Gå til innhold

Noen som har fått bolig til tross for forkjøpsrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har eneste bud inne, men er flere på lista for forkjøp.... Gi meg noen solskinnshistorie 😂😂stygt redd den ryker, men trenger optimisme

Anonymkode: 3d1e4...223

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har eneste bud inne, men er flere på lista for forkjøp.... Gi meg noen solskinnshistorie 😂😂stygt redd den ryker, men trenger optimisme

Forkjøpsrett er juridisk bindende. Så hvis noen har meldt forkjøpsrett, så er det den med lengst ansiennitet som får den. Du ser på boligbyggelaget sin side om hva som er meldt inn/hvor lang ansiennitet, og da er det det som gjelder. 

Anonymkode: 206cf...994

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et par jeg kjenner fikk kjøpt for ikke så lenge siden, ingen brukte forkjøpsretten sin. Så det skjer!

Anonymkode: 01d7d...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forkjøpsrett er juridisk bindende. Så hvis noen har meldt forkjøpsrett, så er det den med lengst ansiennitet som får den. Du ser på boligbyggelaget sin side om hva som er meldt inn/hvor lang ansiennitet, og da er det det som gjelder. 

Noen steder melder man interesse på forhånd, før man vet pris. Det er selvsagt ikke juridisk bindende. 

Synes det er bedre enn hvis noen kommer ut av det blå i ettertid og kupper. Og så slipper man å vente i ukesvis på avklaring om forkjøpsrett. 

I tillegg har folk med lav ansiennitet mulighet til å legge inn et høyere bud, hvis det er mange med lang ansiennitet på listen. 

Anonymkode: a8281...46e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noen steder melder man interesse på forhånd, før man vet pris. Det er selvsagt ikke juridisk bindende. 

Synes det er bedre enn hvis noen kommer ut av det blå i ettertid og kupper. Og så slipper man å vente i ukesvis på avklaring om forkjøpsrett. 

I tillegg har folk med lav ansiennitet mulighet til å legge inn et høyere bud, hvis det er mange med lang ansiennitet på listen. 

Anonymkode: a8281...46e

Slik var det her, flere som hadde meldt interesse, men ingen ville gå inn på mitt bud, så leiligheten ble min! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kjøpte min første leilighet i juni. Første jeg la inn bud på også, og fikk den.

Lykke til.

Anonymkode: c10ae...438

Skrevet

Det er ikke så vanlig at det blir solgt på forkjøpsrett.  Heller uvanlig. Slapp av!

Anonymkode: d721d...ff0

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte vårt hus som eneste budgiver, det var folk på lista for forkjøpsrett men ingen slo til :) Lykke til! 

Anonymkode: 5f0e7...6b9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjøpte leiligheten min og det stod 3 på lista for forhåndsmeldt forkjøp. Fikk den etter to nervepirrende uker 😅

Anonymkode: f6174...bd7

• Hjerte 1
Skrevet

Begge gangene jeg har kjøpt var det interesserte med forkjøp som hadde meldt seg og begge gangene ble boligene mine.

Den jeg har nå gikk en god del over takst, den første jeg kjøpte gikk under takst. 
Da jeg solgte var det også meldt interesse fra noen med forkjøpsrett men også da gikk leiligheten til budgiver uten forkjøp.

Skrevet

Jeg var eneste budgiver på min leilighet. Ingen som benyttet seg av forkjøpsretten 😄

Skrevet
Sheik skrev (8 timer siden):

Jeg var eneste budgiver på min leilighet. Ingen som benyttet seg av forkjøpsretten 😄

Jeg fikk leiligheten, men ifølge. Megler er et null sjans for at den ikke blir tatt på forkjøp. Var visst noen som sikla veldig... Prøvde å få meg til å by høyere pga det, men tenker at da får det bare gå som det går

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk leiligheten, men ifølge. Megler er et null sjans for at den ikke blir tatt på forkjøp. Var visst noen som sikla veldig... Prøvde å få meg til å by høyere pga det, men tenker at da får det bare gå som det går

Du får bare vente å se. Kan være megler bare vil presse opp prisen for å skremme deg også. Hvor lenge er det igjen av fristen for forkjøpsretten?

Skrevet

At noen har meldt forkjøp, betyr ikke at de MÅ bruke den. Jeg meldte forkjøp på en leilighet i fjor. Det var en foran meg med ansiennitet fra 1970. Jeg tenkte at da var det kjørt og jeg kom aldri til å få leiligheten. Men han trakk seg, for han syntes det ble for dyrt å pusse opp. Så det kan ordne seg! 

Anonymkode: 2d867...3e4

• Liker 2
Skrevet

Den første leilgheten vi bydde på, var også den vi fikk, til tross for flere som meldte forkjøpsrett. Vi kjøpte bolig i et hett marked, og naboleiligheten gikk 500.000 over takst dagen før. Det var ikke aktuelt for oss å by så mye over taksten på vår. Vi satte en absolutt maksgrense på 300.000 over. 

Vi planla det på denne måten: Vi måtte få den litt over takst for å luke vekk flere fra listen på forkjøpsretten, men ikke så høyt over takst at den blir verdt det lengre. Vi forsøkte å være litt agressive i budrunden, mest for psykologien i det. Vi la derfor inn første bud, på takst, og som forventet kom det inn flere bud. Vi la oss konsekvent 50 tusen over dette, med en gang nytt bud kom inn. 

Vi fikk leiligheten 170 over takst, og alle med forkjøpsrett trakk seg. 

Anonymkode: 80fce...f37

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er et vanlig meglertriks for å presse opp prisen. De hevder at du kan «skremme bort andre» ved å overby deg selv. Så kan selger og megler tjene fett på din usikkerhet.

Mitt inntrykk er at folk melder forkjøpsrett over en lav sko, for å ha muligheten. Kjæresten min skal kjøpe leilighet nå, og etter råd fra meg melder han forkjøpsrett på alt som kan være aktuelt, for sikkerhets skyld. Så kan han heller takke nei når han blir oppringt. Det er en helt vanlig strategi i Oslo-området, i alle fall.

Jeg tok min leilighet på forkjøpsrett, her var vi 30 som hadde meldt. Selv hadde jeg kortest ansiennitet, men de første 29 på lista takket nei da de ble oppringt… Noen av dem fremsto som veldig interesserte på visning. Salgsprisen på leiligheten var ikke avskrekkende, heller.

Ikke ta sorgene på forskudd! 

Anonymkode: 5e733...df5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et vanlig meglertriks for å presse opp prisen. De hevder at du kan «skremme bort andre» ved å overby deg selv. Så kan selger og megler tjene fett på din usikkerhet.

Mitt inntrykk er at folk melder forkjøpsrett over en lav sko, for å ha muligheten. Kjæresten min skal kjøpe leilighet nå, og etter råd fra meg melder han forkjøpsrett på alt som kan være aktuelt, for sikkerhets skyld. Så kan han heller takke nei når han blir oppringt. Det er en helt vanlig strategi i Oslo-området, i alle fall.

Jeg tok min leilighet på forkjøpsrett, her var vi 30 som hadde meldt. Selv hadde jeg kortest ansiennitet, men de første 29 på lista takket nei da de ble oppringt… Noen av dem fremsto som veldig interesserte på visning. Salgsprisen på leiligheten var ikke avskrekkende, heller.

Ikke ta sorgene på forskudd! 

Anonymkode: 5e733...df5

Nja ikke nødvendigvis, hvis du vet det er et populært strøk. Vi tok rekkehuset på forkjøpsrett fordi disse rekkehusene er ekstremt ettertraktede, megler fikk de som vant budrunden til å øke med 500 000 etter budrunden var over (så vi fikk ikke sms varsel om det), problemet var at 500 000 ikke var nok til å skremme oss. Så vi tok den likevel, det var vanlig at disse rekkehusene gikk så mye over i den perioden så de skulle gått høyere. Problemet for dem var jo at ja de økte prisen for oss, men samtidig økte gjennomsnittsprisen i nabolaget. Og slik fortsatte det, prisantydningen er 2mill høyere enn da vi kjøpte. Vanskelige greier det der, man må nesten bare sette en pris på forhånd og ikke bli revet med. Men om du vet det er et populært objekt så ville jeg gitt ekstra, mange melder forkjøp for å ta den om prisen er lav eller akkurat på prisantydning.

Anonymkode: 171c5...862

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lagt inn forkjøpsrett mange ganger uten å benytte den og blitt ringt som nr 2,3 og 4 på lista som betyr andre sa nei foran meg. Så det er mulig! Lykke til!

Anonymkode: 9bb4b...99c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 21.53):

Noup. Man kan melde forkjøp, men er ikke bindende før man har sagt ja til å tre inn i avtalen.

jeg har både mistet på forkjøp, og vunnet selv om noen har meldt forkjøp. Min erfaring er at jeg taper når det er flere budgivere.

Anonymkode: a0c0a...671

• Liker 2
Skrevet

Jada, det kan gå fint det. Selv i Oslo med mange som melder forkjøp på omtrent hver leilighet/ rekkehus. Ofte prisen som avgjør om de sier nei. Jeg har mistet og tatt flere på forkjøp i løpet av min boligkarriere i Oslo. 
Senest rett før jul fik jeg tilslag på en leilighet der den som hadde meldt forkjøp ikke benyttet den 😊

Anonymkode: eaad8...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...