Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hvor mye dere andre får i bostøtte? Og hva når boutgiftene øker, må man flytte hvis man sier at man ikke har råd eller får man økt bostøtte? Si gjerne om du leier eller eier

Anonymkode: fea63...713

Skrevet

De som ikke får bostøtte trenger ikke å svare

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, lurer på hvor mye dere andre får i bostøtte? Og hva når boutgiftene øker, må man flytte hvis man sier at man ikke har råd eller får man økt bostøtte? Si gjerne om du leier eller eier

Bostøtte varierer fra kommune til kommune.

Øker husleia øker som regel bostøtten, men det er et tak for dette også. Kommer helt an på hva den øker fra og til.

Bruk bostøttekalkulatoren for å beregne dette. Den gir et presist og korrekt svar og er bedre enn masse synsing fra folk her på KG.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/husstand

Anonymkode: 47bc3...3ae

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke bostøtte så jeg skal ike svare😙

Anonymkode: 4afb3...3a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg får bostøtte. 4600ish. Meg og 2 barn i husstanden. Husleia er på 13 000 , mens beløpet jeg får i bostøtte er regna ut fra maksbeløp på husleie på 10 000 kr. Altså ingen økt bostøtte selv om husleia øker,leier gjennom eiendomsfirma.

Anonymkode: e9a64...413

Skrevet

Ja, jeg får det. Jeg har AAP og har utbetalt ca 15000 i måneden. Bostøtten avhenger av hvor mye du tjener. Hvis jeg får utbetalt over grensen for hvor mye man kan tjene i måneden så får jeg ikke bostøtte den måneden, men søknaden blir videreført til neste måned. Typisk når det er 3 utbetalinger fra Nav så "tjener" jeg for mye og får ikke bostøtte. Summen justeres etter hvor mye du har utbetalt akkurat den måneden og blir utbetalt på etterskudd. Så de sjekker din inntekt hver måned. 

Når jeg har min vanlige utbetaling så får jeg 3300 kroner i støtte + strømstøtte i de månedene det gjelder. Bostøtten blir vurdert utfra hvor mye du har i utgifter. Jeg har 10 000 i leie hver måned. Det varierer også utfra hvilken kommune du bor i, om strøm er inkludert i leien og sikkert også om man har barn og om det bor flere i en husstand. Så jeg ville sjekket kalkulatoren på husbanken sine sider for å finne ut hvor mye du kan få. 

Anonymkode: 3108e...c49

Skrevet

Jeg leier leilighet til 8000 kr per måned og får 384 kroner i bostøtte per måned. Husbanken godkjenner bare husleie på maks 6360 kr måned, så de tar ikke hensyn til om husleien skulle øke utover denne maksgrensen.

Anonymkode: 267e2...3eb

Skrevet

Jeg/vi får bostøtte noen ganger. Noen måneder får vi ikke (f.eks desember) og noen måneder får vi (f.eks januar). Det kommer an på utbetalingene av min manns sykepenger. Noen ganger får han utbetaling to ganger i måneden, da får vi ikke bostøtte for den måneden. Når han da bare får utbetaling én gang den påfølgende måneden, får vi bostøtte. 

Jeg bor i Bergen, og leier kommunalt. Får ca 1900 kr i bostøtte de månedene vi får det. Husleien er på ca 11900 kr. Vi er 4 personer i husholdningen, 2 voksne og 2 tenåringer. 

Anonymkode: cb6bd...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg får bostøtte. 4600ish. Meg og 2 barn i husstanden. Husleia er på 13 000 , mens beløpet jeg får i bostøtte er regna ut fra maksbeløp på husleie på 10 000 kr. Altså ingen økt bostøtte selv om husleia øker,leier gjennom eiendomsfirma.

Anonymkode: e9a64...413

Jøss. Hva er samlet brutto inntekt før skatt?

Anonymkode: 99f49...14b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg leier leilighet til 8000 kr per måned og får 384 kroner i bostøtte per måned. Husbanken godkjenner bare husleie på maks 6360 kr måned, så de tar ikke hensyn til om husleien skulle øke utover denne maksgrensen.

Anonymkode: 267e2...3eb

Dette er grunnen til at du skal bruke bostøttekalkulatoren, TS.

Anonymkode: 47bc3...3ae

Skrevet

Nei jeg får ikke bostøtte, har 3kr over grensa

Anonymkode: e8c84...1d8

• Hjerte 1
Skrevet

Får 248 kr i bostøtte + strømstøtte. Når ordningen med strømstøtte går bort, mister jeg også de 248 kr i bostøtte. Selv med laveste satsen på uføretrygden, å enslig, «tjener» jeg for mye til å få bostøtte etter satsene her jeg bor. Selv om husleien min hadde vært flere tusen mere enn jeg betaler nå, hadde jeg ikke fått noe. Har derfor måtte flyttet ganske usentralt med et ikke eksiterende buss tilbud blant annet. 

Anonymkode: 2c343...ecd

Skrevet

Du må bruke bostøttekalkulatoren som flere andre her nevner for å få riktig svar. Hjelper ikke hva andre her får av bostøtte for det har med kommune og inntekt å gjøre. :) 

Anonymkode: d03eb...954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...