AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Ser at nivået på D-vitamin hos meg lå på 117. Leser forskjellige ting om hva som er optimalt. Har tatt en del tilskudd, men burde kanskje roe ned litt på det. Hva er ditt nivå med D-vitamin og tar du noe tilskudd? Anonymkode: c5bee...303
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Er heldig om jeg klarer å få nivået over 50. klarer det ofte på sommeren om jeg samtidig tar tilskudd. Sliter med mangel på det meste jeg da... 117 kan jeg bare drømme om og det ligger jo innenfor det som er optimalt. Anonymkode: f5950...c18 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er heldig om jeg klarer å få nivået over 50. klarer det ofte på sommeren om jeg samtidig tar tilskudd. Sliter med mangel på det meste jeg da... 117 kan jeg bare drømme om og det ligger jo innenfor det som er optimalt. Anonymkode: f5950...c18 Hvor mye tar du i tilskudd? Anonymkode: c5bee...303
Kompetent Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Mitt er 150, tar 80 mcg hver dag året rundt. Tar også vitamin K2 som sikrer at økte nivåer av kalsium, som følge av økt opptak grunnet D-vitamin, føres til skjelettet og ikke gir åreforkalkning over tid.
Lonehill Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 Nå er ikke D-vitaminnivået vårt statisk. D-vitaminnivået kan variere fra den ene dagen til den andre. Cellene i kroppen bruker D-vitamin til å produsere et hormon som heter kalsitriol og behovet for å produsere kalsitriol varierer voldsomt. Kalsitriol er et hormon som cellene bruker til å aktivere gener som starter og stopper biokjemiske prosesser. Det eneste D-vitamin gjør, er å være råvare som cellene i kroppen kan produsere hormonet kalsitriol av. Nyrene bruker D-vitamin til å lage kalsitriol som settes i omløp i blodet når kalsiumnivået i kroppen synker og vi trenger å hente mer kalsium fra fordøyelsen. Men alle celler i kroppen kan produsere sitt eget kalsitriol fra D-vitamin internt når de trenger det. Immunceller bruker f.eks. hormonet kalsitriol til å aktivere gener som utløser celledeling. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker når immunforsvaret mobiliserer f.eks. for å bekjempe en virusinfeksjon. Immunreaksjonen består først og fremst i storproduksjon av nye immunceller. Kilder. Cellene som bygger bein (osteoblaster) bruker også kalsitriol (som de produserer fra D-vitamin), når de må dele seg. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker når vi brekker et bein og kroppen ønsker å produsere flere osteoblaster for å reparere bruddet. KIlder. Hudceller (keratinocytter) bruker også D-vitamin for å produsere hormonet kalsitriol når de får behov for å dele seg for å produsere nye hudceller. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker voldsomt når vi f.eks. får brannskader i huden og vi plutselig må produsere store mengder nye hudceller. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27679960/ Når vi får sår, er det hormonet kalsitriol som styrer sårhelingen (produksjon av nye celler for å få såret til å gro). Folk med D-vitaminmangel har større problemer med å få sår til å gro enn folk med høyt D-vitaminnivå. Kilder. Hormonet kalsitriol er altså hormonet som reparerer kroppen når vi blir skadet og som driver immunforsvaret, som holder oss friske. Når vi vet det, blir diskusjonen om hvor store tilskudd vi bør ta til daglig litt mindre interessant. Trenger vi å ta store D-vitamintilskudd til daglig, hvis det er når vi blir syke eller skadet at kroppen får høyt forbruk av D-vitamin? Skal vi kanskje fokusere mer på å øke tilførselen av D-vitamin når vi blir syke eller skadet? 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er heldig om jeg klarer å få nivået over 50. klarer det ofte på sommeren om jeg samtidig tar tilskudd. Sliter med mangel på det meste jeg da... 117 kan jeg bare drømme om og det ligger jo innenfor det som er optimalt. Anonymkode: f5950...c18 Da tar du nok for lave doser, evnt du må kombinere med K2/magnesium. TS; 117 er et veldig godt nivå å være på. Anonymkode: 489bc...437 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Lonehill skrev (15 timer siden): Når vi vet det, blir diskusjonen om hvor store tilskudd vi bør ta til daglig litt mindre interessant. Trenger vi å ta store D-vitamintilskudd til daglig, hvis det er når vi blir syke eller skadet at kroppen får høyt forbruk av D-vitamin? Skal vi kanskje fokusere mer på å øke tilførselen av D-vitamin når vi blir syke eller skadet? Etter min egen erfaring så er det lurt å holde d vitamin under oppsikt 1-2 ganger i året, slik at man ser om man doserer riktig. Å fylle lageret er heller ikke gjort på 2 uker, det tar lenger tid med d vitamin sammenlignet med f.eks b12. Forebygging er mye bedre etter mitt syn, og ikke vente til skuta holder på synke. Ligger du slått ut med influensa så vil ikke et krampetiltak med tilskudd hjelpe deg så mye. Holder du nivåene dine jevnt oppe hele tiden, så er det fin forebygging. Jeg sjekker alltid senhøst/vinter som et minimum, og innimellom også våren. Da har jeg full kontroll, og vet hvor jeg bør ligge mtp doser. Jeg vet gjennom mange år at jeg ikke absorberer særlig via sol om sommeren, ihvertfall ikke nok til å vare særlig lenge. Så jeg begynner med tilskudd allerede i september, og da gode doser. Har aldri vært i nærheten av å ha for høye verdier. Og jeg merker veldig godt på både immunforsvar og mental helse at det er bedre å være i det øvre sjiktet av referanseverdiene, samt hvor viktig magnesium er i kombinasjon. Var "alltid" syk før jeg oppdaget dette med d vitamin, og er veldig sjeldent syk etter jeg begynte med gode doser året rundt. Sykdomsforløpet mitt er også kortere og mildere nå. Anonymkode: 489bc...437 1
Lonehill Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter min egen erfaring så er det lurt å holde d vitamin under oppsikt 1-2 ganger i året, slik at man ser om man doserer riktig. Å fylle lageret er heller ikke gjort på 2 uker, det tar lenger tid med d vitamin sammenlignet med f.eks b12. Forebygging er mye bedre etter mitt syn, og ikke vente til skuta holder på synke. Ligger du slått ut med influensa så vil ikke et krampetiltak med tilskudd hjelpe deg så mye. Holder du nivåene dine jevnt oppe hele tiden, så er det fin forebygging. Jeg sjekker alltid senhøst/vinter som et minimum, og innimellom også våren. Da har jeg full kontroll, og vet hvor jeg bør ligge mtp doser. Jeg vet gjennom mange år at jeg ikke absorberer særlig via sol om sommeren, ihvertfall ikke nok til å vare særlig lenge. Så jeg begynner med tilskudd allerede i september, og da gode doser. Har aldri vært i nærheten av å ha for høye verdier. Og jeg merker veldig godt på både immunforsvar og mental helse at det er bedre å være i det øvre sjiktet av referanseverdiene, samt hvor viktig magnesium er i kombinasjon. Var "alltid" syk før jeg oppdaget dette med d vitamin, og er veldig sjeldent syk etter jeg begynte med gode doser året rundt. Sykdomsforløpet mitt er også kortere og mildere nå. Anonymkode: 489bc...437 Å absorbere D-vitamin gjennom huden er vanskelig i Norge. Vi ligger så langt nord at sola står for lavt mesteparten av året. UVB-stråler filtreres bort i atmosfæren når sola står lavere enn 45 grader over horisonten. Det betyr at når skyggen din er lenger enn du er høy, da er sola for svak til å produsere D-vitamin i huden. Mellom september og april produserer sola i Norge null D-vitamin i huden på mennesker. Midt på sommeren (21. juni) står sola i Oslo høyt nok til at vi får produsert D-vitamin mellom klokka 10.00 og 14.30, forutsatt at det ikke er støv i lufta der vi oppholder oss. I april er det mulig å produsere D-vitamin i huden bare noen minutter midt på dagen. De gule feltene på grafen under viser når sola i London er sterk nok til å produsere D-vitamin. Jo lenger nord vi bor, desto mindre blir D-vitamin-vinduet. For at sola skal stå høyt nok til å kunne produsere D-vitamin i huden hele året, må vi bo sør for 30. nordlige breddegrad. Den går midt i Middelhavet. Til og med italienere og spanjoler har problemer med å produsere D-vitamin i huden midtvinters. Noen hevder at det er dagslys som gjør at vi produserer D-vitamin i huden. Dette er feil. Huden må bestråles med UVB-stråler for å produsere D-vitamin. For at UVB-stråler fra sola skal trenge gjennom atmosfæren og nå fram til huden, må sola stå høyere enn 45 grader over horisonten. UVB-stråling fra sola trenger ikke gjennom verken skyer eller luftforurensning, selv om sola står høyere enn 45 grader over horisonten. UVA-stråler fra sola (som vi fort blir både brune og solbrente av) er sterkere og må ikke forveksles med UVB. UVA-stråler får ikke huden til å produsere D-vitamin. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sjekker alltid senhøst/vinter som et minimum, og innimellom også våren. Mars blir anbefalt som det beste tidspunktet i året å sjekke D-vitaminnivå hos nordmenn. Da har vi gått uten å produsere D-vitamin i huden siden september og nivået er garantert på sitt aller laveste for året. Det er et godt utgangspunkt for å beregne behov for D-vitamintilskudd. I september er nivået hos nordmenn på sitt høyeste, etter en sommer med produksjon av D-vitamin i huden. For min del bruker D-vitaminnivået i blodet å øke med ca 20 enheter fra mars til september. Siden halveringstida på D-vitamin i kroppen er 60 døgn (etter 60 døgn er halvparten av D-vitamintilskuddet vi spiser/lager i huden ødelagt), regner jeg med at de 20 enhetene jeg hadde samla opp fra sommersola fer borte vekk i god tid før jul. Det kan også være greit å vite at vi aldri vil kunne bli D-vitaminforgifta av soling. Kroppen regulerer selv hvor mye D-vitamin den trenger å produsere i huden. Når kroppen har produsert 10.000 internasjonale enheter (250 mikrogram) etter en halvtime med sol midt på dagen, midt på sommeren, blir resten av D-vitaminproduksjonen ødelagt/omdannet til andre kjemikalier. Derfor er det heller ikke noen fare forbundet med å ta D-vitamintilskudd om sommeren. Kroppen vil uansett bare produsere nok D-vitamin til å toppe lageret. Hvis vi har for høyt D-vitaminnivå i utgangspunktet, vil det ikke bli produsert noe D-vitamin i huden når vi soler oss. Det høyeste D-vitamin-nivået som er målt i verden etter naturlig produksjon i huden er 220 enheter. De høyeste naturlige D-vitamin-nivåene målt i Norge er mellom 100 og 120 enheter, målt i august hos asfaltarbeideidere og gartnere som arbeider utendørs i Sør-Norge. 2 5
megda Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 4 minutter siden, Lonehill said: Midt på sommeren (21. juni) står sola i Oslo høyt nok til at vi får produsert D-vitamin mellom klokka 10.00 og 14.30, forutsatt at det ikke er støv i lufta der vi oppholder oss. I april er det mulig å produsere D-vitamin i huden bare noen minutter midt på dagen. setter pris på hele innlegget. herlig "autistisk" informasjon!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 100-150 er fint. Anonymkode: e768c...a66
megda Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 9 minutter siden, Lonehill said: Det høyeste D-vitamin-nivået som er målt i verden etter naturlig produksjon i huden er 220 enheter. er dette korrelert med å leve lenge mon tro? vet du noe om det
Majer Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Hvor høyt nivået burde være avhenger selvfølgelig av apoe variant. De som har naturlig høye forekomster av vitamin D har ofte apoe4 varianten. For dem gir høyere nivåer bedre kognitive evner mens det gir lavere for de med den mest vanlige varianten. Man må heller ikke se seg fullstendig blind på 25 da den kan fravike fra 1.25. Det betyr at noen med lave nivåer på vanlige blodprøver egentlig kan ha høye nivåer i serum. Endret 3. februar 2023 av Majer 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 Jeg har rundt 50, og soler meg ikke om sommeren. Hver gang jeg tar tilskudd, selv så lavt som 10-20 μg, så får jeg masse kviser. Orker ikke det, så det blir vanskelig å få hevet nivået. Anonymkode: 4855e...efe
Lonehill Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 megda skrev (23 minutter siden): er dette korrelert med å leve lenge mon tro? vet du noe om det Nei, det er ingen forskning som viser at folk med høyt D-vitaminnivå lever lenger enn folk med lavt D-vitamin-nivå. Tvert imot har en dansk studie vist at både folk som lever med høyt D-vitamin-nivå OG folk som lever med lavt nivå, lever kortere enn folk som har "tilfredsstillende" D-vitamin-nivå. Studien sier ikke noen om hvem som hadde det artigst i mellomtida.😁 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har rundt 50, og soler meg ikke om sommeren. Hver gang jeg tar tilskudd, selv så lavt som 10-20 μg, så får jeg masse kviser. Orker ikke det, så det blir vanskelig å få hevet nivået. Anonymkode: 4855e...efe Kanskje det er selve produktet du bruker, og ikke tilskudd i selv som er problemet? Hvilket merke har du brukt? Anonymkode: 489bc...437 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Lonehill skrev (16 timer siden): Nei, det er ingen forskning som viser at folk med høyt D-vitaminnivå lever lenger enn folk med lavt D-vitamin-nivå. Tvert imot har en dansk studie vist at både folk som lever med høyt D-vitamin-nivå OG folk som lever med lavt nivå, lever kortere enn folk som har "tilfredsstillende" D-vitamin-nivå. Studien sier ikke noen om hvem som hadde det artigst i mellomtida.😁 Jeg blir oppgitt av slike studier, for de sier ingenting om helheten av mennesket. Kun d vitamin (høyt - lavt). For d vitamin alene vil selvsagt ikke gjøre oss friskere og at vi lever lenger. Hvordan spiste/levde de med høyt d vitamin, hvordan var resten av vitamin status. Anonymkode: 489bc...437 3
Baktus2024 Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 (endret) Lonehill skrev (På 2.2.2023 den 22.50): Nå er ikke D-vitaminnivået vårt statisk. D-vitaminnivået kan variere fra den ene dagen til den andre. Cellene i kroppen bruker D-vitamin til å produsere et hormon som heter kalsitriol og behovet for å produsere kalsitriol varierer voldsomt. Kalsitriol er et hormon som cellene bruker til å aktivere gener som starter og stopper biokjemiske prosesser. Det eneste D-vitamin gjør, er å være råvare som cellene i kroppen kan produsere hormonet kalsitriol av. Nyrene bruker D-vitamin til å lage kalsitriol som settes i omløp i blodet når kalsiumnivået i kroppen synker og vi trenger å hente mer kalsium fra fordøyelsen. Men alle celler i kroppen kan produsere sitt eget kalsitriol fra D-vitamin internt når de trenger det. Immunceller bruker f.eks. hormonet kalsitriol til å aktivere gener som utløser celledeling. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker når immunforsvaret mobiliserer f.eks. for å bekjempe en virusinfeksjon. Immunreaksjonen består først og fremst i storproduksjon av nye immunceller. Kilder. Cellene som bygger bein (osteoblaster) bruker også kalsitriol (som de produserer fra D-vitamin), når de må dele seg. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker når vi brekker et bein og kroppen ønsker å produsere flere osteoblaster for å reparere bruddet. KIlder. Hudceller (keratinocytter) bruker også D-vitamin for å produsere hormonet kalsitriol når de får behov for å dele seg for å produsere nye hudceller. Det betyr at forbruket av D-vitamin øker voldsomt når vi f.eks. får brannskader i huden og vi plutselig må produsere store mengder nye hudceller. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27679960/ Når vi får sår, er det hormonet kalsitriol som styrer sårhelingen (produksjon av nye celler for å få såret til å gro). Folk med D-vitaminmangel har større problemer med å få sår til å gro enn folk med høyt D-vitaminnivå. Kilder. Hormonet kalsitriol er altså hormonet som reparerer kroppen når vi blir skadet og som driver immunforsvaret, som holder oss friske. Når vi vet det, blir diskusjonen om hvor store tilskudd vi bør ta til daglig litt mindre interessant. Trenger vi å ta store D-vitamintilskudd til daglig, hvis det er når vi blir syke eller skadet at kroppen får høyt forbruk av D-vitamin? Skal vi kanskje fokusere mer på å øke tilførselen av D-vitamin når vi blir syke eller skadet? Hadde vært fint om du refererte til hvor du har dette fra ,om du er helsepersonell eller har det fra litteratur eller din mening.. 🙄 Endret 4. februar 2023 av Baktus
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 Bør man starte med Magnesium før man har målt verdiene sine? Jeg tar 1 ss tran som eneste tilskudd hele året, holder det? Sist jeg målte D-vitamin nivå lå jeg på 80 (februar 22) Anonymkode: 4da4b...efa
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Skrevet 4. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Bør man starte med Magnesium før man har målt verdiene sine? Jeg tar 1 ss tran som eneste tilskudd hele året, holder det? Sist jeg målte D-vitamin nivå lå jeg på 80 (februar 22) Anonymkode: 4da4b...efa Overflødig magnesium skylles ut av kroppen sammen med urin, så det er ikke farlig å ta tilskudd etter anbefalt dagsdose. Anonymkode: b0590...119 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå