Gå til innhold

9 uker skolefri til sommeren 😱

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå var det lærere som sutret i media i hele høst. Og streiket i ukesvis, rett etter en pandemi. De ga med andre ord faen i at elevene allerede har lært altfor lite de siste årene. Det var lærere som sutret under HELE koronaen (langt mer enn feks sykepleierne). Det er jo også nærmest daglig sutretråder fra lærere: «det er så stress», «ingen gjør jobben min om jeg er syk», «dårlig vikarer», «jeg er utbrent som lærer». Osv osv. Det er dette vi mener med at dere sutrer. 

Og alle ferietråder blir besvart med hvor grusomt dere har det resten av året. Vi som jobber i andre yrker prøver bare å få dere til å innse hvor sinnsykt privilegerte dere er som kan nyte total avslapning hele sommeren. 

Anonymkode: 3b125...a76

Jeg er ikke lærer, og det er faktisk på grunn av den helt jævlige ferieordningen de er pålagt. Kan ikke tenke meg noe verre enn å måtte ha fri kun på de dyreste tidene av året, der alle andre også skal på ferie. 

Lærere hadde forbvrig god grunn til å klage under corona. De måtte jobbe enda mer ekstra enn vanlig, selvsagt uten å få en krone mer (i motsetning til alle sykepleieren som hadde den beste lønnen de har hatt i sitt liv under corona siden de får 100 % overtid for hvert minutt de jobber mer enn de skal), de fikk ikke prioritet på å få vaksine tross i at de vasset i smitte dag inn og dag ut.

Vi som jobber i andre yrker er veldig glede for å slippe å omgås drittungene til andre mennesker for luselønn og ha ubetalt overtid med tvungen avspasering på ugunstige tidspunkter.

Anonymkode: 1f8ee...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg oppdaget med skrekk og gru at siste skoledag er 16. juni! og første skoledag 21. august. Hvordan er det mulig at regnskapet til lærere, i småtrinnet, faktisk jobber inn 4 uker, men også høstferie, julefri, vinterferie og påskeferie løpet av et år??!

Min vil overhodet ikke på SFO lenger og hvordan vi skal få dette til å gå opp er jo bare å belage seg på super-mormor da, men som kommer til å bli utslitt! 😅

Kan noen lærere si på hånden på hjertet at dere faktisk jobber mer enn 37,5 timer i uka? Jeg leste et sted at skulle regnestykket gå opp etter all den ferien de får, er det snakk om over 48 timers arbeidsuke. Kan ikke se det for meg. Er jo ikke en lærer igjen etter klokka to på fredager f.eks. 

Nå må Norge slutte med så lange skoleferier! Ikke alle har råd til ukes-aktivitet til 3000,-.

Anonymkode: 625d9...679

Min siste arbeidsdag er 22.juni. Selv om elevene slutter 16.juni, så gjør ikke jeg det. Jeg har plandager etter elevene har avsluttet sitt skoleår. Min første skoledag er 10.august, elevene starter uka etter. Fylkeskommunen har bestemt at lærernes plandager skal ligge før/etter skoleåret og ikke midt i. Det gjør at skoleåret til elevene blir kortere. Mitt skoleår, har blitt lenger. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg jobber mer enn 37.5 timer i uka. Jeg skal jobbe 42.5 time i snitt. Noen perioder er det ekstremt mye, andre perioder er det litt mindre. Min undervisningsplan på fredager er til 15.00, det vil si at jeg forlater skolen ca 15.30. En dag i uka har jeg møte frem til 17.00 og to dager i uka har jeg undervisning til 15.45. Jeg har EN dag i uka jeg forlater skolen kl 14.00, for å kunne hente egne barn på skolen. En tilpassing jeg har fått pga at det ikke går skolebuss den dagen. Tapt tid, tas igjen på kveld/helg. 

I skrivende stund har jeg akkurat kommet hjem fra jobb. Vi har hatt foreldremøte og jeg har vært på jobb fra 08.00-20.00. Jeg jobber fysisk på skolen ca 30 kvelder i løpet av et år, hvor jeg jobber 12-14 timer. Da går timene fort. Mine elever er i praksis i helgene. Jeg har praksisoppfølging på lør/søndag for å klare å rekke rundt. Det å være lærer, er så mye mer enn folk flest tror. 

Mitt barn vil heller ikke være på SFO, men det er faktisk ikke hennes valg. Jeg jobber. Hun kan ikke være alene. Da må hun på sfo i 2.5 uke, selv om mamma er lærer og alle tror vi har fri. Plandagene før og etter ferie er fra 08.00-16.30

Anonymkode: 541ec...036

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du vise regnestykket? De har jo i tillegg feriedager jul, påske, vinterferie og høstferie, som andre folk må dekke inn av sine fem uker. 

I 2022 ble det i Oslo:

10 dager høst/vinterferie

6 + 3 dager jul/påske 

45 dager sommerferie (9 uker i Oslo)

Totalt 64 dager! 

Det er helt vanvittig differanse mot mine 25 dager. 39 ekstra dager ferie!

Det vil si 292,5 timer som skal fordeles ut på resterende uker. 

Et vanlig årsverk minus ferie er 220 dager minus 39 = 181 dager. 

292,5 timer fordelt på 181 timer = 1,6 timer ekstra jobb. Per dag, eller 8 timer ekstra per uke. 

Lærere i Oslo skulle altså jobbet 45,5 timer i uken i 2022.

Anonymkode: 8066e...ca9

Du glemmer at lærere ikke har 9 uker sommerferie, de har planleggingsdager som ofte legges til begynnelsen av skoleåret. Lærere i Oslo skal jobbe 43,5 t i uken. Alle foreldremøter, utviklingssamtaler, planlegging, ekstra ansvarsoppgaver (utvikling av pedagogiske planer, organisere annerledesdager osv) skal dekkes i disse timene. Lærere får sjelden eller aldri overtid eller avspasering utover disse timene. 

Anonymkode: 71e00...19f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, noen mennesker vil bare ikke forstå. *risteroppgittpåhodet*

Streiken var for fremtida til norsk skole. Sånn det er nå er det mange som forsvinner ut av yrket, og ufaglærte overtar undervisningen.

På min skole har 6 lærere sluttet bare siden streiken. At verken politikere, kommuneledelse eller «vanlige folk» velger å høre på oss, gjør at vi finner oss nye jobber. Jeg MÅ ikke jobbe som lærer, og er allerede på Finn og snuser etter nye jobber.

Ps. Alle de 6 ledige stillingene som ble ledige dette skoleåret, ble erstattet av 19-20 åringer som tar seg et friår. Lurer på om du tenker at det er den beste løsningen for dine barn…

Anonymkode: 943d7...fb9

Jada, dette skinnhellige snakket om «fremtiden til dine barn». Vi bor ikke i griskgrendte strøk og det er kun assistenter som er ufaglærte her vi bor.

Hvis man ser bak disse tallene lærerorganisasjonene vil at vi skal tro på, så er det ikke noe verre nå enn det har vært de siste 20 årene, og det har vel gått ganske greit med disse elevene? Det har vel vært et år med manko på nyutdannede pga lærerutdanningen ble femårig. Dessuten regner SSB med at det vil bli for MANGE lærere i 2040. Så null sympati herifra. Tvert imot mistet jeg bare enda mer respekt for yrkesgruppen. Å streike den høsten dere gjorde, viste bare så total egoisme og mangel på forståelse for ungdommen. 

Hvis du ikke trives tenker jeg det er lurt å forsøke noe annet. Ingen er tjent med folk som ikke trives i jobben sin. 

• Liker 1
Skrevet

Bestevenninna mi jobba som lærer i noen år, en gang hun var skikkelig irritert på sånne som ts forklarte hun meg hvor sykt mye hun jobbet, først måtte hun noen ganger komme så tidlig som åtte! Og selv om hun dro hjem halv tre satt hun minst et par timer på kvelden en eller to ganger i uka 🙄 (= 32,5 + 2-6 timer i uka). 

Har jobbet en del på en barneskole nå (som spes ped, ikke lærer), og hvis lærerne hadde jobbet hele dagen de var på jobb hadde de kanskje sluppet unna så mye kveldsjobb! Har jobbet i barnehage, hos fylkesmannen, nav og vært innom en del andre jobber og ALDRI vært på en arbeidsplass med så mye pauser.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå var det lærere som sutret i media i hele høst. Og streiket i ukesvis, rett etter en pandemi. De ga med andre ord faen i at elevene allerede har lært altfor lite de siste årene. Det var lærere som sutret under HELE koronaen (langt mer enn feks sykepleierne). Det er jo også nærmest daglig sutretråder fra lærere: «det er så stress», «ingen gjør jobben min om jeg er syk», «dårlig vikarer», «jeg er utbrent som lærer». Osv osv. Det er dette vi mener med at dere sutrer. 

Og alle ferietråder blir besvart med hvor grusomt dere har det resten av året. Vi som jobber i andre yrker prøver bare å få dere til å innse hvor sinnsykt privilegerte dere er som kan nyte total avslapning hele sommeren. 

