Drizzt Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Hva feiler det Norge? Gang på gang ødelegges noe som fungerer utmerket godt og erstattes med noe som fungerer dårligere for så å presentere dette som uendret tilbud. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EmVMd/flytoget-knallhardt-ut-mot-departementet-betyr-i-praksis-nedleggelse Nei til Vy-monopol. Vi vet hvordan NSB fungerte, det er ikke mye annerledes med Vy. Flytoget er et tilbud som fungerer utmerket godt akkurat slik et togtilbud skal fungere. Det er ingen grunn å ødelegge dette. Svaret her er vel nei, Vy kan ikke gi et bedre tilbud til de reisende. Hvis man skal vektlegge pris høyere enn reisendes tilfredsstillhet og et fungerende tilbud, så har de reisende tapt. På samme måte som barna i barnehage har tapt, elevene har tapt, de eldre på sykehjemmene har tapt, pasientene på sykehus har tapt, de fødende har tapt og generelt ALLE i Norge som bruker strøm har tapt. Kun staten som tjener på det. Sånn kan vi ikke ha det. Statsråden ønsker å bidra til at samfunnets ressurser utnyttes best mulig. Det skal han se på fremover. – Jeg ønsker derfor å få klarhet i om Vys forslag gir et bedre togtilbud til de reisende - til en bedre pris for staten. Jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et bindende tilbud fra Vy. Jeg har forutsatt at dette kan skje raskt. 2
Magnifique Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Om VY skal sørge for at flyreisende kommer seg like raskt til Gardermoen som flytoget, kommer SAS, Norwegian, etc. til å gå konkurs. Alle kommer til å komme forsinket til flyene sine. 1
trioving Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Nå kan det jo kanskje hende at flytoget for det meste er i rute fordi de kjører på splitter ny helt rett dobbeltspor, med helt nye vogntog som er designet for høy fart, i motsetning til det meste av det gamle tognettet i norge. 1
Druid Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 VY eller flytoget eller SJ eller Getaway er ikke problemet i Norge. Det er Bane NOR, Jernbaneverket og Norske Tog. Det er ingen egentlig grunn til at vi skal ha to statlige operatører, men på den annen side ER det gode grunner til å opprettholde Flytoget som merkevare og funksjonalitet. Vi er samfunnsmessig tjent med at det er funksjonell konkurranse på strekningen. ellers får vi minimumsløsninger. (Det er en GRUNN til at jeg velger flytoget istedet for Vy og jeg betaler for den grunnen, hvis det blir ET produkt, forsvinner denne grunnen og dermed også verdiskapningen. ) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå