GÃ¥ til innhold

9 uker skolefri til sommeren 😱

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 1.2.2023 den 18.35):

Ja, herregud. Tenk at folk må ta ansvar for egne avkom i 6 - 8 uker. Helt krise at staten ikke passer på at foreldre avlastes 52 uker!

Det er forresten SFO om sommeren. 

Anonymkode: 56175...eb4

Ikke alle kommuner har SFO om sommeren, nei.

Anonymkode: a66c7...dee

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hvorfor er du og venninna di ikke lærere da? Og ts og dere andre?Da løser dere jo «problemet» med at barna har vanlig, lang sommerferie, og kan jobbe så lite? 

Både jeg og barna elsker at de har lang sommerferie. Vi har alltid fått det til å gå opp, og det er bare noen få år det er et puslespill.  Og mine barns lærere virker som jobber veldig mye, og også de jeg kjenner som er lærere. Jeg misunner dem ikke jobben og unner dem absolutt ferien. Og ikke minst unner jeg barna mine ferien. 

Anonymkode: d8ece...e88

Skriver under på dette.

Skolen er ikke en oppbevaringsplass eller barnevakt, det er et sted barna skal lære. Det er like mange skoledager og fridager hvert år, så dette bør ikke komme som noe sjokk. Ungene har godt av fri i en så gjennomorganisert hverdag mange barn har i dag.

Dere som tror lærerlivet er en eneste sammenhengende ferie får bli lærere selv, da. Problem løst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skjønner ikke hvordan arbeidstidsavtalen til andre yrkesgrupper kan være så interessant for enkelte. 

Selv har jeg nok respekt og empati for andre, til å forstå at jeg ikke vet alt om hvordan det er å jobbe i butikk, selv om jeg har vært på butikken. Eller om tannlegeyrket, revisoryrket eller hvasomhelst. Skulle ønske folk skjønte at de ikke vet alt om hva lærerjobben innebærer, selv om de har barn på skolen. 

Hilsen lærer som har jobbet tre timer i kveld mens eget barn spilte fotballkamp. (Timene kan jeg forresten ikke få utbetalt i lønn, men må ta de ut som tvungen avspasering i elevfrie perioder).

Anonymkode: 943d7...fb9

Jeg er ikke blant de mange som mener at lærerne jobber for lite. Tror nok de fleste lærerne jeg kjenner jobber timene sine, og vel så det! Men jeg vil si noe om setningen jeg uthevet. Veldig mange i det offentlige (og i det private) har lite eller ingen mulighet til å få utbetalt overtid - og det er dessuten ikke overtid dere jobber. Jobber vi mer enn 7,5/8 timer, så må det avspaseres, man får ikke noe valg om å få de pengene utbetalt. Og å fremstille 7-9 uker fri på sommeren som «tvungen avspasering» som om det er noe negativt… Mannen min jobber i helsevesenet, og han har avspaseringsuker som han innen visse grenser kan bestemme når han tar. Men ikke om sommeren - da må flest mulig jobbe for å dekke opp ferieavviklingen. De har ingen vikarer, så alle har dobbelt så mange vakter som vanlig om sommeren. Friukene må han ta i november eller mars eller noe slikt, når det er drittvær og resten av familien ikke har fri. «Tvungen avspasering» om sommeren er en drøm i forhold. Da har jeg ikke engang nevnt det evige problemet med barnepass om sommeren. Han har fire uker fri, enten tidlig eller sen. Ofte havner minst en av ferieukene hans utenfor skoleferien også, slik at det gjør barnepassproblemet enda større. 

Så jeg tror ikke dere jobber lite (som gruppe, noen unnasluntrere finner man i alle yrker!), men ikke forsøk å få denne «tvungne avspaseringen» til å være noe annet enn et enormt gode. 

