AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Holder på å bli gal 😅 Vi har slitt med legging i ca 3 mnd nå! Ble bra en periode, og så begynte det igjen. Som oftest sover hen 30 min ved leggetid, er så lys våken og legger seg ikke før 23 og noen ganger enda senere! Føler jeg har prøvd alt! Vi har kuttet den ene duppen og legger nå en time senere enn før. Det hjalp et par dager og så var det tilbake igjen. Jeg har tilbrakt mange kvelder på soverommet, mye grining og styr (går aldri fra barnet når det gråter) Vi samsover, og jeg har prøvd å legge ungen i egen seng, men da er det så hjerteskjærende gråt, at det klarer jeg ikke lenge. Har prøvd å innføre litt leketid på soverommet før legging, har prøvd å lese bok, høre på musikk, la barnet gråte (med mye kos og trøst), har begynt med nattlys i tilfelle det er for mørkt, kaldere rom, varmere rom osv osv. Føler det hele har blitt litt negativt nå, og ønsker ikke at det skal være sånn. Som oftest tar jeg barnet opp og lar det leke og se på TV for det hjelper uansett ikke å ligge på soverommet hele kvelden. Vi har fast nattarituale og det har fungert veldig bra med søvn tidligere. Vi blir slitne, har ikke noe tid til husarbeid, til parforholdet eller litt dyrebar alenetid. Har faktisk begynt å være litt våken på natta bare for å kunne koble litt av alene. Noen råd til en litt desperat mamma? Anonymkode: 6b8bf...9ca 1
Heln Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Mitt tips er å være konsekvent i det du ser på som en god rutine. Det høres ut som at barnet vet at det får komme opp om det hyler lenge nok, så det er kanskje første bud -bli i senga. Sover det lenge på dagtid? Rundt 1 år måtte vi kutte ned på duppen og han fikk ikke lov å sove etter kl 13, ellers var han umulig å legge. Vi måtte også legge mye senere enn vi først trodde, fra kl 18 til kl 20. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Holder på å bli gal 😅 Vi har slitt med legging i ca 3 mnd nå! Ble bra en periode, og så begynte det igjen. Som oftest sover hen 30 min ved leggetid, er så lys våken og legger seg ikke før 23 og noen ganger enda senere! Føler jeg har prøvd alt! Vi har kuttet den Føler det hele har blitt litt negativt nå, og ønsker ikke at det skal være sånn. Som oftest tar jeg barnet opp og lar det leke og se på TV for det hjelper uansett ikke å ligge på soverommet hele kvelden. Vi har fast nattarituale og det har fungert veldig bra med søvn tidligere. Vi blir slitne, har ikke noe tid til husarbeid, til parforholdet eller litt dyrebar alenetid. Har faktisk begynt å være litt våken på natta bare for å kunne koble litt av alene. Noen råd til en litt desperat mamma? Anonymkode: 6b8bf...9ca Trenger ikke å være hjerneforsker for å skjønne hva dette handler om. Anonymkode: 6119c...605
Gjest WhisperingWind Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Min var sånn rundt 8 mnd. Da var han klar for eget rom og seng. Men det tok litt tid å bli trygg. Startet med sprinkelseng inne på vårt soverom. Når ungen var trygg i den flyttet han på eget rom. Gikk som en drøm. Han sov bedre på eget rom. Mye mindre uroligheter og bedre soveroms temperatur og ro enn lyder og bevegelse fra oss på vårt soverom. Gråting er ikke farlig så lenge du er tilstede. Protest I starten er vanlig. Så da satt jeg inne på rommet hans om han var urolig. Uten å gi masse oppmerksomhet, da ble det raskere og raskere kjedelig. Noen ganger sov jeg på madrass på gulvet.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Barn er ulike, noen kan bare legges i egen seng og sovner fort, andre trenger mye nærhet og vil ikke sove alene. Jeg har en av hver. Den som trengte nærhet kunne sovne på 10 minutter bare vi sov i samme seng. Vi flyttet over i 120 cm seng når barna var rundt 15 måneder for da lærte de å klatre ut av sprinkelsenga) Den som trengte nærhet kom til hun var minst 4 år inn i vår seng nesten hver natt, men sovnet igjen med en gang hun lå mellom oss. Vi så ingen grunn til å tvinge inn rutiner alene, syntes det var viktigere med rolige stunder på kveld og natt. Anonymkode: 2aacf...64c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Trenger ikke å være hjerneforsker for å skjønne hva dette handler om. Anonymkode: 6119c...605 Ok? Hva da? Anonymkode: 040e0...9c2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok? Hva da? Anonymkode: 040e0...9c2 Barnet vet jo nå at du gir etter med TV og lek, noe det sikkert liker, så da vil det jo selvfølgelig ikke roe seg og sove. Min er 14 måneder nå, og det hender at vi har legging eller netter hvor hun våkner og ikke vil sove. Nå sover hun i egen seng på eget rom da, så kanskje litt lettere. Når hun er lagt så er hun lagt, og da er det ikke noe opp og ut av sengen med mindre det er ordentlig hysterisk gråt. Det