Gå til innhold

Hva er greia med "kattedamer"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått inntrykk av at for menn er damer med katt noe negativt. Jeg vet ikke om "kattedamer" impliserer fler enn en katt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre en dame uinteressant? Jeg har to katter, og det påvirker da ikke hverdagen eller personligheten min eller noe annet i nevneverdig grad? Det er klart man må ta hensyn til at man har ansvar for levende vesener, men at det skal gjøre meg diskvalifisert for et forhold skjønner jeg virkelig ikke. Kan dere menn forklare hvorfor dere ikke liker damer med katt?

Anonymkode: 28308...1a4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fått inntrykk av at for menn er damer med katt noe negativt. Jeg vet ikke om "kattedamer" impliserer fler enn en katt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre en dame uinteressant? Jeg har to katter, og det påvirker da ikke hverdagen eller personligheten min eller noe annet i nevneverdig grad? Det er klart man må ta hensyn til at man har ansvar for levende vesener, men at det skal gjøre meg diskvalifisert for et forhold skjønner jeg virkelig ikke. Kan dere menn forklare hvorfor dere ikke liker damer med katt?

Jeg er mann med katt, så for meg er det i alle fall positivt. Men jeg har sett kvinnelige profiler på Tinder som gir uttrykk for at de ikke liker katter, så dette går nok litt begge veier.

Anonymkode: 1d31b...e11

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er mann med katt, så for meg er det i alle fall positivt. Men jeg har sett kvinnelige profiler på Tinder som gir uttrykk for at de ikke liker katter, så dette går nok litt begge veier.

Anonymkode: 1d31b...e11

Godt de skriver det på profilen sin, for et rødt flagg !! 😱

Anonymkode: 7cef3...c07

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men det er liksom en greie med at når damer ikke lenger er attraktive for menn, så skaffer de seg katter i stedet. Og blir "kattedamer". Det er i hvert fall slik jeg har forstått det. Bare tull selvfølgelig og man skal ikke bry seg om sånt.  Jeg er singel og kanskje ferdig med menn og har både hund og katt, bryr meg ikke om i hvilken bås folk setter meg.

Anonymkode: bdfbe...27f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest de som har en drøss av dem menn er litt redde for. Gjerne de som ser på kattene som barna sine, innreder hjemmene sine mer for katter enn for mennesker, og gjerne skaffer seg 2-3 til. Det blir en besettelse, rett og slett. Litt som med hestejenter, som bruker all sin tid og alle sine penger på hest. Noen er også sånn med hund.

Jeg liker katter, men merker jeg blir skeptisk til damer med masse hunder og hester. Som regel går de til venstre på Tinder.

Anonymkode: c7751...c4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig oppfattet "kattedamer" som damer som ikke bare har katt, men som har MANGE katter eller omtrent ikke snakker om annet enn kattene sine.

Gjerne de som driver med avl, reiser på utstillinger og denslags. Eller de som er fosterhjem/tar seg av villkatter. Det er de damene som ikke bare har en katt eller to, men har gjort en livsstil ut av det.

Og så har jeg møtt en fyr engang som havnet i "kattedame"-kategorien for meg (selv om han var mann); han hadde 7-8 katter, hvorav den ene bodde på soverommet hans slik at mat, vann og kattedo sto rett ved siden av senga hans. Det ble for mye for meg, og jeg elsker katter selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror AB...c4c er inne på noe, ja. Det er når det blir en kjempehobby som tar mye tid og plass slik at det nesten blir litt galskap at det ikke fremstår like positivt for alle.

Anonymkode: 38912...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel mest de som har en drøss av dem menn er litt redde for. Gjerne de som ser på kattene som barna sine, innreder hjemmene sine mer for katter enn for mennesker, og gjerne skaffer seg 2-3 til. Det blir en besettelse, rett og slett. Litt som med hestejenter, som bruker all sin tid og alle sine penger på hest. Noen er også sånn med hund.

Jeg liker katter, men merker jeg blir skeptisk til damer med masse hunder og hester. Som regel går de til venstre på Tinder.

Men ærlig talt, hvor mange kan det dreie seg om? Hvis man har mange hester, så driver man sannsynligvis en form for næring med hest, og hva er egentlig negativt med det? Og har man mange hunder, så driver man sannsynligvis oppdrett, men til og med blant oppdrettere er det ikke vanlig å ha "masse" hunder, seriøse folk ser sin egen begrensning.

Anonymkode: 07b95...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kanskje filmer har påvirket "kattedame" stereotypen, da det ofte er når kvinnen er blitt smågal etter et endt forhold. Er jo selvfølgelig ikke realistisk, men sånne små fordommer man kan få fra filmer osv som muligens påvirker hvordan en ser på ting. Personlig elsker jeg dyr, ikke noe problem hvis kjæresten har katter. Er det snakk om 4-5+ begynner det kanskje å bli litt mye.

Anonymkode: 4b63c...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedamer / "Cat ladies" er et uttrykk som stammer fra eldre damer som bor alene og som har sluppet taket i alle aspekter av livet sitt og forgaper seg i et stort antall katter. De vet gjerne ikke selv hvor mange. De er stort sett uflidde, eksentriske, har det rotete hjemme og generelt usosiale. Det eneste de elsker i livet er katter...  Som nevnt over, opptrer rollen som skrullete kattedame i enkelte filmer. Men fenomenet er ekte.

Jeg har møtt en stereotyp sånn en gang.  (ikke i dating sammenheng). Hun var helt sprø.

Å antyde at alle som har katt er "kattedamer" blir totalt skivebom. Men folk har det med å misforstå uttryk og bruke dem helt feil.

"Kattedamer" er mer et uttrykk for damer som har blitt ko-ko eller veldig eksentriske. (og dermed har veiet livet sitt til alle kattene sine).  Det er ikke et positivt uttrykk. Det handler mer om å beskrive noen som sære/rare enn det faktum at de har katt. (men uttrykket passer jo best hvis de virkelig har katt, da).

Endret av BobTheNoob
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kategorisere damer med katt som noe negativt, ofte sprø eller bitre er bare enda et påskudd for kvinnehatet til disse mennene.

Anonymkode: ead8d...99a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det å kategorisere damer med katt som noe negativt, ofte sprø eller bitre er bare enda et påskudd for kvinnehatet til disse mennene.

Som Bob sier "dame med katt" og "kattedame" er ikke det samme.

Elsker katter selv, men det holder lenge med et par stykker av gangen. Jeg er frivillig hos dyrebeskyttelsen, og vi har mange medlemmer som passer til stereotypen. 50+, enslige, ingen barn, bruker all sin tid på dyra, og har flere katter hjemme enn de er villige til å innrømme. Heldigvis er det stort sett snakk om forsvarlig dyrehold da, men det er nok likevel et begrenset antall menn som ønsker å bo med 8+ katter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det skjer med mange ulike uttrykk. Den opprinnelige betydningen blir visket ut og folk skaper sine egne oppfatninger.

Kattedame er for meg en litt smågal dame med mange katter, sånn som hun The Simpsons som er rablende gal og hiver katter på folk. 

At noen har et kjæledyr og er opptatt av det er ikke negativt, men for noen blir det kanskje det? Jeg har en katt og er opptatt av han og har tilrettelagt hjemmet mitt for han også. Når jeg har flyttet til ny bolig så har jeg tenkt på hans trivsel også. Så jeg gjør mye for han, men jeg ville ikke skaffet meg kjæledyr uten at jeg ville legge tid, penger og kjærlighet i det. 

Det ser for øvrig ut som mange menn er tett knyttet til sin(e) hund(er) også. Så det går jo litt for det samme. 

At folk ikke liker katter får være deres problem, men ikke noen jeg ville ønsket å involvere meg med. 

Anonymkode: 44a31...404

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke likt for hundedamer? Er damer med både 3 og 5 hunder som aldri er i et forhold. Tror det er kontroll. De har noen å sjefe over.

Anonymkode: 4d5e5...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Som Bob sier "dame med katt" og "kattedame" er ikke det samme.

Elsker katter selv, men det holder lenge med et par stykker av gangen. Jeg er frivillig hos dyrebeskyttelsen, og vi har mange medlemmer som passer til stereotypen. 50+, enslige, ingen barn, bruker all sin tid på dyra, og har flere katter hjemme enn de er villige til å innrømme. Heldigvis er det stort sett snakk om forsvarlig dyrehold da, men det er nok likevel et begrenset antall menn som ønsker å bo med 8+ katter.

Men hva er problemet med at noen damer på 50+ eller 20+ har mange dyr og prioriterer dyra sine fremfor å ha en partner i livet? Er ingenting gale i det. Det fins haugetall av uattraktive mannsinteresser og hobbyer, men vi har inget negativt begrep som beskriver disse mennene som bitre og sprø og problematiske fordet.

Det er at "kattedame" er et negativt ladet og dømmende nedsettende begrep som er problematisk og sexistisk.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er 100 ganger verre med folk som ikke er glade i dyr. En person som ikke liker/interesserer seg for/forstår seg på dyr er et dårlig menneske. "Kattedame" er bare en teit populærkulturell stereotypi med islett av  kvinnehat. 

Anonymkode: fa504...5e0

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kattedame" er bare en teit populærkulturell stereotypi med islett av  kvinnehat. 

Jepp. 

Anonymkode: c01da...091

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig kalt for crazy catlady fordi jeg har en katt. Dette er nok mest på tull håper jeg, og er nok fordi jeg er 30+ uten mann og barn. Da blir jo på en måte katten det kjæreste jeg har i livet. Og så klart tenker jeg på katten når det gjelder valg av bosted slik at den kan være ute i trygge omgivelser, og har stort klorestativ i stua etc. 

Anonymkode: 05a89...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en stereotypi for en eksentrisk kvinne som har gitt opp menn, og erstatter barn og selskap med katter. Nå er det ikke snakk om en, eller to katter, men mange flere. Gjerne akkompagnert av et over gjennomsnittlig konsum av rødvin. 

Anonymkode: 1211e...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen historier i media om kvinner med masse katter som formerer seg fritt og tar tar over hele huset. Huset er fullt av katteskit og avmagrede dyr.

Dette er folk med alvorlig psykisk sykdom.

Jeg tipper det er derfor det har blitt et symbol på sprø kvinner. Man havner ikke i den kategorien pga to katter.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...