Gå til innhold

Hvordan forandre seg totalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke skrive hele historien her siden det vil bli for langt. Men jeg har veldig store deler av livet mitt lurt på hvorfor jeg er sånn som jeg er og hva jeg kan forandre på. Enkelte ting virker som bare vil henge med deg. Er det gener, oppvekst/hva du lærte, «traumer» eller energier?

Hvis det er gener, ville jeg vært akkurat slik uansett hvor jeg voks opp? Jeg har jo forandret mye ved meg selv også gjennom livet. Sp jeg tror ikke det er bare gener overhodet.

Oppvekst. Barndommen har vært trygg. Men mamma har alltid vært veldig bekymret og ganske alvorlig av seg. Altså, hun ser alt som kan gå galt veldig ofte og tenker ofte det absolutt verste når hun hører om noe. Dette har jeg syntes har vært ekstremt slitsomt i voksen alder og har hatt godt av å få avstand til henne. Merker jeg har blitt mer positiv bare av det. 

Nå blir det mye her, så jeg begynner på hovedsaken. Saken er den at jeg vet hva jeg vil, men det virker enda som at det negative forfølger meg. Jeg fikk for noen år tilbake noen muligheter som åpnet mange dører. Problemet mitt var personligheten og lite erfaring. Så gikk det ikke som jeg hadde trodd/håpet og endte med en depresjon igjen. Da covid kom var det null muligheter og jeg havnet på nav. Jeg ble etter hvert plassert i aap og følte jeg hadde degradert meg noe jævlig. Jeg var utmattet av depresjon, bitterhet, misnøye med meg selv. Jeg kom meg tilbake i jobb og nå trives jeg. Men jeg har ikke klart å slå fra meg det andre. Det som er problemet nå er at jeg blir husket for den jeg var den dårlige perioden. Så greia er at det på en måte kjennes litt som at jeg ikke klarer det fordi jeg er litt for langt nede på stigen. Fordi dette er utenfor områdene noen i min familie har gjort. Det som er så synd er jo at jeg ble mye mer fornøyd og utadvendt fordi jeg hadde funnet min plass. Da ble jeg også en mye bedre person å henge med, og jeg merket det på folk rundt meg. Men så er jeg her og grunnen til at jeg ikke er på det andre er nettopp fortiden. 

Så, hvordan bryter man sin egen kjerne? 

Anonymkode: 7e451...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt etter litt :) Les deg opp på hvor stor effekt vaner kan ha! F.eks boka Mikrovaner/Atomic Habits av James Clear, den synes jeg er skikkelig motiverende. Det er ikke bare talent og flaks som betyr noe, men også konsistent jobbing, litt bedre hver dag. Bittelitt bedre hver dag blir veldig mye bedre på 1 år!

Anonymkode: 02ffd...fa7

• Liker 1
Skrevet

Når jeg har stått i vanskelige situasjoner og ønsket endring så har det vært veldig positivt for meg å ha en profesjonell samtalepartner. Det hjelper å få tilbakemeldinger fra en nøytral person og få ryddet litt opp i tankene.

Anonymkode: 81b4a...fba

Skrevet

Hvis du opplever at folk dømmer deg og husker deg for sånn du var når du var nede så hjelper det massivt å få nye venner og omgangskrets. Starte med blanke ark :)

Anonymkode: 2be87...3f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du opplever at folk dømmer deg og husker deg for sånn du var når du var nede så hjelper det massivt å få nye venner og omgangskrets. Starte med blanke ark :)

Anonymkode: 2be87...3f1

Takk. Men i denne situasjonen er det ikke helt det som gjelder. Det er ikke sånn at jeg møter samme personene hver gang. Ofte ikke noen av dem. Det er mer hele miljøet som husker deg. Jeg blir ikke uvenn med folk altså. Men det er mer at jeg siden jeg var barn har blitt kritisert for den jeg er, og det forfølger meg litt inn i voksenlivet. Jeg lurer bare sånn på hvorfor og hvordan.. 

Skrevet

Les denne

rawImage.jpg

Den finnes også i videoversjon på Netflix.

Anonymkode: e45c2...d41

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Les denne

rawImage.jpg

Den finnes også i videoversjon på Netflix.

Anonymkode: e45c2...d41

Skal se. Men jeg har jo klart å forandret meg mye. Det har også hjulpet å få erfaring via jobb osv. 

Men jeg synes forandringa går for tregt hvis du skjønner. Jeg synes bare det er så jævla bittert at alt jeg ikke har likt med meg selv skal stå i veien for det jeg vil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...