opplever vi sjeldent, da vi hører forskjell på det og en sånn trassete "jeg vil ikke dette"-gråt. Hun får trøst i sengen sin, vi sier det er natta, også går vi ut. Som regel kommer det en liten gråt på noen sekunder, også legger hun seg ned, men noen ganger fortsetter hun. Da gjentar vi prosessen. Noen ganger må vi sitte og stryke litt ekstra. Noen ganger smiler, tuller og ler hun mens vi er inne, og hyler når vi går ut. Da er det selvfølgelig vanskelig å ikke smile og tulle tilbake, eller plukke henne opp, men vi må bare være konsekvente. Anonymkode: dfd55...b84 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Ts her. Det kan jo selvfølgelig være det er det at barnet vet det får komme opp, men jeg har som sagt også tilbrakt hele kvelder på soverommet uten at det blir noe tidligere søvn. Ofte er det sånn at hen nesten sovner mange ganger i løpet av kvelden, men så spretter det opp. Føler nesten det er en slags skrekk for å sove? Kunne selvsagt tenkt meg at hen sov i egen seng også, men vil helst få til det uten at det er helt forferdelig for hen. Barnet har faktisk sovet i egen seng tidligere, men så ble det samsoving igjen i forbindelse med barnehagestart da barnet trengte mer nærhet og hadde seperasjonsangst. Om barnet er våkent hele kvelden, gir dere ikke mat da? Jeg blir i alle fall selv sulten og må på do osv i løpet av kvelden. Tenker også at barnet også trenger mat og kanskje ny bleie når det går så lang tid.. Anonymkode: 6b8bf...9ca
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Det kan jo selvfølgelig være det er det at barnet vet det får komme opp, men jeg har som sagt også tilbrakt hele kvelder på soverommet uten at det blir noe tidligere søvn. Ofte er det sånn at hen nesten sovner mange ganger i løpet av kvelden, men så spretter det opp. Føler nesten det er en slags skrekk for å sove? Kunne selvsagt tenkt meg at hen sov i egen seng også, men vil helst få til det uten at det er helt forferdelig for hen. Barnet har faktisk sovet i egen seng tidligere, men så ble det samsoving igjen i forbindelse med barnehagestart da barnet trengte mer nærhet og hadde seperasjonsangst. Om barnet er våkent hele kvelden, gir dere ikke mat da? Jeg blir i alle fall selv sulten og må på do osv i løpet av kvelden. Tenker også at barnet også trenger mat og kanskje ny bleie når det går så lang tid.. Anonymkode: 6b8bf...9ca Vi har kamera, og jeg har sett noen kvelder at hun våkner, reiser seg opp eller bare titter rundt i sengen. På det lengste har hun da vært våken i to timer uten å si noe. Da forstyrrer jeg ikke. Gråter hun så går jeg selvsagt inn, og hvis hun har grått og ikke faller helt til ro så har hun fått en flaske noen ganger, for da blir hun ofte søvnig😅 Har ikke skiftet bleie med mindre det har luktet bæsj. Bleia har vært full uten at hun har våknet også, så har ikke merket at den har vært unormalt full eller hatt lekkasje de gangene hun har vært lenge våken. Anonymkode: dfd55...b84
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Holder på å bli gal 😅 Vi har slitt med legging i ca 3 mnd nå! Ble bra en periode, og så begynte det igjen. Som oftest sover hen 30 min ved leggetid, er så lys våken og legger seg ikke før 23 og noen ganger enda senere! Føler jeg har prøvd alt! Vi har kuttet den ene duppen og legger nå en time senere enn før. Det hjalp et par dager og så var det tilbake igjen. Jeg har tilbrakt mange kvelder på soverommet, mye grining og styr (går aldri fra barnet når det gråter) Vi samsover, og jeg har prøvd å legge ungen i egen seng, men da er det så hjerteskjærende gråt, at det klarer jeg ikke lenge. Har prøvd å innføre litt leketid på soverommet før legging, har prøvd å lese bok, høre på musikk, la barnet gråte (med mye kos og trøst), har begynt med nattlys i tilfelle det er for mørkt, kaldere rom, varmere rom osv osv. Føler det hele har blitt litt negativt nå, og ønsker ikke at det skal være sånn. Som oftest tar jeg barnet opp og lar det leke og se på TV for det hjelper uansett ikke å ligge på soverommet hele kvelden. Vi har fast nattarituale og det har fungert veldig bra med søvn tidligere. Vi blir slitne, har ikke noe tid til husarbeid, til parforholdet eller litt dyrebar alenetid. Har faktisk begynt å være litt våken på natta bare for å kunne koble litt av alene. Noen råd til en litt desperat mamma? Anonymkode: 6b8bf...9ca Høres ut som barnet er fryktelig overstimulert/overtrøtt. Dere kuttet den ene duppen, og legger en time senere? Dere skulle isåfall ha lagt en time tidligere. Anonymkode: b9803...7f4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet vet jo nå at du gir etter med TV og lek, noe det sikkert liker, så da vil det jo selvfølgelig ikke roe seg og sove. Min er 14 måneder nå, og det hender at vi har legging eller netter hvor hun våkner og ikke vil sove. Nå sover hun i egen seng på eget rom da, så kanskje litt lettere. Når hun er lagt så er hun lagt, og da er det ikke noe opp og ut av sengen med mindre det er ordentlig hysterisk gråt. Det opplever vi sjeldent, da vi hører forskjell på det og en sånn trassete "jeg vil ikke dette"-gråt. Hun får trøst i sengen sin, vi sier det er natta, også går vi ut. Som regel kommer det en liten gråt på noen sekunder, også legger hun seg ned, men noen ganger fortsetter hun. Da gjentar vi prosessen. Noen ganger må vi sitte og stryke litt ekstra. Noen ganger smiler, tuller og ler hun mens vi er inne, og hyler når vi går ut. Da er det selvfølgelig vanskelig å ikke smile og tulle tilbake, eller plukke henne opp, men vi må bare være konsekvente. Anonymkode: dfd55...b84 Nei, barnet er bare 1 år. Det er ikke slik det fungerer med så små barn. Ungen er jo tydelig overtrøtt. Anonymkode: b9803...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Jeg skal gå imot flertallet her. Jeg tipper det har noe med dagsovingen å gjøre. Barnet er så liten at den fortsatt trenger å sove på dagen, men dagluren er såpass oppkvikkende at barnet ikke er klar for natta tidlig på kvelden og heller tar det som en lur nr 2. Vi har hatt 2 barn med lavt sovebehov og 1 års alderen har vært tøffest pga dette. Vi har et barn på 15 mnd nå og barnet sover fra kl 12-14, og vi tar da natta kl 21. Legger vi før så står barnet bare opp igjen og tar soving som en lur. Barnet står opp rundt kl 7. Akkurat samme var det med storesøsken. Vi klarte først å vri sovingen til tidligere på kvelden med storesøsken når vi bikket 2 år og kunne droppe luren på dagen. Anonymkode: 55623...b45
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 Finn foreldremestring på Facebook eller insta og finn kurset de har om søvn. Har selv tatt det, det er veldig bra, vi har fått ett ny liv på kveldene. Anonymkode: 938aa...9a2 1
Gjest EmKay Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Vi begynte å bli veldig konsekvent med legging da småen var rundt 10 mnd. Fast rutine med ny bleie, pysj og tannpuss, inn på rommet og lese litt i en bok/synge litt i halvmørket, av med lyset og ned i sengen. Noen ganger ble det godtatt kjapt, andre ganger var det mye grining. Ved sutring tørstet vi mens hun fortsatt var i sengen, ved heftigere gråt tok i opp og koste litt til hun roet seg før det var tilbake i seng. Noen ganger sovner hun i fanget, andre ganger i sengen. Akkurat det føler vi litt på hvor mye nærhet hun trenger fra gang til gang. Men hovedregel er at nå er det natt, og da tar vi ikke på lyset, hun får ikke leke eller gå ut av rommet. Hun kan godt få kos og sang, men det er det. Vi sitter der til hun sovner. Hun er 2 år i mai. Det varierer fortsatt hvor raskt hun sovner, alt etter hvor trøtt hun er, men stort sett er leggetid blitt en koselig tid med lite gråt.
Gipetto Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Begge våre har tullet med søvn i den alderen, mye fordi de rett og slett ikke skjønte de måtte ligge ned for å sovne.. 😅 blir sikkert halshugd, men vi la først i egen seng og prøvde der - gikk ikke det trillet vi vogna inn på rommet og la henne der. I vogna hadde dem selene på, og ble på en måte "tvunget" til å ligge i ro. Protesterte helt i starten, men roet seg fort. Tok de aldri ut av rommet da de gjerne så på det som en belønning.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 Det høres ut som barnet blir overstimulert. Du burde heller legge tidligere siden barnet ikke sover etter 13. Tenker jeg du bør ta kveldsstell og legge rundt 18.30 eller noe i den duren? Du burde ikke kutte både dupp og legge senere. Ha en fast rutine på kveldsstell slik at barnet forstår at det snart er leggetid. Anonymkode: 26fe0...a04
Leselusa Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 Tråden er ryddet for innlegg signert som helsepersonell. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Når legger dere barnet da? Høres ut som hen er overtrøtt. Kutte dupp OG legge senere?😳 Du må jo isåfall legge tidligere! Her legger vi kl 17.30-18. ikke senere enn 18… sover da 13 - 14 timer på natt. Anonymkode: d2f2a...6dc
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Det er tøft når det står på! I sånne perioder har vi måtte være veldig «strenge» på at etter at leggerutinen har startet er det ikke mer leking. Da er det kveldsmat, stell, bok, nattasang og god natt. Vi har holdt det gående til seint i perioder, men likevel ikke veket fra at nå er det natta, nå skal du sove(om ungen så turner i senga), og ikke lekt/sett tv eller lignende. Etterhvert skjønner hun at «å ja, det var sånn det var» og sovner tidligere og tidligere. Anonymkode: 399c6...61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå