Gå til innhold

Svigermor vil ha barnebarn på overnatting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tvillinger for et par mnd tilbake og svigermor vil veldig gjerne ha et av dem evt begge på overnatting, helst en hel helg fra fredag til søndag. Jeg har svart på det opptil flere ganger og fortalt at de er for små til det nå, da svarer hun som regel at hun kan bare ta en også har jeg en jeg også, men jeg forklarer at det har ikke noe å si, og at barna er såvidt 3 mnd og kan ikke være borte fra meg så lenge, da reagerer hun ofte med at jeg ikke stoler på henne og so on.. når det ikke er tilfelle, hun kan absolutt ha barna på overnatting en dag eller to når de er rundt et år… men nå syntes jeg de er altfor små for det. Har henvist til fhi sine sider der det står at barn helst ikke skal være lenger borte fra mor enn antall mnd de er, men det går maks en uke før hun spørr igjen, hvordan hadde dere gått frem her ? 

Anonymkode: ba123...88a

• Liker 1
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en natt først:) la henne få med mme og flasker. Du kan jo levere klokken 1800 og hente tidelig på morgen .

Da får dere begge prøvd dere litt:)

• Liker 6
Skrevet

Gjør det du mener er riktig. 

Gjør eventuelt et kompromiss, med at du også overnatter hos svigers.

• Liker 8
Skrevet

Bare vær tydelig videre. Si st du synes det er hyggelig at hun er så ivrig på å passe, at det kan være ok m/avlastning en helg senere når de ikke lenger er så små. Dersom det er første gang du har fått barn bør hun forstå st du/dere er ekstra påpasselige. Ikke ha dårlig samvittighet! 

• Liker 16
  • Hjerte 5
Skrevet

Stol på deg selv! Alltid! Du vet best, din magefølelse er den som er riktig. Når du føler det ikke stemmer, så stemmer det ikke. 

Selv var jeg ikke komfortabel med at mine sov borte før de var henholdsvis 2 år og 2,5 år. 

(Folk som svarer her som mener du skal overse egne følelser bør du ignorere. Du er voksen, kompetent nok til å ha egne barn, og er da selvsagt også kompetent nok til å kunne ta avgjørelser om sånne ting. Ikke la deg overkjøre ❤️ )

Anonymkode: 50c24...7d7

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Legg til at du ikke sender de på overnatting til egne foreldre heller? Farmødre (hvis det er et ord) er ofte bekymret for å havne i skyggen av mormor, så kanskje hun roer seg hvis hun ser at det ikke bare gjelder henne. Min svigermor er også veldig frampå og tilbyr pass, men jeg sier bare at jeg ikke har behov for å sende fra meg baby enda (5mnd). Hun skal selvfølgelig få passe på sikt, når ungen er eldre.

Anonymkode: 82636...b73

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

"Jeg setter veldig pris på at du vil ha dem på overnatting, og det kommer vi nok til å ta deg opp på nå de blir litt større. Foreløpig er de for små til å overnatte borte uten meg/oss, men jeg skal si ifra når det blir aktuelt. Frem til da trenger du ikke å ta det opp igjen."

Repeter hver gang hun nevner det. 

Anonymkode: 8ff4f...68a

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min svigermor maste også om det fra ungen var nyfødt omtrent. Måtte gjenta og gjenta at det ikke var aktuelt når ungen er mindre enn 1 år. Stå på ditt! 

Anonymkode: e75e1...7aa

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

At hun pusher så jævlig og ikke hører på deg er jo grunn nok til å ikke gi etter! Hvordan kan du stole på at hun følger instruksjonene fra deg ang. barnet da? Hvis hennes innstilling er at du er hysterisk overbeskyttende.

Anonymkode: 3283f...461

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At hun pusher så jævlig og ikke hører på deg er jo grunn nok til å ikke gi etter! Hvordan kan du stole på at hun følger instruksjonene fra deg ang. barnet da? Hvis hennes innstilling er at du er hysterisk overbeskyttende.

Dette!!!

• Liker 5
Skrevet
Sofakona skrev (36 minutter siden):

Hva med en natt først:) la henne få med mme og flasker. Du kan jo levere klokken 1800 og hente tidelig på morgen .

Da får dere begge prøvd dere litt:)

Hvorfor det? De er knapt tre måneder gamle! De trenger virkelig ikke å dra på overnatting, spesielt ikke når mamma ikke vil! Anbefalt tid vekke fra hovedomsorgspersonen er én time per måned, altså maks tre timer for tvillingene til ts...

Anonymkode: 67547...edd

• Liker 40
  • Nyttig 3
Skrevet
Kaneel skrev (6 minutter siden):

Dette!!!

Klassisk vet best av typen "gjorde sånn med barnas far da han var liten, det gikk jo fint med han". Selv om typisk alle anbefalinger er oppdatert og endret siden da.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Det hadde aldri falt meg inn å sende ungene på overnatting når de var 3mnd gamle, 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldri i livet. Du er fremdeles i 4.trimester, barna skal være hos deg. Og separere tvillinger så tidlig? At dere får ha en hver, som om det er «rettferdig» fordeling? Jeg må nesten le, dette er jo helt krise av svigermor.

Hva sier far, han må jo sette ned foten overfor sin mor?

Men om hun virkelig ikke gir seg så hadde jeg blitt med og sagt at hun skulle få teste kveld/nattansvar for de to, regner med de ikke sover gjennom natten og våkner ofte. Ser for meg det da blir lenge til hun spør igjen.

Anonymkode: f642e...1e2

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det? De er knapt tre måneder gamle! De trenger virkelig ikke å dra på overnatting, spesielt ikke når mamma ikke vil! Anbefalt tid vekke fra hovedomsorgspersonen er én time per måned, altså maks tre timer for tvillingene til ts...

Tenkte som en prøve. Her hadde vi første overnatting når han var 6 uker. ( Sine grunner) 

Selfølgelig om hun ikke vil skal hun ikke...men tenkte som en prøve..kansje mormor ikke vil mer etter 1 overnatting he he

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Tenkte som en prøve. Her hadde vi første overnatting når han var 6 uker. ( Sine grunner) 

Selfølgelig om hun ikke vil skal hun ikke...men tenkte som en prøve..kansje mormor ikke vil mer etter 1 overnatting he he

Men så lenge ts ikke har sine grunner for å trenge overnatting er det bare tull å gjøre det så tidlig! Og hvis ta ammer er det iallfall idiotisk å sende dem på overnatting!

• Liker 20
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig, hvorfor gi etter for mas når man ikke er komfortabel med det selv? Jeg ser ikke poenget. Bestemor må roe seg ned.

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

dra på besøk til svigermor og la henne ta alt med barna mens dere er der bortsett fra ammingen evt så regner jeg med hun slutter spørre :P

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk tvillinger for et par mnd tilbake og svigermor vil veldig gjerne ha et av dem evt begge på overnatting, helst en hel helg fra fredag til søndag. Jeg har svart på det opptil flere ganger og fortalt at de er for små til det nå, da svarer hun som regel at hun kan bare ta en også har jeg en jeg også, men jeg forklarer at det har ikke noe å si, og at barna er såvidt 3 mnd og kan ikke være borte fra meg så lenge, da reagerer hun ofte med at jeg ikke stoler på henne og so on.. når det ikke er tilfelle, hun kan absolutt ha barna på overnatting en dag eller to når de er rundt et år… men nå syntes jeg de er altfor små for det. Har henvist til fhi sine sider der det står at barn helst ikke skal være lenger borte fra mor enn antall mnd de er, men det går maks en uke før hun spørr igjen, hvordan hadde dere gått frem her ? 

Anonymkode: ba123...88a

Jeg hadde satt ned foten å sagt at det er helt uaktuelt… men jeg har enda ikke hatt 2 åringen min på overnatting. Syns en så liten baby er altfor liten til det😳 Det er bare å gi beskjed at hun får vente til du er klar og babyene er store nok.

Anonymkode: 89b4b...ec1

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...