Gå til innhold

Tanter, onkler, besteforeldre som ikke engasjerer seg for barnebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har skjedd med samfunnet?

Barna mine har tanter, onkler, besteforeldre og ingen engasjerer seg noe for å verken se de, eller spør hvordan det går. Ikke virker de superglad for å se de heller, det er bare vanlig prat, og smil.

For meg virket det helt sprøtt, kontra før i tiden det besteforeldre passet og hjalp til. Tanter som lekte, onkler som kom innom.

Jaja, man blir jo vant til det, men jeg engasjerer meg ihvertfall for de jeg er tante til, evt blir mormor/farmor til.

Anonymkode: 9a5ee...668

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det ikke i min familie 🤔

Anonymkode: 24252...235

Skrevet

Ikke alle er interesserte i barn, enkelt og greit. Og det må være lov ettersom det ikke er de som har tatt valget om å sette disse barna til verden

Anonymkode: 1e16a...7c9

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ønsker minst å ha minst mulig med våre nevøer å gjøre. De er hyper, uoppdragne og generelt slitsomt å være rundt. Vi tilbringer heller tid med mennesker som gir oss noe positivt i livet. 

Anonymkode: 525dc...e8f

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ønsker minst å ha minst mulig med våre nevøer å gjøre. De er hyper, uoppdragne og generelt slitsomt å være rundt. Vi tilbringer heller tid med mennesker som gir oss noe positivt i livet. 

Det er dette jeg mener

Selvfølgelig, men jeg mener at familie er familie, og de tar man vare på.

• Liker 2
Skrevet

Har ingen forventning om at noen skal vise interesse for mitt barn, utover barnefar og meg :) Svigermor er ikke helsemessig i stand til å bidra, veldig glad i sønnen vår, men sjelden vi treffes pga avstand og hennes helse. Søsteren min har akkurat fått barn, men det er stor avstand mellom oss også, så det blir nok ikke mye hverdagslig kontakt der heller.

Verden har nok forandret seg mye de siste 20-30 åra. Man bruker nok mindre tid på utvidet familie og mer tid på fritidsaktiviteter, jobb og andre venner. Jeg synes ikke man skal kreve eller forvente noe av andre - da blir man bare skuffet. Ditt barn, ditt ansvar. Personlig kunne jeg ikke tenkt meg noe mer slitsomt enn slekt som hadde forventet at de kunne besøke oss eller fått besøk, og maste flere ganger i uka. Vi har ikke tid. Sønnen vår går på fritidsaktiviteter 1 gang i uka. Jeg er frivillig og har forpliktelser på den fronten en helgedag stort sett hver helg. Vi prøver å få trent litt hver for oss også. Jeg har av og til møter på kveldstid i forb. med jobb. Så vårt sosiale liv dreier seg rundt barnehagen, naboene med barn, og fritidsaktiviteten som vår sønn går på, og som jeg er også er frivillig via. Noe annet har vi ikke tid til.  

Anonymkode: 23469...ea5

• Liker 8
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at tantene eller onklene mine har gjort en innsats for å holde kontakten med meg da jeg vokste opp. Mens nå er mine søsken opptatt av hverandres barn (jeg er barnfri). Det er forskjell fra familie til familie og mellom generasjoner. 

Anonymkode: 29330...8bd

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har aldri opplevd at tantene eller onklene mine har gjort en innsats for å holde kontakten med meg da jeg vokste opp. Mens nå er mine søsken opptatt av hverandres barn (jeg er barnfri). Det er forskjell fra familie til familie og mellom generasjoner. 

Anonymkode: 29330...8bd

Enig i dette. Har en onkel og en tante jeg ikke har sett siden jeg var ti. Nå er jeg 42. Den andre onkelen min så jeg siste gang når jeg var 31.

Anonymkode: 23469...ea5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er dette jeg mener

Hvorfor skal man ta vare på de? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke si jeg merker forskjell på før og nå, men jeg merker stor forskjell på personlighet. Og noe forskjell ut fra oppdragelse. Min svigerinne er oppdratt i utlandet og føler mye plikt for å ta seg av familie. Folk i min familie har ikke blitt lært at det er forventet. Men noen er likevel mer interessert enn andre. Resten av svigerfamilien er midt i mellom. Totalt er de jeg kjenner nå mer opptatt av dette enn dem jeg kjente før, men det tror jeg handler mer om hvem det er enn når det var.

Anonymkode: 89a7e...c03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er dette jeg mener

Hva gjør DU for å sørge for kontakt mellom barna og resten av familien da?

og nei, familie er ikke alltid familie!

Anonymkode: a4371...cee

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er dette jeg mener

Jeg unngår onkelungene til min samboer da de er totalt uten oppdragelse. Klatrer på spisebordet og hopper i sofaen. 

og nei, man må ikke ta vare på familien sin, men man kan jo selvfølgelig ikke forvente at de stiller opp heller da. 

• Liker 1
Skrevet
Nordlending90 skrev (13 minutter siden):

Jeg unngår onkelungene til min samboer da de er totalt uten oppdragelse. Klatrer på spisebordet og hopper i sofaen. 

og nei, man må ikke ta vare på familien sin, men man kan jo selvfølgelig ikke forvente at de stiller opp heller da. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva gjør DU for å sørge for kontakt mellom barna og resten av familien da?

og nei, familie er ikke alltid familie!

Anonymkode: a4371...cee

Jeg tar kontakt jeg, og viser engasjement over tanteungene mine.

Haha, nå til dags så tåler folk så lite.

• Hjerte 2
Skrevet

Lurer på det samme. Hadde forventet det, og ble overrasket når jeg ble mamma for første gang for ti år siden. Skal stille opp for mine tantebarn og når (hvis) jeg blir bestemor - jeg håper jeg klarer å minne meg selv på det

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
nilie skrev (20 minutter siden):

Lurer på det samme. Hadde forventet det, og ble overrasket når jeg ble mamma for første gang for ti år siden. Skal stille opp for mine tantebarn og når (hvis) jeg blir bestemor - jeg håper jeg klarer å minne meg selv på det

Akkurat samme her.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har skjedd med samfunnet?

Barna mine har tanter, onkler, besteforeldre og ingen engasjerer seg noe for å verken se de, eller spør hvordan det går. Ikke virker de superglad for å se de heller, det er bare vanlig prat, og smil.

For meg virket det helt sprøtt, kontra før i tiden det besteforeldre passet og hjalp til. Tanter som lekte, onkler som kom innom.

Jaja, man blir jo vant til det, men jeg engasjerer meg ihvertfall for de jeg er tante til, evt blir mormor/farmor til.

Så trist, men da er det slik din familie er. Har du spurt foreldrene dine om hvorfor det er sånn?

Anonymkode: bb10d...4bc

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å engasjere seg når de har bodd en time unna og har alt mulig av aktiviteter med venner og familie som bor nærmere. 

Skrevet

Fordi trenden i samfunnet er selvrealisering og å være individfokusert.

Folk gjør kun det som gagner dem selv. 

Og slik får man brått et kaldt og rått samfunn. Bare ikke i kommentatfeltene på Facebook, på Snapchat, diverse nettaviser etc - der er ALLE så opptatt av sunne og kjærlige verdier, familieorienterte.

Tanter, onkler og besteforeldre er rå på å være opptatt av og kjærlige mot "verdens beste nevø/niese og barnebarn" - men kun på sosiale medier 🤷‍♀️ Å tilbringe tid med dem, til og med alene? Forget it, de er så trøtte og slitne, må vite! Som de beskylder småbarnsforeldre å klage på. Oh, the irony 😂

Anonymkode: af431...b38

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis man ikke er veldig nærme fra før man fikk barn så er det ikke slik at alle plutselig forguder barnet ditt. Og iPad-oppdradde barn er ikke det kjekkeste å være rundt!

Anonymkode: 1bf42...4cb

• Liker 6
Skrevet

Jeg har veldig mange søsken, og dertil mange tantebarn. De er en fin gjeng med mine egne barn og stortrives sammen. Har også tantebarn på mannens side, og må innrømme at de ikke er like nære. De er mye yngre enn mine egne barn, og ettersom søsknene til mannen gjorde nada for våre barn da de var små, så er det begrenset hva jeg gidder å gjøre for dem. Ene svigerinne maser om barnevakt hele tiden. Vel, hadde hun giddet å stille opp for oss da mine unger var små skulle jeg gladelig vært verdens mest tilstedeværende tante, men siden hun ikke gjorde det, så stiller jeg ikke opp mer enn et minimum. Som man høster sår man.. 

Anonymkode: db1a7...7b6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...