Gå til innhold

Hente eller levere i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva foretrekker du?

Jeg pleier å levere, men jeg foretrekker egentlig å hente. Da kunne jeg stått opp, ordnet meg i fred og dratt på jobb tidlig, så kunne jeg dratt tidligere og hentet på vei hjem. Men far vil sove lenge, det kan han ikke hvis han må levere. Jeg må ofte vekke barnet for å levere tidlig, ser for meg at det kunne vært fint for barnet med en rolig morgen hjemme litt oftere. Så kommer jeg jo senere på jobb og må være lenger.

Anonymkode: c47cc...ead

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler det kommer helt an på hvorfor far må sove på morgenen? Er det på grunn av jobb/vakt, og det da gir han mulighet til å hente tidlig, så er det jo en bedre løsning at du tar en rolig morgen med barnet, leverer litt sent, og heller jobbe litt over. 

Så svaret er vel egentlig at de jeg kjenner har lagt dette opp etter hva som passer med den enkeltes jobb og fleksibilitet.

Det er nok den tidlige morgenen på kontoret, og tidlig henting, som er mest populært. Så her kjenner jeg flere par som bytter annenhver uke. Så det kan jo være den beste løsningen om dere begge er fleksible, og ønsker det samme? 

Anonymkode: 59adf...65d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan ikke far levere seinere og stå opp når barnet våkner? 😳

• Liker 4
Skrevet

Det du egentlig fisker etter her, er støtte for ditt syn om at far burde ta seg av leveringen? Hvis du kommuniserer like valgt og fullt av baktanker, skjult budskap og passiv-aggressiv furting med far som du gjør her, skjønner jeg at du ikke kommer noen vei... 

Anonymkode: 3328e...246

• Liker 5
Skrevet

Her drar far tidlig på jobb og kommer sent hjem så jeg må gjøre begge deler. Men foretrekker egentlig å levere, har en unge som digger barnehagen og er lett å levere om morgenen. Verre når han skal hentes, han blir aldri ferdig med å leke.

Anonymkode: 301ae...528

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler det kommer helt an på hvorfor far må sove på morgenen? Er det på grunn av jobb/vakt, og det da gir han mulighet til å hente tidlig, så er det jo en bedre løsning at du tar en rolig morgen med barnet, leverer litt sent, og heller jobbe litt over. 

Så svaret er vel egentlig at de jeg kjenner har lagt dette opp etter hva som passer med den enkeltes jobb og fleksibilitet.

Det er nok den tidlige morgenen på kontoret, og tidlig henting, som er mest populært. Så her kjenner jeg flere par som bytter annenhver uke. Så det kan jo være den beste løsningen om dere begge er fleksible, og ønsker det samme? 

Han jobber i Nordsjøen, så når han er hjemme har han fri. Han legger seg sent og kan slite litt med søvnen, så det er vel for å sikre at han kan sove frempå og få nok. Han kan hente tidlig og det er egentlig avtalen, men det hender ofte at tiden flyr fordi han er opptatt med ting.

Når han er på sjøen så både henter og leverer jeg selvfølgelig. 

Kanskje jeg skal foreslå å bytte mer på.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det du egentlig fisker etter her, er støtte for ditt syn om at far burde ta seg av leveringen? Hvis du kommuniserer like valgt og fullt av baktanker, skjult budskap og passiv-aggressiv furting med far som du gjør her, skjønner jeg at du ikke kommer noen vei... 

Anonymkode: 3328e...246

Haha. Det var strengt. Jeg er egentlig ute etter erfaringer, kanskje det folk ser fordeler med å levere som jeg ikke har tenkt på. Jeg har ikke tatt saken opp med far enda.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Far og barn er A-mennesker, jeg er B, så de har sin egen lille rutine på morgenen og koser seg. Jeg foretrekker rolig morgen på egne premisser slik at jeg kan drikke kaffe, sminke meg og få en avslappet start på dagen. Han liker å være tidlig på jobb (og må ofte være der 08.00), mens jeg har fleksitid og kan hente litt tidligere samt jobbe inn på kvelden ved behov. Om far henter blir det ofte nært stengetid.

Føler det handler om å finne ut hva som funker for hver familie og dere som individer, bruk styrkene deres og spill hverandre gode.

Anonymkode: 9ffa1...453

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker å levere, blir stressa over å ha henting å tenke på etter jobb - spesielt siden jeg sykler til jobb og må hente litt sliten og svett etter hjemturen. 

Ikke det du spør om, men jeg hadde foreslått at far iallefall i deler av hjemmeperioden kunne både levert og hentet. Synes fordelingen hos dere virker noe urettferdig med at du tar alt mens han er borte, og han skal få sove ut hver dag han er hjemme, så du må opp unødvendig tidlig da også. Kommer litt an på graden av søvnproblemer da.. 

Anonymkode: 1d523...38a

• Liker 7
Skrevet

Jeg liker egentlig når vi bytter litt på. Vi har begge kontorarbeid med fleksitid, og noe mulighet for hjemmekontor. Så det er en fin løsning for oss.

Men hvis jeg måtte velge én av de to fast, så ville jeg ha valgt å levere. Ulemper med å hente:

- Barnet blir ofte sliten på vei hjem. Vi går til/fra barnehagen.

- Barnet maser om at det er sultent. Og er generelt mer irritabel.

- Må sjekke yttertøy og votter og sånt, og bære hjem det som er vått/skittent.

- Jeg er selv sliten etter jobb.

Anonymkode: f5ae0...51d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok forventet at far tok seg av begge deler i hjemmeperiodene, du har jo gjort begge deler (og mer til!) mens han har vært borte. Han kan evt hvile mer på dagtid hvis han trenger det. Hadde også forventet at han tok brorparten av husarbeid og middagsprepping i hjemmeperioden. 

Anonymkode: 77b91...c4d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han jobber i Nordsjøen, så når han er hjemme har han fri. Han legger seg sent og kan slite litt med søvnen, så det er vel for å sikre at han kan sove frempå og få nok. Han kan hente tidlig og det er egentlig avtalen, men det hender ofte at tiden flyr fordi han er opptatt med ting.

Ts

Om mannen min var hjemme i to uker hadde jeg bedt han både hente og levere, som du gjorde da han var borte. Selvfølgelig sliter han med søvnen når han legger seg sent. Sove kan han gjøre i helgen.

Anonymkode: 2babd...808

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts

I så tilfelle tenker jeg at han i stor grad bør ta både-og. Kanskje med unntak av de første dagene etter hjemkomst da jeg tenker han kan få noen sovemorgener. 

Han har jo også kvalitetstid å ta igjen med eget barn etter lengre perioder der han mister alt av hverdag og helg, så at han ikke selv tar initiativ til morgener, ettermiddager og innimellom hele dager, med barnet, det forstår jeg ikke. 

• Liker 9
Skrevet

Mannen din bør både hente og levere ihvertfall noen av dagene han er hjemme. Det er best for alle om det er litt mer rettferdig fordelt, for nå gjør jo du ganske så mye mer. 

Anonymkode: aa690...1dc

• Liker 4
Skrevet

Jeg foretrekker nok å levere, jeg har en unge som gleder seg til barnehagen så morgenen går relativt greit, selv om jeg må stå opp 20-30 minutter tidligere enn jeg normalt ville for å få levert. Barnet har også en tendens til å være sliten, sulten og generelt survete i hentesituasjonen så jeg er egentlig glad for å slippe å hente. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg liker egentlig når vi bytter litt på. Vi har begge kontorarbeid med fleksitid, og noe mulighet for hjemmekontor. Så det er en fin løsning for oss.

Men hvis jeg måtte velge én av de to fast, så ville jeg ha valgt å levere. Ulemper med å hente:

- Barnet blir ofte sliten på vei hjem. Vi går til/fra barnehagen.

- Barnet maser om at det er sultent. Og er generelt mer irritabel.

- Må sjekke yttertøy og votter og sånt, og bære hjem det som er vått/skittent.

- Jeg er selv sliten etter jobb.

Anonymkode: f5ae0...51d

Enkel løsning på sultent og irritabelt barn: ha med en frukt/müslibar eller hva som helst som barnet kan få i seg mens du samler inn våte votter og sånn. Skjønner ikke at ikke flere foreldre gjør det slik.

Anonymkode: 6d41f...7fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å hente i barnehagen! Det er så kjekt å treffe igjen barnet mitt og se hva de gjør på i barnehagen. Å stå opp med barnet og levere kan være litt tøft fordi barnet ofte heller vil være hjemme/ikke liker å stå opp og dra ut.

Vi har en ettåring i barnehage nå og dette året jobber jeg 60%. (Far leverer og henter tre dager i uken. Han hjemmekontor og jeg har lang reisevei). De to dagene jeg er hjemme har hun enten fri eller jeg både leverer og henter.

Anonymkode: 917e2...79e

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker å levere, blir stressa over å ha henting å tenke på etter jobb - spesielt siden jeg sykler til jobb og må hente litt sliten og svett etter hjemturen. 

Ikke det du spør om, men jeg hadde foreslått at far iallefall i deler av hjemmeperioden kunne både levert og hentet. Synes fordelingen hos dere virker noe urettferdig med at du tar alt mens han er borte, og han skal få sove ut hver dag han er hjemme, så du må opp unødvendig tidlig da også. Kommer litt an på graden av søvnproblemer da.. 

Anonymkode: 1d523...38a

Føles litt urettferdig noen ganger, men det er jo ikke latmannsliv offshore heller. Jeg får stort sett sove lenger ene helgemorgenen, så det er jo noe. Han vil nok ikke både levere og hente, det blir for mye kjøring (bor 15km fra barnehagen).

Tror det varierer litt hvor ille det er, han tar ikke sovemedisin liksom, men har vel prøvd melatonin og sånt. 

Om mannen min var hjemme i to uker hadde jeg bedt han både hente og levere, som du gjorde da han var borte. Selvfølgelig sliter han med søvnen når han legger seg sent. Sove kan han gjøre i helgen.

Anonymkode: 2babd...808

Han er ute 2 uker og hjemme i 4 uker. 

Sikkert mye han kunne gjort mtp. søvnhygiene, men det vil ikke jeg ta opp. Han vet det nok selv.

I så tilfelle tenker jeg at han i stor grad bør ta både-og. Kanskje med unntak av de første dagene etter hjemkomst da jeg tenker han kan få noen sovemorgener. 

Han har jo også kvalitetstid å ta igjen med eget barn etter lengre perioder der han mister alt av hverdag og helg, så at han ikke selv tar initiativ til morgener, ettermiddager og innimellom hele dager, med barnet, det forstår jeg ikke. 

Ja.. jeg tror han er litt mettet pga. det har vært ganske mange sykt barn-dager, som han tar når han er hjemme slik at jeg kan spare min kvote til det trengs mens han er ute. Men det er jo noe ganske annet å ha et friskt barn hjemme fra barnehagen så de kan finne på noe sammen kontra et sykt og slitent barn. 

Jeg elsker å hente i barnehagen! Det er så kjekt å treffe igjen barnet mitt og se hva de gjør på i barnehagen. Å stå opp med barnet og levere kan være litt tøft fordi barnet ofte heller vil være hjemme/ikke liker å stå opp og dra ut.

Vi har en ettåring i barnehage nå og dette året jobber jeg 60%. (Far leverer og henter tre dager i uken. Han hjemmekontor og jeg har lang reisevei). De to dagene jeg er hjemme har hun enten fri eller jeg både leverer og henter.

Anonymkode: 917e2...79e

Ja, synes det er så trivelig å hente. Får alltid en god klem av en glad unge :)

Ts

Skrevet

Jeg hadde nok forventet at far tok seg av begge deler i hjemmeperiodene, du har jo gjort begge deler (og mer til!) mens han har vært borte. Han kan evt hvile mer på dagtid hvis han trenger det. Hadde også forventet at han tok brorparten av husarbeid og middagsprepping i hjemmeperioden. 

Anonymkode: 77b91...c4d

Han gjør mye hjemme, sikkert langt mer enn meg i sum, så det er ikke noe stridspunkt heldigvis. 

Ts

Skrevet

Eg liker best å henta, då kan eg dra inn på jobb tidlig og henta rett etter frukt eller rett over 15:00. Pluss det er mest "styr" om morgonen, det er mange ting som skal skje på relativt kort tid. Kle på seg sjølv, få ungen til å kle på seg, tannpuss, eta frukost, tran, komma seg i bilen, få med seg kle som har tørka over natta f.eks. Både eg og barnet trenger litt tid om morgonen, derfor står vi opp i god tid sånn at det ikkje blir stress.

Ved henting så berre røske eg med meg våte kle og sekken, det krevje ikkje så mykje. Barnet vil som regel heim, så det går veldig greitt.

Vi bytte på henting og levering annakvarveke pga far sin turnus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...