AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Til sommeren er følgende planlagt: Ferie med 2 søsken med familie, de har partner og respektive 2 og 3 barn. Jeg er alene. 2 boenheter er reservert/leid og nå kommer vi til spørsmålet om hvordan fordele kostnader for boende. Hvordan hadde dere delt og hva er mest rettferdig? J Anonymkode: 4d338...89f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Delt prisen på antall voksne, og halv pris for barn. Eller del prisen på fem voksne. Anonymkode: 65ed8...945 6 1
Chandria Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Vi gjør det også slik mtp overnatting, barn regnes som 1/2. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Bo-kostnader ville jeg delt på antall personer. Alle trenger seng å sove i uansett om de er voksne eller barn. Unntaket er baby/barn som sover i samme seng som foreldrene eller i medbrakt reiseseng. Anonymkode: 68bf8...715 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 Ja, forslaget fra mine søsken er å dele på 3 siden vi er 3 "familier". Føler de blir litt vel skjevfordelt for meg som er alene. Anonymkode: 4d338...89f 5
Snok1 Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, forslaget fra mine søsken er å dele på 3 siden vi er 3 "familier". Føler de blir litt vel skjevfordelt for meg som er alene. Anonymkode: 4d338...89f Du har rett. 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 I sånne settinger har vi pleid å dele på antall soverom. Mulig vi hadde løst det annerledes hvis noen sov i stuen, at man betalte ekstra for at ett av rommene var kjempestore el. I fjor var vi tre husholdninger på tur. En enslig, en famile på tre og en familie på fire. Totalt hadde vi fire soverom (ett til den enslige, ett til familien på tre og to soverom til familien på fire. Når det gjaldt mat og drikke som kjøpes inn på fellesen så har vi pleid å fordele det på full pris for voksen, halv pris for barn over 2 og gratis for de minste barna. Anonymkode: d6904...7f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #9 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, forslaget fra mine søsken er å dele på 3 siden vi er 3 "familier". Føler de blir litt vel skjevfordelt for meg som er alene. Anonymkode: 4d338...89f Kjipe søsken du har. De har funnet en løsning som er en god deal for dem, not so much for deg. Gjør som flere foreslår her, å dele på antall personer, hvor barn teller 0,5. Barn kan godt gå som voksen hvis de er 12 +. Dette er helt vanlig på mange hoteller... Anonymkode: e769d...57d 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #10 Skrevet 2. februar 2023 Antall soverom kan høres riktig ut, og store eller fine soverom litt dyrere enn små. Dette kan endres om rommene legges opp annerledes. Mat er fullpris for voksne over 12, halv pris for barn mellom 2 og 12. Dersom det er vin, deles det på antall vindrikkere. Anonymkode: e3732...21b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #11 Skrevet 2. februar 2023 Håpløst å dele utgifter med par/familier som regner seg som en enhet på linje med den enslige. Husker en gang jeg og et par delte en Peppes pizza, og de foreslo med den største selvfølge å dele beløpet i 2... Tror par/familefolk må få litt mer innsikt i rettferdig fordeling av utgifter. Du skal såklart ikke betale for 1/3 av oppholdet. Anonymkode: 220ad...d3d 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #12 Skrevet 2. februar 2023 Ser ut som vi lander på å dele boende i 3 men at de to familiene står for all mat. Grei løsning for meg synes jeg. Anonymkode: 4d338...89f 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ser ut som vi lander på å dele boende i 3 men at de to familiene står for all mat. Grei løsning for meg synes jeg. Anonymkode: 4d338...89f Det tror jeg fortsatt du taper masse på. Du er en singel kvinne, antar jeg, tviler på at matkostnadene dine kommer til å være så store. Hadde jeg vært det hadde jeg sagt slik som andre sier og dele det på antall personer som er med, det er tross alt antall personer som drar opp prisen. Eller så ser jeg for meg at du lett kan havne i scenarioer der du vil ha annen mat, eller dere er på resturant og du vil ha et glass vin, så sier de plutselig «det er jo ekstra, så den får du betale for selv», så sitter du der og er bitter pga skjevfordeling osv. osv. har sett lignende ting skje før. Derfor deler man alltid rettferdig, og når resturant-regningen kommer så betaler man kun for det man selv har spist (sier det nå siden søskene dine virker som typen som vil splitte den på tre også). Ikke vær redd for å si ifra, ikke vær en tøffel. - hilsen tidligere tøffel som nå har lært Anonymkode: 1abf7...d65 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det tror jeg fortsatt du taper masse på. Du er en singel kvinne, antar jeg, tviler på at matkostnadene dine kommer til å være så store. Hadde jeg vært det hadde jeg sagt slik som andre sier og dele det på antall personer som er med, det er tross alt antall personer som drar opp prisen. Eller så ser jeg for meg at du lett kan havne i scenarioer der du vil ha annen mat, eller dere er på resturant og du vil ha et glass vin, så sier de plutselig «det er jo ekstra, så den får du betale for selv», så sitter du der og er bitter pga skjevfordeling osv. osv. har sett lignende ting skje før. Derfor deler man alltid rettferdig, og når resturant-regningen kommer så betaler man kun for det man selv har spist (sier det nå siden søskene dine virker som typen som vil splitte den på tre også). Ikke vær redd for å si ifra, ikke vær en tøffel. - hilsen tidligere tøffel som nå har lært Anonymkode: 1abf7...d65 Nei, det kommer ikke skje. Er ikke restauranter i nærheten og vet av erfaring at mat ikke er et problem da vi spist mye ila. Alkoholinntak er minimalt på ferier med ungene så de blir heller ikke problem. Boende er forholdsvis rimelig selv om vi deler på 3 så jeg tar denne løsningen foran at jeg hver tredje dag må stå for lunsj +middag til hele bøtteballetten. Men takk for innspill alle😊 Anonymkode: 4d338...89f 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Kanskje per soverom som brukes? Sånn at hvis du har ett soverom, og familien med tre barn bruker to soverom, betaler de dobbelt så mye som deg. Evt tre ganger så mye hvis de trenger tre soverom (kommer an på alder på barna, hvordan sengene er organisert i leiligheten etc). Evt at du betaler enda mindre hvis dere må ha en større leilighet (større fellesarealer) pga antallet barn. Hvis en familie med barn har ekstraønsker pga barna som ikke er viktige for deg, betaler de tilsvarende mer. Anonymkode: 9c179...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det kommer ikke skje. Er ikke restauranter i nærheten og vet av erfaring at mat ikke er et problem da vi spist mye ila. Alkoholinntak er minimalt på ferier med ungene så de blir heller ikke problem. Boende er forholdsvis rimelig selv om vi deler på 3 så jeg tar denne løsningen foran at jeg hver tredje dag må stå for lunsj +middag til hele bøtteballetten. Men takk for innspill alle😊 Anonymkode: 4d338...89f You lost me here. Altså du gjør jo som du vil, men hvordan var det å betale for lunsj og middag for dine søsken og alle barna deres noensinne et alternativ? Mitt forslag var å dele bo-utgiftene per person OG dele matugifter per person. Du skulle jo heller ikke betale for maten til dine søsken + partner + barn mens de bare betaler for deg😅 men you do you. Anonymkode: 1abf7...d65
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): You lost me here. Altså du gjør jo som du vil, men hvordan var det å betale for lunsj og middag for dine søsken og alle barna deres noensinne et alternativ? Mitt forslag var å dele bo-utgiftene per person OG dele matugifter per person. Du skulle jo heller ikke betale for maten til dine søsken + partner + barn mens de bare betaler for deg😅 men you do you. Anonymkode: 1abf7...d65 Jo, men forslaget demmes var at mat å sku deles på 3... Anonymkode: 4d338...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå