inn er usikkerhet og/eller stress. Å bruke bjeffehalsbånd mot usikkerhet og stress vil være ganske ille.

Hvis han er på et nytt sted, kanskje blir overlatt til seg selv (det vet jeg ikke, du skrev ingenting om det) og så videre, kan han lett bli usikker.

Noe av det samme gjelder jo stress, at han kan bli stressa pga usikkerheten i den nye situasjonen.

Men, det kan også være at han har for mye overskudd - hvor mye aktiviserer du ham før du tar ham med på jobb, for eksempel?

Får han vært ute og løpt fra seg litt? Du kan prøve å finne en aktiviseringsleke som han er opptatt med på jobb, så han har noe å drive med. Da er det viktig at han har noe han virkelig synes er gøy og spennende.

Gjelder dette bare på jobb eller hjemme også?

• 3 uker senere...
Skrevet
Jeg ville prøvd å funnet ut årsaken til at han plutselig har begynt å bjeffe.

Det første som faller meg inn er usikkerhet og/eller stress. Å bruke bjeffehalsbånd mot usikkerhet og stress vil være ganske ille.

Enig!

Å påføre ubehag ved bjeffing er ofte effektivt, men man må selvfølgelig gjøre en innsats på andre måter før man tyr til det. Tenk på hvorfor hunder bjeffer i vill tilstand (advarsel, frykt, usikkerhet, glede/opprømthet), og ta det derfra.

Skrevet

Jeg har brukt å sprute vann på mine to når de bjeffer når de ikke skal.

Det er viktig å være konsekvent.

Fex - der jeg bodde før hadde vi veranda og her gikk folk og fe forbi. Siden jeg bodde i borettslag ønsket jeg ikke at mine to skulle stå på verandaen og bjeffe på alt og alle så inngikk jeg samarbeid med en spruteflaske.

Jeg brukte vel en halvtime på å lære dem at bjeffing på veranda ikke er lov.

Et bjeff = et nei og et sprut.

Funker andre steder også.

Det er fint å finne årsaken til hvorfor hunden bjeffer, men hvis du skal ha han med på jobb så burde også problemet hanskes med nå...

Lykke til

Skrevet

Dersom du tar en dynkekanne og fyller i halvt om halvt med sitron og vann og spruter på hunden mens du sier hardt nei når den bjeffer tror jeg du slipper rimeligere og raskere unna bjeffingen - lykke til.

Skrevet

Du har jo bjeffehalsbåndene som gir en liten kald sitronsprut når den bjeffer. For jeg antar du har anet å gjøre på jobben enn å sprute m vannflaska.... :-)

Men samtidig ville jeg gitt hunden noe interessant å drive med. En leke, noe å gnage på el. Det er mulig den bjeffer av ren kjedsomhet.

Videre er det viktig å gi den oppmerksomhet når den IKKE bjeffer.

Skrevet
Videre er det viktig å gi den oppmerksomhet når den IKKE bjeffer.

:Nikke::enig: :enig_anim: :enig::Nikke:

Skrevet
Du har jo bjeffehalsbåndene som gir en liten kald sitronsprut når den bjeffer. For jeg antar du har anet å gjøre på jobben enn å sprute m vannflaska.... :-)

:enig_anim: :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...