Sykepleiere fikk i hvertfall overtidsbetalt for all den ekstra jobben de gjorde. 🤪

Lærere er glad i sommeren sin de, og glad for at de alltid har fri hver jul osv. Det er ingen som har sagt at lærere ikke setter pris på det. Men midt i februar, så går jeg ikke rundt og smiler og er overlykkelig fordi jeg skal ha sommerferie om noen mnd når elevene mobber hverandre, stikker av, er voldelige, foreldre melder meg til statsforvalteren fordi jeg tok på sønnen deres, det er krevende møter og telefonsamtaler hver uke, det er dårlig luft i klasserommet, vi mangler lærebøker og ingenting på sløydsalen virker, og du skulle helst tatt kartleggingene og skrevet ferdig halvårsvurderingene i går. Ingenting av dette blir gjort noe raskere, mer effektivt eller bare forsvinner fordi jeg skal ha ferie om noen måneder. Samme som at en sykepleier som ikke har fått gått på do på 8 timer og ikke har fått tid til å spise lunsj ikke skal få lov til å klage, for hun får jo tross alt overtidsbetalt for det, og neste helg har hun fri og kan slappe av. Dessuten kommer ting til å roe seg neste uke, for da skal hun jobbe på en rolig avdeling. Så dette må hun bare tåle å stå i! 

Anonymkode: 15810...df9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen som ikke ønsker å tilbringe tid med ungene sine, men de fleste har en jobb 47 uker i året. Du ser ikke at fem uker ferie ikke går opp med 12 uker skoleferie? (Selv om mor og far ikke har en eneste uke sammen). 

Det er helt klart mange som ikke ønsker å tilbringe for mye tid med ungene sine, for en merkelig påstand. de fleste syter veldig når de tre ukene ferie nærmer seg slutten og gleder seg til barnehagen eller SFO åpner igjen.

Fem uker BETALT ferie. Det er stort sett mulig å ta ut mer ubetalt. Da må du selvsagt planlegge det resten av året i forhold til økonomi. Mange kunne nok gjort som lærerens også, jobbet 5-10 timer ekstra hver uke og dermed samlet opp avspasering til sommeren, men dette er selvsagt ikke mulig for alle.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykepleiere fikk i hvertfall overtidsbetalt for all den ekstra jobben de gjorde. 🤪

Lærere er glad i sommeren sin de, og glad for at de alltid har fri hver jul osv. Det er ingen som har sagt at lærere ikke setter pris på det. Men midt i februar, så går jeg ikke rundt og smiler og er overlykkelig fordi jeg skal ha sommerferie om noen mnd når elevene mobber hverandre, stikker av, er voldelige, foreldre melder meg til statsforvalteren fordi jeg tok på sønnen deres, det er krevende møter og telefonsamtaler hver uke, det er dårlig luft i klasserommet, vi mangler lærebøker og ingenting på sløydsalen virker, og du skulle helst tatt kartleggingene og skrevet ferdig halvårsvurderingene i går. Ingenting av dette blir gjort noe raskere, mer effektivt eller bare forsvinner fordi jeg skal ha ferie om noen måneder. Samme som at en sykepleier som ikke har fått gått på do på 8 timer og ikke har fått tid til å spise lunsj ikke skal få lov til å klage, for hun får jo tross alt overtidsbetalt for det, og neste helg har hun fri og kan slappe av. Dessuten kommer ting til å roe seg neste uke, for da skal hun jobbe på en rolig avdeling. Så dette må hun bare tåle å stå i! 

Og akkurat dette, er hva jeg mener med sutring fra lærerne. Jeg kunne også skrevet en avhandling om alle negative sider med min jobb. Men jeg velger å avstå fra det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, dette skinnhellige snakket om «fremtiden til dine barn». Vi bor ikke i griskgrendte strøk og det er kun assistenter som er ufaglærte her vi bor.

Hvis man ser bak disse tallene lærerorganisasjonene vil at vi skal tro på, så er det ikke noe verre nå enn det har vært de siste 20 årene, og det har vel gått ganske greit med disse elevene? Det har vel vært et år med manko på nyutdannede pga lærerutdanningen ble femårig. Dessuten regner SSB med at det vil bli for MANGE lærere i 2040. Så null sympati herifra. Tvert imot mistet jeg bare enda mer respekt for yrkesgruppen. Å streike den høsten dere gjorde, viste bare så total egoisme og mangel på forståelse for ungdommen. 

Hvis du ikke trives tenker jeg det er lurt å forsøke noe annet. Ingen er tjent med folk som ikke trives i jobben sin. 

Jeg er på vei ut av jobben ja. Rett og slett fordi jeg setter min fritid, min familie, egne barn og privatøkonomi høyere enn yrket mitt. 

Synes forresten svaret du oser forakt og arroganse. Håper ikke du har egne barn.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

1750 timer er et normalt årsverk i de fleste yrker. 

Lærere jobber jo ikke flere timer enn andre arbeidstakere i året, de har bare et mer komprimert arbeidsår. Derfor de har avspasering i skoleferiene. 

Anonymkode: 71e00...19f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er på vei ut av jobben ja. Rett og slett fordi jeg setter min fritid, min familie, egne barn og privatøkonomi høyere enn yrket mitt. 

Synes forresten svaret du oser forakt og arroganse. Håper ikke du har egne barn.

Så fordi jeg mener barn og unges rett til læring var viktigere enn deres streikerett så bør jeg ikke ha barn? Hva med å komme med motargumenter istedet for personangrep?

Det jeg skriver om tallene til SSB er sanne, da faller jo argumentet for streiken fullstendig sammen. 

• Liker 1
Skrevet
solsolsol skrev (10 minutter siden):

Bestevenninna mi jobba som lærer i noen år, en gang hun var skikkelig irritert på sånne som ts forklarte hun meg hvor sykt mye hun jobbet, først måtte hun noen ganger komme så tidlig som åtte! Og selv om hun dro hjem halv tre satt hun minst et par timer på kvelden en eller to ganger i uka 🙄 (= 32,5 + 2-6 timer i uka). 

Har jobbet en del på en barneskole nå (som spes ped, ikke lærer), og hvis lærerne hadde jobbet hele dagen de var på jobb hadde de kanskje sluppet unna så mye kveldsjobb! Har jobbet i barnehage, hos fylkesmannen, nav og vært innom en del andre jobber og ALDRI vært på en arbeidsplass med så mye pauser.

Merkelig at ikke ALLE har lyst til å bli lærere når det er så fantastisk? Rart at det er så få søkere til lærerhøyskolene når det er drømmeyrket?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fordi jeg mener barn og unges rett til læring var viktigere enn deres streikerett så bør jeg ikke ha barn? Hva med å komme med motargumenter istedet for personangrep?

Det jeg skriver om tallene til SSB er sanne, da faller jo argumentet for streiken fullstendig sammen. 

Jeg tror ikke du ville omtalt en sykepleier, en butikkansatt eller noen andre yrkesgrupper på denne måten. 

Dine argumenter falt på steingrunn, da det ikke var verken respekt, forståelse eller empati i svaret ditt. Det var tvert i mot gjennomsyret av hersketeknikk og arroganse. 

Sånn er ikke jeg oppdratt og oppdrar heller  ikke mine barn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt klart mange som ikke ønsker å tilbringe for mye tid med ungene sine, for en merkelig påstand. de fleste syter veldig når de tre ukene ferie nærmer seg slutten og gleder seg til barnehagen eller SFO åpner igjen.

Fem uker BETALT ferie. Det er stort sett mulig å ta ut mer ubetalt. Da må du selvsagt planlegge det resten av året i forhold til økonomi. Mange kunne nok gjort som lærerens også, jobbet 5-10 timer ekstra hver uke og dermed samlet opp avspasering til sommeren, men dette er selvsagt ikke mulig for alle.

Det ville sikkert vært mulig for noen, men for den store majoriteten av foreldre er dette selvsagt ikke mulig. Norge stopper ikke opp ni uker om sommeren. Syke folk blir ikke på magisk vis friske om sommeren, vi kan ikke droppe veibygging om sommeren, folk skal ha mat og varer selv om det er sommer. De færreste arbeidsgivere vil være villig til å gi ansatte fri over så lang tid. Mange (langt flere enn du tror) jobber en masse overtid de aldri har mulighet til å ta ut i avspasering, og mange har jobber der overtid er innbakt i lønn, så avspasering kan man se langt etter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg oppdaget med skrekk og gru at siste skoledag er 16. juni! og første skoledag 21. august. Hvordan er det mulig at regnskapet til lærere, i småtrinnet, faktisk jobber inn 4 uker, men også høstferie, julefri, vinterferie og påskeferie løpet av et år??!

Min vil overhodet ikke på SFO lenger og hvordan vi skal få dette til å gå opp er jo bare å belage seg på super-mormor da, men som kommer til å bli utslitt! 😅

Kan noen lærere si på hånden på hjertet at dere faktisk jobber mer enn 37,5 timer i uka? Jeg leste et sted at skulle regnestykket gå opp etter all den ferien de får, er det snakk om over 48 timers arbeidsuke. Kan ikke se det for meg. Er jo ikke en lærer igjen etter klokka to på fredager f.eks. 

Nå må Norge slutte med så lange skoleferier! Ikke alle har råd til ukes-aktivitet til 3000,-.

Så nydelig a :) gleder meg

Anonymkode: 1cbcd...f16

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så at du ikke har råd til ukesaktiviteter er lærernes feil? At skoleferien er lang er da ikke lærernes bestemmelse. Lærerne har akkurat like mye innflytelse over ferielengden i skolen som det du har. Jeg kjenner flere lærere som gjerne skulle hatt kortere ferie, og overtidsbetalt i stedet. Det er ikke lærerne som tvinger frem denne ferien!! 

Jeg er så innmari lei av at det alltid skal stilles spørsmålstegn ved hvor mye lærerne jobber. Er du like skeptisk til konsernledernes overtidstimer? At rørleggerne og elektrikerne faktisk jobber de seks fulle timene de fakturerer deg for? At de butikkansatte ikke sitter litt for lenge på bakrommet? Hva med de som har «hjemmekontor» og går tur med hunden i en litt lang lunsj? Frisørene som styler og klipper hverandres hår når de ikke har kunder? Hvorfor er det lærerne som skal klages på, og stilles til veggs? Og ikke minst, hvordan i all verden vet du at lærerne ikke jobber på ettermiddager, kvelder, helger og i disse feriene du klager over at de har? Vet du i det hele tatt hva en lærers arbeidsoppgaver er? Eller tror du de bare står og leser fra en bok i et rom hele dagen? Kanskje du skulle ta deg en tur innom en skole og spørre? 

Se deg rundt. Mange land i Europa har enda lengre skoleferier enn Norge. 

Anonymkode: 09d70...8fe

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og akkurat dette, er hva jeg mener med sutring fra lærerne. Jeg kunne også skrevet en avhandling om alle negative sider med min jobb. Men jeg velger å avstå fra det. 

Men er det faktisk sånn at fordi man har "lang ferie" at man ikke får lov til å være misfornøyd med hvordan ting er i skolen? Det blir litt sånn: slutt og klag, tenk på de fattige barna i Afrika! 

Skolen er faktisk noe av det viktigste vi har i samfunnet! Du bør være glad noen står opp og roper høyt når ting faktisk ikke er ok i skolen. De gjør det for barna dine! Lærerne er lei fordi de ikke får gitt barna det de trenger. Jeg kan velge å gi faen når Jens stikker av fra skolen, jeg kan velge å ikke orke å ta telefonsamtaler med foreldre, jeg kan velge å ignorere mobbing, jeg kan velge å drite i å kartlegge og bestille utredning for elev jeg mistenker har lærevansker. Så kan jeg dra hjem kl 14.30 hver dag og bare bry meg om meg selv. Men for at barna faktisk skal få et godt miljø og opplæring på skolen, må jeg som lærer få tid, tillit og ressurser. Noe vi ikke har. Det er barna det går ut over. Det er de vi klager på vegne for. Hvis vi ikke skal få ha noe å kjempe for, så trenger vi ikke kjempe for barna heller.... Elevundersøkelsen viser at det er økning av mobbing i skolene nå. Skal vi lærerne bare ti stille om det? Det er jo vi og barna som ikke får den hjelpen og de ressursene vi trenger. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Klage på at lærerne har mye fri skal man, men å bli lærer selv? Ikke tale om! 

Jeg er lærer, er kjempeglad for å ha mye fri. Synes faktisk at lønna mi er ok i forhold til hvor mye fri vi har😁

Anonymkode: b74a2...5b2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ingen som ikke ønsker å tilbringe tid med ungene sine, men de fleste har en jobb 47 uker i året. Du ser ikke at fem uker ferie ikke går opp med 12 uker skoleferie? (Selv om mor og far ikke har en eneste uke sammen). 

Sorry altså, synest ikke synd på deg. Da burde du/dere tatt det i betraktning før dere fikk barn. Skulle nesten tro at det er vi lærere som bestemmer skoleruta, men det er det nok ikke. Det er vel ikke sånn at dere går i butikken og skjeller ut betjeningen for at prisene p varene er gått opp???

Anonymkode: 0237c...9af

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er ikke noe nytt at skoleferien varer i 8-9 uker. Den norske skoleferien er faktisk kortere enn i de fleste andre europeiske land. 

Det er ikke ungen din som bestemmer om han skal på SFO eller ikke, det er du. Kan han ikke være alene hjemme, send ham på SFO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...