AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #21 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, så jeg krysser fingrene for at alt er lettere med nr 3 😂 Anonymkode: a1fec...cec Haha! Har latt meg overtale til å få nr.2, men en tredje tror jeg neppe det blir. I så fall må alt med nr.2 være som en drøm 😛 Neida. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Både ja og nei! Med nr 2 vet du i det minste hva det innebærer å ha baby. Ting går mer på automatikk. Med første barnet vier du all din tid og oppmerksomhet til baby på både godt og vondt, da strever man ofte etter å være perfekt og passe på å gjøre den minste ting etter boka. Med et barn til som krever sitt tvinges du til å senke krava. Ting du stresset over med nr 1 er plutselig ikke så farlig med nr 2. Man finner ut at det er stor forskjell på behov og tillært hysteri som ofte tilkommer med førstemann. Det er mer krevende fordi det er to barn som trenger mammaen sin, men du er mer enn nok for begge! Det kan føles overveldende og sårt i starten, men det går seg fort til når dere kommer inn i nye rutiner og blir kjent med babyen. Anonymkode: 71012...b60 Det er sant, har allerede flere ting på lista som vi skal og ikke skal gjøre denne gangen. Jeg er litt bekymret for det der faktisk, for far jobber offshore og er jo da borte i perioder. Førstemann kommer til å være 2,5 når søskenet blir født, så håper på brukbar språkforståelse og forståelse for at mamma ikke alltid bare kan sprette opp og bli med 😕 Anonymkode: 74c77...efe
Banjo Skrevet 3. februar 2023 #22 Skrevet 3. februar 2023 Svangerskapet var tyngre med nr 2. Men det var det eneste som var tyngre, alt annet føltes enklere og lettere for meg. Og det til tross for at barn nr 1 var objektivt sett en "enklere" baby. Hun sov natten gjennom og var stort sett et fornøyd barn som kunne ligge litt under babygymmen eller i vippestol mens jeg tok en dusj eller lagde meg noe mat. Barn nr 2 våknet minimum hver annen time hele døgnet fram til den var to år og måtte ha konstant kroppskontakt første halve året for å være fornøyd. Likevel føltes det lettere fordi jeg jeg var tryggere i mammarollen og brukte så mye mindre energi på å lure på om jeg gjorde ting riktig. Når det ble lite søvn eller mye grining hadde jeg en trygghet på at alt kom til å gå over før eller siden og det gjorde det lettere å stå i søvnløsheten og rotet og bråket som en treåring og en baby fører med seg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #23 Skrevet 3. februar 2023 Hører fra de rundt meg at nr 2 var mye lettere. Det kommer selvsagt på hvilken unge du får også da, men nå hadde vi en ekstrem barseltid med syk baby så jeg tror nok alt kan bli bedre for vår del. Med førstemann har man levd i egen boble så lenge, og alt det nye blir et sjokk. Med andremann er man allerede i bobla, man har vært gjennom en del fra før og er generelt roligere som påvirker babyen også! Anonymkode: e8e36...642
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #24 Skrevet 3. februar 2023 Du har mer erfaring, så det gjør jo noe lettere. Men hvordan babyen blir har jo ikke noe med at du har barn fra før. Her var fødsel nr 2 mye verre enn fødsel nr 1. Ammingen var ekstremt mye lettere med nr 2 - men det var ikke pga at det var baby nr 2, men at baby nr 1 var veldig liten og sugesvak. Sovingen var enda verre med nr 2 enn med nr 1. Men nr 2 gulper ikk ei det hele tatt omtrent, mens nr 1 var storgulper. Osv. Anonymkode: 5a19c...f42
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #25 Skrevet 3. februar 2023 Jeg syns alt med første var relativt enkelt. Jeg gikk ikke inn med innstillingen om at livet med nyfødt skulle være rosenrødt, men vi fikk i tillegg en helt ok baby, hadde en stor og morsom barselgruppe og det var flere aktiviteter vi kunne gjøre løpet av permisjonen. Med nr 2 forventet jeg rosenrød barseltid, og kræsjlanda som en måse i verandadøra. Babyen blir 1 år straks, og nå ser jeg lyset i enden av tunnellen. Anonymkode: 09c56...1d9
