AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Til våren skal jeg i rettsak med eks samboer ang økonomisk fordeling. Her er saken: Det var kun jeg som gikk inn med egenkapital ved starten. Vi står 50/50 på skjøtet. Han levde på meg de første 2 årene, mens han betalte litt mer på lånet enn meg i noen år. Jeg tjente halvparten av han de årene. Jeg tok begge permisjonene med våres barn. Den siste permisjonen tok jeg ulønnet permisjon i 6 mnd. Jeg lånte han 300.000 av mine sparepenger som han brukte til sitt husprosjekt før vi kom sammen. Da han solgte huset sitt. Satte han inn samme sum på felles huslån og ikke betalte tilbake lånet til meg. Pga et hus som vi nå skal selge har tapt seg i verdi, blir det nok ikke nok penger at jeg får ut hele egenkapitalen min. Han har bestridet privatlånet med begrunnelse om at det er gjort så mye uttak frem og tilbake og pga sammenblandet økonomi, men samtidig saksøker han meg for 90.000 i utgifter han har hatt på huset vi skal selge. At jeg dekket over 550.000 til fellesen de 2 første årene teller ikke i følge han, men han krever ut alt han har betalt inn ekstra som egenkapital og krever at vi deler gevinsten av salget. Jeg har dokumentasjon på privatlånet + sms der han skriver hva jeg skal få til bake inkl rente. Jeg har dokumentasjon på hva jeg ellers har bidratt med. Jeg vet at det blir et stort tap, men jeg kan ikke fatte at retten gjennomskuer sleipheten hans? Han skal gå i pluss og jeg masse i minus. Han har skrevet på sms at han betalte mer på lånet pga han skulle komme inn med lik eierbrøk enn meg, han motsier seg selv. Han krever også fratrekk av arbeidstimer i huset, men huset har jo tapt seg i verdi og jeg tok meg av barna og alt hjemme i alle år, mens han har opparbeidet seg flere hundre tusen i firma sitt. Han jobbet 200% nesten alle åra vi var sammen. Noen som tror jeg har et ørlite håp om å få høyere eierbrøk? Anonymkode: 8e3d7...aac
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Til våren skal jeg i rettsak med eks samboer ang økonomisk fordeling. Her er saken: Det var kun jeg som gikk inn med egenkapital ved starten. Vi står 50/50 på skjøtet. Han levde på meg de første 2 årene, mens han betalte litt mer på lånet enn meg i noen år. Jeg tjente halvparten av han de årene. Jeg tok begge permisjonene med våres barn. Den siste permisjonen tok jeg ulønnet permisjon i 6 mnd. Jeg lånte han 300.000 av mine sparepenger som han brukte til sitt husprosjekt før vi kom sammen. Da han solgte huset sitt. Satte han inn samme sum på felles huslån og ikke betalte tilbake lånet til meg. Pga et hus som vi nå skal selge har tapt seg i verdi, blir det nok ikke nok penger at jeg får ut hele egenkapitalen min. Han har bestridet privatlånet med begrunnelse om at det er gjort så mye uttak frem og tilbake og pga sammenblandet økonomi, men samtidig saksøker han meg for 90.000 i utgifter han har hatt på huset vi skal selge. At jeg dekket over 550.000 til fellesen de 2 første årene teller ikke i følge han, men han krever ut alt han har betalt inn ekstra som egenkapital og krever at vi deler gevinsten av salget. Jeg har dokumentasjon på privatlånet + sms der han skriver hva jeg skal få til bake inkl rente. Jeg har dokumentasjon på hva jeg ellers har bidratt med. Jeg vet at det blir et stort tap, men jeg kan ikke fatte at retten gjennomskuer sleipheten hans? Han skal gå i pluss og jeg masse i minus. Han har skrevet på sms at han betalte mer på lånet pga han skulle komme inn med lik eierbrøk enn meg, han motsier seg selv. Han krever også fratrekk av arbeidstimer i huset, men huset har jo tapt seg i verdi og jeg tok meg av barna og alt hjemme i alle år, mens han har opparbeidet seg flere hundre tusen i firma sitt. Han jobbet 200% nesten alle åra vi var sammen. Noen som tror jeg har et ørlite håp om å få høyere eierbrøk? Anonymkode: 8e3d7...aac Nei. Ikke med mindre du har en skriftlig avtale om det. Anonymkode: e00ac...2b3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Hvorfor mener du han skal betale for at du er dum? Anonymkode: e00ac...2b3 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Det lønner seg aldri å være grei når det kommer til økonomi, selv når man er stormende forelsket. Anonymkode: b33b6...659 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det lønner seg aldri å være grei når det kommer til økonomi, selv når man er stormende forelsket. Anonymkode: b33b6...659 Nei det har jeg fått en dyrbar erfaring med🙄 Anonymkode: 8e3d7...aac 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor mener du han skal betale for at du er dum? Anonymkode: e00ac...2b3 Fordi han har snultet på meg økonomisk i alle år! Vet at retten kan bruke skjønn, så håper de gjør det i denne saken! Anonymkode: 8e3d7...aac 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei. Ikke med mindre du har en skriftlig avtale om det. Anonymkode: e00ac...2b3 Har det på sms kun. Anonymkode: 8e3d7...aac 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi han har snultet på meg økonomisk i alle år! Vet at retten kan bruke skjønn, så håper de gjør det i denne saken! Anonymkode: 8e3d7...aac Tja du har jo gitt han penger av egen fri vilje 😆 han kan ikke klandres bare fordi du angrer på løsningen i ettertid.... For en utrolig smålig prosess å sette i gang. Anonymkode: e00ac...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja du har jo gitt han penger av egen fri vilje 😆 han kan ikke klandres bare fordi du angrer på løsningen i ettertid.... For en utrolig smålig prosess å sette i gang. Anonymkode: e00ac...2b3 Jeg gav han ikke penger, kall meg smålig du det er din mening! Anonymkode: 8e3d7...aac 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja du har jo gitt han penger av egen fri vilje 😆 han kan ikke klandres bare fordi du angrer på løsningen i ettertid.... For en utrolig smålig prosess å sette i gang. Anonymkode: e00ac...2b3 Hva som er smålig med dette? Anonymkode: 1a124...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 Om du har bevis på at du betalte inn all egenkapital og lånet han lånte av deg, så kan nok det trekkes ut. Det andre, om at han levde på deg eller at du tok all permisjon eller at han skal få dekket arbeidstimer? Nei det får dere ikke dekket noen av dere. Det blir bare støy og krangling og ikke noe dere kan bevise på noen som helst måte, da dere ikke har skriftlige avtaler der dere er enige. Anonymkode: 08687...19f 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du har bevis på at du betalte inn all egenkapital og lånet han lånte av deg, så kan nok det trekkes ut. Det andre, om at han levde på deg eller at du tok all permisjon eller at han skal få dekket arbeidstimer? Nei det får dere ikke dekket noen av dere. Det blir bare støy og krangling og ikke noe dere kan bevise på noen som helst måte, da dere ikke har skriftlige avtaler der dere er enige. Anonymkode: 08687...19f Han kommer nok ingen vei ang arbeidstimer, det er advokaten mim ganske sikker på. Vi har heller ingen avtale at han skulle dekke mer av lånet, jeg betalte mer til fellesen. Det er de pengene og innskuddet han krever ut og da taper jeg nesten alt av egenkapitalen min, så det er skummelt😔 Anonymkode: 8e3d7...aac
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva som er smålig med dette? Anonymkode: 1a124...c2a Å dra småpenger, arbeidstimer, hvem har bidratt mest hjemme, sutring for retten. Siviliserte voksne mennesker løser det seg mellom og går videre med livet. SPESIELT når det er barn involvert, hva i gudsnavn tjener de på denne småligheten? Anonymkode: e00ac...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tja du har jo gitt han penger av egen fri vilje 😆 han kan ikke klandres bare fordi du angrer på løsningen i ettertid.... For en utrolig smålig prosess å sette i gang. Anonymkode: e00ac...2b3 Det er håp! Anonymkode: 8e3d7...aac
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å dra småpenger, arbeidstimer, hvem har bidratt mest hjemme, sutring for retten. Siviliserte voksne mennesker løser det seg mellom og går videre med livet. SPESIELT når det er barn involvert, hva i gudsnavn tjener de på denne småligheten? Anonymkode: e00ac...2b3 Det er snakk om MYE penger for min del. Jeg hadde 1 mill i egenkapital som er brukt på fellesen. Jeg må tenke på barna mine og derfor går jeg gjennom denne tunge prosessen😔 Anonymkode: 8e3d7...aac 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er snakk om MYE penger for min del. Jeg hadde 1 mill i egenkapital som er brukt på fellesen. Jeg må tenke på barna mine og derfor går jeg gjennom denne tunge prosessen😔 Anonymkode: 8e3d7...aac Hva er det de tjener på dette? At mor og far sitter å bitcher til hverandre i rettsalen og sannsynligvis sverter hverandre på privaten, at mor og far ikke klarer å samarbeide eller oppføre seg som voksen er ingen tjent med. 1 mil ek som er brukt på fellesn hva betyr det? Har du brukt 1 mil som ek i eiendom? Eller har du brukt 1 mil til fellesskapet? Anonymkode: e00ac...2b3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er håp! Anonymkode: 8e3d7...aac Joda, klart har man bevisene på at et lån er mislighold, varslet og innkrevd etter loven så er det ingen problem å tvangsinnkreve det. Verken for en privat person eller kreditor. Men det er jo mildt sagt ikke tilfellet her. Anonymkode: e00ac...2b3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å dra småpenger, arbeidstimer, hvem har bidratt mest hjemme, sutring for retten. Siviliserte voksne mennesker løser det seg mellom og går videre med livet. SPESIELT når det er barn involvert, hva i gudsnavn tjener de på denne småligheten? Anonymkode: e00ac...2b3 Nå tenkte jeg mest på ek og lånet på 300 000, det er ikke småpenger. Anonymkode: 1a124...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg gav han ikke penger, kall meg smålig du det er din mening! Anonymkode: 8e3d7...aac Har han ranet deg? Stjelt? Hvis du ikke gav han penger hvem gav han de så? Hvor kom pengene i fra? Hvem sine penger er det du krever da? Anonymkode: e00ac...2b3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det de tjener på dette? At mor og far sitter å bitcher til hverandre i rettsalen og sannsynligvis sverter hverandre på privaten, at mor og far ikke klarer å samarbeide eller oppføre seg som voksen er ingen tjent med. 1 mil ek som er brukt på fellesn hva betyr det? Har du brukt 1 mil som ek i eiendom? Eller har du brukt 1 mil til fellesskapet? Anonymkode: e00ac...2b3 Egenkapital + privatlån til han. Vi klarer faktisk ha en grei dialog rundt barna heldigvis. Alt av konflikten tas gjennom advokat og jeg prater kun om barna med han. Jeg må nå i tillegg betale barnebidrag til han tross alt 50/50 deling pga han tar ut lite lønn i firma sitt. Det er ganske bitter å skulle betale en hver mnd i mange år som skyller meg flere hundre tusen, men jeg biter det i meg og tenker på barna mine å nekter å bli bitter! Anonymkode: 8e3d7...aac 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå