AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Jeg trenger noen råd vedrørende en slekting som nettopp har blitt alene. Det er arvinger som må kjøpes ut av boligen, og problemet nå er å få et lån. Vedkommende er godt over 70, pensjonist, og er vel ikke akkurat ansett som en gullkunde sånn sett. Men er det ikke mulighet for å få et lån med sikkerhet i leiligheten slik at hen slipper å måtte flytte ut av hjemmet for de siste 40 årene? Er det noen som har noen tips om hvordan dette kan løses? Anonymkode: b9115...367
Gjest5656 Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Prøv rammelån 50%, f.eks. https://sbanken.no/lan/rammelan/ De kan uansett løse inn gjelden med formuen i boligen hvis det ligger i et attraktivt område. Ute i "gokk" blir vanskeligere å få ordnet finansering.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Ja, det er mulig få lån med sikkerhet i boligen. Det finnes flere som har såkalte "seniorlån". Men det er strengere kriterier enn for vanlig boliglån. Anonymkode: 24135...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det er mulig få lån med sikkerhet i boligen. Det finnes flere som har såkalte "seniorlån". Men det er strengere kriterier enn for vanlig boliglån. Anonymkode: 24135...4e9 Ja, har lest litt om det, men er usikker på om det blir nok for å dekke kostnadene. Vi må kontakte flere banker, og høre litt rundt, tenker jeg, men det hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer og flere tips 😊 Anonymkode: b9115...367
nordlending Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 (endret) Bare i tilfelle ingen har tenkt på det - kan personen sitte i uskiftet bo? Endret 2. februar 2023 av nordlending
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 nordlending skrev (12 minutter siden): Bare i tilfelle ingen har tenkt på det - kan personen sitte i uskiftet bo? Nei, det er dessverre uaktuelt.. Anonymkode: b9115...367
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg trenger noen råd vedrørende en slekting som nettopp har blitt alene. Det er arvinger som må kjøpes ut av boligen, og problemet nå er å få et lån. Vedkommende er godt over 70, pensjonist, og er vel ikke akkurat ansett som en gullkunde sånn sett. Men er det ikke mulighet for å få et lån med sikkerhet i leiligheten slik at hen slipper å måtte flytte ut av hjemmet for de siste 40 årene? Er det noen som har noen tips om hvordan dette kan løses? Anonymkode: b9115...367 Barna/arvingene kjøper ut boligen og leier den ut til personen? Anonymkode: 2a64a...d01
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er dessverre uaktuelt.. Anonymkode: b9115...367 For noen kyniske folk som bare kan hive eldre ut på den måten pga penger! Anonymkode: f323c...3e2 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For noen kyniske folk som bare kan hive eldre ut på den måten pga penger! Anonymkode: f323c...3e2 Det er nok en problemstilling som var kjent, livsarvinger skal ha arven sin og man kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn. Dette vet man jo og må forberede seg til. Enten ved å selge boligen eller spare opp nok til å utbetale arvingene. Anonymkode: c5560...d10 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For noen kyniske folk som bare kan hive eldre ut på den måten pga penger! Anonymkode: f323c...3e2 Det er da ikke kynisk. Ville du latt en kvinne/mann som din avdøde far/mor giftet seg med for for eksempel fem år siden, som du ikke nødvendigvis har et godt forhold til, eller som ikke nødvendigvis har god boevne eller et fornuftig forhold til penger, sitte i uskiftet bo? Slik at du kanskje får arven din om 30 år - hvis den ikke blir skuslet bort før den tid? Mens DU trenger pengene NÅ for å kjøpe et hjem til dine egne barn? Jeg hadde ikke det. Det er å legge opp til tiår med misnøye og konflikter. Slike situasjoner må man planlegge for. Ha forsikring. Hvis nødvendig må man kjøpe seg en mindre og billigere bolig, akkurat som man må hvis man får for store boutgifter i forhold til inntekt i andre faser av livet også. Anonymkode: cb15b...128 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er da ikke kynisk. Ville du latt en kvinne/mann som din avdøde far/mor giftet seg med for for eksempel fem år siden, som du ikke nødvendigvis har et godt forhold til, eller som ikke nødvendigvis har god boevne eller et fornuftig forhold til penger, sitte i uskiftet bo? Slik at du kanskje får arven din om 30 år - hvis den ikke blir skuslet bort før den tid? Mens DU trenger pengene NÅ for å kjøpe et hjem til dine egne barn? Jeg hadde ikke det. Det er å legge opp til tiår med misnøye og konflikter. Slike situasjoner må man planlegge for. Ha forsikring. Hvis nødvendig må man kjøpe seg en mindre og billigere bolig, akkurat som man må hvis man får for store boutgifter i forhold til inntekt i andre faser av livet også. Anonymkode: cb15b...128 Det står ingenting i HI at enken har dårlig boevne. Jeg regner med at du er voksen. Hvorfor har du ikke klart å kjøpe bolig selv men istedet ventet på arv? Anonymkode: 76bec...e72
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det står ingenting i HI at enken har dårlig boevne. Jeg regner med at du er voksen. Hvorfor har du ikke klart å kjøpe bolig selv men istedet ventet på arv? Anonymkode: 76bec...e72 Jeg er voksen, jeg eier bolig, jeg har ikke skilte foreldre. Det er ikke snakk om meg her. Men prinsipielt mener jeg at det er en meget dårlig idé med uskifte, med mindre det er snakk om at 1) paret er eldre OG 2) det ikke er noen særkullsbarn involvert. Det er å be om trøbbel og konflikter. Det som skjer er gjerne at det blir uenigheter rundt ting som vedlikehold av boligen, hva som er greit å gi bort av gaver, hva er et ok forbruk («Edel dro på cruise i to måneder, da bruker hun av arven MIN!»), nye partnere +++, og så blir det vanskelig å dokumentere eller bli enige om utregningen av verdiøkning siden dødsfallet, hvem som eide eller har betalt for hva når det blir flere tiår siden +++. Ikke gjør det. Bli ferdige med arveoppgjøret, og gå videre i livet. Anonymkode: cb15b...128 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er voksen, jeg eier bolig, jeg har ikke skilte foreldre. Det er ikke snakk om meg her. Men prinsipielt mener jeg at det er en meget dårlig idé med uskifte, med mindre det er snakk om at 1) paret er eldre OG 2) det ikke er noen særkullsbarn involvert. Det er å be om trøbbel og konflikter. Det som skjer er gjerne at det blir uenigheter rundt ting som vedlikehold av boligen, hva som er greit å gi bort av gaver, hva er et ok forbruk («Edel dro på cruise i to måneder, da bruker hun av arven MIN!»), nye partnere +++, og så blir det vanskelig å dokumentere eller bli enige om utregningen av verdiøkning siden dødsfallet, hvem som eide eller har betalt for hva når det blir flere tiår siden +++. Ikke gjør det. Bli ferdige med arveoppgjøret, og gå videre i livet. Anonymkode: cb15b...128 Hva har Edel som dro på cruise i to måneder med ts sin situasjon å gjøre? I hi er enken godt over 70 år og har sannsynligvis ikke lenge igjen. Arvingene kunne fint vente og heller hatt en avtale slik at enken slipper å bli hjemløs. Anonymkode: 76bec...e72
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er da ikke kynisk. Ville du latt en kvinne/mann som din avdøde far/mor giftet seg med for for eksempel fem år siden, som du ikke nødvendigvis har et godt forhold til, eller som ikke nødvendigvis har god boevne eller et fornuftig forhold til penger, sitte i uskiftet bo? Slik at du kanskje får arven din om 30 år - hvis den ikke blir skuslet bort før den tid? Mens DU trenger pengene NÅ for å kjøpe et hjem til dine egne barn? Jeg hadde ikke det. Det er å legge opp til tiår med misnøye og konflikter. Slike situasjoner må man planlegge for. Ha forsikring. Hvis nødvendig må man kjøpe seg en mindre og billigere bolig, akkurat som man må hvis man får for store boutgifter i forhold til inntekt i andre faser av livet også. Anonymkode: cb15b...128 Ville du latt en samboer av en av dine foreldre etter feks 20 år bli kastet på dør fordi du var så kynisk at du ville ha arven din fordi DU trenger penger? En eldre mann eller dame? Fordi du ikke er ansvarlig nok til å sørge deg og dine barn? En steforelder i uskiftet bo kan ikke forringe arven, og det er strenge krav rundt dette. Anonymkode: f323c...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, har lest litt om det, men er usikker på om det blir nok for å dekke kostnadene. Vi må kontakte flere banker, og høre litt rundt, tenker jeg, men det hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer og flere tips 😊 Anonymkode: b9115...367 Men om man skal komme med tips, så hadde det jo vært en bitteliten ide å skrive noe om hvor mye gjeld det er på boligen, hvilken verdi boligen har, og hvor stor inntekt vedkomne har. Så du spør om det er mulig, og ja det er mulig. Om akkurat den personen har mulighet er like lett å gjette som om det blir sol på 17 mai i 2045... Å vite alder på personen gir oss absolutt ingenting å gå etter for å gi tips... Anonymkode: 24135...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Seniorlån. Anonymkode: 4bd46...eb7 Hva er seniorlån? Anonymkode: 6ce62...2ab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er seniorlån? Anonymkode: 6ce62...2ab Det er et lån som blir gitt til de over 60, for å frigi penger som ligger i boligen, til feks forskudd på arv. Du betjener verken renter eller avdrag så lenge du bor i boligen. Anonymkode: 4bd46...eb7
newman01 Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Vil ikke et seniorlån gjøre et solid innhogg i restverdien etter at særkullsbarna er kjøpt ut? Da løper jo rentene i den tid gjenlevende vandrer rundt på jorda, og det kan i mange tilfeller være 20 år eller mer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 newman01 skrev (50 minutter siden): Vil ikke et seniorlån gjøre et solid innhogg i restverdien etter at særkullsbarna er kjøpt ut? Da løper jo rentene i den tid gjenlevende vandrer rundt på jorda, og det kan i mange tilfeller være 20 år eller mer. Hmmm jo mulig, jeg er ikke ekspert på det her, men av hva jeg har blitt fortalt da vi har 3 stk i familien som står i denne situasjonen nå: mor har gått bort, og barna skal ha sin del av arven sin. Stefar søker nå seniorlån, det er ikke noe lån på boligen fra før, han får det innvilget, og barna får den arven de har krav på. Når stefar går bort, selges bolig og lånegiver får pengene tilbake. Selges bolig for mindre enn det lånet var på, dekker banken mellomlegget. Leste meg litt opp nå, og dette ser ut til å stemme. Men det er sikkert noe juridisk krimskrams man må være obs på, det høres jo nesten for godt ut til å være sant? Anonymkode: 4bd46...eb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå