Gå til innhold

Veldig dårlig hukommelse og konsentrasjon pga psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 40, og merker at hukommelsen og konsentrasjonen har blitt mye dårligere på noen år. Jeg har alltid hatt utfordringer psykisk. Mange negative hendelser i livet osv som har satt sine spor. Har prøvd å jobbe med det. Men uansett, det er skremmende f.eks hvor lite jeg får med meg hvis jeg ser på ett program eller nyheter. Må spole tilbake, og høre flere ganger for å få med meg innholdet. Samme hvis jeg leser noe. Jeg leser det, men det går ikke inn. Som å lese ett helt ukjent språk. Noen andre som har det som dette? Er jo redd for hvordan dette skal utvikle seg, og i forhold til jobb osv. Flaut og skummelt.

Anonymkode: 88401...43e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid hatt det og fikk adhd diagnose. Hukommelsen og konsentrasjonen er blitt bedre etter jeg kom meg ut sv giftige relasjoner. 

Anonymkode: a2d4c...0bb

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er snart 40, og merker at hukommelsen og konsentrasjonen har blitt mye dårligere på noen år. Jeg har alltid hatt utfordringer psykisk. Mange negative hendelser i livet osv som har satt sine spor. Har prøvd å jobbe med det. Men uansett, det er skremmende f.eks hvor lite jeg får med meg hvis jeg ser på ett program eller nyheter. Må spole tilbake, og høre flere ganger for å få med meg innholdet. Samme hvis jeg leser noe. Jeg leser det, men det går ikke inn. Som å lese ett helt ukjent språk. Noen andre som har det som dette? Er jo redd for hvordan dette skal utvikle seg, og i forhold til jobb osv. Flaut og skummelt.

Jeg har alltid vært sånn. Klarer ikke følge med på film, leser men følger ikke med.. Vanskelig for å fine ord. Føler meg som en dum person, folk hjelper meg å finne rett ord. Glemmer elementær allmennkunnskap.  Det er perioder som er bedre mens andre ganger verre. Nå har jeg fått kronisk utmattelse og da toppet det seg helt. Jeg glemte ALT! Som en dement, det har veldig ubehagelig opplevelse. Ble selvsagt merkbart på jobb. 

Anonymkode: 34b2c...b28

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er 42 og har elendig fokus, konsentrasjon og hukommelse. Har vært sånn i mange år allerede. Husker kanskje sånn 5% av filmer jeg ser og bøker jeg har lest. Nå klarer jeg omtrent ikke å lese bøker lenger, får ikke med meg noe. Leser side etter side, men registrerer liksom ikke hva det står? Studier har jeg gitt opp (prøvd på master flere ganger, men det er håpløst). 

Anonymkode: 027ff...56a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har alltid vært sånn. Klarer ikke følge med på film, leser men følger ikke med.. Vanskelig for å fine ord. Føler meg som en dum person, folk hjelper meg å finne rett ord. Glemmer elementær allmennkunnskap.  Det er perioder som er bedre mens andre ganger verre. Nå har jeg fått kronisk utmattelse og da toppet det seg helt. Jeg glemte ALT! Som en dement, det har veldig ubehagelig opplevelse. Ble selvsagt merkbart på jobb. 

Jeg ble totalt utbrent på jobben og i den første perioden glemte jeg blant annet å skru av kokeplatene flere ganger. De sto gjerne på full guffe i timesvis, noen ganger halve dagen… Det mest skremmende var likevel når jeg hadde vært innom postkontoret og skulle hjem igjen, da huska jeg ikke hvordan jeg starta min egen bil, som jeg hadde hatt i 10 år. Det var seriøst helt blankt, så jeg satt der i sånn 5 minutter som en idiot før jeg kom på det. Da spurte jeg fastlegen dønn alvorlig om hun var SIKKER på at jeg ikke hadde fått demens.

Skrevet

Det er veldig vanlig ved både angst og depresjon. Står på symptomlista.

Anonymkode: c8c4c...c46

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 42 og har elendig fokus, konsentrasjon og hukommelse. Har vært sånn i mange år allerede. Husker kanskje sånn 5% av filmer jeg ser og bøker jeg har lest. Nå klarer jeg omtrent ikke å lese bøker lenger, får ikke med meg noe. Leser side etter side, men registrerer liksom ikke hva det står? Studier har jeg gitt opp (prøvd på master flere ganger, men det er håpløst). 

Er det psykiske grunnen hos deg og? Jeg prøver å lese, se ting på tv for å lære osv. Tenker at det sikkert er bedre å prøve å bruke hjernen, enn å ikke gjøre det. Men blir så sliten, og det går virkelig ut over selvtilliten at jeg ikke får det til.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobber du nå? Jeg jobber ikke fullt, det klarer jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble totalt utbrent på jobben og i den første perioden glemte jeg blant annet å skru av kokeplatene flere ganger. De sto gjerne på full guffe i timesvis, noen ganger halve dagen… Det mest skremmende var likevel når jeg hadde vært innom postkontoret og skulle hjem igjen, da huska jeg ikke hvordan jeg starta min egen bil, som jeg hadde hatt i 10 år. Det var seriøst helt blankt, så jeg satt der i sånn 5 minutter som en idiot før jeg kom på det. Da spurte jeg fastlegen dønn alvorlig om hun var SIKKER på at jeg ikke hadde fått demens.

Det er skremmende hvordan kroppen bare kobler hodet ut! Håper du føler deg  bedre nå? Kjenner til det med bilkjøring. Det er like farlig å kjøre for en utmattet som en rusa person. Plutselig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Greier ikke mange ting samtidig. Ble en del farlige situasjoner så jeg har sluttet å kjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jobber du nå? Jeg jobber ikke fullt, det klarer jeg ikke.

Jeg er på AAP og jobber ikke. Vet ikke om jeg kan klare det igjen. Har gått to år og fortsatt er hodet helt borte. Husker heldigvis å slå av plater og slikt nå når jeg har veldig rolige dager. Blir det travelt så blir det bare tull igjen. Redd det skal bli permanent. Følte alderdommen banket på og det altfor tidlig, er i førtiårene!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er på AAP og jobber ikke. Vet ikke om jeg kan klare det igjen. Har gått to år og fortsatt er hodet helt borte. Husker heldigvis å slå av plater og slikt nå når jeg har veldig rolige dager. Blir det travelt så blir det bare tull igjen. Redd det skal bli permanent. Følte alderdommen banket på og det altfor tidlig, er i førtiårene!

Er det psykisk som har gjort det sånn for deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det psykisk som har gjort det sånn for deg?

Langvarig stress.

Skrevet

Langvarig stress ødelegger fokus-og konsentrasjonsevne. Noen kan bli ekstra skjerpa for en stund, men "the body keeps the score". Før eller seinere krasjer det. Kognitivt, fysiologisk og/eller følelsesmessig. 

Anonymkode: 18d82...9e4

Skrevet

Jeg er psykisk syk selv og sliter med hukommelsen. Er 32. 

Skrevet

Jeg jobber 90%, og føler at jobben sliter meg ut. Prøver å finne ny jobb, men er ikke så mye jrg kan jobbe med pga de psykiske plagebe, og det fysiske som følger med i tillegg. Begynner jeg å lese på noe, kommer jeg på noe annet jeg må sjekke, så må jeg gjøre det, og så det osv. Så mange tanker i hodet hele tiden om ting jeg må eller vil gjøre. Prøver å gjøre yoga, men sovner eller blir veldig trøtt av å ha øynene litt igjen. Avslapningsøvelser er bare å glemme, dupper av etter kort stund. Skulle ikke jobbet så mye som jeg gjør, trenger litt ro og fred, og å hjelpe og pleie meg selv, istedet for alle på jobb… Men hva skal man gjøre. Er vel ikke syk nok, enda.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...