AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #1 Skrevet 2. februar 2023 Det kan godt være jeg er hysterisk (mest sannsynlig), men har vært å sjekket blodtrykk på fredag som var helt fint grunnet ekstremt mye hodepine, kvalme og oppkast. Hodepinen er der fortsatt, i tillegg er jeg blitt svært hoven i beina i forholdet til hva jeg pleier å være. Ser ut som jeg har 2 store kuler på leggene. Har gått opp ca 2 kg siden jeg var på kontroll for 2,5 uke siden. Bør jeg bekymre meg eller er jeg helt hysterisk? Jeg er jo veldig redd for at noe er galt, eller at man plutselig kan få svangerskapsforgiftning selv om blodtrykk osv nettopp var fint. Er dette mulig? Har også lest at man trenger ikke ha høyt blodtrykk eller protein i urin for å ha hellp syndrom? Anonymkode: 68a5d...672
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #2 Skrevet 2. februar 2023 Ja, man kan utvikle akutt svangerskapsforgiftning. Med nye symptomer, slik du har fått med å ha fått store hevelser i beina og fremdeles har hodepine, bør du få en ny sjekk i morgen (i dag). Så ring legen med det samme det åpner i dag, du. Vet ikke hvor langt du er på vei, men ei jeg kjenner fikk det ganske brått, men hun rakk å komme akkurat til termin før hun fødte, hun gikk imidlertid oftere og oftere til kontroll siste tiden for å sikre at hun ikke ble verre slik at hun måtte ha blitt satt igang. Anonymkode: 06769...02f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Jeg fikk det akutt etter fødsel og de begynte å behandle det med en gang. Ville fulgt dette tett opp Anonymkode: 98db2...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Ja, man kan få det akutt. Jeg går ukentlig på kontroller pga. svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap, men ved nyoppståtte symptomer eller forverring så har jeg fått beskjed om å alltid ringe og komme inn for en sjekk, selv om jeg kanskje snart skal på ny kontroll uansett. Anonymkode: 5ebf8...c00
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 Ringte jordmor idag som ikke virker noe bekymret siden blodtrykket var fint for litt siden, og ber meg komme inn imorgen «om jeg absolutt vil sjekke det». Høres ut som hun mener det er unødvendig, så endre opp med å føle meg hysterisk 🙈 Anonymkode: 68a5d...672
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 Ta med urin og få sjekket blodtrykket. Anonymkode: 549b5...24e
Topsi Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 Ved hovne legger ville jeg også sjekket for blodpropp
Salibali Skrevet 2. februar 2023 #8 Skrevet 2. februar 2023 Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #9 Skrevet 2. februar 2023 Jeg fikk akutt svangerskapsforgiftning og ble innlagt på sykehus, der var jeg helt til jeg fødte. Jeg hadde også vært bekymret hvis jeg var deg. Hva med å gå utenom jordmor å ringe føden direkte? Eller fastlegen? Anonymkode: 96c26...de5
Vera Skrevet 2. februar 2023 #10 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ringte jordmor idag som ikke virker noe bekymret siden blodtrykket var fint for litt siden, og ber meg komme inn imorgen «om jeg absolutt vil sjekke det». Høres ut som hun mener det er unødvendig, så endre opp med å føle meg hysterisk 🙈 Anonymkode: 68a5d...672 Ville tatt kontakt med lege, og ikke jordmor i dette tilfellet.. Du er ikke hysterisk, du tar ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #11 Skrevet 2. februar 2023 Hvis du stikker innom Clas Ohlson, får du kjøpt din egen blodtrykksmåler (godkjent for medisinsk bruk) til 399,- kroner. Med en sånn kan du overvåke blodtrykket selv. https://www.clasohlson.com/no/Beurer-blodtrykksmåler-BM-28%2C-overarm/p/Pr444750000 Anonymkode: 16fb1...136 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Blodtrykket var 130/90 i går hos lege, men uten protein i urinen. Hun ville sende meg til sykehuset for sjekk, men de nekter å ta meg inn med mindre hun sender henvisning. Hun sendte henvisning og har enda ikke hørt noe, føler ingen tar meg seriøst bortsett fra legen. De på føden ba meg ta Paracet og si ifra om det ble verre, men det er allerede verre fra en uke siden med hevelser o.l. Anonymkode: 68a5d...672
Gjest EmKay Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blodtrykket var 130/90 i går hos lege, men uten protein i urinen. Hun ville sende meg til sykehuset for sjekk, men de nekter å ta meg inn med mindre hun sender henvisning. Hun sendte henvisning og har enda ikke hørt noe, føler ingen tar meg seriøst bortsett fra legen. De på føden ba meg ta Paracet og si ifra om det ble verre, men det er allerede verre fra en uke siden med hevelser o.l. Anonymkode: 68a5d...672 Jeg opplevde å bli henvist til føden under svangerskapet. Hørte ingenting, men når jeg til slutt sjekket "henvisninger" på helsenorge.no, så jeg at henvisningen var blitt avvist. Min jordmor hadde ikke fanget det opp, så om jeg ikke hadde sett det selv, hadde nok ingen gitt beskjed til meg. Så et lite tips kan være å følge med der, om du synes det går urimelig lang tid før du hører noe. Jeg hadde forsåvidt også litt proteiner i urin, og ble så full i vann at beina så ut som flytebrygger og jeg ble innlagt på sykehuset for smerteoppfølging pga nerver i klem av all væsken. Fikk aldri noen svangerskapsforgiftning selv om mange av tegnene var der. Ikke for at du ikke bør ta det på alvor, det bør du absolutt, men bare som en liten erfaringsutveksling ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 EmKay skrev (2 minutter siden): Jeg opplevde å bli henvist til føden under svangerskapet. Hørte ingenting, men når jeg til slutt sjekket "henvisninger" på helsenorge.no, så jeg at henvisningen var blitt avvist. Min jordmor hadde ikke fanget det opp, så om jeg ikke hadde sett det selv, hadde nok ingen gitt beskjed til meg. Så et lite tips kan være å følge med der, om du synes det går urimelig lang tid før du hører noe. Jeg hadde forsåvidt også litt proteiner i urin, og ble så full i vann at beina så ut som flytebrygger og jeg ble innlagt på sykehuset for smerteoppfølging pga nerver i klem av all væsken. Fikk aldri noen svangerskapsforgiftning selv om mange av tegnene var der. Ikke for at du ikke bør ta det på alvor, det bør du absolutt, men bare som en liten erfaringsutveksling ❤️ Så godt å høre at det gikk bra med deg ❤️ Er veldig ekkelt når man går rundt å bekymrer seg, spesielt når det er for ett annet liv en seg selv. Men ble henvisningen din avvist av føden? Syns det er rart at de har lov til dette når legen mener man skal inn på sjekk i grunn Anonymkode: 68a5d...672
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Ring å mas! hørt må maken? Jeg trodde jeg hadde fått det samme, og det trodde også jordmor på telefon den kvelden. Jeg fikk også beskjed om å ta Paracet i første omgang, men de var raske på å ringe opp igjen og ta meg inn om ting ikke ble bedre. De ringte til og med for å følge meg opp! Ikke ta nei for et nei, det er bare du som kjenner på kroppen hvordan den er. Håper de har tatt deg inn nå, siden legen har sendt henvisning. Du kan også be sin lege/jordmor ringe dem! Anonymkode: c8630...692
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 2.58): Det kan godt være jeg er hysterisk (mest sannsynlig), men har vært å sjekket blodtrykk på fredag som var helt fint grunnet ekstremt mye hodepine, kvalme og oppkast. Hodepinen er der fortsatt, i tillegg er jeg blitt svært hoven i beina i forholdet til hva jeg pleier å være. Ser ut som jeg har 2 store kuler på leggene. Har gått opp ca 2 kg siden jeg var på kontroll for 2,5 uke siden. Bør jeg bekymre meg eller er jeg helt hysterisk? Jeg er jo veldig redd for at noe er galt, eller at man plutselig kan få svangerskapsforgiftning selv om blodtrykk osv nettopp var fint. Er dette mulig? Har også lest at man trenger ikke ha høyt blodtrykk eller protein i urin for å ha hellp syndrom? Anonymkode: 68a5d...672 Det kan utvikle seg farlig raskt. Jeg opplevde det med min første. Kom inn med rier og alt var bra. 4 timer etterpå ble det akutt ks da livet til baby og meg plutselig var i fare. Glemmer aldri den opplevelsen. 2
Gjest EmKay Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så godt å høre at det gikk bra med deg ❤️ Er veldig ekkelt når man går rundt å bekymrer seg, spesielt når det er for ett annet liv en seg selv. Men ble henvisningen din avvist av føden? Syns det er rart at de har lov til dette når legen mener man skal inn på sjekk i grunn Anonymkode: 68a5d...672 Ja, det sto bare "avvist" under henvisningen. Ikke noe om hvorfor. Jeg var henvist grunnet veldig raskt økende magemål, og bekymring for for mye fostervann. Heldigvis viste det seg å ikke være grunn til bekymring, men den som blir henvist sitter naturligvis med tanker og bekymringer man ønsker å bli beroliget på.. Skjønner jo at de er travel, men når de ber om henvisning synes jeg det er veldig rart at de bare kan avvise den når de får det.. 🤷♀️Så uansett bare et tips om at man kan følge med på henvisninger på helsenorge. Men jeg støtter å ringe dem for å etterlyse innkalling og vise til både bekymring og henvisning.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Du er ikke hysterisk, ignorer slike følelser vi kvinner ofte får for vi vil ikke være til bry. Dette må sjekkes ! Lytt til magefølelsen din. Anonymkode: 07283...d08
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Jeg ville ringt føden og sagt at du har gått noen uker med symptomer og nå har fått hevelse i beina og resultatet på blodtrykket. Ville også bedt om å få et helt konkret navn på hvem som tar på seg ansvaret for avgjørelsen om å avvise å undersøke dette videre eller som utsetter det. Ring her og nå! Og om de ikke vil ta deg inn - dra til legevakten! Anonymkode: 06769...02f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 Dette MÅ du ta alvorlig. Kona fikk alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 29 og 35 med barna våre, og begge ble tatt med hastekeisersnitt innen to uker etter at svangerskapsforgiftningen oppsto. Yngstefrøkna var i magen litt lenger enn eldstemann, fordi hun skulle vokse litt, men hun ble likevel født 2 måneder for tidlig. Eldstemann er født en måned for tidlig. Hadde ikke det blitt tatt alvorlig av legene, så kunne det gått ordentlig galt med både mor og barn Anonymkode: 343f2...9f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå