Gå til innhold

Mannen er hypokonder! Jeg blir gal.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir irritert og lei! Hver eneste gang jeg er syk eller kjenner et snev av noe, så går han under. Da jeg hadde korona og han faktisk ikke ble smittet, var det ene og det andre! Han var også syk, hadde vondt i magen, ikke følelse i den ene fingeren sin etc. Vært hjemme fra jobb x antall ganger pga små tull! Øreverk, blir man hjemme pga det? Tenkte man som ansvarlig modent voksent menneske tok en Paracet så lenge allmentilstand er bra og heller oppsøker lege hvis ikke det går over. Kommer med de merkeligste ting! Vondt i et sår han hadde for x antall år siden feks. 

kommet til det punktet at jeg ikke kan nevne noe, hvis det skulle være noe. Det er alltid noe som er litt verre med han. Hva gjør jeg? Flere som er sånn? Jeg blir gal!! 

Anonymkode: 8f2a1...cff

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om at han fisker etter oppmerksomhet i en tid det er deg ting skal handle om. Og at han kanskje har lav smerteterskel og/eller lav moral.

Ikke godt å si. Det er iallefall ikke normalt. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var eksen min og. Det var alltid noe som plaget ham, fryktelig irriterende. Om jeg var syk (også da jeg var gravid) var det alltid mer synd på ham enn meg. 

Hvordan er foreldrene? Moren til eksen min er akkurat likedan. Da faren hans fikk slag, gikk hun bananas og prøvde å ta livet sitt (halvhjertet forsøk) fordi hun skulle ha mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: bce71...dbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir irritert og lei! Hver eneste gang jeg er syk eller kjenner et snev av noe, så går han under. Da jeg hadde korona og han faktisk ikke ble smittet, var det ene og det andre! Han var også syk, hadde vondt i magen, ikke følelse i den ene fingeren sin etc. Vært hjemme fra jobb x antall ganger pga små tull! Øreverk, blir man hjemme pga det? Tenkte man som ansvarlig modent voksent menneske tok en Paracet så lenge allmentilstand er bra og heller oppsøker lege hvis ikke det går over. Kommer med de merkeligste ting! Vondt i et sår han hadde for x antall år siden feks. 

kommet til det punktet at jeg ikke kan nevne noe, hvis det skulle være noe. Det er alltid noe som er litt verre med han. Hva gjør jeg? Flere som er sånn? Jeg blir gal!! 

Statistisk sett så er det flere menn som sliter med dette problemet. Altså at det er kvinnen som løper ned legekontorene for å få sykemelding. 

Ikke det at situasjonen din er noe bedre, for det å leve med personer som det alltid feiler noe er et ork og det tærer på forholdet. 

Det er bare å kondolere, jeg hadde avsluttet forholdet. 

Anonymkode: 49b80...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blæh, eksen min var ikke hypokonder. Men hver gang jeg var syk, så måtte jeg likevel ta meg av ungene, for da var han plutselig sykere enn meg.

Anonymkode: 4c01d...773

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om et samfunn hvor vi aksepterer de med psykiske helseplager.

Anonymkode: 0f46d...021

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med han om det da? Hva tenker han selv, blir han plaget av å ha helseangst? Er han motivert for behandling? Vet han om at det går an å bli bedre?

Anonymkode: 7c113...c32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett så er det flere menn som sliter med dette problemet. Altså at det er kvinnen som løper ned legekontorene for å få sykemelding. 

Ikke det at situasjonen din er noe bedre, for det å leve med personer som det alltid feiler noe er et ork og det tærer på forholdet. 

Det er bare å kondolere, jeg hadde avsluttet forholdet. 

Anonymkode: 49b80...c50

Klart vi menn ikke løper ned legekontorene med manfluen vår. Vi vet vi ville blitt velfortjent ledd ut av kontoret. "Jeg har vondt i arret mitt, og jeg har ikke følelse i fingeren." Hahaha!

For øvrig burde vi menn vært flinkere å gå til legen når det faktisk er noe i veien. Siden vi ikke gjør det, så er det flere av oss som dør tidligere enn vi burde.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du spurt om du skal blåse på? Det har alltid hjulpet på ungene mine. Det, og plaster.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom som gjør at jeg sliter å gå mange ganger og er redd for å falle fordi det kan bli verre for meg da. Da er han snar å nevne at det kan være verre for han også, han kan vri om kneet og få smerter han og. Uansett hva det er, så har han det verre. vil gå i fra han snart, for orker ikke dette mer.

Anonymkode: eb7d5...c3f

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var eksen min også, og deler av grunne til at han er en eks, ligger nok i det her.

Jeg vet ikke hvor mange ganger han sikkert hadde fått prolaps etter trening, du vet det jeg kaller å bli litt støl.

Eller hvis jeg hadde vondt i nakken, så hadde han vondt i hele kroppen.

Var jeg forkjøla, var han verre. 

Og om jeg var helt frisk, så hadde han jammen meg enten vondt eller var syk på et eller annet vis da også. 

Jeg tenker at han i veldig stor grad hele tiden er på utkikk etter noe i kroppen, og da vil det jo alltid være et eller annet som verker, iallfall hos meg. Siden jeg er en som tenker at det går bra til det ikke gjør det, ble det ulidelig slitsomt. Og ikke minst, jeg kunne aldri uttrykke hvordan jeg hadde det, for han hadde det verre åkke som. 

Anonymkode: df7d0...b35

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff helseangst eller hypokondri er grusomt. Spiller ingen rolle om dette er en mann eller en dame!!! Det er irrasjonelt, men føles desto mer håpløst og forvirrende for den det gjelder. 

Det må tas med en profesjonell. 

At partner ser på hans/hennes sykdom som irriterende er forståelig, men det handler fortsatt ikke om at noen skal ha mer medynk enn den andre. Det er ulike tilnærminger. 

Anonymkode: cd250...13e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Statistisk sett så er det flere menn som sliter med dette problemet. Altså at det er kvinnen som løper ned legekontorene for å få sykemelding

Menn sutrer bare til partneren sin eller moren sin når de har manflu :D

Anonymkode: 4c01d...773

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med han om det da? Hva tenker han selv, blir han plaget av å ha helseangst? Er han motivert for behandling? Vet han om at det går an å bli bedre?

Anonymkode: 7c113...c32

Har snakket med han ja. Kanskje i fen frustrasjon og med 39 i feber, hvor han kommer å forteller at han er også sååå dårlig stakkars han. Prøvd litt ellers også, men vil ikke såre han eller trå feil hvis det faktisk er slik at han har angst av noe i den retninga. Skal sies at sønnen hans ble født ekstremt foe tidlig og var mye komplikasjoner, svevde mellom død og levende, så er ikke så rart egentlig. Men det tærer og tror jeg må prøve å snegle meg inn på han med forståelse, litt omsorg og et snev av fornuft for å få han hjelp hvis han trenger det… ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Slik var eksen min også, og deler av grunne til at han er en eks, ligger nok i det her.

Jeg vet ikke hvor mange ganger han sikkert hadde fått prolaps etter trening, du vet det jeg kaller å bli litt støl.

Eller hvis jeg hadde vondt i nakken, så hadde han vondt i hele kroppen.

Var jeg forkjøla, var han verre. 

Og om jeg var helt frisk, så hadde han jammen meg enten vondt eller var syk på et eller annet vis da også. 

Jeg tenker at han i veldig stor grad hele tiden er på utkikk etter noe i kroppen, og da vil det jo alltid være et eller annet som verker, iallfall hos meg. Siden jeg er en som tenker at det går bra til det ikke gjør det, ble det ulidelig slitsomt. Og ikke minst, jeg kunne aldri uttrykke hvordan jeg hadde det, for han hadde det verre åkke som. 

Anonymkode: df7d0...b35

Ja, det har du helt rett i. Jeg må snakke med han sånn ordentlig, og gjerne når jeg selv er frisk 😂 å glefse med feber og diaré er kanskje ikke helt strategien å gå etter… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 timer siden):

Høres ut som om at han fisker etter oppmerksomhet i en tid det er deg ting skal handle om. Og at han kanskje har lav smerteterskel og/eller lav moral.

Ikke godt å si. Det er iallefall ikke normalt. 

Lav moral? Hjelpes. Mye mangel på kunnskap her. Han har åpenbart helseangst eller er hypokonder. Mest sannsynlig. Og bør gå til fastlege og få hjelp. Jeg håper han innser det selv. Eller du kan prøve å hjelpe han med å innse det. Det er mye hjelp å få rundt denne problemstillingen. 

Jeg tror du ts kommer lenger ved å heller være undrende å prøve og hjelpe han med dette, selv om jeg forstår det selvfølgelig er vanskelig og slitsomt. Men jeg tenker at han må ha det veldig vondt og vanskelig som er så redd og bekymrer seg så mye hele tiden. Ville prøvd å få til en god samtale/dialog rundt dette. Noen klarer å bli bedre på egenhånd med god støtte, mens andre trenger hjelp. 

Anonymkode: 02bf9...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lav moral? Hjelpes. Mye mangel på kunnskap her. Han har åpenbart helseangst eller er hypokonder. Mest sannsynlig. Og bør gå til fastlege og få hjelp. Jeg håper han innser det selv. Eller du kan prøve å hjelpe han med å innse det. Det er mye hjelp å få rundt denne problemstillingen. 

Jeg tror du ts kommer lenger ved å heller være undrende å prøve og hjelpe han med dette, selv om jeg forstår det selvfølgelig er vanskelig og slitsomt. Men jeg tenker at han må ha det veldig vondt og vanskelig som er så redd og bekymrer seg så mye hele tiden. Ville prøvd å få til en god samtale/dialog rundt dette. Noen klarer å bli bedre på egenhånd med god støtte, mens andre trenger hjelp. 

Anonymkode: 02bf9...3f6

Selvfølgelig kan det være snakk om lav moral siden han sluntrer unna jobb for ingenting.

Jeg skrev for øvrig "kanskje", som om at TS kunne tenke på det. Jeg vet jo selvfølgelig ikke, og det gjør jo heller ikke du. Vi kommer med tips begge to, og så får TS som kjenner han og situasjonene ta seg av silingen av hva som er relevant eller ikke.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...