Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen ønsker å stifte familie og ser for oss å begynne å prøve om ikke så alt for lenge  (JA jeg vet man ofte må prøve en stund før man blir gravid og kanskje aldri blir det..) Hva anbefaler dere som er gravide/ har barn at man sparer/planlegger/organiserer i forhold til bolig, lån, jobb og permisjon FØR man blir gravid og får barn, som kan gjøre tiden etter lettere økonomisk og organisatorisk?

-fremtidig prøver  

Anonymkode: d43a2...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler at man er glad i hverandre. 

Utover det løses det meste seg av seg selv. 😊

Anonymkode: 72a3a...2bc

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville vært helt sikker på at det er mannen i ditt liv. 

Vi prioriterte også bolig, biler, fast jobb, bryllup og reiser, blant annet bryllupsreise før baby. Veldig glad for at vi har reist og opplevd mye før vi blir litt mer "låst". Men gleder oss enormt til baby og familielivet nå 😁

Anonymkode: 69f5d...97a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde tenkt på hvordan permisjonstiden skal løses. Det kommer selvfølgelig helt an på når du får barn, men det kan faktisk bli et lite regnestykke ifht når barnet skal begynne i bhg, om du/mannen skal ta 80% eller 100% permisjon, supplere med ulønnet perm og spare til det, ferieuttak etc. Ikke minst hva slags type jobber dere har. Her var det desidert fordel med at jeg tok hoveddelen av permisjonen, da mannen tjener mye mer enn meg og karrieremessig behov for tilstedeværelse. Jeg har allerede lederstilling i statlig virksomhet. Stigen min begynner å bli ganske kort.

Slike ting kommer ofte litt brått på enkelte har jeg erfart, og det lønner seg å ha dette i bakhodet når dere har bøitt gravide, og vet når baby kommer 😊

Endret av Turtellure12
  • Liker 2
Skrevet

Tenk på helse og ernæring :) Jobb med å anlegge gode kostholdsvaner. Ernæring før og under svangerskap er kjempeviktig for din og barnets helse.

Anonymkode: 0e0ae...521

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal dere pusse opp barnerom, eller noe annet, så kan det være lurt å ha unnagjort.

Være gift.

Anonymkode: 57802...8e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal dere pusse opp barnerom, eller noe annet, så kan det være lurt å ha unnagjort.

Være gift.

Anonymkode: 57802...8e1

Ingen av mine unger hadde noe behov for barnerom før godt etter fylte 1 år 😄 

Anonymkode: 7f5a6...a09

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta det som det kommer, og virkelig NYT alle dagene dere kun har dere selv og hverandre å tenke på!

Det er selvsagt «lettere» om en bor i et eller annet med litt størrelse på bakkeplan, har bil og fast inntekt. Det er likevel ikke noe som er nødvendig for å stifte familie og ha det fint. 

Anonymkode: 42713...3e4

• Liker 1
Skrevet

Vi var sammen i 10 år før vi prøvde å få barn, mest fordi vi har bodd utenlands, studier, reising osv. 

Når vi flyttet hjem igjen til Norge og kjøpte oss bolig her. Så startert vi prøvingen. Jeg ønsket at vi skulle eie osv før vi fikk barn. 

Men vi prøvde i 2 år før det klaffet, så i ettertid har jeg tenkt at man må ikke ha alt i orden. Så lenge forholdet er godt, så går de andre tingene seg til. 

Anonymkode: 02413...018

• Liker 3
Skrevet

Greit å ha tenkt igjennom permisjonen og ha penger til ulønnet permisjon om det blir nødvendig/ønsket. Leser så ofte om familier som skulle ønske de kunne tatt lengre permisjon eller som ikke får barnehageplass og dermed er i en økonomisk krise fordi de ikke har spart opp på forhånd. 

Anonymkode: 0c7bf...73a

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit å ha tenkt igjennom permisjonen og ha penger til ulønnet permisjon om det blir nødvendig/ønsket. Leser så ofte om familier som skulle ønske de kunne tatt lengre permisjon eller som ikke får barnehageplass og dermed er i en økonomisk krise fordi de ikke har spart opp på forhånd. 

Tusen takk for alle rådene!
Ser flere (her og andre tråder) nevner sparing på forhånd, både økonomisk og permisjon. Økonomisk kommer vel an litt på livsstilen en velger, eller er det en X sum som erfaringsmessig er grei å ha på hånd?  Angående permisjon: Ser for meg å ha lengst mulig permisjon og er ikke super gira på å sende ungen i barnehagen veldig tidlig. 
Hva har dere erfart er fordeler/ulemper med 80% versus 100% permisjon?

ts

Skrevet

Ha god helse, jobbet nok til å få foreldrepenger, ha ett stabilt og stort nok sted å bo (kan godt leie, men gjerne mer enn 45 kvm 1 soverom), være sikker på at barnefar/mor er riktig partner og ønsker det samme som du, ha 3* mnd lønn på konto (begge to) og ingen store forbrukslån. 

Er veldig glad vi hadde dette på plass, for vi beregnet ett år på bli gravide men ble på første forsøk 😅

Anonymkode: f5c7c...5c5

Skrevet

Sjekk tennene! Jeg måtte få rotfylling og de kunne ikke gjennomføre hele behandlingen mens jeg var gravid. Fikk midlertidig fylling reparert 4 ganger før fødselen. Hele greia kostet meg skjorta. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Spør dere selv, har dere overskudd i hverdagen?

For alt du gjør nå skal du gjøre i tillegg til å gå gravid, i tillegg til å ta deg av ett barn ( kanskje to, en vet jo aldri hvor mange som kommer), selv om du ikke får sove om nettene. 

Jeg sov ikke en hel natt på ti år, pga to barn med 3.5 års aldersforskjell. 

Barnet skal ha sitt uansett for trøtt og sliten du er.

Ikke regn med at familie stiller opp, mange sier det men de går det ikke. Ikke forvent at dine foreldre følger din standard og dagens anbefalinger ang hvordan barnet skal behandles og oppdras. 

Anonymkode: bfc49...66e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler å sette deg inn i gjendende regler for permisjon og stønader. Som i er dere begge i full jobb, er en av dere student, har dere fast inntekt, osv osv. 

Det er også adskillig lettere å flytte, pusse opp, osv, UTEN barn, enn med. Det er langt ifra krise å måtte flytte med barn, men det er vanskeligere. Slitsomt nok med flytting om man ikke har en baby på lasset - og om man venter, må ungen gjerne bytte barnehage/skole, som også er litt slitsomt. 

Vi fikk unna en del oppussing før vi fikk barn, og det var adskillig enklere enn det vi måtte pusse opp mens vi sto der med småunger. 

Anonymkode: b2536...6bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 20.46):

Tenk på helse og ernæring :) Jobb med å anlegge gode kostholdsvaner. Ernæring før og under svangerskap er kjempeviktig for din og barnets helse.

Anonymkode: 0e0ae...521

Dette. Jeg begynte et helt år før vi begynte å prøve med å spise meg opp og trene. Kuttet sukker, ultraprossesert mat og junk, og fokuserte på å få i meg mest mulig næring fra råvarebasert mat, masse grønt, innmat og kvalitetskjøtt. 

Så trente jeg styrke, utholdenhet og yoga, for å være best mulig fysisk rustet. 

Hadde et kjempelett svangerskap, ingen kvalme eller andre utfordringer, og fødte en kjempefrisk unge på 2,5 times fantastisk fødsel. Gikk opp 17 kg, trente hele veien, og gikk ned alt sammen på 3 mnd etter fødsel. 

Ammingen gikk kjempefint, ammet til han var 4 år. Leste masse om amming på forhånd så jeg var forberedt. 

Knowledge and preparation is key. 

Anonymkode: b15e9...b65

• Nyttig 2
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle rådene!
Ser flere (her og andre tråder) nevner sparing på forhånd, både økonomisk og permisjon. Økonomisk kommer vel an litt på livsstilen en velger, eller er det en X sum som erfaringsmessig er grei å ha på hånd?  Angående permisjon: Ser for meg å ha lengst mulig permisjon og er ikke super gira på å sende ungen i barnehagen veldig tidlig. 
Hva har dere erfart er fordeler/ulemper med 80% versus 100% permisjon?

ts

Med 100% utbetalt i permisjonen får man utbetalt mer penger, så det lønner seg å ta 100% lønn og heller spe på med ulønnet for å få like lang permisjon som 80% gir. 

Personlig mener jeg begge løsningene gir alt for kort permisjon og har vært hjemme til barna ble nærmere 2 år begge gangene. Sparing + avdragsfrihet på huslånet gjorde det mulig. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Småkaker said:

Sjekk tennene! Jeg måtte få rotfylling og de kunne ikke gjennomføre hele behandlingen mens jeg var gravid. Fikk midlertidig fylling reparert 4 ganger før fødselen. Hele greia kostet meg skjorta. 

Det skal ikke være noe problem å ta rotfylling som gravid. Bare enkelte tannleger som e litt for forsiktig. 

Anonymkode: d8890...0e5

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette. Jeg begynte et helt år før vi begynte å prøve med å spise meg opp og trene. Kuttet sukker, ultraprossesert mat og junk, og fokuserte på å få i meg mest mulig næring fra råvarebasert mat, masse grønt, innmat og kvalitetskjøtt. 

Så trente jeg styrke, utholdenhet og yoga, for å være best mulig fysisk rustet. 

Hadde et kjempelett svangerskap, ingen kvalme eller andre utfordringer, og fødte en kjempefrisk unge på 2,5 times fantastisk fødsel. Gikk opp 17 kg, trente hele veien, og gikk ned alt sammen på 3 mnd etter fødsel. 

Ammingen gikk kjempefint, ammet til han var 4 år. Leste masse om amming på forhånd så jeg var forberedt. 

Knowledge and preparation is key. 

Anonymkode: b15e9...b65

Jeg var også godt trent før sist svangerskap. Det var mitt tyngste. 😅 

Anonymkode: d8890...0e5

Skrevet
On 2/2/2023 at 12:14 AM, AnonymBruker said:

Ingen av mine unger hadde noe behov for barnerom før godt etter fylte 1 år 😄 

Anonymkode: 7f5a6...a09

Ikke min heller men skulle rommet sto klart nå når hun er 1 år for vi har ikke hatt tid/overskudd/penger til å fikse pga krevende babytid. Det er også en del oppussing som ikke er anbefalt når man har baby hjemme.

Anonymkode: 92bf3...176

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...