Gå til innhold

Spiser 1 åringen min bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er usikker på om dattera mi spiser bra. Hun er 21 mnd gammel. Kan fortelle hva hun spiste i går.

Våknet 7. 

Kl7.30: en yoghurt

Kl 8.30: tre kokt egg

Sover fra 10 til 13

Kl 13.30: et glass biola og litt nøtter

Kl 16: middag. Syns hun spiser greit med middag. Igår hadde vi kylling karri med ris

Før legge tid spiste hun en banan

Går ikke på bhg enda. Ammer ikke.

Anonymkode: 10089...c73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et trasig kosthold. 

Anonymkode: 48422...944

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som et trasig kosthold. 

Anonymkode: 48422...944

Hvorfor? :klo: Det er jo endel junkfood i kostholdet, men å gi barn yoghurt/Biola som ikke er av typen naturell og som er fettredusert er såpass normalt at den kampen for barnehelse er tapt. Markedsføringen for godteri i form av melkeprodukter er svært aggressiv og meget vellykket. Sist jeg var på butikken fant jeg knapt spiselig mat mellom alt det ultraprosseserte junket i meieri-disken.

Anonymkode: 5fc58...cbb

• Liker 1
Skrevet

Ville lagt til mye mer frukt, grønt og korn i kostholdet. Feks grøt, smoothie, oppkuttet  grønnsaker, brødskive med leverpostei/ost/kaviar osv. 

Anonymkode: a36fc...585

• Liker 4
Skrevet

Tre egg? 

Anonymkode: 3bda1...3af

• Liker 5
Skrevet

Min 1 åring spiste grøt til frokost, lunsj og kvelds. Kunne til nød smake på noe til middag, også gikk det en del i smoothie. 
Jeg ble nesten bekymret for spisevegring, men etter et par uker i barnehagen så ble brødskive godkjent. Brakk seg av en del konsistenser osv. Det er først nå ved 2 års alderen at ungen vil spise middagene vi serverer, spise ulike pålegg også varierer det fra dag til dag hvilken frukt som er godkjent.

Så lenge ungen din er frisk, fornøyd, tisser og bæsjer så ville jeg ikke bekymret meg. Bare ikke slutt å tilby, selv om det føles forgjeves. Ikke hør på alle andres kommentarer om maten du gir, en gir det barnet spiser også får man tilby barnet det man selv spiser til måltidene i tillegg. Det er ikke alle unger som spiser alt!

Hilsen mamma til kresen baby!

Anonymkode: 29ccc...93a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er usikker på om dattera mi spiser bra. Hun er 21 mnd gammel. Kan fortelle hva hun spiste i går.

Våknet 7. 

Kl7.30: en yoghurt

Kl 8.30: tre kokt egg

Sover fra 10 til 13

Kl 13.30: et glass biola og litt nøtter

Kl 16: middag. Syns hun spiser greit med middag. Igår hadde vi kylling karri med ris

Før legge tid spiste hun en banan

Går ikke på bhg enda. Ammer ikke.

Anonymkode: 10089...c73

Følger Barnet vekt kurven sin, så spiser barnet bra.

Om den ikke gjør det, så spiser den enten for lite eller for mye.

Jeg personlig mener at barnet ditt spiser litt for lite. Eneste ordentlige fullverdig måltid er jo middag. hvor er brødskiver enn, eller lignende? og ville også gitt barnet kveldsmat.

Ville også innført frokost 07.30/0800, lunsj 1030/1100, og så latt barnet sove lur. Deretter et lite måltid når barnet våkner, før middag kl 16. Kveldsmat kl 18.15/18.30. 

3 timers lur høres også litt lenge på et barn som nærmer seg 2 år. Hadde prøvd å kutte ned til maks 1,5 til 2 timer gradvis. Når legger barnet seg for lvelden? 

Uansett eneste som kan svare deg på om barnet spiser bra nok er helsestasjonen

..

vårt barn er et halvt år eldre, men har siden han var 1,5 år spist omtrent følgende hver dag:

Frokost 0815 1-2 brødskiver eller havregrøt med frukt i.

lunsj i bhg 1100: enten 1-2 brødskiver, eller varm mat en dag i uka.

Hvis sover fra: 1230 -1330 ca maks.

Mellom måltid 1400: 1 brødskive og masse frukt.

Middag/Kvelds 1700/1730: spiser stort sett opp en liten porsjon.

Endret av tussi84
  • Liker 1
Skrevet

Høres litt lite ut? Men om hun følger kurven er det jo iorden. 

Synes 3 egg var mye, det påvirker jo raskt kolesterol.

Så jeg hadde trappet ned til 1 egg og tilbudt for eksempel knekkebrød eller grove lapper om du ikke ønsker gi brødskive med pålegg. Eller havregrøt. 

Om hun skal i barnehage blir brød/knekkebrød en del av kostholdet, grøt også - så barnet bør tilvennes det innimellom. 

Biola har mye sukker bare så du er klar over det til hyppig inntak :)  

Litt mer grønt/frukt er nok fint å få inn - så hadde tilbudt det hun liker. 

Skrevet

Ville nok lagt til mer frukt og grønt, nøtter. Byttet ut yoghurten med gresk yoghurt fullfet, biola med kefir om det går. Er mye sukker og rare ingredienser i vanlig yoghurt og biola. Hjemmelaget grøt og brød er bra. Egg er bra at hun får, supermat 😊

Anonymkode: 8b6a2...7e7

Skrevet

Eg ville variert meir, og lagt på meir frukt, grønt og korn. Og syns kanskje ho et lite, men så lenge ho veks så 🤷‍♀️ Min 22mnd gamal gut åt dette idag:

Frukost 0800: 1 grovskjeve. Øk.peanøttsmør, kvitost, brunost på skjeva. Paprika, agurk, 1/3 banan, 3 druer, 1 fiken(kun fordi han elska det).

Fruktmåltid, grønsaksmåltid + 1 stor og 1 mindre lunsj i barnehage. Har han fri får han som regel eggerøre, heimelaga smoothie, naturell yoghurt og nøtter som måltid i dei tidene.

Mellommåltid mellom barnehage og middag: litt knekkebrød(forsyner seg sjølv), to bitar eple og 1/3 banan.

Kvelds/middag: kylling og grønsaksform. Med brokkoli, mais, paprika, løk, blomkål, grov pasta, ost og fløyte. Har vi ikkje middag med mykje grønt, får han grønsaksfat som mellommåltid etter bhg.

Skrevet

I forhold til da mine barn var på den alderen, hørtes det lite ut. Hvordan ser vekstkurven ut? 

En typisk dag for mine i alderen 1-2 år var: 

Frokost i 7.30-tiden: Havregrøt med frukt (banan- og avocadomos, eplebiter eller bær) 

Lunsj i 11-tiden: Brødskiver med pålegg og oppkuttet grønnsaker til (agurk, paprika, gulrøtter). 

Sovetid 11.30 - 13.30

Fruktmåltid i 14-tiden: Smoothie eller annen frukt, gjerne også et knekkebrød til 

Middag i 16-tiden

Kveldsmat ca 18/18.30: Middagsrester/havregrøt/brødskive/ eggerøre/bananlapper 

Anonymkode: cc24b...842

Skrevet

Mitt barn på 1,5 spiste i dag

8.00: en god porsjon kjøleskapsgrøt av havregryn, kefir og chiafrø

11.00: varmrett i bhg

14.00: to brødskiver med snøfrisk, 1 klementin, litt smoothie

16.30: chili sin carne med bønner, søtpotet osv. Og ris. Spiste bare noen små skjeer av dette.

18.00: en brødskive med en lite prossesert salami, noen bringebær, litt kefir

18.30: et glass melk

Anonymkode: 25c55...50f

• Liker 1
Skrevet

Barn har ulike behov. Noen er småspist, andre storspist. Så lenge barnet ditt har godt med energi, er frisk og rask, og følger vektkurvene sine, så er det ikke noe å tenke på. 

Ikke begynn å sammenligne med andres unger.. De kan ha helt andre behov enn ditt barn. 

Jeg har to ekstremt aktive gutter, og de spiser elleville mengder. Sånn at de ansatte i bhg måper, og lurer på hvor de gjør av alt det de spiser, for de er begge to av typen høy-og-veldig-slank, akkurat som faren. Min på 22 mnd spiser forferdelig mye mer enn din - men han trenger maten, han er sylslank og frisk og veldig veldig aktiv og energisk. 

Ikke se på hva andre barn trenger, se på hva DITT barn trenger. 

Anonymkode: bb491...72c

Skrevet

Ensformig kosthold.

Selve mengden mat kan være ok, det regulerer de jo selv, men typen mat ville jeg endret.

Anonymkode: 9c3c3...2bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det hørtes veldig lite ut? Min på 14 mnd spiser sikkelig frokost, lunsj, middag og kveldsmat + mellom måltider noen dager. Du bør få inn mer frukt og grønt, og bytte ut Biola og yoghurt med sikkelig mat - brødskiver, bananlapper eller havrevafler for eksempel. 
Men du merker vel på barnet om hen er sulten eller om det er nok? Mitt barn blir 
sikkelig hangry.. 

Anonymkode: 07377...2e6

Skrevet

Altfor lite frukt og grønt…

1 åringen min spiser f eks

frokost : knekkebrød/grovt brød med leverpostei/kaviar eller havregrøt med banan og blåbær

Lunsj : kokt egg, eggerøre eller omelett, avokado, paprika, agurk, skinke, grovt brød. En frukt (eple, pære, banan, kiwi , klementin eller melon), et glass melk. 

middag : kjøtt/fisk (kjøttdeig, biff, svinefilet, kylling, laks, ørret , torsk eller fiskekake) , kokte grønnsaker og potet. Suppe en gang i uka. Som regel Taco og hjemmelaget pizza med grønnsaker i helgene. 

Kvelds : grøt, grovt brød med pålegg eller yoghurt med havregryn (uten sukker). En flaske MME 

Mellommåltider ila dagen : banan, brødskive med peanøttsmør , smoothie, blåbær, fiskekaker, tørket frukt… 

Anonymkode: 59a5c...077

Skrevet

Mengden barn spiser varierer jo enormt, så om hen er frisk, rask og følger egen vektkurve ville jeg ikke reagert på det 🤗 Og ville også bare oversett den kommentaren over her som synes barnet ditt sover for lenge og la en ny dagsplan for dere med klokkeslett for måltider, dupp osv… Kan nå ikke hver familie bare få lov til å gjøre som passer de best?? Barn er da forskjellige 🙄

Ellers: supert med nøtter! Supert med egg! Ville absolutt prøvd å legge til en kilde til c vitamin sammen med eggene (og andre kilder til jern fra planteriket), ettersom det hjelper på opptaket av jern. Pluss at egg inneholder alle næringsstoffer bortsett fra c vitamin, skikkelig næringsbombe og supert for små barn i vekst! Har man da c vitamin i tillegg er det tipp topp, f eks inneholder paprika store mengder c vitamin. Eller appelsin, klementin, jordbær, blåbær, bringebær, både brokkoli og blomkål har masse c vitamin. Får ungen i seg egg daglig er det kjempebra. 
Personlig gir jeg barna minimalt prosessert yoghurt, altså tyrkisk/gresk yoghurt helt naturell. Putter oppi nøttepulver, frukt, bær osv. Ville nok også byttet ut Biola med kefir om det går 🤗 Disse to grepene (naturell yoghurt i stedet for «vanlig» yoghurt med sukker i, og kefir i stedet for biola), sparer barnet for ganske mye unødvendig tilsatt sukker

Anonymkode: b3b8c...2f2

Skrevet
AprilLudgate skrev (På 2.2.2023 den 18.11):

Høres litt lite ut? Men om hun følger kurven er det jo iorden. 

Synes 3 egg var mye, det påvirker jo raskt kolesterol.

Så jeg hadde trappet ned til 1 egg og tilbudt for eksempel knekkebrød eller grove lapper om du ikke ønsker gi brødskive med pålegg. Eller havregrøt. 

Om hun skal i barnehage blir brød/knekkebrød en del av kostholdet, grøt også - så barnet bør tilvennes det innimellom. 

Biola har mye sukker bare så du er klar over det til hyppig inntak :)  

Litt mer grønt/frukt er nok fint å få inn - så hadde tilbudt det hun liker. 

Her er jeg uenig da, 3 egg er kanskje mye, men bidrar til en hel haug med næring og masse bra fett. Naturens vitaminbombe og supert tilskudd om barnet ellers spiser litt lite! Hele den egg og kolesterolgreia er en myte. Vi skal ikke være så redd for kolesterol. Vi trenger kolesterol. Morsmelka vår inneholder til og med kolesterol!

Anonymkode: b3b8c...2f2

Skrevet

Høres helt greit ut TS.

Min jente på 13 mnd spiser:

-Frokost kl.09:00: 2 skiver med diverse pålegg + litt frukt

-Lunsj etter dupp: 1 youghurt/smoothie + litt frukt

-Middag (Samme som vi spiser) eller grøt

-1 flaske 240 mL mme før legging

Anonymkode: 7732d...d59

Skrevet

Ser ikke hvordan dette kan være for lite. Jeg synes guttungen min på samme alder spiser bra, og det er tydeligvis samme mengde. 

Til frokost i åttetiden spiser han enten en brødskive eller yoghurt med litt frukt. Noen ganger kun en eplebit. 

Lunsj spiser han litt frukt igjen siden han elsker frukt, eller dadler. Kanskje bolle eller havrekjeks hvis det er en sånn dag. 

Middag spiser han en liten porsjon av what ever vi har. Pasta med kjøttdeig er han veldig glad i, ris og kylling, chapati. Han spiser sjeldent opp tallerken, men det er gjerne en litt større porsjon. Pleier å være en del grønnsaker i middagen. Brokkoli er han glad i. 

Kvelds spiser han en brødskive, litt banan og frukt. 

Anonymkode: 3dab8...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...