(Og nei, vi kan ikke reise til syden når han har avspaseringsuke i november. For jeg har ikke fri i lin jobb, og ungene går på skolen. Jeg er også nødt til å betale i dyre dommer for å reise til Syden i skolens ferier.)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min tante var lærer, hun jobber ofte kvelder og helger. Både med å lage prøver og rette oppgaver, det gikk både 1 og 2 timer på å gjøre dette. De skal lage powerpointer, forberede forelesning, oppdatere seg på det de skal undervise i, ha kontroll på årsplanen og hvordan en skal komme seg gjennom pensum til rett tid osv. det krever mye jobb!

Det er nok mer krevende for noen, kommer vel an på fag og trinn, og antall elever selvsagt!

Du sier du ikke har 3000kr til aktiviteter på sommeren, men koster ikke sfo ca det samme? Jeg tror nok både bestemor og barnet ditt vil få det trivelig i sommer!

Anonymkode: 6b4a5...36c

SFO koster ikke 3000kr per UKE om sommeren, nei, slik aktiviteter som ulike idrettsskoler etc gjør. I tillegg er det gjerne kun fra 9-15, eller 9-14. Så med mindre barnet er stort nok til å klare seg selv om morgenen og sykle dit selv, så er det er verdiløst tilbud (fra et barnepass-perspektiv) for foreldre som jobber 100%. Dvs at det kun har en reell verdi for de barna som ikke lenger går på SFO. Til en pris som er 3-4 ganger høyere enn sommer-SFO. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke lærer, men har en jobb som følger skoleruta. Har "bare" 5 uker ferie om sommeren, men det løser seg med at skolebarnet må være på sfo i 3 uker. Skolen slutter 22.juni og begynner 17.august.

Og jeg er så takknemlig for at jeg har den jobben jeg har. Har full forståelse for de problemer det medfører når man har kun 5 ferieuker hvert år, men man vet før man får barn at et skoleår er 190 dager, og at skolebarn har lang sommferie om de ikke skal på sfo. 

Anonymkode: 389ff...d22

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke blant de mange som mener at lærerne jobber for lite. Tror nok de fleste lærerne jeg kjenner jobber timene sine, og vel så det! Men jeg vil si noe om setningen jeg uthevet. Veldig mange i det offentlige (og i det private) har lite eller ingen mulighet til å få utbetalt overtid - og det er dessuten ikke overtid dere jobber. Jobber vi mer enn 7,5/8 timer, så må det avspaseres, man får ikke noe valg om å få de pengene utbetalt. Og å fremstille 7-9 uker fri på sommeren som «tvungen avspasering» som om det er noe negativt… Mannen min jobber i helsevesenet, og han har avspaseringsuker som han innen visse grenser kan bestemme når han tar. Men ikke om sommeren - da må flest mulig jobbe for å dekke opp ferieavviklingen. De har ingen vikarer, så alle har dobbelt så mange vakter som vanlig om sommeren. Friukene må han ta i november eller mars eller noe slikt, når det er drittvær og resten av familien ikke har fri. «Tvungen avspasering» om sommeren er en drøm i forhold. Da har jeg ikke engang nevnt det evige problemet med barnepass om sommeren. Han har fire uker fri, enten tidlig eller sen. Ofte havner minst en av ferieukene hans utenfor skoleferien også, slik at det gjør barnepassproblemet enda større. 

Så jeg tror ikke dere jobber lite (som gruppe, noen unnasluntrere finner man i alle yrker!), men ikke forsøk å få denne «tvungne avspaseringen» til å være noe annet enn et enormt gode. 

(Og nei, vi kan ikke reise til syden når han har avspaseringsuke i november. For jeg har ikke fri i lin jobb, og ungene går på skolen. Jeg er også nødt til å betale i dyre dommer for å reise til Syden i skolens ferier.)

Hvem i det offentlige får ikke overtidsbetaling om de jobber overtid? Bortsett fra lærere og barnehageansatte kjenner jeg ingen som tjener under 700 000 som ikke får overtidsbetaling for å jobbe overtid.

JEG synes tvungen fri er svært negativt, og valgte bort læreryrket av den grunn. DU hadde kanskje ansett dette som et enormt gode, men det er ikke en selvfølge at å jobbe masse overtid hele året for så å bli tvunget til å ta ut denne avspaseringen når det passer arbeidsgiver, er et gode for alle. 

Jeg vil ha betalt overtiden min. 

Anonymkode: 1f8ee...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (14 timer siden):

er jo drit å nesten ikke kunne ha ferie sammen som familie da. Dessuten hva med påske, jul, høst, vinterferie om foreldrene har brukt opp alle sine uker på sommeren?

Men er dette læreres ansvar?? Tror du at det er lærere som bestemmer skoleruta?

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke inntrykk av at lærere flest mener det er fælt ned avspasering om sommeren. Det heter tvungen fordi man må, ikke fordi det er negativt. Fordelen med å kunne ha litt mer fleksibel avspasering, er at man fks kan unngå ubetalt permisjon. Jeg er lærer. Min samboer er elektriker som må ta overtid ut som avspasering. Ikke absolutt når han vil, så klart. Men med litt planlegging så fungerer ting fint for oss. Det er han som tar bilen til verksted, er hjemme når det kommer håndverkere og sånn, så jeg skal slippe å ta ulønnet perm. Han skal også ta ut avspasering noen uker når vi begge er ferdig med foreldrepermisjon, da vi må vente litt på bhg-plass. Igjen for å unngå at jeg tar ulønnet. 

Samtidig er det veldig fint at jeg har den sommerferien, da er det jeg som skal ta ungen og kjøre bilen på verksted. 

Det er fordeler og ulemper i alle yrker. Jeg kjenner ei som jobba som tekster. Altså hun skrev undertekster til serier og filmer. Hun stakk til utlandet om vinteren og koste seg der med et par laptoper som arbeidsverktøy og en drink på hotellrommet ved stranda. Fleksibel arbeidshverdag. Det er ingen konkurranse om å ha det verst eller best. Vi vil alltid føle at noen har det bedre enn oss. Det betyr ikke at man bør få lufte litt frustrasjon. Min far jobbet på oljeplattform og tjente over 1 mill i året. Jobbet 2 uker på, 4 uker hjemme. Likevel har det vært ting å klage på, og oljearbeidere har også streiket. Ingen som klagde så mye på at de klagde da. 

Anonymkode: 15810...df9

• Liker 2
Skrevet

Det betyr ikke at man ikke bør få lufte ut litt frustrasjon *

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem i det offentlige får ikke overtidsbetaling om de jobber overtid? Bortsett fra lærere og barnehageansatte kjenner jeg ingen som tjener under 700 000 som ikke får overtidsbetaling for å jobbe overtid.

JEG synes tvungen fri er svært negativt, og valgte bort læreryrket av den grunn. DU hadde kanskje ansett dette som et enormt gode, men det er ikke en selvfølge at å jobbe masse overtid hele året for så å bli tvunget til å ta ut denne avspaseringen når det passer arbeidsgiver, er et gode for alle. 

Veldig mange i det offentlige får ikke utbetalt overtid. Og mange står på ekstra på kvelder og helger for å bli ferdige med diverse prosjekter.      Det å «ta med jobben hjem» «aldri logge av» etc er et stort problem i kunnskapsyrker både i det offentlige og det private. 

Anonymkode: 0fc10...f94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes ikke det er et gode, og det er en av grunnene til at jeg ikke jobber som lærer mer. Når man er på felgen i oktober hjelper det lite å tenke på at du har et par uker mer enn andre til sommeren... For meg er det viktig hvordan balansen mellom jobb og fritid fungerer i hverdagen - hele året. Som lærer hadde hodet mitt aldri fri, noe som resulterte i mye migrene. Selv om sommeren. 

Anonymkode: 8b833...0c0

• Hjerte 3
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Er man 2 foreldre, så har man jo 10 uker ferie.

Man må belage seg på å ikke nødvendigvis ha ferie samtidig. Utover da kanskje 1 uke.

Er mange som løser det sånn.

Anonymkode: ce795...6b0

Det er ikke alle som har 5 uker hver nei. Og langt i fra alle som får ta alle ukene på sommeren. Og vi har jo bare rett på 3 uker hver i hovedferieperioden

Anonymkode: 1cc69...c85

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 1.2.2023 den 19.38):

Jeg sier ikke at ballen ligger hos lærerne, dette er jo politisk bestemt. Jeg har fem uker jeg skal fordele utover året og i tillegg jobber jeg ekstra pga planleggingsdager og i det hele tatt mye ferie gjennom året. Jeg vet godt at vi bestemmer om vårt barn skal på SFO når det er åpent. Dessverre er SFO her et dårlig tilbud som ikke fenger mitt og faktisk flere barn har sluttet.  Skulle virkelig ønske ny lærer-reform som gjør da at de ikke jobber så mye, som de angivelig gjør. Slik at vi foreldre slipper den lange ferien. Noen synes det er deilig, bra for de som kan ta ut så mye da eller bare går hjemme. TS

Anonymkode: 625d9...679

Tenk tilbake på når du selv var barn. Nøt du ikke de lange feriene? Om SFO ikke har noe bra tilbud, så benytter du deg da allikevel av det om du må jobbe. Jeg HATET selv å gå på SFO i skoleferiene, men måtte jo det da moren min var alene og jobbet full tid.

Da jeg begynte i 4.klasse og kunne være hjemme alene i ferier, så var det helt fantastisk.

Anonymkode: 8ec8a...415

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Veldig mange i det offentlige får ikke utbetalt overtid. Og mange står på ekstra på kvelder og helger for å bli ferdige med diverse prosjekter.      Det å «ta med jobben hjem» «aldri logge av» etc er et stort problem i kunnskapsyrker både i det offentlige og det private. 

Man får enten betalt overtid eller avspasering. 

Anonymkode: 6e65d...344

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får enten betalt overtid eller avspasering. 

Anonymkode: 6e65d...344

Jobber man overtid har man krav på betaling. Dessverre er det veldig mange som ikke får det.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kjenner nesten ingen som får overtid. De eneste jeg vet om som får overtid jobber i helsevesenet (med pleie/på sykehus), eller på slakteri. Med andre ord jobber som er tidskritiske og med arbeidstider som har null fleksibilitet. Andre forventes å avspasere. På min jobb skal det ganske ekstraordinære forhold til før man får overtid, dvs det er snakk om rene kriser.

Anbefaler deg å lese deg opp på hva fleksitid er, for det er det de fleste som har lignende jobber som lærere har.  Du jobber heller ikke overtid, for du har jo avspasering i skolens ferier - du jobber ikke mer enn et normalt årsverk, hvis du jobber de timene du skal. 

• Liker 1
Skrevet

Vår skole har tre ledige stillinger utlyst nå, fått 32 søknader, kun 3 har godkjent kompetanse. Merkelig at ikke flere vil jobbe som lærer når det er så lukrativt med tanke på arbeidstid og ferier/ avspasering. 

Anonymkode: b926a...aba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 2.2.2023 den 18.44):

Ikke meg du spør, men jeg er også lærer. Kommer senest kl 8 hver morgen, går kl 16.00. Av og til kl 15.00-15.30 på fredag (men ikke ofte jeg rekker det). Noen dager er jeg på skolen til 16.30-17.00. Og jobber i snitt en time hjemme på kveldstid mandag til torsdag. Pluss ofte et par timer ila helgen. Så det blir godt over de 43,2 timene pr uke som arbeidsavtalen sier.

Lunsj ja, lunsjpausen er betalt fordi vi må være tilgjengelige. Det skjer mye i en klasse med 25 elever, ofte noe som må håndteres i lærerens lunsjpause. Spiser ofte mens jeg løser en konflikt, ser etter et sykt barn som venter på å bli hentet, trøster en som har slått seg, hjelper en som ikke finner skoene osv. Høres ut som en avslappende lunsjpause, ikke sant? 

Anonymkode: b8592...0dd

Du er ikke den eneste som blir forstyrret i lunsjen din. Enkelte dager rekker jeg ikke lunsj, noen dager spiser jeg en brødskive på kontoret mens jeg jobber. Og jeg er ikke lærer! 

Anonymkode: 7f063...990

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke inntrykk av at lærere flest mener det er fælt ned avspasering om sommeren. Det heter tvungen fordi man må, ikke fordi det er negativt. Fordelen med å kunne ha litt mer fleksibel avspasering, er at man fks kan unngå ubetalt permisjon. Jeg er lærer. Min samboer er elektriker som må ta overtid ut som avspasering. Ikke absolutt når han vil, så klart. Men med litt planlegging så fungerer ting fint for oss. Det er han som tar bilen til verksted, er hjemme når det kommer håndverkere og sånn, så jeg skal slippe å ta ulønnet perm. Han skal også ta ut avspasering noen uker når vi begge er ferdig med foreldrepermisjon, da vi må vente litt på bhg-plass. Igjen for å unngå at jeg tar ulønnet. 

Samtidig er det veldig fint at jeg har den sommerferien, da er det jeg som skal ta ungen og kjøre bilen på verksted. 

Det er fordeler og ulemper i alle yrker. Jeg kjenner ei som jobba som tekster. Altså hun skrev undertekster til serier og filmer. Hun stakk til utlandet om vinteren og koste seg der med et par laptoper som arbeidsverktøy og en drink på hotellrommet ved stranda. Fleksibel arbeidshverdag. Det er ingen konkurranse om å ha det verst eller best. Vi vil alltid føle at noen har det bedre enn oss. Det betyr ikke at man bør få lufte litt frustrasjon. Min far jobbet på oljeplattform og tjente over 1 mill i året. Jobbet 2 uker på, 4 uker hjemme. Likevel har det vært ting å klage på, og oljearbeidere har også streiket. Ingen som klagde så mye på at de klagde da. 

Den personen jeg quotet mente tydeligvis at det var negativt, derav svaret mitt. 
Jeg ser absolutt at det er utfordrende å ikke ha en fleksibel arbeidstid, men det er mange som ikke har det, og som må ta ulønnet permisjon for å få det til å gå rundt. Men det at du har lange ferier reduserer behovet din familie har for å ta ulønnet permisjon. 
Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Men for familier som faktisk har store problemer med å få feriekabalen til å gå opp, er det ganske frustrerende å høre at lærere klager over «tvungen avspasering» og at de heller skulle vært på billige sydenreiser i november (som vi ikke-lærere får til å reise på heller!). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er ikke den eneste som blir forstyrret i lunsjen din. Enkelte dager rekker jeg ikke lunsj, noen dager spiser jeg en brødskive på kontoret mens jeg jobber. Og jeg er ikke lærer! 

Anonymkode: 7f063...990

Blir du forstyrret av gråtende barn som sloss, eller barn som har tisset på seg eller kastet opp? 

Synes det høres helt greit ut å spise brødskive på kontoret foran PCen jeg. Hadde foretrukket det fremfor å spise mens jeg sklir rundt på holka og løser konflikter. 

Men jeg skrev ikke det jeg skrev for å si jeg er den eneste som jobber i lunsjen. Det var et svar på antydningen om at lærere bør trekke lunsjpausen fra i regnestykket når de teller opp arbeidstimer i løpet av dagen. For lunsjpausen er minimal, og noen ganger ikke-eksisterende. 

Anonymkode: b8592...0dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...