Gå til innhold

Merkelige priser på flybilletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Italia i månedsskiftet mai/juni. 

Skulle egentlig bestille med Flyr forrige fredag, men en liten stemme inni meg sa at det var best å vente til over helgen. 

Så i kveld søkte jeg etter flybilletter med Lufthansa på mobilen, mens jeg ventet på at middagen skulle bli ferdig. Fant billett til grei pris, 

Etter at jeg hadde spist, gikk jeg inn på Mac'en min for å bestille billettene. Samme dager, samme tidspunkt. Men da var billettene over 1000 kroner dyrere. 

Hentet opp søket mitt på mobilen. Og der var det fremdeles like "billig". 

Rart at jeg fikk kjøpe billiger billetter på mobilen, men ikke på Mac'en? 

Anonymkode: d671d...dda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisene på flybilletter endres fortløpende av automatiske algoritmer med hemmelige data som input. Men noe av inputen er nok hvor mange billetter de har igjen å selge og hvor lenge til det er. V.h.a. hva de vet om deg, sporing via cookies o.l., hva de tror du tjener og hvor tilbøyelig du er til impulskjøp, hvor prisbevisst du er, ut fra hvilke nettbutikker du har besøkt, hva du har kjøpt i det siste, kanskje har de også kjøpt hjelp å bedømme deg av google/facebook osv,

Noen har tidligere hatt hell med å bestille billetter gjennom VPN med nettadresser som gjør at det ser ut som de befinner seg i utlandet, i lavkostland der lønningene er lavere, men selskapene har kanskje blitt smarte nok til avsløre slikt nå.

Anonymkode: 8c176...108

• Liker 2
Skrevet

Da du var inne på mobilen og sjekket kan du ha «holdt av» billettene en periode slik at når du da sjekket på pc så fikk du ikke samme pris. Jeg har sett det samme på KLM. Jeg sjekket priser på nettsiden deres uten å bestille. Like etter kom det en mail fra KLM om jeg fortsatt var interessert i reisen til xxx. Klikket meg inn og der lå forespørselen min på 4 billetter. 

Anonymkode: ee980...abc

• Liker 1
Skrevet

Det er ofte slik, ja. Man må sjekke grundig før man bestiller i disse dager, for å ikke kjøpe til overpris. Jeg pleier også å sjekke priser på én PC og når jeg skal bestille går jeg på en annen, f.eks. jobb-PCen, slik at prisene ikke skal hoppe opp.

Anonymkode: 68fe9...8ef

Skrevet

Prisene øker av at du er inne å ser og trykker. 

Dette får dem til å tro at det er flere som er interessert i samme biletter på samme dager. Det blir en økning i etterspørselen og Prisene stiger. 

Dette har foregått i mange mange år 

Anonymkode: c9317...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ofte slik, ja. Man må sjekke grundig før man bestiller i disse dager, for å ikke kjøpe til overpris. Jeg pleier også å sjekke priser på én PC og når jeg skal bestille går jeg på en annen, f.eks. jobb-PCen, slik at prisene ikke skal hoppe opp.

Anonymkode: 68fe9...8ef

Jeg tror fortsatt de kan fange opp at du er samme person. Eksempel: jeg sitter på jobb og googler noen hoteller. Når jeg logger meg på hjemme kommer det opp reklame for de samme hotellene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror fortsatt de kan fange opp at du er samme person. Eksempel: jeg sitter på jobb og googler noen hoteller. Når jeg logger meg på hjemme kommer det opp reklame for de samme hotellene. 

Hvis du bruker samme maskin, ja.

Hvis du bruker PC på et nettverk og mobil på et annet nettverk, så skal det godt gjøres.

Anonymkode: 28a16...3aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du bruker PC på et nettverk og mobil på et annet nettverk, så skal det godt gjøres.

Eller hvis du er logget inn på samme googlekonto/microsoftkonto når du søker

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 0.14):

Dette har skjedd meg mange ganger. Har stasjonær pc på jobb og bærbar hjemme. Ikke samme nettverk eller pålogging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...