Gå til innhold

Dere som har andelepper og døttre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fylt opp leppene med restylane eller hva dere nå bruker, hva slags forbilde er det dere tenker dere er for døttrene deres?

Anonymkode: e3d1d...216

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heldigvis er det opptil hvert enkelt menneske å bestemme

Endret av Jaytee
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at de som gjør det ikke er noe dårlige forbilder enn mennesker som kritiserer andres utseende. 

Anonymkode: 48d56...e0c

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Jaytee skrev (6 minutter siden):

Heldigvis er det opptil hvert enkelt menneske å bestemme

Hva har det med spørsmålet å gjøre?

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er lærer og ser ofte at mødre som er veldig sminket og stylet, også har døtre som er litt over gjennomsnittet opptatt av utseendet

Anonymkode: 59c42...111

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva har det med spørsmålet å gjøre?

At mennesker må slutte å legge seg opp i hva andre gjør

Skrevet

Jeg tenker at det er et reelt og interessant spørsmål, selv om det er stilt veldig klønete. Men hvilken påvirkning har det at man tar botox, fillers, operasjoner på barn? 

Anonymkode: d8399...9a8

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg synes det er et betimelig spørsmål. Det handler nemlig ikke bare om døtrene til disse mødrene, det er også et samfunnsspørsmål. Jo flere som synes det er helt naturlig å endre på utseendet, selv om man så helt normal ut fra før, jo trangere og trangere blir boksen dagens barn og unge skal passe inn i og jo mer og mer usikkerhet om eget utseende skaper vi. Så man kan selvfølgelig si at alle må få gjøre som de vil, men samtidig er det også feil når det påvirker alle andre. Bør ikke målet være å innse at vi alle er fine som vi er i stedet for å lære bort at om man er misfornøyd med lepper, pupper eller rynker så kan det enkelt fikses (for en høy pris selvsagt)? Hvis man oppriktig er interessert i at barna våre er lykkelige så tenker man seg om to ganger før man sender signalene som Botox- og fillersmødrene gjør. Det de gjør er nemlig ikke bare noe som angår dem selv, det er noe som skaper usikkerhet, angst og depresjon hos både egne og andres barn. Det går faktisk an å tenke litt lenger enn egne lepper! 

Anonymkode: f24c2...e6e

• Liker 16
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som har fylt opp leppene med restylane eller hva dere nå bruker, hva slags forbilde er det dere tenker dere er for døttrene deres?

De viser at det er greit å fikse på seg! Syns ikke det er bra forbilder. Men det fins vel verre ting!

Anonymkode: b2be6...c17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmålet er stilt på en flåsete måte, og er et forsøk på å provosere. Jeg støtter ikke måten dette blir fremlagt på, men er enig i at det er en problemstilling der. Barna lærer vel så mye av hva vi gjør, sammenlignet med hva vi sier.

En ting jeg lurer på, TS, er hvor du synes grensen går? For det handler vel ikke bare om leppene? Hva med hårfarging hvor vi utsetter oss for kjemikalier? Hva med silikon i puppene? Stiller det seg annerledes for en mor som har hatt kreft og derfor har fått fjernet det ene brystet? Skal ikke hun også lære sin datter at man skal være fornøyd med den kroppen hun har endt opp med?

Jeg bruker så godt som aldri sminke, og har ikke gjort noen kosmetiske inngrep siden jeg tok hull i ørene. Jeg har ei jente på seks år, og jeg vil at hun skal få være barn så lenge som mulig. Jeg vil at hun skal slippe å få tanker om at hun må se sånn og slik ut for at hun skal være verdt noe.

Jeg levde nok selv også ganske beskyttet i egen barndommen. Jeg husker et tilfelle hvor flere av jentene i klassen (kanskje rundt 5./6. klasse) sto og snakket sammen, og hun ene sa at hun pleide å holde magen inne. Den gangen forsto jeg ikke hvorfor. Nå skjønner jeg at det handlet om å se tynn ut.

Jeg har en del grå hår, og har tidligere farget håret - så noe gjør jo jeg også for utseendet. Jeg hadde ikke farget håret siden jeg fikk barn, men gjorde det én gang i fjor. Det var gledelig å se at barnet mitt ikke la merke til det. Selv når jeg nevnte det for henne, så var hun uenig i at jeg hadde gjort noe med håret. Så det tyder på at hun bare så mammaen sin, og ikke så de grå hårene jeg hadde før hårfargingen.

Det kan hende at barnet mitt hadde opplevd det annerledes hvis jeg hele tiden forandrer på ting ved mitt utseendet. Kanskje er det ikke det at man sminker seg, pynter seg, gjør inngrep som har noe å si, men heller mengden ting man gjør for utseendet sitt, og kanskje særlig hvilket fokus det får i hverdagen.

Anonymkode: 4452c...0d5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå begynte jeg å le her. Jeg har naturlig veldig store lepper, særlig underleppe pga bittet mitt. Jeg har blitt kalt en and pga det siden barndommen, men har ikke tenkt på før at de med fyll ser ut som små ender de også 🤣 Også en måte å si det på.

Til poenget så er vel ikke det så mye annerledes enn en del annet foreldre gjør. Jeg tror mye handler om forhold til døtrene og å snakke med dem om hvorfor en selv gjør det. Folk farger håret, fikser øyebryn, vipper, og så mye annet idag. Sminke kan jo også bli sett på som at en ikke er pen nok i seg selv om en vil gå den veien. Fyll i lepper og Botox er jo å ta det litt lengre slik jeg ser det, men det kan likevel gi signaler til barn og unge om at de må pynte på seg. 

Anonymkode: f71da...8f8

Skrevet

Det er IKKE pent! Ser fake ut uansett hvor mye folk tar. Skjønner ikke hvorfor noen gjør det.

Anonymkode: 9f847...75e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 0.29):

Jeg tenker at det er et reelt og interessant spørsmål, selv om det er stilt veldig klønete. Men hvilken påvirkning har det at man tar botox, fillers, operasjoner på barn? 

Anonymkode: d8399...9a8

Ikke klønete stilt i det hele tatt. Ts setter det på spissen. Hvor idiotisk det ser ut med kjøttnebb. 

Anonymkode: 1a2e4...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker de mødrene skal jobbe hardt for å få egne barn til å være fornøyd med seg selv. Si ett barn blir ertet pga ett eller annet kroppslig. Sier til mor at dette er så trist og sliter veldig med selvtillit. Mor svarer at barnet er helt perfekt, du må bare ha tro på deg selv. Du er fin akkurat sånn du er skapt. Neste dag går mor å fyller opp disse leppene igjen fordi hun er misfornøyd med hvordan hun selv er skapt.

Den blir nok ikke enkel å forklare for ett barn om spørsmålet skulle komme om hvorfor mor ikke er fornøyd med deg selv.

Disse leppene er jo ikke fine engang.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/2/2023 at 11:27 PM, AnonymBruker said:

Anonymkode: 

Jeg tenker det er viktigere med en mor som kan stave korrekt.

Døtre heter det!

Anonymkode: 69457...dea

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Eva-Lena said:

Jeg tenker de mødrene skal jobbe hardt for å få egne barn til å være fornøyd med seg selv. Si ett barn blir ertet pga ett eller annet kroppslig. Sier til mor at dette er så trist og sliter veldig med selvtillit. Mor svarer at barnet er helt perfekt, du må bare ha tro på deg selv. Du er fin akkurat sånn du er skapt. Neste dag går mor å fyller opp disse leppene igjen fordi hun er misfornøyd med hvordan hun selv er skapt.

Den blir nok ikke enkel å forklare for ett barn om spørsmålet skulle komme om hvorfor mor ikke er fornøyd med deg selv.

Disse leppene er jo ikke fine engang.

Du er ikke professor på Universitetet med andenebb for å si det sånn

Anonymkode: 69457...dea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke noe om det. Moren min snakket om slanking hver dag, og var veldig opptatt av dietter. Jeg fikk spiseforstyrrelse som 16-åring av den grunn og det tok meg 7 år å bli frisk. Nå har jeg egne barn og har gitt henne streng beskjed om å ikke snakke om kalorier foran dem.

Anonymkode: dbc64...d53

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Har sett en del kjendiser med det, og da oser det kunstig lang vei, men er det sikkert at det alltid vises? Hvis noen har komplekser for veldig tynne lepper og vil fylle på litt, så sier de det vel ikke til datteren sin og hun merker sikkert ikke noe (?) Hvis de bor i by da og har klinikk tilgjengelig i nærheten så de kan gjøre det i arbeidstida eller noe

Anonymkode: 9a423...475

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 23.29):

Tenker at de som gjør det ikke er noe dårlige forbilder enn mennesker som kritiserer andres utseende. 

Anonymkode: 48d56...e0c

Da tenker du feil. Å putte falske ting inn i kroppen fordi de ikke er fornøyd med eget utseende, burde kritiseres. Er det et sånt samfunn vi vil ha? At ingenting skal være bra nok? Flott at noen sier fra hvor grusomt sånne falske lepper ser ut. 

Anonymkode: 0bf5e...a87

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 23.27):

Nå er det ingen i familien som har lagt merke til at jeg har «fylt opp» leppene mine . Så tror det går helt fint 😅 

Anonymkode: 89bdc...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...