Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lav lønn på 470 000, to barn. Har heldigvis en samboer så vi er to om utgiftene. Verden skremmer meg. Når vil prisene stoppe og øke? Er det noe håp for at det noen gang vil gå ned til det nivået det har vært? Spesielt strøm og matprisene tenker jeg på da. Syns så synd på alle som er alene, spesielt de med barn. 

Har hørt 1 av 10 er under fattigdomsgrensa nå. Samtidig lurer jeg på hvor disse menneskene er. Ser mine kollegaer fortsatt spiser dyre lunsjer og lever livet som tidligere (også venner og familie). Hva er det folk sparer inn på?

Vet ikke hva jeg vil med innlegget, bare lufte litt kanskje 🙂

Anonymkode: d790f...136

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg! Godt under fattigdomsgrensa. Men har også bare meg selv å fø på, og bor med en venninne. Men ingen dyre lunsjer, og syns prisøkningen er jævlig. 

Anonymkode: 7d03e...233

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Har ca det samme men er alene. Her må det snus på. Før klarte jeg meg kjempebra. De gir seg ikke før vi er konkurs. The great reset mot 2030. De skal knekke oss. 

Anonymkode: c5eb7...ab7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser mine kollegaer fortsatt spiser dyre lunsjer og lever livet som tidligere (også venner og familie).

Mange tviholder på fasaden. De som fra før har nøkterne vaner vil klare seg best.

Anonymkode: 8bf92...825

• Liker 5
Skrevet

tilbud og etterspørsel er det som bestemmer prisene. De aller grådigste er dagligvarebransjen siden de har et livsviktig produkt. De har hele høsten satt opp prisene uten å kunne dokumentere økte utgifter på avskaffelse. De har en tradisjons med å alltid oppjuster prisene på sommeren etter at årets lønnsoppgjør er i havn, for da er kjøpekraften hos nordmenn økt og dagligvarebransjen skal ha sin del av den økningen.

Så har du energibransjen som har solgt norskprodusert kraft (12 øre pr. kwt. i produksjonskostnader) videre med enorm fortjeneste, basert på energikrise i Europa.

Bare vent til litt utpå året og regnskapene for fjoråret skal legges frem. Da vil du få se hvem som har vært grådigst.

Billigere kommer det aldri til å bli, men det er utrolig mye luksus man glatt kan kutte ut. Handle smartere og sett opp budsjett.

Anonymkode: 21ff5...e11

• Liker 3
Skrevet

Økningen slutter aldri, det skal bare opp, opp og opp.

Middelklassen skal ned!

Anonymkode: a9aa0...4f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Økningen slutter aldri, det skal bare opp, opp og opp.

Middelklassen skal ned!

Ts 

Dette stresser meg voldsomt. Vet vi egentlig dette eller er det følelsene og pessimisme som snakker? 

Jeg er redd du har rett.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en lav lønn på 470 000, to barn. Har heldigvis en samboer så vi er to om utgiftene. Verden skremmer meg. Når vil prisene stoppe og øke? Er det noe håp for at det noen gang vil gå ned til det nivået det har vært? Spesielt strøm og matprisene tenker jeg på da. Syns så synd på alle som er alene, spesielt de med barn. 

Har hørt 1 av 10 er under fattigdomsgrensa nå. Samtidig lurer jeg på hvor disse menneskene er. Ser mine kollegaer fortsatt spiser dyre lunsjer og lever livet som tidligere (også venner og familie). Hva er det folk sparer inn på?

Det er en evig spiral.  Prisene går opp og lønna går opp. Så nei, det kommer aldri til å stoppe med å gå opp.

De ekstreme prisene kan evt komme ned på et mer normalt nivå hvis / når krigen i Ukraina tar slutt.

Anonymkode: 70836...17c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange tviholder på fasaden. De som fra før har nøkterne vaner vil klare seg best.

Anonymkode: 8bf92...825

Ja det er mange som sper på med oppsparte midler fra tiden i pandemien. 

Anonymkode: 46725...b8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er muligens en av de som ikke ser ut som jeg sparer på jobb, kjøper lunsj de fleste dager. Men for det første bor jeg alene, og det er kjipt å lage middag til en. Dessuten er maten på jobb stort sett ikke så dyr, næringsrik og god. Så da blir lunsj dagens varme måltid 😊

Anonymkode: 45611...1eb

• Liker 4
Skrevet

Har problemer med å se på den lønna som lav.. selv om jeg har sett lignende utsagn her inne før.. 

• Liker 3
Skrevet

Husk at i 2030 skal vi ikke eie noen ting, og være lykkelige.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fjoråret var spesielt, men om man følger litt med så er det justering i matvareprisene 1. Februar og 1. Juli og kalles konsumprisindeks. Da justeres matprisene opp, for så å settes noe ned igjen etter noen uker 

Når det er sagt så er dette en uvanlig høy prisjustering vi har sett nå.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Helgekarjol said:

Dessverre vet ikke Ola Dunk det, fordi ekkokammermedia (mamma) ikke har fortalt dem det

Anonymkode: 6ec48...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en evig spiral.  Prisene går opp og lønna går opp. Så nei, det kommer aldri til å stoppe med å gå opp.

De ekstreme prisene kan evt komme ned på et mer normalt nivå hvis / når krigen i Ukraina tar slutt.

Anonymkode: 70836...17c

OK, så det var kjipt å miste billig energi fra Russland og late som om vi benyttet "grønn" energi til å drive Europa. Den tiden er forbi. Denne grønne omstillingen vil være svært dyr, det går bare ikke å få dette til.

Vi må venne oss til å betale mer for alle ressursene vi skal bruke. For det vil koste enormt fremover, tiden med billig energi er over og tiden for å forbruke mindre er her.

Det at politikerene sier fra seg ansvar med at det er Russland sin krig mot Ukraina som har skyld i alt dette, dette er rett og slett bare feil. Det ville uansett gå tomt for gass fra Russland på et punkt, det var bare det siste økonomien trengte for å bli sendt ned i en elendig spiral.

Strømmen vi produserer bruker vi stort sett selv, hvis den er priset høyere er det bare fordi de kan prise den høyere. Forklaringen er høye gasspriser, som markedet justerer for når de skal prise i Norge. Vi bruker ikke gass selv i noe spesiell grad i privat regi. Hvorfor skal vi da betale europeiske priser for strømmen?

Tenk på butikkene. Det er hemmelig å vite hva produsentene selger produktene for ut til butikkene. Hvorfor er det hemmelig? Jo, fordi betingelsene er for "gode" og spesielle for enkelte. Hvorfor kan de ikke bare være transparente på prisene sine, hva er det dem skal skjule for alle?

Tenk på bensinstasjonene. Hvorfor er det lik pris når du skal fylle tanken hos bensinstasjonene? Hvorfor er det slik at de som raffinerer olje kan ta seg så rått betalt nå og så høy pris ute hos pumpene uten at det har noe rot i virkeligheten som er råoljeprisen?

Tenk på strømprisene. Hvorfor betaler vi den høyeste prisen for strømmen for en gitt time uansett hva strømselskapene faktisk kjøper strømmen for? Hvis jeg gir forskudd, kunne vi klart å stille egenkapital og handlet strøm rimeligere? Hvorfor er prisen justert etter europeiske makspriser når vi ikke mangler strøm?

• Liker 2
Skrevet

Nei, er det så ille da? Har selv 300 000kr og 3 barn. Vi er også 2 som deler på utgiftene 50/50. Skal ikke klage, er andre som har det verre.

Anonymkode: 4e7db...e99

Skrevet
MarianneE skrev (3 timer siden):

Fjoråret var spesielt, men om man følger litt med så er det justering i matvareprisene 1. Februar og 1. Juli og kalles konsumprisindeks. Da justeres matprisene opp, for så å settes noe ned igjen etter noen uker 

Når det er sagt så er dette en uvanlig høy prisjustering vi har sett nå.

KPI justeres hver mnd. Det har ingenting med de 2 ekstraordinære økningene å gjøre.

Anonymkode: e2dc2...d76

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei prisene går nok aldri ned igjen

Anonymkode: 99fce...f20

Skrevet

Nokre år må ein vel rekna med før det roar seg

Anonymkode: 48b54...b78

Skrevet
Helgekarjol skrev (5 timer siden):

Kan se den første med ikke eie noe. Men den siste å være lykkelig? Den ser jeg ikke.

Anonymkode: d8d36...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...