Gå til innhold

Til deg som har vært i tidligere forhold med en manipulerende/psykopatisk mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nå i et nytt forhold og jeg sliter med at xn min dukker mye opp i tankene (på en negativ måte). Det er som om kroppen til xn min "tar over" kroppen til kjæresten min. Dette skaper en frykt og redsel i meg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av det noen ganger. Det gir meg mareritt og jeg våkner med angst. Jeg snakker med psykolog og får traumebehandling, men det er helt jævlig (men forhåpentligvis langsiktig bra). Jeg forsøker jo å si til meg selv at kjæresten min er seg selv, og jeg kan kjenne på deler av kroppen hans og jeg vet at det ikke er min x. Jeg tror jeg har innsett at xn min var utrolig manipulerende og skremmende/muligens psykopat. Xn min var min første kjæreste og vi var sammen over flere år. Jeg var veldig ung, kom fra et vanskelig hvem og slet med spiseforstyrrelser og selvskading. Han var utro flere ganger og løy alltid.  Alt var alltid min feil. Han beskyttet meg ikke under truende situasjoner, slik min nåværende kjæreste gjør. Han viste ikke kjærlighet til meg med kos slik min nåværende kjæreste gjør. Han ruset seg hver dag. Jeg vurderte mange ganger å forlate han, men jeg ventet dessverre alt for lenge. Jeg regner med at det dessverre er noen der ute som kjenner seg igjen. Jeg tror jeg har PTSD. Har noen av dere erfaringer med dette, og hvordan kom du deg gjennom det etter å ha fått en ny kjæreste? 

Anonymkode: 55313...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt samme problem, men jeg fikk fullstendig panikk når kjæresten min snakket med strengt tonefall eller viste noe minimalt i atferd som minnet om X'en. Men som sikkert er helt normal atferd hos alle, men som skapte FULL krise reaksjon i kropp og sinn hos meg. Tok han i liten løgn og da gikk alt i krise hos meg. 

Avsluttet forholdet for jeg fant ingen løsning på min reaksjon og kjæresten min holdt ikke ut min reaksjon heller 🤷‍♀️ bedre å være singel da. 

Anonymkode: 8b7e8...409

• Hjerte 1
Skrevet

Du er traumatisert og trenger profesjonell behandling. Jeg har PTSD fra voldelig og manipulerende mann og er ikke klar for et nytt forhold. Høres ikke ut som at du er det heller desverre. Et forhold skal ikke være traumetriggende, du må få hjelp med traumene dine

Anonymkode: 85219...a99

• Nyttig 3
Skrevet

Du kommer til å traumatisere kjæresten din om du skal holde på sånn. Kanskje du burde fokusere på terapi å vente med forhold til du greier være en god kjæreste?

Anonymkode: f267e...bce

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kommer til å traumatisere kjæresten din om du skal holde på sånn. Kanskje du burde fokusere på terapi å vente med forhold til du greier være en god kjæreste?

Anonymkode: f267e...bce

Enig, jeg trodde alt var blitt bra etter flere år fra siste forhold så tørte å prøve et nytt. Men tok grundig feil. Anbefaler å sette forholdet på pause og gå i terapi om kjæresten din ikke er sterk nok mentalt til å gå igjennom healing prosessen ned deg. 

Anonymkode: 8b7e8...409

Skrevet

Slenger meg på dem som skriver at du trenger å gå i behandling for å bearbeide. Jeg har selv ptsd etter tidligere forhold, men har heldigvis kommet dit at det ikke preger meg veldig mye eller ofte lenger. Jeg kan derimot se veldig klart nå at jeg dro for mange traumer med meg inn i forholdet jeg hadde etter at jeg var sammen med ham som jeg med tiden, ved hjelp av psykolog, innser at var covert narsissist. Mine grenser for normal var utvisket etter det forholdet, og jeg tenkte og handlet på måter som ikke gir et godt og balansert forhold. Dermed røk etterhvert det forholdet også, fordi ting ble veldig feil. Jeg fortsatte på sett og vis med å viske meg og mine behov ut, og ja, det ble veldig feil. 

Jeg hadde fremdeles ikke bearbeidet godt nok da jeg traff nåværende mann, men begynte etterhvert å skjønne at jeg måtte ta tak, og jeg tviler ikke på at dette forholdet også hadde gått galt om jeg ikke begynte i behandling og med å jobbe med hvordan ting hadde blitt skjevt i min forståelse av hva som er greit og ikke etter forholdet med narsissisten. Han plaget meg dessuten fremdeles da jeg gikk inn i dette forholdet, så det var nødvendig at jeg skjønte hva han var, og hvordan jeg bedre skulle håndtere det, for å komme meg tilstrekkelig videre til å kunne ha et bra og balansert forhold. Han manipulerte meg fremdeles, og fant fremdeles på ting som satte meg ut og fortvilte meg. (Vi har et barn sammen.)

Det har tatt tid å riste av meg alle strategier jeg måtte lære meg for å prøve å unngå problemer fra tiden jeg var i forholdet med narsissisten, og tiden etter, hvor han fremdeles hadde for mye makt over meg. Det tok år før jeg var i stand til å sette kloke grenser, og forstå et normalt skille mellom akseptabelt og uakseptabelt. Jeg var såpass ødelagt slik at det unormale var noe jeg aksepterte som normalt, og jeg ikke klarte å riste av meg overlevelsesstrategier selv ovenfor andre menn. Første partner etter narsissisten, jeg tror egentlig ikke jeg kan si at han noen gang egentlig kjente meg skikkelig, for jeg var for preget av det tidligere forholdet til å gi skikkelig uttrykk for mine tanker, følelser og behov. I dette forholdet, hvor jeg tok tak i dette, begynte vi også skjevt og ute av balanse på grunn av dette, men på grunn av behandlingen hos psykolog, og at jeg selv har jobbet mye med det, har dette etterhvert blitt bra. Jeg har fått rettet opp synet på hva man skal akseptere og ikke, samt klart å bearbeide traumer, så nå kan jeg heldigvis si at jeg klarer å bidra til et balansert forhold, og at jeg klarer å gi uttrykk for ting, samt setter sunne grenser. 

Jeg drømmer fremdeles ubehagelige drømmer om ekser. Spesielt eksen etter narsissisten merkelig nok. Narsissisten selv er det som selv drømmene mine sparer meg for, for jeg orker knapt å tenke på ham. Hvor feil det første forholdet etter ham ble på grunn av at jeg ikke klarte å sette sunne grenser er det derimot som om jeg fremdeles kverner på i mine drømmer. Kanskje fordi det sto mye på at jeg ikke taklet ting godt. Jeg savner på ingen måte det forholdet og den eksen, for ting ble veldig feil mellom oss, og han dukker opp i mine drømmer som et slags symbol på fortvilelse og frustrasjon. Jeg føler meg bestandig svært fortvilet og låst i de drømmer han dukker opp i. En følelse jeg ofte hadde i forholdet, fordi jeg ikke fikk ting til å fungere bra. Jeg var nok ikke i stand til det da, fordi jeg ikke hadde bearbeidet godt nok, så det ligger like mye på meg som at jeg opplevde ham og selve forholdet som vanskelig. 

Anonymkode: ca968...70d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg merker jeg holder mye tilbake pga frykten og får opp garden fort om han nye gjør noe jeg ikke synes er greit. Eksen var jo helt fantastisk i foreskelse fasen han også! Jeg er blitt flinkere til å ikke plaeace i og setter grenser for meg selv. Jeg sier i fra når jeg føler noe ikke er greit for meg og når jeg vil gjøre ting, selv om han har andre ønsker. Jeg gir ikke like mye av meg selv. Jeg sliter med utmattelse å leddsmerter 1 år etterpå at det ble slutt, men jeg er helt ferdig med eksen og har bearbeidet forholdet. 

Anonymkode: 27656...22a

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde med en psykopat siden sist vinter. Jeg fikk brutt opp for noen måneder siden og har igangsatt terapi. Jeg føler meg ikke klar for noe forhold nå, alt av relasjoner for meg har blitt mer utfordrende underveis og etter forholdet.

Jeg har ikke noe godt svar på hvordan en skal komme seg igjennom hverdagen med en ny kjærest. Det jeg har erfaring med er at stress kan bedres og anbefaler EMDR som metode.

Anonymkode: af3b5...c90

Skrevet

Vært i forhold med psykopat. Da jeg forsøkte å komme i kontakt med noen nye, kastet jeg opp da de minnet for mye om han. Jepp… så skjønner hvordan dette er. Jeg har helt kuttet ut dating/kjæresteforhold til jeg har kommet lengre i traumebehandlingen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror du burde slutte å fokusere på hvor «traumatisert» du er. 

Anonymkode: 5d0b7...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...