bbc2 Skrevet 3. februar 2023 #21 Del Skrevet 3. februar 2023 Kicki_90 skrev (7 minutter siden): Hvorfor mener du at det holder? Vil ikke det variere fra person til person med ulike kropper, behov og ønsker for treningen man driver med? Forskning viser at om du trener styrketrening så er 1.8 gram pr kroppsvekt minimum Men det er bedre å spise 2 eller 2.5 om du trener tyngre styrke. Du kan heller spise mindre karbohydrater og mer protein Du merker stor forskjell på stølheten i musklene når du spiser lite protein kontra mye Aminosyretillskudd hjelper også svært mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 3. februar 2023 #22 Del Skrevet 3. februar 2023 bbc2 skrev (14 minutter siden): Forskning viser at om du trener styrketrening så er 1.8 gram pr kroppsvekt minimum Men det er bedre å spise 2 eller 2.5 om du trener tyngre styrke. Du kan heller spise mindre karbohydrater og mer protein Du merker stor forskjell på stølheten i musklene når du spiser lite protein kontra mye Aminosyretillskudd hjelper også svært mye Og personen som jeg siterte skrev 1-1,5gr/kg kroppsvekt, jeg personlig ligger på 1,8-2,2gr/kg kroppsvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #23 Del Skrevet 3. februar 2023 Kicki_90 skrev (15 minutter siden): Og personen som jeg siterte skrev 1-1,5gr/kg kroppsvekt, jeg personlig ligger på 1,8-2,2gr/kg kroppsvekt. Du vil nok fint klare deg på 1,5g. Du må se hvilke proteiner du putter i deg. bbc2 skrev (1 time siden): 2-4 gram proten pr kg kroppsvekt er normalt men 2 er nok nok for deg opp til 3 for mer seiøse og større folk. 4 gram pr kg kroppsvekt er for elite utøvere med høy muskelmasse Legg til eaa tilskudd også, ikke bcaa. Eaa er et av de beste kostholdstillskuddene utenom creatine som faktisk fungerer. Du vil bli mindre støl reparere kroppen fortere og bli sterkere til neste økt . Eaa fungerer ogaå veldig bra om du skal ned i vekt Helt unødvendig alt du skriver. Anonymkode: 1fd2b...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #24 Del Skrevet 3. februar 2023 bbc2 skrev (1 time siden): Jeg har god peiling på kosthold jo. Prøv å kom deg til 8 prosent fettprosent med muskler så skal vi se😁👍 Jeg spiser akkurat slik som jeg vil nå, ergo derfor jeg har taco og litt av hvert. Spiser det jeg vil hver dag så lenge jeg får i meg nok protein. Har eget firma jeg driver med flere ansatte og gidder overhodet ikke lage grønnsaker og laks i boks som jeg tar med meg på jobb Tok forsåvidt 6x4 reps på 177.5 kg i benkpress sist mandag Way over your level, og jeg gav meg med seriøs trening for 6 år siden En som skryter av hvor hen løfter imponerer ikke meg. God peiling på kosthold har du ikke utfra hva du spiser, når du heller ikke vet proteininnholdet på cottage cheese. Anonymkode: 1fd2b...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #25 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Proteinopptaket er mye høyere hvis du varmebehandler egg. Så mye som 90 prosent av protein i kokt egg var tilgjengelig, mot bare 51 prosent i rå egg. Dette kan skyldes at varmebehandling inaktiverer proteiner i egget som hemmer fordøyelsesenzymer i tarmen. Dermed kan disse ikke lenger hemme nedbrytningen av egg-proteinet og vi kan lettere absorbere det i tarmen. Det er et generelt mønster for animalske proteiner at varmebehandling bedrer kroppens evne til å absorbere og nyttiggjøre seg av protein. https://www.aftenposten.no/sprek/i/2B9J64/mange-som-trener-styrke-gjoer-eggetrikset-men-er-det-egentlig-en-tabbe-ja-svarer-ernaeringsfysiologen Anonymkode: d063e...455 Nå spiser ikke jeg rått egg, men du sikter kanskje til at jeg blander inn et egg i havregrøten min? Du mener altså at proteinene i egget forsvinner der? Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 3. februar 2023 #26 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du vil nok fint klare deg på 1,5g. Du må se hvilke proteiner du putter i deg. Helt unødvendig alt du skriver. Anonymkode: 1fd2b...d20 Men jeg lurer på hvorfor du mener at 1,5gr/kg kroppsvekt er nok for meg? Hva baserer du disse tallene på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #27 Del Skrevet 3. februar 2023 Kicki_90 skrev (26 minutter siden): Men jeg lurer på hvorfor du mener at 1,5gr/kg kroppsvekt er nok for meg? Hva baserer du disse tallene på? Jeg baserer det på at det er nok. Om du virkelig tror at 0,3g utgjør noen forskjell for deg er du ute å kjører. Du kan gjerne legge ut treningsprogrammet ditt for en vurdering. Anonymkode: 1fd2b...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 3. februar 2023 #28 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg baserer det på at det er nok. Om du virkelig tror at 0,3g utgjør noen forskjell for deg er du ute å kjører. Du kan gjerne legge ut treningsprogrammet ditt for en vurdering. Anonymkode: 1fd2b...d20 Vel, det er tydelig at du ikke kan dokumentere påstanden din, og da ser ikke jeg noe verdi i den. I første påstanden skriver du 1-1,5, det er stor forskjell på 1gr og 2gr/kg kroppsvekt, ikke 0,3gr som du nå påstår er forskjellen. Mitt treningsprogram er satt opp med min trener og trenger ingen videre vurdering av fremmede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #29 Del Skrevet 3. februar 2023 Kicki_90 skrev (11 minutter siden): Vel, det er tydelig at du ikke kan dokumentere påstanden din, og da ser ikke jeg noe verdi i den. I første påstanden skriver du 1-1,5, det er stor forskjell på 1gr og 2gr/kg kroppsvekt, ikke 0,3gr som du nå påstår er forskjellen. Mitt treningsprogram er satt opp med min trener og trenger ingen videre vurdering av fremmede. Da må du komme med en påstand om det du mener. Klart det er forskjell på 1-2g. Men poenget er hvor mye du trenger. Det fleste PT har liten kompetanse, bare så du er klar over det. Er få som er på høyt nivå, som er oppdatert. Anonymkode: 1fd2b...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #30 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg spiser helst bare råvarer. Frokost: Økologiske havregryn og 3 kokte egg som jeg blander inn i grøten. Husk at flytende næring går mye raskere igjennom tarmene. Så fokuser på at du må tygge maten du får i deg, den må være minimum grøt-konsistens. Smoothies etc er dårlige greier. Lunsj: 200g proteinkilde(fisk, kylling eller kjøtt), grønnsaker og potet/ris Middag: 200g proteinkilde(fisk(300g hvit), kylling eller kjøtt), grønnsaker og potet/ris Kvelda: Cottage cheese med litt kesam naturel, samt frukt og bær til. Som krydder bruker jeg diverse, mest bare salt og pepper. Ellers spiser jeg mest økologiske grønnsaker, kjøtt av bedre kvalitet. Kun hvit fisk. Fet fisk er ikke så viktig å spise, merk at norske myndigheter har utdaterte kostråd generelt. Anonymkode: 1fd2b...d20 Enig i at dette er den beste måten å spise på, men den funker dessverre ikke for meg. Jeg er litt for glad i brød - i tillegg til at middager bygget opp på denne måten blir for kjedelig for meg. Jeg er litt for glad i lasagne, fiskegrateng, kjøttboller, sauser, pasta osv til det. Prøver selvsagt å begrense mengden når det kommer til sauser osv, og lager sunnere varianter av mye. Men for meg blir slik jeg spiser min variant av «sunt», selv om jeg vet jeg kunne spist sunnere. Misunnelig på dere som trives med et slikt kosthold! Cottage cheese har jeg for eksempel ikke sjans til å få i meg, med mindre det er most inni et eller annet. Som for eksempel brød laget på cottage cheese, egg og havregryn. Kan jeg spørre hvor mange gram proteiner du får i deg på en dag? Ts Anonymkode: e2db7...1f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #31 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig i at dette er den beste måten å spise på, men den funker dessverre ikke for meg. Jeg er litt for glad i brød - i tillegg til at middager bygget opp på denne måten blir for kjedelig for meg. Jeg er litt for glad i lasagne, fiskegrateng, kjøttboller, sauser, pasta osv til det. Prøver selvsagt å begrense mengden når det kommer til sauser osv, og lager sunnere varianter av mye. Men for meg blir slik jeg spiser min variant av «sunt», selv om jeg vet jeg kunne spist sunnere. Misunnelig på dere som trives med et slikt kosthold! Cottage cheese har jeg for eksempel ikke sjans til å få i meg, med mindre det er most inni et eller annet. Som for eksempel brød laget på cottage cheese, egg og havregryn. Kan jeg spørre hvor mange gram proteiner du får i deg på en dag? Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Vaner kan endres, om du vil det selv. Lasagne og alt du nevner kan du fint spise, er måten man lager det på. Spis "vanlig" mat, men råvarer og riktig mengde. Vekta viser også om du spiser for mye eller lite...samme med energinivået. Cottage cheese med 1-2 SS kesam naturel og litt banan/bringebær/jordbær får du nok ned Ellers kan du prøve bare gresk yoghurt. Men husk at flytende næring er dårlige greier, det går for igjennom tarmen. Du får en liten boost bare, lettkokte havregryn er også dårlige greier. Store gryn noe helt annet. Jeg spiser ca 1,2-1,5g pr kg hver dag. Trener styrkeløft 3 dager i uken, har jevn progresjon. Anonymkode: 1fd2b...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 3. februar 2023 #32 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da må du komme med en påstand om det du mener. Klart det er forskjell på 1-2g. Men poenget er hvor mye du trenger. Det fleste PT har liten kompetanse, bare så du er klar over det. Er få som er på høyt nivå, som er oppdatert. Anonymkode: 1fd2b...d20 Nå er det forskjell på påstandene våre. Jeg sier at for meg, og min kropp, så er det behovet for proteiner. Jeg sier ikke at det er riktig for andre, men ts lurte på hvor mye proteiner man spiste ila en dag, og dette er for meg riktig. Jeg kjenner min trener og hans kompetanse, så det er jeg ikke bekymret for at ikke er godt nok. Men nok avsporing rundt proteiner og trening, over til mat. Ts, jeg er litt som deg når det gjelder cottage cheese, det er ikke min favoritt heller. Men rundstykker av CC, egg, havregryn fungerer fint, samme med 50/50 CC og gresk youghurt, jeg tilsetter gjerne litt proteinpulver med vaniljesmak for å få det litt søtere og frosne bær som jeg tiner litt i mikroen. Tilsett litt nøtter for crunch og fett, utrolig godt. CC i eggerøre syns jeg også er godt, gjerne med litt chilikrydder og skinke i tillegg. Med grønnsaker ved siden av gir det et ganske magert, men proteinrikt måltid. Eller det kan kombineres med brød f.eks. Jeg tenker at du må trives med det du spiser, ja man kan endre vaner, men kanskje en ting om ganger lurt, hvis det er noe man ønsker (og har behov for). Brødskiver er ikke feil, hvis du trives med det hvorfor kutte det ut? Det er litt min filosofi, hva foretrekker min kropp og hvordan kan jeg spise for at det skal fungere for meg. Det betyr ikke at det fungerer på samme måte for deg, og ditt kosthold vil ikke være optimalt for meg 😊 Endret 3. februar 2023 av Kicki_90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #33 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vaner kan endres, om du vil det selv. Lasagne og alt du nevner kan du fint spise, er måten man lager det på. Spis "vanlig" mat, men råvarer og riktig mengde. Vekta viser også om du spiser for mye eller lite...samme med energinivået. Cottage cheese med 1-2 SS kesam naturel og litt banan/bringebær/jordbær får du nok ned Ellers kan du prøve bare gresk yoghurt. Men husk at flytende næring er dårlige greier, det går for igjennom tarmen. Du får en liten boost bare, lettkokte havregryn er også dårlige greier. Store gryn noe helt annet. Jeg spiser ca 1,2-1,5g pr kg hver dag. Trener styrkeløft 3 dager i uken, har jevn progresjon. Anonymkode: 1fd2b...d20 Ja, jeg spiser ganske mye sunnere nå enn hva jeg gjorde for 5 år siden, så vil si jeg har kommet langt ☺️ laget meg gode vaner som jeg trives med. For det er en viktig del av denne livsstilen for meg - at jeg trives med maten jeg spiser ☺️ På vekta ligger jeg stabil, men har et ønske om å gå opp noe i muskelmasse og prøver derfor nå å spise litt mer. Og nei, cottage cheese med det du beskriver, går ikke ned her i gården 🙈 og jeg har ikke tenkt til å tvinge i meg mat jeg ikke liker ☺️ Takk for tips! Hender seg jeg lager smoothier med bær og grønnsaker i ny og ned (barnet mitt elsker dette), men stort sett går det i «fast føde». Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #34 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vaner kan endres, om du vil det selv. Lasagne og alt du nevner kan du fint spise, er måten man lager det på. Spis "vanlig" mat, men råvarer og riktig mengde. Vekta viser også om du spiser for mye eller lite...samme med energinivået. Cottage cheese med 1-2 SS kesam naturel og litt banan/bringebær/jordbær får du nok ned Ellers kan du prøve bare gresk yoghurt. Men husk at flytende næring er dårlige greier, det går for igjennom tarmen. Du får en liten boost bare, lettkokte havregryn er også dårlige greier. Store gryn noe helt annet. Jeg spiser ca 1,2-1,5g pr kg hver dag. Trener styrkeløft 3 dager i uken, har jevn progresjon. Anonymkode: 1fd2b...d20 Har du forresten kilder på at lettkokte havregryn er dårlig? Dette har jeg nemlig aldri hørt før. Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #35 Del Skrevet 3. februar 2023 Kicki_90 skrev (48 minutter siden): Nå er det forskjell på påstandene våre. Jeg sier at for meg, og min kropp, så er det behovet for proteiner. Jeg sier ikke at det er riktig for andre, men ts lurte på hvor mye proteiner man spiste ila en dag, og dette er for meg riktig. Jeg kjenner min trener og hans kompetanse, så det er jeg ikke bekymret for at ikke er godt nok. Men nok avsporing rundt proteiner og trening, over til mat. Ts, jeg er litt som deg når det gjelder cottage cheese, det er ikke min favoritt heller. Men rundstykker av CC, egg, havregryn fungerer fint, samme med 50/50 CC og gresk youghurt, jeg tilsetter gjerne litt proteinpulver med vaniljesmak for å få det litt søtere og frosne bær som jeg tiner litt i mikroen. Tilsett litt nøtter for crunch og fett, utrolig godt. CC i eggerøre syns jeg også er godt, gjerne med litt chilikrydder og skinke i tillegg. Med grønnsaker ved siden av gir det et ganske magert, men proteinrikt måltid. Eller det kan kombineres med brød f.eks. Jeg tenker at du må trives med det du spiser, ja man kan endre vaner, men kanskje en ting om ganger lurt, hvis det er noe man ønsker (og har behov for). Brødskiver er ikke feil, hvis du trives med det hvorfor kutte det ut? Det er litt min filosofi, hva foretrekker min kropp og hvordan kan jeg spise for at det skal fungere for meg. Det betyr ikke at det fungerer på samme måte for deg, og ditt kosthold vil ikke være optimalt for meg 😊 Rundstykker av cottage cheese, egg og havregryn pleier jeg å lage. Det er helt supert. Eneste at jeg får litt luft i magen av det, så mistenker at magen min reagerer litt på cottage cheese i for store mengder. Havregryn og egg spiser jeg jo omtrent daglig, og har aldri reagert på. Som jeg skrev i sted, så har jeg gjort ganske store endringer i kostholdet mitt de siste årene, og selv om jeg sikkert kunne spist sunnere, føler jeg selv at jeg har et sunt kosthold som fungerer greit for meg. Eneste at jeg innimellom sliter litt med å få i meg nok proteiner, men da sikter jeg etter 2 g proteiner per kilo kroppsvekt. Spiser kanskje litt lite mat innimellom også, så her prøver jeg også å øke inntaket. Ts Anonymkode: e2db7...1f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 3. februar 2023 #36 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Rundstykker av cottage cheese, egg og havregryn pleier jeg å lage. Det er helt supert. Eneste at jeg får litt luft i magen av det, så mistenker at magen min reagerer litt på cottage cheese i for store mengder. Havregryn og egg spiser jeg jo omtrent daglig, og har aldri reagert på. Som jeg skrev i sted, så har jeg gjort ganske store endringer i kostholdet mitt de siste årene, og selv om jeg sikkert kunne spist sunnere, føler jeg selv at jeg har et sunt kosthold som fungerer greit for meg. Eneste at jeg innimellom sliter litt med å få i meg nok proteiner, men da sikter jeg etter 2 g proteiner per kilo kroppsvekt. Spiser kanskje litt lite mat innimellom også, så her prøver jeg også å øke inntaket. Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Hvis det trengs litt ekstra proteiner, og kalorier noen dager, så er ost mitt tips! Enten frøknekkebrød med smør og ost eller bare ostestaver/skiver/terninger. Det er veldig lettvint, proteinrikt og en del kalorier om du velger høyt fettinnhold, samtidig som det tar lite plass i magen 😊 Endret 3. februar 2023 av Kicki_90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 3. februar 2023 #37 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan jeg spørre hvor mange gram proteiner du legger deg på hver kilo kroppsvekt? ☺️ Jeg veier 55 kg og har tenkt at 110 g er bra, da får jeg i meg 2 g proteiner per kg kroppsvekt. Men 100 g er kanskje bra nok det også? Jeg ender gjerne opp med å spise litt proteinbarer osv jeg også (spesielt på dager jeg trener) - og YT restituasjonsdrikk, som er den eneste proteinshaken jeg liker (pulver brekker jeg meg av). Problemet med denne er at den inneholder ganske mye sukker og kalorier 😩 Ts Anonymkode: e2db7...1f6 100 g vs 110 g er ikke en forskjell du vil merke. Langt viktigere er treningsyklusen din, totalt volum, intensitet, totalt inntak i kcal/makroer etc. Om du absolutt vil pushe opp inntaket til 2g pr kg, så spis en skyr en eller annen gang i løpet av dagen, så er du der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 3. februar 2023 #38 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har du forresten kilder på at lettkokte havregryn er dårlig? Dette har jeg nemlig aldri hørt før. Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lettkokte er ikke «dårlig». Tarmene/enzymer bruker lengre tid på å bryte ned de store grunner. Næringsoverføringen fra tarm strekkes ut over lengre tid en ved lettkokt. Mange opplever feks at «blodsukkeret» holdes stabilt lengre ved store gryn kontra lettkokte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #39 Del Skrevet 3. februar 2023 sicario skrev (2 timer siden): 100 g vs 110 g er ikke en forskjell du vil merke. Langt viktigere er treningsyklusen din, totalt volum, intensitet, totalt inntak i kcal/makroer etc. Om du absolutt vil pushe opp inntaket til 2g pr kg, så spis en skyr en eller annen gang i løpet av dagen, så er du der. Ja, nei… alt spiller sikkert inn. Karbohydrater, fett osv, men jeg orker ikke bruke energi på å telle, så da vet man jo egentlig ikke. Men får bare lytte til kroppen, og øke inntaket mat om jeg ikke har god nok muskelvekst. Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #40 Del Skrevet 3. februar 2023 sicario skrev (2 timer siden): Lettkokte er ikke «dårlig». Tarmene/enzymer bruker lengre tid på å bryte ned de store grunner. Næringsoverføringen fra tarm strekkes ut over lengre tid en ved lettkokt. Mange opplever feks at «blodsukkeret» holdes stabilt lengre ved store gryn kontra lettkokte. Ok, takk for oppklaringen. Da tenker jeg at lettkokte fortsatt er sunt og helt innafor ☺️ Ts Anonymkode: e2db7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå