AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Blir så usikker på dette med uker. Man sier vel at man er tryggere ved 12 fullførte uker. Vil det si 12+0 eller 13+0? Takk Anonymkode: 59920...608
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir så usikker på dette med uker. Man sier vel at man er tryggere ved 12 fullførte uker. Vil det si 12+0 eller 13+0? Takk Anonymkode: 59920...608 Det er vel 13+0? Jeg hadde en SA 13+1… helt trygg blir man aldri Anonymkode: 0541d...253 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Sannsynligheten for å miste er liten etter 12 uker, ja. Men ingen garantier i dette livet. Anonymkode: de0f6...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Forskjellen på 12+0 og 13+0 er minimal, men at det eksisterer en magisk grense er en myte. Hvis du ser på ulike data så er det tydelig at risikoen minsker ganske jevnt hele veien. En viktig milepæl er derimot om man har konstantert hjerteslag. Det i seg selv reduserer risikoen for SA/MA dramatisk, uavhengig av om man er i uke 8 og 12. https://datayze.com/miscarriage-chart Anonymkode: 3cd00...ca8 6
Gjest Albbas Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 Ingen magisk grense, det er litt tilfeldig at man snakker om 12 uker som en magisk grense... Risikoen er vel ca 1% ved 11 uker, 0.7 ved 12 uker. Statistikken er også avhengig av faktorer som mors alder, vekt, osv.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 Helt, helt ærlig!! Du er ikke trygg før babyen er ute med bankende hjerte. vi mistet vår på akkurat rett over termin. Anonymkode: 4272c...61c 1 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 Så neste gang vil jeg ikke være trygg før babyen er ute med bankende hjerte. Anonymkode: 4272c...61c
Haapefull Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 (endret) Unødvendig å servere skrekkhistorier når TS ikke ber om det, spesielt når senaborter/dødfødsler tilhører fåtallet. Selvfølgelig utrolig trist og smertefullt at det har skjedd med dere, men jeg tror trådstarter er meget klar over at ingenting er 100% før babyen er ute. Hun spør ikke etter en magisk grense, men når det sies man er tryggere. Jeg er selv 8+5 i dag, og sjekket det opp. Ut i fra terminkalkulatoren på babyplan er den «tryggere» grensen uke 13+0. Jeg hørte på en podkast om spotanabort i Foreldrerådet, og han mente grensen kunne justeres ned til uke 10 om man så et bankende hjerte på ultralyd 😊 Endret 2. februar 2023 av Haapefull 4 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #9 Skrevet 2. februar 2023 Haapefull skrev (13 minutter siden): Unødvendig å servere skrekkhistorier når TS ikke ber om det, spesielt når senaborter/dødfødsler tilhører fåtallet. Selvfølgelig utrolig trist og smertefullt at det har skjedd med dere, men jeg tror trådstarter er meget klar over at ingenting er 100% før babyen er ute. Hun spør ikke etter en magisk grense, men når det sies man er tryggere. Jeg er selv 8+5 i dag, og sjekket det opp. Ut i fra terminkalkulatoren på babyplan er den «tryggere» grensen uke 13+0. Jeg hørte på en podkast om spotanabort i Foreldrerådet, og han mente grensen kunne justeres ned til uke 10 om man så et bankende hjerte på ultralyd 😊 Hvorfor spørre om du ikke tåler å høre sannheten. Bedre da å gå lykkelig uvitende som vi gjorde og trodde det var trygg for så å vite at babyen din er død? Javel!!! Anonymkode: 4272c...61c 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #10 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Helt, helt ærlig!! Du er ikke trygg før babyen er ute med bankende hjerte. vi mistet vår på akkurat rett over termin. Anonymkode: 4272c...61c Ingenting som er trygt når babyen kommer ut heller. 🤷 Anonymkode: b3c95...545 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #11 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingenting som er trygt når babyen kommer ut heller. 🤷 Anonymkode: b3c95...545 Niks! Men sjansen for overlevelse er større. Er ikke trygt å leve. Ikke lenge siden det var en unggutt som døde brått og uventet mens han sov. Krybbedød var konklusjon. Anonymkode: 4272c...61c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #12 Skrevet 2. februar 2023 Har hatt MA ved 11 uker og 15 uker (siste hadde jeg ultralyd i uke 11 pga de første MAen jeg hadde. Første gangen måtte jeg under narkose, andre gangen fikk jeg piller, men måtte likevel inn på sykehuset for å bli kvitt alt. Vil si at det er vanskelig å si når man er trygg. Anonymkode: e78b9...12c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #13 Skrevet 2. februar 2023 Det er tryggere for hver dag som går. Hvis du går rundt med evig angst utsetter du babyen for stress, det er ikke bra. Prøv å stole på kroppen din, den er skapt for å være gravid. Anonymkode: 09b77...f2b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Ts her. Jeg er selvsagt klar over at ingenting er trygt, derfor skrev jeg «trygg» i hermetegn og tryggere i hi. Jeg går absolutt ikke rundt med angst hele dagen. Jeg er smertelig klar over at man kan miste barnet sitt når som helst, på samme måte som at man selv kan dø når som helst. Her virket det jo nesten som folk var ute etter å sette meg på plass fordi jeg var «dum nok til å tro at jeg var trygg», når det jeg spurte om var hvordan man regner uker. Så la meg omformulere meg. Når har man passert en graviduke? La oss si at jeg er i uke 19. Altså 19+0. Er jeg da begynt på uke 19 den dagen, eller har jeg passert uke 19? Kjempefint om noen vil svare på dette. Tusen takk ♥️ Anonymkode: 59920...608 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 19+0 er tjuende uke, akkurat som babyens første år er året fram til de fyller ett år. Norsk helsevesen bruker såvidt jeg har skjønt ikke tjuende uke, men uke 19. Du er «trygg» på 12+0. Anonymkode: ce682...6a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): 19+0 er tjuende uke, akkurat som babyens første år er året fram til de fyller ett år. Norsk helsevesen bruker såvidt jeg har skjønt ikke tjuende uke, men uke 19. Du er «trygg» på 12+0. Anonymkode: ce682...6a8 Tusen takk 😊 Anonymkode: 59920...608
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Helt, helt ærlig!! Du er ikke trygg før babyen er ute med bankende hjerte. vi mistet vår på akkurat rett over termin. Anonymkode: 4272c...61c Nei så trist det var veldig vondt å høre. Kan jeg spørre hva som var grunnen? Anonymkode: 81e56...ba8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Haapefull skrev (7 timer siden): Unødvendig å servere skrekkhistorier når TS ikke ber om det, spesielt når senaborter/dødfødsler tilhører fåtallet. Selvfølgelig utrolig trist og smertefullt at det har skjedd med dere, men jeg tror trådstarter er meget klar over at ingenting er 100% før babyen er ute. Hun spør ikke etter en magisk grense, men når det sies man er tryggere. Jeg er selv 8+5 i dag, og sjekket det opp. Ut i fra terminkalkulatoren på babyplan er den «tryggere» grensen uke 13+0. Jeg hørte på en podkast om spotanabort i Foreldrerådet, og han mente grensen kunne justeres ned til uke 10 om man så et bankende hjerte på ultralyd 😊 Jeg så bankende hjerte på ultralyd i uke 8. alt var perfekt. 13+1 gikk det galt. Anonymkode: 0541d...253 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Jeg er selvsagt klar over at ingenting er trygt, derfor skrev jeg «trygg» i hermetegn og tryggere i hi. Jeg går absolutt ikke rundt med angst hele dagen. Jeg er smertelig klar over at man kan miste barnet sitt når som helst, på samme måte som at man selv kan dø når som helst. Her virket det jo nesten som folk var ute etter å sette meg på plass fordi jeg var «dum nok til å tro at jeg var trygg», når det jeg spurte om var hvordan man regner uker. Så la meg omformulere meg. Når har man passert en graviduke? La oss si at jeg er i uke 19. Altså 19+0. Er jeg da begynt på uke 19 den dagen, eller har jeg passert uke 19? Kjempefint om noen vil svare på dette. Tusen takk ♥️ Anonymkode: 59920...608 Du har vel akkurat begynt på uke 19, om jeg ikke husker feil. Tre måneder siden jeg var gravid, men surra allti med disse ukene! Ikke til å bli klok på bestandig! Da er babyen 18+6 tror jeg. Brukte preglife. Anonymkode: 4272c...61c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei så trist det var veldig vondt å høre. Kan jeg spørre hva som var grunnen? Anonymkode: 81e56...ba8 Hun døde bare. Ingen forklaring annen sudden instans death. På hodt norsk kalt krybbedød i mors liv. Husker legen min og barnelegen på sykehuset var meget uenige om det frem til prøvesvarene kom. Etter dette er jeg blitt motstander av at kvinner skal gå over termin! Skal si det sånn, skulle ønsket jeg mistet i uke 5-6 i steden siden jeg først skulle miste enn så langt uti. Jeg vet at neste gang blir det ekstra oppfølging på sus, planlegging og igangsettelse en del før tiden. Stoler ikke på helsevesenet lenger etter dette. Var på ultralyd dagen før estimert termin dato. Alt fint, men tydeligvis ikke fint nok. Anonymkode: 4272c...61c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå