NordicViking Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 SIAN planla å brenne koranen utenfor Tyrkias ambassade fredag. Nå stopper politiet den omstridte demonstrasjonen. Tyrkia kalte torsdag den norske ambassadøren inn på teppet. Bakgrunnen var at det i følge Tyrkia var gitt tillatelse til en demonstrasjon som angivelig "vanærer koranen". Det tyrkiske utenriksdepartementet kalte overfor nyhetsbyrået Reuters tillatelsen "en provoserende handling". UD bekrefter at ambassadøren ble innkalt. Ved 15.30-tiden torsdag skriver politiet i en pressemelding at de stopper demonstrasjonen. (VG) .. Hvem har gitt Tyrkia rett til å stoppe lovlige demonstrasjoner i Norge? 2 1
Gjest Bieter Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Jeg forstår egentlig veldig bra konservative nasjoner når vi har saker som dette. Nasjoner som Norge som skriker ytringsfrihet, der man kan ytre hat (brenne flagg, religiøse symboler e.l) som ikke er konstruktiv eller bidrar til en intellektuell debatt på noe vis. Selvsagt er det dårlig PR for nasjoner som preker frihet, når hatefulle handlinger ses på som et verdifult argument. Vi er med på å vise intoleranse og hat ved å tillate tåpelige handlinger som driter på religion når vi tillater slike protester. Vi viser at vi er like intolerante og dumme som de vi hevder vi hater. Hilsen nihilist
Zeruda Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 (endret) 24 minutter siden, NordicViking said: SIAN planla å brenne koranen utenfor Tyrkias ambassade fredag. Nå stopper politiet den omstridte demonstrasjonen. Tyrkia kalte torsdag den norske ambassadøren inn på teppet. Bakgrunnen var at det i følge Tyrkia var gitt tillatelse til en demonstrasjon som angivelig "vanærer koranen". Det tyrkiske utenriksdepartementet kalte overfor nyhetsbyrået Reuters tillatelsen "en provoserende handling". UD bekrefter at ambassadøren ble innkalt. Ved 15.30-tiden torsdag skriver politiet i en pressemelding at de stopper demonstrasjonen. (VG) .. Hvem har gitt Tyrkia rett til å stoppe lovlige demonstrasjoner i Norge? 😡😡😡 Å, så sint jeg blir!!! Erdogan ødelegger sitt eget land som lenge har vært sekulært, så forlanger han at Norge også skal fungere som et teokrati! Kan det ha noe med Sveriges søknad om medlemskap i NATO å gjøre? Sverige har flere ganger måttet bøye av og unnskylde koranbrenninger ovenfor Tyrkia, som saboterer for svensk medlemskap. Er Norge redd for at Tyrkia skal ødelegge for Norges NATOmedlemskap? 😢 Bieter, det å brenne koranen er IKKE hat. Det er ytringsfrihet og livssynsfrihet. Ex-Muslimene i Norge brenner også koraner og hijaber. Lilly Bandehy brant en hijab så sent som i går på Hijabdagen. Ex-Muslimene har laget en mot-dag; No Hijab Day. Det er nødvendig og saklig med religionskritikk og å protestere mot undertrykkende, patriarkalske, teokratiske systemer. Det mest hatefulle er ikke de som protesterer mot religion, men de som innfører teokratisk styresett. Tyrkia var i flere år et sekulært land, men Erdogan har gjort det mer og mer teokratisk. Tyrkiske skoler har undervist elever i Darwins evolusjonsteorier siden 1920-tallet, og Erdogan og hans regjeringen fjernet Darwin fra skolepensumet i 2017. Tyrkia går feil vei. Og det trengs markeringer mot diktatorisk, teokratisk religion! https://www.nettavisen.no/nyheter/skal-brenne-hijab-pa-youngstorget/s/5-95-886841 https://humanisten.se/amp/2023/02/01/no-hijab-day-in-the-west-while-women-burning-hijabs-as-a-sign-of-demand-for-freedom/ Endret 2. februar 2023 av Zeruda 4 2 3
Mwanafunzi Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Personlig er jeg drittlei av at politiet skal bruke enorme ressurser på at en fyr skal stå og brenne en bok KUN for å provosere, uansett hva Erdogan måtte mene om saken. 8 2
Drizzt Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 Mwanafunzi skrev (5 minutter siden): Personlig er jeg drittlei av at politiet skal bruke enorme ressurser på at en fyr skal stå og brenne en bok KUN for å provosere, uansett hva Erdogan måtte mene om saken. Dette er også et godt poeng. Men Erdogan kan ikke bestemme hva som skjer i Norge. Det er sant det noen skrev over - han ødelegger et land som var godt på vei til å bli sivilisert og demokratisk. Han har heller ikke noe i NATO å gjøre. 4 1 3
FaktabasertTroll Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 Mwanafunzi skrev (8 minutter siden): Personlig er jeg drittlei av at politiet skal bruke enorme ressurser på at en fyr skal stå og brenne en bok KUN for å provosere, uansett hva Erdogan måtte mene om saken. Hva er alternativet da slik du ser det? Hvis en kan stanse hva en vil av demonstrasjoner ved å bare oppføre seg truende, så er jo det slutten for alle demonstrasjoner, både de du er for og imot. Hvis de mest voldelige folkene skal få bestemme hva som er lov å demonstrerere for, så får du fort et veldig mørkt samfunn 6
Isambard Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 Hvordan forholder Tyrkia seg til at Koranbrenning er tillatt i USA? Vil de kaste USA ut av NATO? Hvorfor er Erdogan alltid sur, tverr og krenket? 4 1
Mwanafunzi Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 FaktabasertTroll skrev (2 minutter siden): Hva er alternativet da slik du ser det? Alternativet til å brenne Koranen, kan være å ikke brenne Koranen. Eller være litt kreativ og vise at man har ytringsfrihet på andre måter. Men dette er vel strengt tatt en avsporing av tråden. 6 1
FaktabasertTroll Skrevet 2. februar 2023 #9 Skrevet 2. februar 2023 Bieter skrev (21 minutter siden): Jeg forstår egentlig veldig bra konservative nasjoner når vi har saker som dette. Nasjoner som Norge som skriker ytringsfrihet, der man kan ytre hat (brenne flagg, religiøse symboler e.l) som ikke er konstruktiv eller bidrar til en intellektuell debatt på noe vis. Selvsagt er det dårlig PR for nasjoner som preker frihet, når hatefulle handlinger ses på som et verdifult argument. Vi er med på å vise intoleranse og hat ved å tillate tåpelige handlinger som driter på religion når vi tillater slike protester. Vi viser at vi er like intolerante og dumme som de vi hevder vi hater. Hilsen nihilist Kan jo like gjerne bare forby religioner da, er ikke slik at de bidrar til noen intellektuell/konstruktiv debatt de heller. Vi er med på å vise intoleranse og hat ved å tillate religioner som deler oss in i "oss og dem" og mener at "vi" er guds utvalgte og andre er mindreverdige" I det minste våre 3 abrahamiske religionene, kristendom jødedom og islam, er jo ganske sinnsyke om du leser de hellige bøkene. Vantro vil brenne i helvete til evig tid f.eks. Hva gjør det med folk, om jeg blir opplært til å være kristen, og da skal tro at en ikke kristen nabo skal brenne i helvete til evig tid, hva gjør det med mitt forhold til naboen, dette er ikke noen god oppskrift på et samfunn i harmoni. 1 1 1
Korvetta Skrevet 2. februar 2023 #10 Skrevet 2. februar 2023 Å brenne koranen har akkurat samme budskap som å sitte på rumpa på bakken og gråte over at du må dele leketøyet ditt med de andre barna. Tåpelig oppførsel som ikke adresserer noe som helst. 5
Gjest Bieter Skrevet 2. februar 2023 #11 Skrevet 2. februar 2023 2 minutter siden, FaktabasertTroll said: Kan jo like gjerne bare forby religioner da, er ikke slik at de bidrar til noen intellektuell/konstruktiv debatt de heller. Vi er med på å vise intoleranse og hat ved å tillate religioner som deler oss in i "oss og dem" og mener at "vi" er guds utvalgte og andre er mindreverdige" I det minste våre 3 abrahamiske religionene, kristendom jødedom og islam, er jo ganske sinnsyke om du leser de hellige bøkene. Vantro vil brenne i helvete til evig tid f.eks. Hva gjør det med folk, om jeg blir opplært til å være kristen, og da skal tro at en ikke kristen nabo skal brenne i helvete til evig tid, hva gjør det med mitt forhold til naboen, dette er ikke noen god oppskrift på et samfunn i harmoni. Her blander du flere elementer. 1. Vesten skal fremstå som et fritt sted der man aksepterer religion, legninger og meninger - Det gjør man ikke når man brenner religiøse tekster og preker hat. Det gjør man ikke om man brenner regnbue/ lgbt-flagget. 2. Verdien av intellektuell debatt. - De fleste mener at religionsfrihet er selvsagt i et fritt samfunn. Om en religion har intellektuell verdi spiller ingen rolle for friheten til å praktisere egen religion 3. Kritikk av religion - Kan skje via intellektuell debatt. Få vil mene at intellektuell debatt = brenne ting. Jeg kan brenne huset mitt og mene det er et intellektuelt argument imot lånehaier, men tror ikke jeg kommer langt der. 4. Jeg sa aldri at man skulle forby alt som ikke er en intellektuell eller konstruktiv debatt. Jeg har ikke tenkt å foreslå å forby debatt om tv serien side om side bare fordi den ikke er intellektuell
Topsi Skrevet 2. februar 2023 #12 Skrevet 2. februar 2023 Hadde vært bedre om de brant det tyrkiske flagget 2
FaktabasertTroll Skrevet 2. februar 2023 #13 Skrevet 2. februar 2023 Bieter skrev (42 minutter siden): Her blander du flere elementer. 1. Vesten skal fremstå som et fritt sted der man aksepterer religion, legninger og meninger Super forvirret... Antar vi begge to er enige om at Islam, ikke er det du sier "vesten " skal "fremstå" som å være. Bla.a er homofili, ikke særlig "akseptert" i Islam, det er vel ingen tvil om det ? Så, intoleranse er velkommen til Norge, men intolerant kritikk mot intoleranse må forbys/vekk for det er intolerant, og dermed ikke hører hjemme i Norge/vesten ? Høres ut som ett sett regler for DE, ett sett for ME Som jo er en artig måte å strukturere et samfunn på, det funker sikkert flott over tid, om dette bare var prøvd før noe sted hmmm 4
Klossmajor Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Selv om det tillates å brenne koranen som en offentlig ytring, er det noen grunn til at det absolutt skal foregå foran den tyrkiske ambassaden framfor et hvilket som helst annet sted? Hvorfor akkurat der? 5
Apis Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Jeg tenker det er greit å være litt pragmatisk nå, når Tyrkia gang på gang blokkerer Sveriges Nato søknad. Amøbene kan heller begynne å brenne Koranen igjen når Nato medlemskapet til Sverige er avklart. 1
Fjompen Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 Klossmajor skrev (9 minutter siden): Selv om det tillates å brenne koranen som en offentlig ytring, er det noen grunn til at det absolutt skal foregå foran den tyrkiske ambassaden framfor et hvilket som helst annet sted? Hvorfor akkurat der? Hvorfor ikke? Det er jo Tyrkia som kobler brenningen av en trykket tekst til et NATO-medlemskap for et felles-nordisk land. Religion, eller militante ideologier som Islam er sikkert helt ok på et personlig plan, men en uting når noens overbevisning skal gå ut over andre. Som ideologien Islam er et godt eksempel på. 3 1
Fjompen Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 Apis skrev (Akkurat nå): Jeg tenker det er greit å være litt pragmatisk nå, når Tyrkia gang på gang blokkerer Sveriges Nato søknad. Amøbene kan heller begynne å brenne Koranen igjen når Nato medlemskapet til Sverige er avklart. Nå er heldigvis voksne folk i USA våknet, og holder tilbake militære oppgraderinger som Tyrkia gjerne vil ha frem til medlemskapene er i orden. Da kan denne grinete statslederen der nede få valget selv. 5
Klossmajor Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Fjompen skrev (22 minutter siden): Hvorfor ikke? Det er jo Tyrkia som kobler brenningen av en trykket tekst til et NATO-medlemskap for et felles-nordisk land. Religion, eller militante ideologier som Islam er sikkert helt ok på et personlig plan, men en uting når noens overbevisning skal gå ut over andre. Som ideologien Islam er et godt eksempel på. Har ikke Rasmus Paludan selv erklært at hans nylige brenning av koraner er en protest mot Tyrkias motstand overfor Sveriges NATO-søknad? 1
Snok1 Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 NordicViking skrev (14 timer siden): Hvem har gitt Tyrkia rett til å stoppe lovlige demonstrasjoner i Norge? Vis meg kommandolinjen fra den norske ambassaden i Ankare til Oslo Politikammer, så har vi en interessant diskusjon. Så langt fremmer du en løs spekulasjon. 1
Samfunnsdebatt Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 Så lenge vi tydeligvis lever i et vakuum der Norge er avhengig av å delta med uttalelser og materiale til krigføring hvor mennesker dør for å være endel av selskap i disse tider, så ser jeg på forbud mot koranbrenning som et svært lite offer for å ikke ødelegge selskapsdeltakelsen. Det handler kun om perspektiv. Den der er enkel mener jeg. - Så kan man jo reflektere om det er riktig at en islamsk aktør bør være i posisjon til slik makt. - Og reflektere over det er riktig dynamikk at Europas land skal holde på slik vi gjør i krig. - Og reflektere om man bør ha grunnleggende rett til å på slik enkel synlig måte protestere mot religioner. - Men mest av alt tenke over hvor vårt land står i disse vakuumene, og hva som er konsekvensene for oss ved ulik atferd når det som er regjerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå