AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #21 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Når en av oss faller fra så ønsker vi at den andre blir behandlet som om vi var gift. Denne avtalen opphører om forholdet tar slutt. Signert av dere og to vitner. Bare hyggelig Anonymkode: abab2...1ee Det er ikke så enkelt som du fremstiller det her. Her er det et lovverk og forholde seg til. Det er forskjell på gift og samboer og ikke som om vi var gift. Mange har gått i fella med og ikke ha ting på plass. Er man gift uten barn så arver ikke automatisk mann/dame den andre. En bekjent av meg fikk først vite etter mannen døde at hans søsken også skulle ha arv, dette visste de ikke. Derfor er det gunstig og snakke med advokat og få alt på plass inkludert hva som skal skje arv hvis begge skulle gå bort samtidig. Anonymkode: 2819a...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #22 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke så enkelt som du fremstiller det her. Her er det et lovverk og forholde seg til. Det er forskjell på gift og samboer og ikke som om vi var gift. Mange har gått i fella med og ikke ha ting på plass. Er man gift uten barn så arver ikke automatisk mann/dame den andre. En bekjent av meg fikk først vite etter mannen døde at hans søsken også skulle ha arv, dette visste de ikke. Derfor er det gunstig og snakke med advokat og få alt på plass inkludert hva som skal skje arv hvis begge skulle gå bort samtidig. Anonymkode: 2819a...61d søsken har ikke krav på arv slik som barn har det. ved barn kan ikke testamentere bort slik at barn ikke arver noe. det kan man med annen familie/ søsken. men om man ikke har satt opp testamentet som sikrer ektefelle alt, da kan søsken komme inn og kreve. mener ektefelle kun har krav på 50 % av arven eller noe slikt dersom man ikke har satt opp testamentet. Anonymkode: 3d5e8...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 2. februar 2023 #23 Del Skrevet 2. februar 2023 GJENSIDIG TESTAMENT MELLOM A OG B 1. Lengstlevende av A og B skal arve den som dør først 100% Sign A Sign B Sign vitne 1 Sign vitne 2 (Uten et slikt testament vil ektefelle arve 50 %, og foreldre (evt søsken/nevøer/nieser) arve 50%) Arven etter lengslevende vil (om ikke annet tilføres i testament) fordeles etter arveolven. Merk arvelovens paragraf 61a for hvordan lengslevende KAN endre testamentet etter at ektefelle er død. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #24 Del Skrevet 2. februar 2023 Vi har nettopp fått hjelp av advokat til dette. Vi lagde hvert vårt testamente, i tillegg fikk vi hjelp til å lage kontrakt til hans tre særkullsbarn. Kostet 12 000 totalt, og syns det var dyrt… Men godt å få det gjort. Anonymkode: ae554...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #25 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): snedig at siden du linker meg ikke tilbyr gjensidig testamentet. kanskje ikke så flink til google som du tror du er da;) Anonymkode: 3d5e8...c3c du må skrive ditt og han sitt, det er ikke mulig å skrive ett felles.. 😎 Anonymkode: 3a365...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #26 Del Skrevet 2. februar 2023 Fremtidsfullmakt er et vel så viktig dokument. Og her trenger man gjerne praktiske innspill. Vi brukte familieadvokat som har mengdetrening i dette, og fikk veldig god veiledning i tillegg til at man er sikker på at alle formalia, samt oppbevaring, er på plass. Betalte ca 15 000 for begge dokumenter. Anonymkode: 7233a...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #27 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): snedig at siden du linker meg ikke tilbyr gjensidig testamentet. kanskje ikke så flink til google som du tror du er da;) Anonymkode: 3d5e8...c3c Jeg tror virkelig du bør bruke advokat om det er utgangspunktet ditt... Anonymkode: 7233a...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #28 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror virkelig du bør bruke advokat om det er utgangspunktet ditt... Anonymkode: 7233a...67a Et gjensidig testament er et testament, skrevet i fellesskap, til fordel for de som har skrevet testamentet. Ønsker kun én av partene å testamentere til den andre, kan denne opprette et ensidig testament alene. Det som skiller gjensidige testamenter fra ensidige testamenter, er i hovedsak at begge partene blir tilgodesett. Partene må informere hverandre hvis de ønsker testamentet endret, og det er regler for hva som skjer når lengstlevende går bort. Et gjensidig testament opprettes normalt i et felles dokument, som ifølge arveloven må signeres fysisk av begge partene under påsyn av vitner. I testamentet kan man bestemme både hva som skal skje når den første dør (primærdisposisjon), og hva som skal skje når lengstlevende dør (sekundærdisposisjon). Den lengstlevende rår i utgangspunktet som én eier over hele formuen mens hen lever selv om partene har bestemt i testamentet hvem som får arv når lengstlevende dør. Anonymkode: 3d5e8...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #29 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): du må skrive ditt og han sitt, det er ikke mulig å skrive ett felles.. 😎 Anonymkode: 3a365...1b7 Et gjensidig testament er et testament, skrevet i fellesskap, til fordel for de som har skrevet testamentet. Ønsker kun én av partene å testamentere til den andre, kan denne opprette et ensidig testament alene. Det som skiller gjensidige testamenter fra ensidige testamenter, er i hovedsak at begge partene blir tilgodesett. Partene må informere hverandre hvis de ønsker testamentet endret, og det er regler for hva som skjer når lengstlevende går bort. Et gjensidig testament opprettes normalt i et felles dokument, som ifølge arveloven må signeres fysisk av begge partene under påsyn av vitner. I testamentet kan man bestemme både hva som skal skje når den første dør (primærdisposisjon), og hva som skal skje når lengstlevende dør (sekundærdisposisjon). Den lengstlevende rår i utgangspunktet som én eier over hele formuen mens hen lever selv om partene har bestemt i testamentet hvem som får arv når lengstlevende dør. Anonymkode: 3d5e8...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #30 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Et gjensidig testament er et testament, skrevet i fellesskap, til fordel for de som har skrevet testamentet. Ønsker kun én av partene å testamentere til den andre, kan denne opprette et ensidig testament alene. Det som skiller gjensidige testamenter fra ensidige testamenter, er i hovedsak at begge partene blir tilgodesett. Partene må informere hverandre hvis de ønsker testamentet endret, og det er regler for hva som skjer når lengstlevende går bort. Et gjensidig testament opprettes normalt i et felles dokument, som ifølge arveloven må signeres fysisk av begge partene under påsyn av vitner. I testamentet kan man bestemme både hva som skal skje når den første dør (primærdisposisjon), og hva som skal skje når lengstlevende dør (sekundærdisposisjon). Den lengstlevende rår i utgangspunktet som én eier over hele formuen mens hen lever selv om partene har bestemt i testamentet hvem som får arv når lengstlevende dør. Anonymkode: 3d5e8...c3c Nå har jeg ikke sagt at gjensidig testament ikke finnes, selv om jeg reagerer litt på denne definisjonen da jeg mener det som her beskrives er et felles testament, som absolutt ikke anbefales. Jeg har bare sagt at du bør bruke advokat om du vil sikre deg selv, og mannen, på en vanntett måte her. Særlig når det kommer til hvor sta du er og hvor mye du lener deg på google i dine svar. For hva jeg hadde googlet og tenkt før første møte viste seg å dels være skivebom i forhold til hva vi egentlig ønsket oss, og hvilken fleksibilitet vi ville ha videre. Men, greit, lykke til. Så får vi bare håpe at alt blir som dere ønsker om dere står i situasjonen en gang.... For meg var i alle fall 15 000 en vanvittig liten pris å betale om jeg noen gang står der at jeg ikke kan selge egen bolig en gang på grunn av at riktige dokumenter ikke er på plass. Anonymkode: 7233a...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #31 Del Skrevet 2. februar 2023 Er ikke vanlig testamente nok dersom man bruker mal, og det inneholder alt som er lovpålagt, samt med gyldige vitner, og lagres på tinghuset? Anonymkode: 86122...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #32 Del Skrevet 2. februar 2023 Satt opp gjensidig testament et par år tilbake. Da fant vi standard maler på nett som var gratis og greie, men vi ønsket også en sekundærdisposisjon (hvordan dele når lengstlevende dør), samt noen spesialtilpasninger for oss. Fant da en advokat som ga fastpris på 5.000 (de fleste lå på ca 5-10’). Da gikk all dialog på mail. Vi beskrev i praksis selv hva vi ønsket, så fikk advokaten det juridisk riktig. Anonymkode: 9ff9b...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå