AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Min kjære skal ha pappaperm til sommeren. Han gleder seg veldig, og det er jo hekt supert! Problemet er bare at han har tenkt å tilbringe hele sommeren på hytta sammen med sine foreldre… og babyen vår. Jeg har sagt flere ganger at han ikke kan ta babyen vekk fra mammaen sin i månedsvis bare fordi han har perm. Jeg er jo stuck på jobb og har ikke mulighet til å ta opphold på hytta. Han mener det ikke er noe problem fordi baby har jo farmoren sin der. Jeg kjenner jeg er ekstremt utilpass med denne planen og jeg kan ikke skjønne at det kan være bra for en baby på godt under 1 år å være borte fra mamma så lang tid av gangen? Jeg håper jo også å amme til baby blir 1 år, men det blir det jo bråslutt på da. Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare sitte igjen i byen og håpe det går bra? Anonymkode: 56bcd...ed0 7 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 1. februar 2023 Dra han med til helsestasjonen så du kan få faglig støtte at denne ideen er helt idiotisk og skadelig for barnet. Anonymkode: a2de2...986 111 4 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 1. februar 2023 Du har rettigheter som mor til å si nei. Selvfølgelig kan ikke ungen være vekk fra mamma så lenge så tidlig. Det er bare galskap. Anonymkode: 50158...be6 58 5 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 1. februar 2023 Har han noen mangler denne samboeren din? Dette er helt galematias. Anonymkode: f5ef0...2b2 71 3 14
Mandalorian Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Du har også foreldreansvar for deres felles baby, så ja her har du rettigheter😊 Du kan si klart ifra om at du, som barnets mor ikke er komfortabel med at han tar med seg barnet over så lang tid. Om han velger å gjøre det allikevel, vil det da pr. definisjon være kidnapping. Det er jo dramatisk, men rent juridisk så er det slik. Ville sagt klart ifra om det og opplyst han om barneloven og at begge foreldre med delt foreldreansvar faktisk må være enig(den ene kan ikke «trumfe» igjennom sitt eget ønske) Det virker jo som om han ikke helt forstår barnets beste når han argumentere med at «farmor jo er der», så derfor ville jeg faktisk forklart han den juridiske delen av å gjøre dette imot din vilje😉 23 4
Ulven Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Dra ham med til fagpersoner og hjelper ikke dette får du fortelle han at du ved en separasjon overtar fars permisjon. 28 6 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Mandalorian skrev (4 minutter siden): Du har også foreldreansvar for deres felles baby, så ja her har du rettigheter😊 Du kan si klart ifra om at du, som barnets mor ikke er komfortabel med at han tar med seg barnet over så lang tid. Om han velger å gjøre det allikevel, vil det da pr. definisjon være kidnapping. Det er jo dramatisk, men rent juridisk så er det slik. Ville sagt klart ifra om det og opplyst han om barneloven og at begge foreldre med delt foreldreansvar faktisk må være enig(den ene kan ikke «trumfe» igjennom sitt eget ønske) Det virker jo som om han ikke helt forstår barnets beste når han argumentere med at «farmor jo er der», så derfor ville jeg faktisk forklart han den juridiske delen av å gjøre dette imot din vilje😉 Nei. En foreldre kan ikke kidnappe sitt eget barn når begge har foreldreansvar. Anonymkode: a2de2...986 9 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #8 Skrevet 1. februar 2023 Jeg hadde blitt så skremt av forslaget og ikke minst argumentasjonen hans, hvor lite han kan om tilknytning og grunnleggende behov, at jeg hadde vurdert å flytte og så heller gå i terapi for å se om det går å komme sammen igjen. Da hadde du fått permisjonen hans også. Både han og foreldrene, om de er enige med ham, virker helt blåst. Nesten avstumpet følelsesmessig. Få ham med til fagpersoner så fort som overhodet mulig - noen må banke fornuft og kunnskap inn i denne mannen! Anonymkode: 86d16...78a 53 12
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 Er virkelig foreldrene hans med på en slik plan? Det er sjokkerende at han i det hele tatt tenker det er en god ide. Anonymkode: 98d06...efc 24 1 5
Mandalorian Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. En foreldre kan ikke kidnappe sitt eget barn når begge har foreldreansvar. Anonymkode: a2de2...986 Jo, det kan man👍🏼 I 2008 kom loven om automatisk delt foreldreansvar om foreldrene bor sammen på det tidspunktet barnet blir født(folkeregistrert adresse), uavhengig av om foreldrene er gift eller ikke. Om foreldrene er gift får de også automatisk delt foreldreansvar. Men det er ikke poenget, om en forelder velger å fjerne barnet sitt fra den andre forelderen(med foreldreansvar) imot den forelderen sin vilje så kan du pr definisjon anmelde til politiet(anbefaler jo ikke det i normale, fungerende samliv da😉) Men se for deg scenario hvor det er delt foreldreansvar, mor ønsker å ta med seg sønnen til Spania og bo der for godt, far med foreldreansvar er ikke enig i dette- han vil da selvfølgelig kunne anmelde dette som bortføring uten samtykke👍🏼 Det forandrer ingenting(rent juridisk) om man bor sammen. Endret 1. februar 2023 av Mandalorian 20 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #11 Skrevet 1. februar 2023 Så han tenker, i fullt alvor, å ta babyen fra mor for å plassere babyen hos farmor og ha ferie i pappapermen sin? Også ser han ikke selv hvilken galskap det er? 🤦♀️ Jeg anbefaler at du tar han med deg til helsesykepleier på helsestasjonen og får far oppdatert på tilknytningsteori og amming. Det er ikke anbefalt at baby skilles fra primæromsorgspersonen (typisk mor) flere timer i strekk enn babyens alder i måneder. En 6 måneder gammel baby bør altså ikke være adskilt fra primæromsorgspersonen lenger enn 6 timer, en 8 måneder gammel baby i 8 timer osv. Å skulle babyen fea primæromsorgsperson i flere måneder i strekk kan sette såpass dype spor at det kan gi tilknytningsvansker for barnet resten av livet. I tillegg er det anbefalt å gi barnet morsmelk langt lenger (usikker på oppdatert anbefaling her, men mener der var 2 år tidligere ?) og du kommer til å miste melka. For ikke å snakke om dine følelser oppi det hele. Her er det bare å sette foten HARDT ned! Anonymkode: 39d24...f47 32 19
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har rettigheter som mor til å si nei. Selvfølgelig kan ikke ungen være vekk fra mamma så lenge så tidlig. Det er bare galskap. Anonymkode: 50158...be6 Galskap er det kanskje ikke, men kjipt for mor, den forstår jeg absolutt! AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har han noen mangler denne samboeren din? Dette er helt galematias. Anonymkode: f5ef0...2b2 Galematias var litt voldsomt. Hvis mor valgte å reise på sommerferie hos sine foreldre noen uker med baby, hadde du sagt det samme da? Flr i tiden var det helt vanlig at mor var mange måneder uten far. Ikke gunstig, men kjenner ingen som led av det. I dette tilfellet er det vel mor som lider mest. Anonymkode: 08a0e...9bf 3
Fireflies Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 Noen ganger så tror jeg at jeg har sett alt det rare folk får seg til å gjøre. Så kommer du og forteller om mannen din sine planer, og jeg tenker - den var ny. Selv jeg som barnløs kvinne forstår at man ikke tar baby fra mor i flere dager. Be han ta seg sammen. 31 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei. En foreldre kan ikke kidnappe sitt eget barn når begge har foreldreansvar. Anonymkode: a2de2...986 Kidnappe sitt eget barn?! Litt overdrevent, det ser du vel selv? Hadde mor reist på hytta med barna mens far jobbet, så hadde alle sagt «bra du kan dra til familien din og få litt hjelp og avlastning»… Og mange fedre er mye lengre fra barna enn mor er i dette tilfellet. Anonymkode: 08a0e...9bf 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Fireflies skrev (Akkurat nå): Noen ganger så tror jeg at jeg har sett alt det rare folk får seg til å gjøre. Så kommer du og forteller om mannen din sine planer, og jeg tenker - den var ny. Selv jeg som barnløs kvinne forstår at man ikke tar baby fra mor i flere dager. Be han ta seg sammen. «Tar barna fra mor i flere dager…» hjelpes! Anonymkode: 08a0e...9bf 2
Populært innlegg Fireflies Skrevet 1. februar 2023 Populært innlegg #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «Tar barna fra mor i flere dager…» hjelpes! Anonymkode: 08a0e...9bf Å fjerne et spedbarn som ammer i flere dager er å ta barn fra mor. Hadde dette vært en tre-åring hadde situasjonen stilt seg annerledes. 60 1 11
Ulven Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Galskap er det kanskje ikke, men kjipt for mor, den forstår jeg absolutt! Galematias var litt voldsomt. Hvis mor valgte å reise på sommerferie hos sine foreldre noen uker med baby, hadde du sagt det samme da? Flr i tiden var det helt vanlig at mor var mange måneder uten far. Ikke gunstig, men kjenner ingen som led av det. I dette tilfellet er det vel mor som lider mest. Anonymkode: 08a0e...9bf Hvis mor ikke hadde vært hovedomsorgsgiver fra fødselen hadde det vært like galimattias ja. 23 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så han tenker, i fullt alvor, å ta babyen fra mor for å plassere babyen hos farmor og ha ferie i pappapermen sin? Også ser han ikke selv hvilken galskap det er? 🤦♀️ Jeg anbefaler at du tar han med deg til helsesykepleier på helsestasjonen og får far oppdatert på tilknytningsteori og amming. Det er ikke anbefalt at baby skilles fra primæromsorgspersonen (typisk mor) flere timer i strekk enn babyens alder i måneder. En 6 måneder gammel baby bør altså ikke være adskilt fra primæromsorgspersonen lenger enn 6 timer, en 8 måneder gammel baby i 8 timer osv. Å skulle babyen fea primæromsorgsperson i flere måneder i strekk kan sette såpass dype spor at det kan gi tilknytningsvansker for barnet resten av livet. I tillegg er det anbefalt å gi barnet morsmelk langt lenger (usikker på oppdatert anbefaling her, men mener der var 2 år tidligere ?) og du kommer til å miste melka. For ikke å snakke om dine følelser oppi det hele. Her er det bare å sette foten HARDT ned! Anonymkode: 39d24...f47 Ta babyen fra mor og plassere hos farmor for å få ferie?? Herregud, for en konklusjon?!? At far velger å reise til familie betyr ikke at han forventer at farmor skal passe barn og at han skal leve livet! Jeg selv reiste til mine foreldre da barna var små i deler av ferien for å slippe å være så mye alene og for å avlaste far som jobbet hele tiden. Herregud hvor folk skriker opp når far skal ha barna!!! Anonymkode: 08a0e...9bf 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 Det er jo interessant å se alle svarene her. Jeg vet om veldig mange kvinner som drar lenge bort med barnet, mens far må være hjemme. Til og med når barnet er over 1_1,5 år. Det er liksom helt i orden at mor tar sine friheter, men ikke far. Måtte bare nevne det, i og med at mange kvinner ikke ser at dette gjør at far ikke får knyttet like sterke bånd til barnet sitt i denne perioden. Og det påvirker jo barnet 😚 Ts, jeg skjønner at du reagerer, for det er jo en skremmende tanke. Å være borte fra babyen. Hvor mange uker planlegger far dette i strekk? Noen dager ville vel kunne gå, men flere enn det hadde jeg hatt vondt for å akseptere. Anonymkode: cf72a...f03 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Fireflies skrev (1 minutt siden): Å fjerne et spedbarn som ammer i flere dager er å ta barn fra mor. Hadde dette vært en tre-åring hadde situasjonen stilt seg annerledes. Det er ikke så ille som du vil ha det til. Har 4 barn og dette Hr aldri vært noe problem, selv om jeg ammet. Dette er nok verdt for mor! Anonymkode: 08a0e...9bf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå