AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Hei, jeg har blitt trukket 50% skatt på dagpengene mine fordi jeg glemte å endre skattekortet for året 2023. Har nå endret til riktig skatteprosent. Kan jeg kontakte Nav å be om å få noe av det utbetalt nå i ettertid? Har faste betalinger som står å venter fordi jeg fikk mindre utbetalt 😭😭 Anonymkode: 2f3e6...49b
CQM80 Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Nei, de kan du ikke få tilbake av NAV. Det eneste du kan gjøre er å endre skattekortet ditt nå, så jevner det seg ut for resten av året.
Helgekarjol Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: ?? Anonymkode: 2f3e6...49b Nei. Dette må du ta på egen kappe.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 CQM80 skrev (2 minutter siden): Nei, de kan du ikke få tilbake av NAV. Det eneste du kan gjøre er å endre skattekortet ditt nå, så jevner det seg ut for resten av året. Kan jeg be om andre stønad da? Anonymkode: 2f3e6...49b
CQM80 Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg be om andre stønad da? Anonymkode: 2f3e6...49b Hvis du står helt uten penger kan du søke om sosialhjelp. https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, jeg har blitt trukket 50% skatt på dagpengene mine fordi jeg glemte å endre skattekortet for året 2023. Har nå endret til riktig skatteprosent. Kan jeg kontakte Nav å be om å få noe av det utbetalt nå i ettertid? Har faste betalinger som står å venter fordi jeg fikk mindre utbetalt 😭😭 Anonymkode: 2f3e6...49b Nei det kan du ikke. Sånn kan det gå når man ikke følger med. Det er forresten skatteetaten man får tilbakebetalt skattepenger fra, ikke NAV. For mye innbetalt vil du ikke få før ved skatteoppgjøret neste år. Anonymkode: 96211...e35 2 1
CQM80 Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei det kan du ikke. Sånn kan det gå når man ikke følger med. Det er forresten skatteetaten man får tilbakebetalt skattepenger fra, ikke NAV. For mye innbetalt vil du ikke få før ved skatteoppgjøret neste år. Anonymkode: 96211...e35 Jo, når hun nå korrigerer skattekortet vil hun betale litt mindre resten av året. Hun behøver dermed ikke vente på neste års skatteoppgjør. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #9 Skrevet 2. februar 2023 CQM80 skrev (25 minutter siden): Jo, når hun nå korrigerer skattekortet vil hun betale litt mindre resten av året. Hun behøver dermed ikke vente på neste års skatteoppgjør. Så se hva jeg skriver da. "For mye innbetalt vil du ikke få før ved skatteoppgjøret neste år". Hvis hun endrer skattekortet slik at beløpene for betaling av skatt blir mindre resten av året, så snakker vi ikke om at hun får tilbake noe penger. Beløpene blir bare justert slik at hun betaler mindre resten av året. Beløp som er innbetalt for mye for året som helhet får hun ikke igjen før ved skatteoppgjøret neste år, helt i tråd med min påstand. Anonymkode: 96211...e35 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #10 Skrevet 2. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg har blitt trukket 50% skatt på dagpengene mine fordi jeg glemte å endre skattekortet for året 2023. Har nå endret til riktig skatteprosent. Kan jeg kontakte Nav å be om å få noe av det utbetalt nå i ettertid? Har faste betalinger som står å venter fordi jeg fikk mindre utbetalt 😭😭 Anonymkode: 2f3e6...49b Du endrer skattekortet med en gang. ETTERPÅ sender du en skriftlig melding til NAV om at du har endret skattekort og ønsker å få tilbake for mye betalt skatt. Du må gjøre det med en gang, for etter en viss dato (som er i februar, men jeg ikke husker) er det for sent. Ring NAV, de kan gi deg eksakt frist/dato. Dersom det er en etterbetaling du har fått som gjelder for 2022, da trekker NAV 43 % skatt for å hindre at du får restskatt for 2023. Hvis du vil endre det, må du spørre skatteetaten om det er mulig å føre etterbetalingen på inntekt for 2022. Anonymkode: 19060...73d 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du endrer skattekortet med en gang. ETTERPÅ sender du en skriftlig melding til NAV om at du har endret skattekort og ønsker å få tilbake for mye betalt skatt. Du må gjøre det med en gang, for etter en viss dato (som er i februar, men jeg ikke husker) er det for sent. Ring NAV, de kan gi deg eksakt frist/dato. Dersom det er en etterbetaling du har fått som gjelder for 2022, da trekker NAV 43 % skatt for å hindre at du får restskatt for 2023. Hvis du vil endre det, må du spørre skatteetaten om det er mulig å føre etterbetalingen på inntekt for 2022. Anonymkode: 19060...73d Hva i alle dager mener du NAV har med skatten til folk å gjøre? Anonymkode: aca68...015 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Du endrer selv skattekort og nav henter det på skatteetaten. Du får ikke tilbake skatt som er trekt. Da skylder du nav penger når du får tilbake på skatten, hvis du gjør det. Dette faller på egen dumhet. Alle burde sjekker skattekortet sitt før nytt år. Anonymkode: de700...db1 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva i alle dager mener du NAV har med skatten til folk å gjøre? Anonymkode: aca68...015 Nav betaler skatten som blir trukket inn til skatteetaten visse datoer, før dette er innbetalt er det i noen tilfeller mulig å få for mye trukket skatt tilbake. Men den det gjelder må sende skriftlig forespørsel innen frist. Anonymkode: 19060...73d 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Her var det mye feil info. Nav sender skatt til skatteetaten annenhver måned, neste gang i slutten av februar. Ber du om å få tilbakebetalt for mye trukket skatt for 2023 så får du det. De betaler tilbake når skattetrekket har vært såpass feil. Som de andre sier, send en melding på siden din når du har mottatt nytt skattekort. Anonymkode: bfa85...845 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Her var det mye feil info. Nav sender skatt til skatteetaten annenhver måned, neste gang i slutten av februar. Ber du om å få tilbakebetalt for mye trukket skatt for 2023 så får du det. De betaler tilbake når skattetrekket har vært såpass feil. Som de andre sier, send en melding på siden din når du har mottatt nytt skattekort. Anonymkode: bfa85...845 De sender A-melding hver mnd og må sende korrigert A-melding hvis de endrer noe på rapporterte ytelser. Anonymkode: 61e4d...7d6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Her var det mye feil info. Nav sender skatt til skatteetaten annenhver måned, neste gang i slutten av februar. Ber du om å få tilbakebetalt for mye trukket skatt for 2023 så får du det. De betaler tilbake når skattetrekket har vært såpass feil. Som de andre sier, send en melding på siden din når du har mottatt nytt skattekort. Anonymkode: bfa85...845 DETTE ER RIKTIG! Anonymkode: ba1ac...067 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DETTE ER RIKTIG! Anonymkode: ba1ac...067 De må uansett sende ny a-melding hvis den er innsendt (frist 5. i mnd etter utbetaling) Anonymkode: 61e4d...7d6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De må uansett sende ny a-melding hvis den er innsendt (frist 5. i mnd etter utbetaling) Anonymkode: 61e4d...7d6 Det spiller ingen rolle for TS. TS vil få tilbake det vedkommende har betalt for mye i skatt ved å gjøre det som er merket i blått. Anonymkode: ba1ac...067 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det spiller ingen rolle for TS. TS vil få tilbake det vedkommende har betalt for mye i skatt ved å gjøre det som er merket i blått. Anonymkode: ba1ac...067 Er du 100 % sikker på at nav gjør det? Reversering av løn og ny føring med nytt skattekort må antagelig gjøres manuelt. Anonymkode: 61e4d...7d6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du 100 % sikker på at nav gjør det? Reversering av løn og ny føring med nytt skattekort må antagelig gjøres manuelt. Anonymkode: 61e4d...7d6 Ja, jeg er 100% sikker. Jeg jobber i NAV Kontaktsenter, og mottar innimellom akkurat den type henvendelser, som jeg da videreformidler innover i systemet til den enheten som tilbakebetaler for mye trukket skatt. Anonymkode: ba1ac...067 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå