Gå til innhold

Har noen tips til loggføring vedrørende vektnedgang?

scttlkk

Anbefalte innlegg

Hei dere som har gått ned/ skal gå ned 20 + Kg.

Har noen av tips om eller laget en slags journal for deres reise med vektnedgang med delmål? Jeg trenger noe mer konkret enn loggføringen som eksisterer i lifesum, med både innføring av vekt og cm mål:)

Jeg har så lenge jeg kan huske vært overvektig (jeg er 24 nå) og har med noen års mellomrom prøvd å gjøre noe med det. etter 10 kg har jeg stagnert på vekta, og mista motivasjonen. Denne gangen vil jeg fullføre og etter hvert nå toppen av 60 tallet får så å kjenne etter hvordan jeg trives! 

I fjor høst gikk jeg ned fra 106 kg til 100,3 på 4 uker, før jeg i tillegg bestemte meg for å slutte å snuse samtidig som vi gikk inn i oppussingskaos. Jeg har siden ikke turt å gått opp på vekta, men regner med jeg har tatt turen opp til 106 om ikke mer igjen da en ting om gangen ble nokk.

På lørdags morgen skal jeg opp på vekta igjen, og finne frem målebåndet for å se hvilket utgangspunkt jeg har å begynne med denne gangen. (Jeg venter til lørdags morgen da jeg ikke har tid på morgenen i hverdagene til å finne frem målebåndet). 

I den forbindelse hadde det vært kjekt med en slags journal som jeg kan skrive inn fremgangen og skravere ned mot mål eller delmål. har noen tips? hva har dere brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et regneark i Numbers på telefonen bare. Skrev inn dato, vekt (kun når det gikk ned 😂 men hver gang det gikk ned - altså ikke hver fredag som i veietråden, men av og til tre dager på rad og avogtil et par uker mellom), hvor mange kilo igjen til mål.

Ikke noe fancy altså, men kjekt å ha etterpå. Kunne se hvordan utviklingen var, når og hvor lenge det stagnerte, «hva veide jeg for akkurat et år siden» etc. 

Gikk ned 40 kg over to år.

Anonymkode: 8b4ba...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde et regneark i Numbers på telefonen bare. Skrev inn dato, vekt (kun når det gikk ned 😂 men hver gang det gikk ned - altså ikke hver fredag som i veietråden, men av og til tre dager på rad og avogtil et par uker mellom), hvor mange kilo igjen til mål.

Ikke noe fancy altså, men kjekt å ha etterpå. Kunne se hvordan utviklingen var, når og hvor lenge det stagnerte, «hva veide jeg for akkurat et år siden» etc. 

Gikk ned 40 kg over to år.

Anonymkode: 8b4ba...303

Ja, tenker det er greit å kunne bla opp å se hva som har skjedd når man mister litt motet :D

Godt jobba! Håper jeg også kan klare det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker appen MY Weight. Liker den godt. I tillegg syns jeg det er veldig motiverende å være med i veietrådene her på forumet. Overrasket over hvor mye det har å si, at jeg vet at på fredag skal jeg veie meg og skrive det inn i tråden. Jeg velger bort smågodt i dag.

Anonymkode: b021a...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig. Men ønsker å ha et øye på vekt for å kunne korrigere inn raskt. 

Veier hver fredag (ca) morgen veier jeg. Og legger vekt inn i "helse" på telefonen. Om det er 0,5-2 kg opp bryr jeg meg ikke. Om jeg ser at grafen peker opp 2-3 uker på rad setter jeg meg ned og tenker litt gjennom (u)vaner og kosthold. 

Så akkurat det med graf fungerer veldig fint for meg. Da ser jeg utvikling i stedet for å bli opphengt i et tall. 

Anonymkode: 977e1...f35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte å måle for målene kom så mye an på positur og dagsform. Tell heller kilo og kalorier og bruk jeans med glidelås og knapp i livet, ikke joggebukser/knytebukser! Da er det en seier når man merker buksestørrelsen man har blir mer og mer romslig og plutselig er man ned en størrelse og to og tre!

Anonymkode: 1541e...1b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker vekt fra garmin, får tallene direkte inn på telefonen. Får opp grafer jeg kan følge med på :) 

Anonymkode: b171a...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er normalvektig. Men ønsker å ha et øye på vekt for å kunne korrigere inn raskt. 

Veier hver fredag (ca) morgen veier jeg. Og legger vekt inn i "helse" på telefonen. Om det er 0,5-2 kg opp bryr jeg meg ikke. Om jeg ser at grafen peker opp 2-3 uker på rad setter jeg meg ned og tenker litt gjennom (u)vaner og kosthold. 

Så akkurat det med graf fungerer veldig fint for meg. Da ser jeg utvikling i stedet for å bli opphengt i et tall. 

Anonymkode: 977e1...f35

Tror trenden er viktigst her, ja! Lokale svingninger bør man ikke henge seg opp i, men hvis langtidstendensen peker opp og man ikke ønsker å gå opp, så er det lurt å ta grep hvis man kan.

Anonymkode: 7b0da...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Fitbit-vekt, tallene synkes automatisk med appen på telefonen. Har derfor nesten daglige veiinger flere år tilbake i tid. Bruker også aktivitetsarmbånd fra Fitbit. Man kan sette seg vektmål i appen. 

Anonymkode: 2da7e...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har både vekt og cm i lifesum. 

Veldig enkelt å bruke, kan scanne matvarer, sette opp hvor mye kcal pr dag og prosentvis fett, karbo og proteiner. Samt oppskrifter. 

Anonymkode: 11759...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man har både vekt og cm i lifesum. 

Veldig enkelt å bruke, kan scanne matvarer, sette opp hvor mye kcal pr dag og prosentvis fett, karbo og proteiner. Samt oppskrifter. 

Anonymkode: 11759...608

Ja jeg har Lifesum og testa ut disse, men jeg er ikke helt fan av selve fremstillingen av ressultatene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...