Gå til innhold

Du som har levd med kronisk stress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke uvanlige symptomer har kroppen gitt deg? 

Anonymkode: 7c3d5...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du uvanlig for noen som lever med kronisk stress eller uvanlig om du sammenlikner med noen som er frisk?

Det er jo sikkert tusen symptomer som kan komme når man lever med kronisk stress og jeg vet ikke hvilke av dem som blir ansett som vanlige eller uvanlige.

Anonymkode: ba0dd...9e9

• Liker 1
Skrevet

Dobbeltslag på hjerte, høy puls, tungpustet, utmattelse, en slags brennende følelse i pannen/frontallappen, en slags dissosiasjon der jeg så meg selv i speilet men klarte på en måte ikke se meg selv og hendene føltes langt unna kroppen. Trangt å svelge, svimmelhet, dårlig hukommelse, brennende følelse i beina, rykninger. Lista er lang.. heldigvis bedre nå enn det første året! 

Anonymkode: 3ca0f...92d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er utrolig disorganisert. Men skjuler det til en viss grad ute.  Tror jeg fremstår som nokså normal, men alt som har med normal organisering er enormt krevende. 

Sover dårlig og har alltid gjort det.

Klarer ikke mange mennesker rundt meg. Spesielt ikke uten forvarsel. 

Anonymkode: 2098a...3d3

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvilke uvanlige symptomer har kroppen gitt deg? 

Mye hodepine, men det er jo vanlig. Utover det kan jeg huske en slags "vibrasjon" i kroppen. Iblant vnskeligheter med å gå, beina føltes som deig. Fort sliten med "kortslutning" i hodet - f.eks føltes det utrygt å gå over veien på rødt lys fordi jeg ikke følte jeg hadde oversikt. Kjøpesenter kunne være en påkjenning med mye bevegelse og lyd.

Anonymkode: 305db...8b4

• Liker 2
Skrevet

Angst, dårlig søvn, spente kjever, spente skuldre. Men det er bedre nå. 

Anonymkode: 3cb3e...60b

• Liker 2
Skrevet

Dissosiasjon, men usikker på om det kommer av stresset, eller av det som igjen har forårsaket stresset.

Angst og uro, bekymring er en klar del av hverdagen. Når det topper seg, så har jeg alt fra pustestopp til spente muskler, knyttede never, høye skuldre, biter tenner hardt sammen. Andre symptomer kan være å gni hendene inntil hverandre på en måte slik at den ene hånden gir den andre "trygghet".

Blir jeg veldig stresset og urolig så merker jeg også noe ufrivillige muskelsammentrekninger, som i øyekroken.

Topper det seg helt, så låser kroppen seg, og jeg må bruke lang tid på å komme meg opp/ut av stolen ol. Da har vi en blanding av voldsomt stress, men også mye frykt, og det er som om jeg ikke tør å slippe opp den noenlunde trygge posisjonen kroppen er i.

Psykisk så er minnet hardt rammet, men også konsentrasjonsevnen faller enormt ettersom stresset øker. Har dermed en hel rekke tilretteleggingstiltak i jobb, for å redusere stress så mye det går (er egentlig ufør, men har kommet meg litt videre etter mange år behandling).

Søvnløshet er også en gjenganger.

Dette over er noe av det som er vanlig for min del, vel og merke som fast medisinert (valium, sobril, antidep. mm.).

Anonymkode: ed675...8d9

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dobbeltslag på hjerte, høy puls, tungpustet, utmattelse, en slags brennende følelse i pannen/frontallappen, en slags dissosiasjon der jeg så meg selv i speilet men klarte på en måte ikke se meg selv og hendene føltes langt unna kroppen. Trangt å svelge, svimmelhet, dårlig hukommelse, brennende følelse i beina, rykninger. Lista er lang.. heldigvis bedre nå enn det første året! 

Anonymkode: 3ca0f...92d

Samme her! Så rart.

I tillegg har jeg forhøyet igE (har med allergi å gjøre) uten å vite helt hva det kommer av. Får ofte utslett og rød hud.

Tåler dårlig stress, blir nedstemt av det

Anonymkode: 80883...23e

Skrevet

Helt uvanlig er det vel ikke, hudproblemer, stivhet og kroniske smerter i korsrygg, kognitive problemer, fordøyelsesplager, smerter i muskler og ledd, kvalme, vektnedgang, svimmelhet.

Anonymkode: 802ae...45b

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er uvanlige symptomer, men jeg brukte en stund på å koble alt til et stort psykisk stress jeg var under. Nå som hovedårsaken til det er borte, er mange symptomer borte eller dempet.

Jeg fikk akutt hørselstap på ett øre, fikk så hørsel delvis tilbake, men med tinnitus. Suselyden er der fremdeles hele tida, men forverres til høy pipelyd ved stressende situasjoner må. Søvnplager, vár for lyd, dårligere hukommelse, dårligere konsentrasjon, anspent, kunne miste følelsen i armene, elendig nattesøvn, forhøyet blodtrykk og forhøyet kolesterol, mistet roen min, dvs klarte ikke slappe av eller koble ut selv når jeg hadde ferie/helgefri. 

Skrevet

Jeg fikk/får:

- Problemer med å sove

- Problemer med huden, i form av eksem og utbrudd av kviser

- Dårlig matlyst

- Hodepine

- Verk i kroppen

- "Mister meg selv" - kanskje en mild for dissossiasjon som foregår, føler jeg mister kontrollen over meg selv og kroppen

- Jeg fikk noe jeg trodde først var hjerteinfarkt, men det var ingenting feil med hjertet.

- Masse rare symptomer fra brystet, generelt, men har sjekket det nøye ut og det er angsten og stresset rundt det hele som gav meg sjukt mye rare greier.

Pappa kan også skilte med det samme, under stresset fra en jobb, han fikk hva han trodde var et hjerteinfarkt og gikk ned i knestående, hasta til sykehuset, ingen funn på hjertet. Det er det sterkeste signalet kroppen/hjernen kan sende deg på at du står i et press den ikke vil takle mye lenger...

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Samme her! Så rart.

I tillegg har jeg forhøyet igE (har med allergi å gjøre) uten å vite helt hva det kommer av. Får ofte utslett og rød hud.

Tåler dårlig stress, blir nedstemt av det

Sjekket for cøliaki? Udiagnostisert kan det gi symptomer som ligner ME. (derfor kjøres det alltid cøliakitesting i utredning for ME) 🌼

Skrevet

Fibromyalgi, som da vil si all verdens symptomer. Men her snakker vi kronisk stress fra jeg ble født ikke litt stress på jobben liksom. :P 

Anonymkode: 8f74a...7d5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fibromyalgi, som da vil si all verdens symptomer. Men her snakker vi kronisk stress fra jeg ble født ikke litt stress på jobben liksom. :P 

Anonymkode: 8f74a...7d5

Spot on.

Skrevet

Hallusinasjoner

Mister stemmen og blir svak i pusten

Kvalme og ekstrem raping. Raper flere ganger på rad til jeg ikke får puste og får ikke til å stoppe. Sitter i øvre del, ikke i magen. 

Lyn i hodet, med lys. 

Dissosiasjon hvor jeg mister kontakt med meg selv og verden.

+ alt det som er vanlige symptomer på kronisk stress. Har kompleks PTSD og kroppen er i konstant stressmodus.  

Anonymkode: d4ade...642

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg opplever også mye av det samme som mange skriver her , har adhd så stress, angst og depresjon følger med og går i bølgedaler.
Men ville bare si at jeg har lest meg veldig opp på kroppen og sett en del forelesninger og seminarer hvor det kommer frem at mye av disse symptomene kommer av vitamin og mineral mangel .
Spesielt B12 og Magnesium er viktig for mange prosesser i kroppen . Nå er det nettopp kommet ut informasjon her i Norge at B12 verdiene vi går etter her i landet viser seg å være for lave , så mange har alvorlig mangel på dette.

Det er så mye å skrive om dette temaet at jeg dessverre ikke orker å lange en lang post om det , men les dere gjerne litt opp selv og vær klar over at Norge er et av de landene som har lavest styrke på vitaminer og mineraler.

D3 er veldig viktig på vinterhalvåret siden vi ikke har sol da. D3 hjelper kroppen med å bekjempe virus, C vitamin hjelper kroppen med bakterier.
Personlig tar jeg 4 kapsler D3 på 80 ug hver dag og blodprøver er normal . Jeg ber alltid om utskrift av blodprøveresultatet fordi jeg vil følge med selv.

Det er veldig viktig å alltid be om blodprøver når kroppen viser sympromer , for mangler gjør oss syke , kroppen trenger vitaminer for å fungere.
Jorden vi dyrker grønnsaker i er ikke lenger like næringsrik som før og derfor har mange mennesker vitaminmangel, vi får nemlig ikke nok gjennom kosten lenger.

Anonymkode: fa16f...5f7

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er årsak eller symptom, eller hva ståa er, men opplever konstant stress. 

Endrer humør, personlighet, kan være gira som en måte å kompensere angst og stress på, snakke høyt, være glemsom og distré, hvilket fører til et stort behov for å detaljplanlegge og følge rutiner nøye for å ikke miste kontroll, som allikevel stadig skjedd pga manglende opprettholdelse av strenge vaner, realitetsflukt i ulike former som jeg vet er litt over the TOP men ikke klarer meg uten, hårtap, dårlig søvn i varierende form, dårlig evne til å regulere følelser, særlig sinne og frustrasjon, eller jeg blir motsatt: frakoblet og likegyldig til alt. Kan ikke skrus av og på frivillig men begynner å se noen sammenhenger som kanskje kan påvirkes. 

Anonymkode: 1654c...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hallusinasjoner

Mister stemmen og blir svak i pusten

Kvalme og ekstrem raping. Raper flere ganger på rad til jeg ikke får puste og får ikke til å stoppe. Sitter i øvre del, ikke i magen. 

Lyn i hodet, med lys. 

Dissosiasjon hvor jeg mister kontakt med meg selv og verden.

+ alt det som er vanlige symptomer på kronisk stress. Har kompleks PTSD og kroppen er i konstant stressmodus.  

Anonymkode: d4ade...642

Bare registrerer at vi har noen fellestrekk. Får en del problemer med luft i magen noen ganger etter inntak av mat eller drikke, men kun under visse omstendigheter - aldri hjemme, så tror ikke det er allergi eller noe slikt. Magen min kan bli så i opprør at jeg kjenner boblene ploppe nedover i tarmene og kjenner tarmbevegelser så tydelig at jeg kan kjenne dem utenpå kroppen, lignende da jeg kjente bevegelsene fra barna mens jeh gikk gravid. Får også problemer med å puste normalt og føler det blir veldig ujevnt og unaturlig - at det ikke går av seg selv. 

Jeg trenger sikkert vitaminer men klarer ikke huske å ta tabletter jeh skal ha fast en gang. 

Anonymkode: 1654c...7db

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekket for cøliaki? Udiagnostisert kan det gi symptomer som ligner ME. (derfor kjøres det alltid cøliakitesting i utredning for ME) 🌼

Nei ikke sjekket for det. Har ikke diare og slikt så...🙂

Skrevet

Ts her. «Godt» å se at jeg ikke er alene. Jeg har blant annet eksem, 6 år med symptomer som ligner lichen sclerosus, nattlig kløe, mye smerter og prikking/nummenhet på de merkeligste steder.

Er deres stress traume relatert? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...