Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er passende konsekvens for en ungdom som sammen med kompiser har utført hærværk? Det blir politisak. Politiet ringte meg tidligere i kveld,kjenner jeg er rasende!!

Anonymkode: 8c187...2cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er passende konsekvens for en ungdom som sammen med kompiser har utført hærværk? Det blir politisak. Politiet ringte meg tidligere i kveld,kjenner jeg er rasende!!

Hva har de gjort,

Anonymkode: 5b8c1...853

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva har de gjort,

Sprengt flere postkasser og en stor søppeldunk..

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvor gamle var de? 

Hvis de er under den kriminelle lavalderen, så risikerer vel foreldrene å måtte betale bøter eller hvor det koster å betale for alt dette?  

Anonymkode: 0fad9...526

Skrevet

Tjæ, radbrekking?

Anonymkode: b9b7b...192

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke ekstremt dyrt altså, men alvorlig nok hvis det er starten på noe verre. Hvis det blir sånn at politiet bryr seg, noe de bør av forebyggende grunn, kan dere prøve å få saken inn i forliksråd der ungdomen tilbyr å erstatte det ødelagte og for eksempel å plukke søppel langs veiene i tre helger. Hørte om det i en hærverksak for endel år siden der saken ble lagt død etter det. De som har ryddet gatesøppel selv får lettere sperrer mot å søple til mer senere.

Anonymkode: 54039...89a

Skrevet

Foreldrene må kjøpe nye.

Anonymkode: e118a...918

Skrevet

Hvis det var mitt barn hadde de måttet jobbe for å betale det selv. Hadde nok vært rasende, men tror det + at de ble tatt er straff/lærepenge nok.

Anonymkode: d2a23...741

Skrevet

De må erstatte det, samt gå rundt på alle dørene til de berørte å si unnskyld. Der etter begrenset utetid/frihet til de viser at de kan oppføre seg. 

Anonymkode: cb7e1...8cc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Betale for nye postkasser 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke ekstremt dyrt altså, men alvorlig nok hvis det er starten på noe verre. Hvis det blir sånn at politiet bryr seg, noe de bør av forebyggende grunn, kan dere prøve å få saken inn i forliksråd der ungdomen tilbyr å erstatte det ødelagte og for eksempel å plukke søppel langs veiene i tre helger. Hørte om det i en hærverksak for endel år siden der saken ble lagt død etter det. De som har ryddet gatesøppel selv får lettere sperrer mot å søple til mer senere.

Anonymkode: 54039...89a

Konfliktråd. Forliksrådet er noe helt annet 😉 

For å svare på TS spørsmål er det viktigste å vise at dere tar dette på alvor og at ungdommen får en konsekvens som "svir" nok til at de ikke gjør det igjen. En økonomisk straff kunne jo vært passende hvis dere foreldre må betale erstatning eller bøter for dette. La han/hun jobbe det inn hjemme eller eventuelt betale av egen lomme hvis de har sparepenger. Hadde definitivt vurdert hvorvidt disse vennene han/hun var sammen med og utførte dette hærverket er noen han/hun skulle fått lov å være sammen med, og i alle fall passet godt på hva han/hun driver med utenom skoletiden, evt gitt husarrest og / eller mobilforbud en periode for å få disse vennene på litt avstand kanskje?

Anonymkode: 240d3...fb5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...