Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er gravid i uke 9 og sliter en del med kvalme, svimmelhet og trøtt. Jeg føler allikevel at jeg må ta majoriteten av husarbeid og at det er en selvfølge at jeg lager middag. Noen ganger er det utfordrende å lage middag fordi jeg er så kvalm. Jeg har gitt tydelig beskjed. Han tror liksom at fordi jeg bare er 9 uker på vei, så skal jeg ikke klage. Jeg har forklart ham at veldig ofte er man ekstra trøtt, kvalm osv frem til uke 12, så kan det bli bedre. Jeg føler at han bare synes jeg overdriver. Det skal nevnes at jeg tidligere har tatt opp med ham at jeg synes han blir sur osv. Når jeg er syk. (Før graviditeten) det er som om at han er så vant til at jeg er sterk og har kontroll, at han ikke takler det når jeg er svak. Vi har vært sammen i 14 år, og dette blir vårt første barn. Han er veldig fin på mange ting, men jeg har nok skjemt han bort igjennom årenes løp. 

Anonymkode: 1c738...6be

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nytt innlegg fra deg om 1 år: pappaen gjør ingenting jeg tar alt av våkennetter og har middagen klar når han kommer hjem. Jobber mye, spiller eller vil henge med kompiser i stedet for deg og baby..

Anonymkode: 5143c...0db

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nesten bare la være å gjøre husarbeid og lage middag. Gjør den mengden han pleier å gjøre. 

Anonymkode: e7439...c0e

• Liker 10
Skrevet

Det er jo bare å sette ned foten, og kun gjøre det du orker å gjøre. Så får han velge om dere skal leve sånn, eller om han skal bidra litt mer i en periode. 

Ta han gjerne med til lege/jordmor, så han får høre litt om hvor heftig det faktisk er for kvinnekroppen å gro et barn. 

Ikke forsøk å gjøre mer enn du orker, da er det bare høyere sannsynlighet for at du "møter veggen" underveis. 

Anonymkode: 3eb6b...8b7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nøkkelordet her er «du føler». Det må du slutte med. Du må velge å slutte p føle at du bør eller må ta på deg arbeid du ikke er i form til. Du bør slutte å forvente det av deg selv, du bør slutte å anta at andre forventer det, og - viktigst av alt - du må slutte å bry deg om hva andre «forventer». Andres forventninger er deres ansvar. Du har verken ansvaret for å oppfylle, forklare eller avvise andres forventninger. De angår ikke deg. Formidler noen forventninger til deg? Ok. Hør på dem. Fortsett som før.

I dag legger du deg ned i senga. Trekk dynen godt opp under haken. Si «i dag skal jeg ta en lur på 1-2 timer. Det skal jeg fortsette med ut graviditeten, og trolig ut i babyens første leveår» og så gjør du det. Våkner du opp og han er sulten? Ok. Da er han det. Ta deg en brødskive eller en tur på butikken og kjøp noe mat. 

Anonymkode: 5fb94...ac0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du ikke en bok som beskriver hele svangerskapet uke for uke? Han bør lese den. Vanlig å være litt redusert i første trimester, så da har man ofte nok med å klare full jobb. Jeg lagde alltid middag etter jobb, for jeg kom først hjem. Men etterpå sov jeg en time 🙂. Blir ofte bedre i andre trimester.

Anonymkode: c113f...e5c

Skrevet

Kanskje litt optimistisk å be om likestilling nå, når du har signalisert du ønsket deg tilbake til kjøkkenbenken i 14 år før du ble gravid?

Anonymkode: 5e9ae...6ac

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje litt optimistisk å be om likestilling nå, når du har signalisert du ønsket deg tilbake til kjøkkenbenken i 14 år før du ble gravid?

Anonymkode: 5e9ae...6ac

Hehehe måtte le av denne, det har du rett i, men så med jevne mellomrom så renner begeret over og da klikkes det i vinkel! 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du må nesten bare la være å gjøre husarbeid og lage middag. Gjør den mengden han pleier å gjøre. 

Anonymkode: e7439...c0e

Dette. Bare la være å gjøre det. 

Anonymkode: 1540f...ab3

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Bare la være å gjøre det. 

Satt meg helt på bakbeina her, tok meg en banan og la meg på sofaen. Han står nå å lager middag..🤣

Ts.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke en bok som beskriver hele svangerskapet uke for uke? Han bør lese den. Vanlig å være litt redusert i første trimester, så da har man ofte nok med å klare full jobb. Jeg lagde alltid middag etter jobb, for jeg kom først hjem. Men etterpå sov jeg en time 🙂. Blir ofte bedre i andre trimester.

Anonymkode: c113f...e5c

Sendte han linker til uke for uke nå. .

Skrevet

Han er vant til å se deg som den sterke... vel, da må han faen meg skjerpe seg og venne seg til at du trenger hjelp og støtte iblant, du også. 

Anonymkode: b9539...518

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nytt innlegg fra deg om 1 år: pappaen gjør ingenting jeg tar alt av våkennetter og har middagen klar når han kommer hjem. Jobber mye, spiller eller vil henge med kompiser i stedet for deg og baby..

Anonymkode: 5143c...0db

Dette stemte veldig for meg. Han syns det bare var irriterende at jeg var for dårlig til husarbeid og matlaging. Jeg presset meg riktig nok på jobb,men jeg mener jo at det er helt riktig prioritering. Jeg kan ikke sykemeldes fordi mannen ikke gidder å gjøre noe husarbeid, ikke engang mens jeg er gravid. Det er misbruk av velferdsstaten. Hos oss ble det mye frossenmiddag og et skittent hus. Det ble forresten slutt da barnet var 2 år også, pga manglende bidrag etter at barnet kom til. 

Anonymkode: ad3bd...ef9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette stemte veldig for meg. Han syns det bare var irriterende at jeg var for dårlig til husarbeid og matlaging. Jeg presset meg riktig nok på jobb,men jeg mener jo at det er helt riktig prioritering. Jeg kan ikke sykemeldes fordi mannen ikke gidder å gjøre noe husarbeid, ikke engang mens jeg er gravid. Det er misbruk av velferdsstaten. Hos oss ble det mye frossenmiddag og et skittent hus. Det ble forresten slutt da barnet var 2 år også, pga manglende bidrag etter at barnet kom til. 

Anonymkode: ad3bd...ef9

Nøyaktig samme historie her. 

Anonymkode: ee1bb...fee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Satt meg helt på bakbeina her, tok meg en banan og la meg på sofaen. Han står nå å lager middag..🤣

Ts.

Bra. Du trenger ikke forklare til han fremover, hvordan du føler deg for at han skal ta noen hint, du skal tydelig si hva du trenger og ønsker fra han. Husk det! Du fortjener å bli tatt vare på :hjerte:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

For meg hjalp det å lese høyt fra Preglife og Helseoversikt. De har en uke for uke hva som skjer både hos deg og partner. Det var også min åpning for å fortelle når jeg trengte noe. Feks står det tidlig at far gjerne må servere mor noe mat på sengen om hun er kvalm. Den uken lo vi begge av det, fordi jeg ikke var kvalm i det hele tatt. Uken etter kom det som slengt på meg, og da kunne jeg si at den appen ikke var så dim likevel 😅 Husk at de ikke har noen forutsetning for å kjenne hva vi føler på eller forstå graviditeten for de kjenner det ikke på kroppen som oss så vi må faktisk bare si akkurat hva vi tenker. Du kan jo feks si at du syns det var tøffere enn du trodde på forhånd? At du er konstant fyllesyk så du syns det er ok om han lager maten noen dager? Så kan han kanskje relatere litt mer til følelsen. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Angg said:

For meg hjalp det å lese høyt fra Preglife og Helseoversikt. De har en uke for uke hva som skjer både hos deg og partner. Det var også min åpning for å fortelle når jeg trengte noe. Feks står det tidlig at far gjerne må servere mor noe mat på sengen om hun er kvalm. Den uken lo vi begge av det, fordi jeg ikke var kvalm i det hele tatt. Uken etter kom det som slengt på meg, og da kunne jeg si at den appen ikke var så dim likevel 😅 Husk at de ikke har noen forutsetning for å kjenne hva vi føler på eller forstå graviditeten for de kjenner det ikke på kroppen som oss så vi må faktisk bare si akkurat hva vi tenker. Du kan jo feks si at du syns det var tøffere enn du trodde på forhånd? At du er konstant fyllesyk så du syns det er ok om han lager maten noen dager? Så kan han kanskje relatere litt mer til følelsen. 

Godt tips! Jeg har egentlig forklart ganske mye og gitt veldig mange beskrivelser, jeg er en person som uttrykker ALT jeg føler, tenker, mener ganske så ofte, så noen ganger følger han vel ikke med heller. 😅Det kan bli litt mange analyser og forklaringer. Hehe. Men sånn er jeg!

Skrevet

Da jeg var dårlig, var jeg overhodet ikke i stand til å lage middag. Ofte klarte jeg ikke engang å være i samme rom pga matlukten. Her må du bare legge deg ned og la han fikse middag. Hvis/når han sutrer, må du bare være hard og si i klartekst at du forventer at han som en voksen mann tar seg sammen og slutter med klaging når DU er dårlig. Han er ikke en 2-åring!

Anonymkode: 20192...daf

• Liker 1
Skrevet

De dagene jeg var dårligst så greide jeg ikke lage middag, jeg hentet i barnehagen og serverte brød frem til han kom hjem å kunne lage middag. Da forstår han kanskje? Du skal jo ikke kaste opp og slite deg opp fordi han skal ha servert middag til han kommer hjem.

De trenger ofte beskjed om HVA de skal gjøre, ting skjer ikke av seg selv. Spør om han kan støvsuge og vaske badet i løpet av helgen fordi det må gjøres og du er ikke i form til å ta det. Det skulle bare mangle å gjøre det nå, om han er lik min samboer som kanskje har gjort det 2-3 ganger i løpet av hele 2022.

Anonymkode: 7f25c...8e9

Skrevet

Det finnes en app for partner til gravide som forklarer litt hva de går gjennom uke for uke og hva som skjer med fosteret. Samme som preglife osv men rettet veldig mot menn. Prøv å last ned den til ham. Husker ikke navn men er amerikansk, du kan google. 

Ellers må han jo klare å høre på deg og tro på deg når du sier du er dårlig. Lite empatisk hvis ikke. Du bør nok forberede ham på allerede nå at i barseltiden må han lage mat og gjøre husarbeid.

Anonymkode: 41b43...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...