Gå til innhold

Toåring oppfører seg dårlig i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at små barn oppfører seg dårlig i barnehagen? Slår, dytter, spytter? Og ikke stopper når de får beskjed av de ansatte om å stoppe? Vi tar selvfølgelig tak i sånn oppførsel når det skjer hjemme, men det er ofte ikke nok å bare si at barnet må stoppe. Ofte må barnet ut av situasjonen på et vis, eller at vi må holde armer forsiktig fast eller trekke oss unna.

Anonymkode: 86267...ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske vanlig. De har dårlig impulskontroll og har ikke ord nok til å uttrykke seg. De reagerer spontant bår noen f.eks tar en leke fra de.

Anonymkode: 8cf3b...b42

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke direkte unormalt. En toåring er fortsatt veldig liten, men gammel nok til at man kan begynne å forklare at det må man ikke gjøre. Det som har effekt ofte er at du må vise alternativet. En toåring vil ikke nødvendigvis forstå at han eller hun må gjøre noe annet i stedet for, derfor er det lurt å vise. Feks når barnet slår, kanskje du kan vise at barnet kan i stedet strekke ut hånden og si stopp. Da viser du barnet hva barnet i stedet kan gjøre, for regner med at barnet gjør dette når barnet blir frustrert og sinna.

Det er mange større barn som gjør alt dette også, så unormalt er det jo ikke. Min snart fireåring forteller innimellom hva som har skjedd i bhg, feks om noen har dyttet henne etc.

Anonymkode: 0f838...f75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor vanlig er det at små barn oppfører seg dårlig i barnehagen? Slår, dytter, spytter? Og ikke stopper når de får beskjed av de ansatte om å stoppe? Vi tar selvfølgelig tak i sånn oppførsel når det skjer hjemme, men det er ofte ikke nok å bare si at barnet må stoppe. Ofte må barnet ut av situasjonen på et vis, eller at vi må holde armer forsiktig fast eller trekke oss unna.

Selvsagt hjelper det ikke å si stopp. En toåring gjør slike ting i mangel på andre/bedre strategier for å dekke behovene sine. Dere må prøve å skjønne hva som ligger bak og så avhjelpe det. 
Vise hva han kan gjøre, tolke situasjonene for han med ord og modellerering, vise han at dere forstår intensjon og behov. Da vil denne atferden avta naturlig med tiden 

Anonymkode: 5d189...c13

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barn «oppfører seg» ikke «dårlig». Barn mangler helt evnen til å selvregulere. Den utvikles over tid, og pleies frem av foreldre. Det hele kalles «oppdragelse». 

Ideen om at barn på 0-5 år er «slemme» eller «trasser» har en (og kun bare en!) hensikt: å flytte ansvaret fra voksne til barnet. Men barn er ikke ansvarlige for egne handlinger. Det er det deres mor og far som er. 

Så oppdater deg, ts. Ta oppgaven på alvor. Ikke omtal barns naturlige adferd som «dårlig». Blir bare vås av slikt. Ja, før i gamle dager så trodde man at barn trasset. Men dette er ikke (takk og lov!) det mørke 1990-tallet. Vi vet bedre. Så ager deretter.

Anonymkode: 70131...984

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barn «oppfører seg» ikke «dårlig». Barn mangler helt evnen til å selvregulere. Den utvikles over tid, og pleies frem av foreldre. Det hele kalles «oppdragelse». 

Ideen om at barn på 0-5 år er «slemme» eller «trasser» har en (og kun bare en!) hensikt: å flytte ansvaret fra voksne til barnet. Men barn er ikke ansvarlige for egne handlinger. Det er det deres mor og far som er. 

Så oppdater deg, ts. Ta oppgaven på alvor. Ikke omtal barns naturlige adferd som «dårlig». Blir bare vås av slikt. Ja, før i gamle dager så trodde man at barn trasset. Men dette er ikke (takk og lov!) det mørke 1990-tallet. Vi vet bedre. Så ager deretter.

Anonymkode: 70131...984

Jeg formulerte meg nok litt dårlig i startinnlegget. Når jeg sier at vi jobber med det hjemme så mener jeg at vi snakker om at det er lov å være sint, men ikke lov å slå. Er opptatt av å møte følelser. Leser bøker om følelser. Viser alternative måter å håndtere feks sinne på. Er gode rollemodeller. Prøver å finne ut hva som ligger bak følelser osv. Det er mest barnehagen som virker oppgitt over oppførselen og snakker om at det er viktig at vi ligger på samme linje med å ikke akseptere sånn oppførsel osv. Så jeg blir litt stressa og tviler på meg selv og lurer på om jeg bare burde være strengere. Og om det er mitt barn som oppfører seg unormalt. Jeg tenker at det jeg driver med er et langtidsprosjekt som blir hjulpet av at hjernen utvikler seg, men barnehagen vil bare at oppførselen skal stoppe nå...

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg formulerte meg nok litt dårlig i startinnlegget. Når jeg sier at vi jobber med det hjemme så mener jeg at vi snakker om at det er lov å være sint, men ikke lov å slå. Er opptatt av å møte følelser. Leser bøker om følelser. Viser alternative måter å håndtere feks sinne på. Er gode rollemodeller. Prøver å finne ut hva som ligger bak følelser osv. Det er mest barnehagen som virker oppgitt over oppførselen og snakker om at det er viktig at vi ligger på samme linje med å ikke akseptere sånn oppførsel osv. Så jeg blir litt stressa og tviler på meg selv og lurer på om jeg bare burde være strengere. Og om det er mitt barn som oppfører seg unormalt. Jeg tenker at det jeg driver med er et langtidsprosjekt som blir hjulpet av at hjernen utvikler seg, men barnehagen vil bare at oppførselen skal stoppe nå...

Ts

Da Høres det ut som barnehagen ikke har god nok kompetanse 🙈 🤦🏼‍♀️ hilsen pedagog 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da Høres det ut som barnehagen ikke har god nok kompetanse 🙈 🤦🏼‍♀️ hilsen pedagog 

Godt å høre at det ikke nødvendigvis er oss som foreldre det er noe galt med. Kan være jeg overtenker litt i forhold til hvor oppgitt de i barnehagen er også... Er bare så pinlig å "alltid" få beskjed ved henting om at det har vært uønsket oppførsel...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt å høre at det ikke nødvendigvis er oss som foreldre det er noe galt med. Kan være jeg overtenker litt i forhold til hvor oppgitt de i barnehagen er også... Er bare så pinlig å "alltid" få beskjed ved henting om at det har vært uønsket oppførsel...

Huff, ja nei ut fra det du skriver så er det et merkelig perspektiv fra barnehagen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...