Vera Vinge Skrevet 3. februar 2023 #26 Skrevet 3. februar 2023 Jeg syns mye gikk lettere med nr to, ja. Noe var nok også at nr en hadde kolikk, mens nr to var rolig og fornøyd. Men formen min var mye dårligere, da, så det gikk vel opp i opp. Men jeg merket godt at jeg da var mer rutinert mamma, og det var stor forskjell når ikke alt var nytt. Jeg hadde mye problemer med ammingen første gang, men ingen problemer med nr to. Skjønte en del ting som gjorde at jeg passet godt på å forebygge tette melkeganger bl.a. Jeg merket også at jeg var enda mer dreven med nr tre. Syns liksom det mentale overskuddet var bedre for hvert barn, på tross av at nr tre hadde refluks som varte i to år(!). Mindre bekymringer og ting å finne ut av for hvert barn, og det var deilig! Selv om jeg hadde flere å ta meg av da, så opplevde jeg helt klart babytiden med nr en som mest krevende.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #27 Skrevet 3. februar 2023 Alt var lettere med nr to. Visste alle knep i boka med amming og barseltid etter nr en, og fødselen gikk myyyyye bedre Anonymkode: d5f7d...943
Wilma89 Skrevet 3. februar 2023 #28 Skrevet 3. februar 2023 Her ble alt tøffere med nummer to, men det handler om at nummer 1 var en sovebaby og nummer 2 det stikk motsatte🙈
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #29 Skrevet 3. februar 2023 Nummer to var mye enklere med søvn og jeg var mye tryggere på meg selv som mamma. Koste meg mer med permisjonen og syntes tiden gikk veldig fort! Men ammingen var vanskeligere med nummer to, endte opp med å gå over til MME etter 6 måneder. Men det gikk jo helt fint det også! Så alt i alt, nummer to var mye lettere. Anonymkode: 752f6...d4a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #30 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er litt bekymret for det der faktisk, for far jobber offshore og er jo da borte i perioder. Førstemann kommer til å være 2,5 når søskenet blir født, så håper på brukbar språkforståelse og forståelse for at mamma ikke alltid bare kan sprette opp og bli med 😕 Anonymkode: 74c77...efe Det er umulig å si noe om hvordan toåringen vil håndtere forandringen, men det er vanlig at det er forvirrende og sårt i starten. Det er en stor forandring og de tilpasser seg etterhvert. For noen barn tar det lenger tid enn andre, uavhengig av hvor mye man jobber med å unngå sjalusi osv. Barn er så forskjellige. Så lenge det største barnet får den omsorgen, tryggheten og kjærligheten det trenger tar det ikke skade av at det må leke med klossene alene på gulvet mens baby stelles eller mates. Mitt tips er å spørre størstemann om å hjelpe til Da hjelper på relasjonen samtidig som største føler mestring og glede over babyen! Ikke alle ønsker å hjelpe til og jeg synes ikke man skal prakke det på dem, men mange synes det er kjempestas Anonymkode: 71012...b60 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #31 Skrevet 4. februar 2023 Tusen ganger lettere med nr 2, selv om jeg fikk en vanskeligere baby. Anonymkode: 2ae90...a20
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #32 Skrevet 4. februar 2023 Jeg syns det meste var verre med nummer 2. 😄 elsker de begge like mye! Anonymkode: f3ac8...9cf
myMa Skrevet 4. februar 2023 #33 Skrevet 4. februar 2023 Alt var lettere med nr 2 (utenom svangerskapet). Fødsel, søvn, amming gikk mye bedre med nr 2.
myMa Skrevet 4. februar 2023 #34 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 8.25): Jeg er litt bekymret for det der faktisk, for far jobber offshore og er jo da borte i perioder. Førstemann kommer til å være 2,5 når søskenet blir født, så håper på brukbar språkforståelse og forståelse for at mamma ikke alltid bare kan sprette opp og bli med 😕 Fikk også nr 2 da eldste var 2.5 år. Hun er veldig typen som kan bli litt sjalu og kreve en del oppmerksomhet så vi var veldig spente, men det gikk veldig bra 👍
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #35 Skrevet 5. februar 2023 Lettere med nr 2, selvom jeg endte opp alene med en 3 åring og nyfødt. Nå er også personligheten til disse veldig forskjellig. Førstemann er/var veldig krevende med mye temperament. Slet med søvn, låsninger, sov kun på meg de første mnd. Andremann har vist seg å være en lettere baby. Sovner fort, sover lenge, går ikke fra 0-100 på tre sekunder 😅 Anonymkode: 819bd...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå