Gå til innhold

Kastrering av dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I forbindelse med andre tråder her, er det tydelig at det ligger fordommer mot det å kastrere hannhunder, det være seg permanent eller midlertidig(kjemisk), kontra det å feks kastrere en hannkatt eller en hingst.

Hva er egentlig årsaken til at vi er så i mot dette? Eller for, for den saks skyld?

Endret av vimselims
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke imot kastrering av noen dyr, men så lenge dyret er planlagt til f.eks avl er jo dette helt uaktuelt. Og syns ikke det er verre å kastrere en hest enn en katt. Må man så må man ;)

Skrevet

Det er en generell skepsis her i Norge mot å gripe inn i naturen på noen som helst måte. På enkelte områder er dette veldig bra, feks forbyr vi å operere ut klørne på katter slik de driver med i USA. I USA er det også enkelte som plastikkopererer kjæledyra for at eierne synes det ser penerere ut, og det er selvsagt ikke bra å holde på slik. Innen raseavlen er det desssuten der de mest ekstreme rasene blir utviklet, og som ikke blir godkjent av raseforbund her i Norge.

Det var ulovlig å kastrere katter helt fram til 1993. Det ble jo kastrert katter før den tid, men det var den enkelte veterinær som ga dispensesjon fra loven ved hvert enkelt tilfelle. Når lovgoverne så lenge så det som viktigere å bevare "den urørte natur" enn å ta kattungeproblematikken på alvor sier jo det sitt: man mente det var greit å ta live av uønskede kattungekull, men ikke forhindre at disse ble født ved å kastrere katter.

Det er fortsatt ulovlig å kastrere hunder i Norge, men veterinærer kan altså gi dispensasjon. Dette pleier ikke være noe problem å få utført, men man kan møte på vrange dyrleger på området. Når det gjelder hunder kan man jo kontrollere hunden i løpetida, det kan man ikke med en katt. Overfloden av uønskede valper er dermed ikke like stor som med kattunger. Likevel lar man tisper gå med gjentatte løpetider, risikerer at de blir drektige og holder hannhunder med aggrisivitetsproblemer bare gå i bånd hele tiden.

I Storbritania blir 2/3 av hundene kastrert, i Norge er tallet betydelig lavere. Mange ser på det som en lettvint løsning å kastrere hunden, siden man da ungår utfordringer som løpetider og aggresive hannhunder. Jeg er ikke enig, og jeg tror man i Norge etterhvert kommer til å endre holdning og at lovverket blir endret. Selvsagt er mange folk skeptiske til om det er bra for hunden å bli kastrert siden norsk lov sier at det ikke er lov.

Jeg er spent på å høre kastreringskotstandernes argumenter når det gjelder kastrering av hund, siden jeg hittill ikke har blitt servert et argument som har klart å overbevise meg. Hvis jeg selv får meg hund, kommer jeg til å kastrere den hvis jeg ikke skal bruke den i avl :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Å kastrere ett dyr er ett nokså stort inngrep, så jeg synes ikke man skal gjøre det helt uten grunn. Når det gjelder katter er det en selvfølge at mennesker kan og bør gripe inn og kastrere, fordi kattebestanden som helhet har best av det. I forhold til hunder så ser jeg det litt annerledes, de har tross alt bare løpetid to ganger i året, og da er det mulig å passe på. Norge har heller ikke det samme problemet med hjemløse hunder som feks Usa, så da trenger vi heller ikke å være like hissige på dette med sterilisering. Men de som ønsker å sterilisere må gjerne gjøre det, jeg skal ikke snakke dem fra det akkurat. (Men sterilisering av hunder er da også vannvittig dyrt, når man ikke har medisinsk grunnlag for det?)

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Er tildels enig med deg, med tanke på en holdningsendring som vi på kort sikt, tror jeg, vil møte. Per i dag kjenner jeg ingen kastrerte hannhunder, hverken på den ene eller andre måten, og kun en som har snakket om kjemisk kastrering for en kort periode, hvis andre alternativ ikke fungerer.

Jeg selv ser ikke skillet mellom det å kastrere en hund, kontra det å kastrere en katt eller en hest, i hvertfall ikke med de begrunnelsene jeg har hørt, om uønsket atferd, skvetting innendørs, ekstremt hormonelle perioder osv. Man vil, uansett rase/type, møte individer som har sterkere drifter den ene eller andre veien, og da ser jeg ikke at man kan skille.

Tror faktisk det kan bli en evigvarende debatt, desverre er det ikke så mange som skriver hva de mener.

Skrevet

Min forrige hund kastrerte jeg, fordi han var en h........ kåting. Hadde drifter i bøtter og spann. Trengte ikke å overbevise dyrlegen om kastrering, ( ca 1000 kr)

Det hjalp endel, men han hadde det i hodet etterpå. Instinktene lå ganske langt framme i panna hans hele tiden. Var det løpne tisper, så var han den gode gamle. Det eneste var at det ikke ble valper av det.

Skrevet

Det er vel ikke så mange dyrleger som vil kastrere en hund uten at det er medisinsk grunnlag for det. Det er hvertfall ulovlig. Dispensasjon gjelder vel bare hvis det kan forsvares medisinsk. Eller? Personlig synes jeg ikke man skal kastrere hunder bare for å unngå eventuelle problemer senere. Og skal det ha ønsket virkning bør det visstnok gjøres før de har fyllt 3 år, da er det lettere å endre uønsket adferd, i flg dyrelegen.

Skrevet

Alle her inne vet jo hva jeg mener om denne saken! :ler:

Jeg mener at kastrering av hunder er greit, på lik linje med hester og katter. Det er et relativt lite inngrep på en hannhund. Når det gjelder tisper, vil kastrering føre til at man unngår livmorbetennelse som er vanlig hos eldre hunder (og en slik betennelse vil føre til større problemer/ubehag for hunden enn en kastrering).

Men for å presisere: Jeg mener det først og fremst er hannhunder som i så fall bør kastreres, ikke tisper (det er et større inngrep, både fysisk og økonomisk). Og jeg mener ekstrem markering/stress/aggresjon er grunn til kastrering. Ulempen med kastrering er selvsagt at man bør kastrere før hunden er to år, for å ha fullt utbytte (for over tid vil jo hunden ha et innarbeidet adferdsmønster som hormonene var utløser for, men som ikke forsvinner når hormonene forsvinner). Og som regel vil problemer med aggresjon f.eks ikke bli helt tydelig før hunden er voksen.

Jeg bor et sted hvor det høy hundetetthet på grøntområdene, og kjenner til flere kastrerte hannhunder. Min erfaring er at veterinærer gjerne gjennomfører inngrepet selv om ikke hunden nødvendigvis har store adferdsproblemer, ingen jeg har truffet på sier de har blitt nektet kastrering hvis de ønsker det. Du kan også snu på det: En fornøyd eier er jo bra for hunden, så hvis eieren blir mer fornøyd med en kastrert hund, bør kanskje det være nok til å gjennomføre et slikt inngrep?

Jeg mener loven bør lempes på, en kastrert hund har et veldig bra hundeliv!

PS! Jeg vil bare si at jeg har en hannhund som ikke er kastrert, hvis noen lurte på det... ;)

Skrevet

Vi har kasterert hunden vår.

Han var vel rundt 1 år da vi gjorde det.

Han stakk av hver gang han kjente antydning til løpetid i nabolaget, og vi bodde ved riksveien... Så for å slippe en flat hund, kastererte vi.

Han har nok lettere for å legge på seg, hvertfall er han blitt litt rund etterpå.

Men han har ikke tatt skade av det.

Vi kastererte han heldigvis såpass tidlig at alle antydninger til drifter mot bein, puter og andre hunder er glemt!

Og han markerer hvertfall ikke inne lenger....

Jeg er positiv til kasterering av dyr!

Skrevet

Jeg ELSKER dyre unger :hjerte: Jeg er imot kastrering.

Skrevet

Elsker du barn, og ikke bruker prevansjon heller??

Gjest Turboguri
Skrevet

Per i dag kjenner jeg ingen kastrerte hannhunder, hverken på den ene eller andre måten, og kun en som har snakket om kjemisk kastrering for en kort periode, hvis andre alternativ ikke fungerer.

:ironi: Hallo. det gjør du da!!! Makan assa..

Skrevet

Det der MÅ bare være ironi. :ler:

Det er altfor mange uønska dyreunger rundtomkring, pga uansvarlige mennesker. Så jeg er for kastrering av alle ikke-avls dyr. :)

At det er er en inngripen i naturen er ikke et særlig virkningsfult argument med tanke på dyrehold i seg selv er å gripe inn i naturen. Skulle vi ikke grepet inn i naturen kunne vi ikke holdt dyr i fangenskap i utgangspunktet. Vi griper inn i naturen vær gang vi setter grime på hesten, hver gang vi vaksinerer katten, hver gang vi fôrer hunden med tørrfôr.. osv osv.

Så lenge det ikke går ut over dyret (noe kastrering ikke gjør, snarere tvert imot.) ser jeg ikke problemet.

Skrevet
Det der MÅ bare være ironi.  :ler: 

Det er altfor mange uønska dyreunger rundtomkring, pga uansvarlige mennesker. Så jeg er for kastrering av alle ikke-avls dyr.  :)

At det er er en inngripen i naturen er ikke et særlig virkningsfult argument med tanke på dyrehold i seg selv er å gripe inn i naturen. Skulle vi ikke grepet inn i naturen kunne vi ikke holdt dyr i fangenskap i utgangspunktet.  Vi griper inn i naturen vær gang vi setter grime på hesten, hver gang vi vaksinerer katten, hver gang vi fôrer hunden med tørrfôr.. osv osv.

Så lenge det ikke går ut over dyret (noe kastrering ikke gjør, snarere tvert imot.) ser jeg ikke problemet.

Er egentlig veldig enig i det du sier, bortsett fra det å kastrere alle ikke avlsdyr. Kan ikke gi en veldig god forklaring på det egentlig, magefølelsen kanskje? Ser fordelen av det, men det er alllikevel noe etisk i meg som skurrer... Og tanken på at det faktisk kunne blitt slik at noen oppdrettere i mye større grad ville dominere markedet, enn det de gjør i dag, og det ser jeg ikke som positivt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Skulle vi ikke grepet inn i naturen kunne vi ikke holdt dyr i fangenskap i utgangspunktet.  Vi griper inn i naturen vær gang vi setter grime på hesten, hver gang vi vaksinerer katten, hver gang vi fôrer hunden med tørrfôr.. osv osv.

Jeg liker ikke denne argumentasjonen, da den også åpner for å feks mishandle dyr via industrielt husdyrhold. Jeg mener at selv om vi holder dyr i fangenskap skal vi ha som mål å tilfredsstille deres naturlige behov mest mulig.

Når det gjelder å kastrere alle dyr som ikke skal avles på mener jeg at det må være opp til hver enkelt eier å avgjøre.

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Jeg liker ikke denne argumentasjonen, da den også åpner for å feks mishandle dyr via industrielt husdyrhold. Jeg mener at selv om vi holder dyr i fangenskap skal vi ha som mål å tilfredsstille deres naturlige behov mest mulig.

På hvilken måte mente du? I forhold til industrielt dyrehold?

Mulig jeg spør dumt, eller jeg bare er i julerus og ikke forstår..

Gjest Varg-Menja
Skrevet
På hvilken måte mente du?  I forhold til industrielt dyrehold?

Mulig jeg spør dumt, eller jeg bare er i julerus og ikke forstår..

Jeg har bare hørt det samme argumentet utallige ganger når feks folk sier at de ikke bryr seg om at griser får elektriske støt og står boltet fast i båsen, fordi "vi må jo gripe inn i naturen uansett for å få kjøtt". Derfor synes jeg ikke det er noe argument i seg selv, men at man må kunne skille mellom hvor mye man griper inn, og på hvilken måte også. Hvis du skjønner hva jeg mener...

Skrevet

Når det gjelder å kastrere alle dyr som ikke skal avles på mener jeg at det må være opp til hver enkelt eier å avgjøre.

Da leste du tydeligvis ikke hele innlegget mitt. Nederst skrev jeg: "Så lenge det ikke går ut over dyret (noe kastrering ikke gjør, snarere tvert imot.) ser jeg ikke problemet" Og som vi alle vet er industrielt dyrehold noe som går ut over dyra, og det er selvsagt negativt..

Lønner seg å lese alt før man svarer ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Nederst skrev jeg: "Så lenge det ikke går ut over dyret (noe kastrering ikke gjør, snarere tvert imot.) ser jeg ikke problemet"

Og det er vel her uenigheten ligger, derav mitt svar. Å kastrere ett dyr er ett stort inngrep i dyrets liv, da det bla endrer en del av dyrets naturlige instinkter. Derfor mener jeg at det bare skal gjøres dersom det er gode grunner for det, ikke bare fordi "det ikke skal avles på".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...