AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Er det lov egentlig? Stusset litt da jeg leste det i en salgsannonse. Anonymkode: e731b...32a
CQM80 Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Les denne: https://www.huseierne.no/nyheter/hund-og-katt-i-sameier-og-borettslag/ Utdrag: Dersom du bor i et sameie eller borettslag gjør du klokt i å sjekke vedtektene og ordensreglene før du skaffer deg dyr. Hovedregelen er slik at borettslaget eller sameiet kan ha forbud mot dyr. Det kan stå i vedtektene eller ordensreglene. Forbudet er likevel ikke absolutt. Loven gir den enkelte beboer anledning til å ha dyr likevel, dersom to vilkår er oppfylt: 1) Det skal være gode grunner til at man ønsker eller trenger å ha husdyret. 2) Dyret skal ikke være til ulempe for andre andelseiere / sameiere. Når det oppstår konflikter, er det disse faktorene som må veies opp mot hverandre: den enkeltes gode grunner for å ha dyret, mot eventuelle ulemper dette dyreholdet gir fellesskapet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Nei det er ikke lov, men dette er regler mange borettslag/sameier likevel skriver. Noe henger igjen fra gamledager. Har du gode grunner til å ha dyr (f.eks helse), og dyr du måtte ha ikke er til sjenanse, så er det ingen som kan nekte deg - per lov. Anonymkode: e6997...04a 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 CQM80 skrev (På 2.2.2023 den 8.49): Les denne: https://www.huseierne.no/nyheter/hund-og-katt-i-sameier-og-borettslag/ Utdrag: Dersom du bor i et sameie eller borettslag gjør du klokt i å sjekke vedtektene og ordensreglene før du skaffer deg dyr. Hovedregelen er slik at borettslaget eller sameiet kan ha forbud mot dyr. Det kan stå i vedtektene eller ordensreglene. Forbudet er likevel ikke absolutt. Loven gir den enkelte beboer anledning til å ha dyr likevel, dersom to vilkår er oppfylt: 1) Det skal være gode grunner til at man ønsker eller trenger å ha husdyret. 2) Dyret skal ikke være til ulempe for andre andelseiere / sameiere. Når det oppstår konflikter, er det disse faktorene som må veies opp mot hverandre: den enkeltes gode grunner for å ha dyret, mot eventuelle ulemper dette dyreholdet gir fellesskapet. Dette. Samtidig tenker jeg at hvis jeg var kjøper og hadde dyr, hadde jeg styrt unna det objektet. Å gå til krig mot sameiet som det første man gjør som nyinnflyttet - nope. Ikke verdt det. Jeg ville kjøpt noe annet. Dessuten sier det meg noe om det styret i sameiet, og det er ikke positivt. Anonymkode: 63e47...de0 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Det står det i vedtektene der hvor jeg har leilighet. Men samtidig så opplyste styret at en kunne søke om dyrehold, og siden ingen hadde klagd på at beboere hadde dyr, så fikk en innvilget søknaden. Anonymkode: fcc89...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå