GÃ¥ til innhold

9 uker skolefri til sommeren 😱

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det blir 9 uker sommerferie skyldes at det er færre fridager for elevene gjennom skoleåret. Det er uansett på 190 skoledager. Hverken mer eller mindre. 

• Liker 2
Skrevet
Kanutte skrev (2 minutter siden):

190 skoledager/5 dager per uke = 38 uker

38 uker x 43,4 timer = 1650 timer

Pluss en planleggingsuka a 37,5 timer utgjør et årsverk på 1687,5 timer. Som er et vanlig årsverk: https://www.lucaregnskap.no/oppstart/hvor-mange-timer-er-et-arsverk

1750 timer er et normalt årsverk i de fleste yrker. 

Anonymkode: 3b125...a76

Skrevet
Kanutte skrev (3 minutter siden):

190 skoledager/5 dager per uke = 38 uker

38 uker x 43,4 timer = 1650 timer

Pluss en planleggingsuka a 37,5 timer utgjør et årsverk på 1687,5 timer. Som er et vanlig årsverk: https://www.lucaregnskap.no/oppstart/hvor-mange-timer-er-et-arsverk

Pluss 2x utviklingssamtaler. Så kommer an på hvor mange elever. For meg er det ca 40 timer hvert halvår. 

Anonymkode: 56175...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitat fra det jeg lenket til:

Sitat

I Norge har majoriteten av arbeidstakerne en tariffestet arbeidsuke på 37,5 timer. De fleste av disse har også krav på 5-ukers ferie. Et årsverk blir da 37,5 timer per uke multiplisert med 47 uker = 1762,5 timer. Men, dette er før vi tar med ekstra feriedager for jul, påske, pinse og 1. mai, og så videre. I tillegg har vi skuddår og en ekstra dag som må tas med i regnestykket.

I snitt betyr dette at et årsverk utgjør omtrent 1695 timer for arbeidstakere som har tariffestede avtaler.

Med andre ord, de røde dagene trekkes fra de 1750 timene for flertallet av andre arbeidstakere også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pluss 2x utviklingssamtaler. Så kommer an på hvor mange elever. For meg er det ca 40 timer hvert halvår. 

Men det ligger i de 43,4 timene per uke. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også lei av sutringen til lærere. De aner ikke hvor godt de har det. Jeg jobber også mye mer på en uke pga alt for mye å gjøre. Jeg får ikke overtidsbetalt og ikke lang fri i alle ferier. 

Anonymkode: 4566a...54a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse blir jo alltid satt opp før kl 16, så hvordan mener du at disse kommer i tillegg?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen lærere si på hånden på hjertet at dere faktisk jobber mer enn 37,5 timer i uka?

Absolutt.

Godt med ferie for barn og unge.

Anonymkode: fb8ee...72d

Skrevet

Disse blir jo alltid satt opp før kl 16, så hvordan mener du at disse kommer i tillegg?

Det er i alle fall ikke vanlig praksis på min skole.

Anonymkode: 0237c...9af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barneskolelærer her. 48 timer jobber jeg ikke, men jeg jobber langt mer enn 37,5 timer i uka 😛 vanskelig å si nøyaktig hvor mye da det varierer fea uke til uke, men ligger som regel et sted mellom 40-43 timer.

Anonymkode: 5c5cd...91c

40 t er da helt vanlig , det jobber jeg også i min jobb

Anonymkode: c1b7d...037

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er også lei av sutringen til lærere. De aner ikke hvor godt de har det. Jeg jobber også mye mer på en uke pga alt for mye å gjøre. Jeg får ikke overtidsbetalt og ikke lang fri i alle ferier. 

Jeg er enig i at en del lærere sutrer mye. Det er også sånn, som i de fleste andre yrker at noen sluntrer unna og ikke gjør jobben sin. Men hvis det er så gullkantet å være lærer skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere vil bli lærere. Men lærere har samme årsverk som de fleste med tariffavtale. 

• Liker 1
Skrevet

Vil dessuten understreke at det er ekstremt krevende å stå i front hele tiden. Det vet de fleste som har holdt presentasjoner osv. 

Anonymkode: fb8ee...72d

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg oppdaget med skrekk og gru at siste skoledag er 16. juni! og første skoledag 21. august. Hvordan er det mulig at regnskapet til lærere, i småtrinnet, faktisk jobber inn 4 uker, men også høstferie, julefri, vinterferie og påskeferie løpet av et år??!

Min vil overhodet ikke på SFO lenger og hvordan vi skal få dette til å gå opp er jo bare å belage seg på super-mormor da, men som kommer til å bli utslitt! 😅

Kan noen lærere si på hånden på hjertet at dere faktisk jobber mer enn 37,5 timer i uka? Jeg leste et sted at skulle regnestykket gå opp etter all den ferien de får, er det snakk om over 48 timers arbeidsuke. Kan ikke se det for meg. Er jo ikke en lærer igjen etter klokka to på fredager f.eks. 

Nå må Norge slutte med så lange skoleferier! Ikke alle har råd til ukes-aktivitet til 3000,-.

Anonymkode: 625d9...679

Barna har veldig godt av lange skoleferier så det er jeg helt for.  sfo har de fleste steder kun stengt 4 uker i juli. 

Skrevet

All ære til lærerne som holder ut slik det er blitt🙈

Anonymkode: b74b7...521

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. Jeg har allerede jobbet 60 timer overtid i 2023. Får ikke avspasering og har fem uker ferie totalt (aldri mer enn tre uker sammenhengende, og blir alltid avbrutt i løpet av ferien). Da er det rett og slett absurd å høre på sutringen fra lærere, som har fri uten noen forpliktelser hele sommeren, i julen, på alle helligdager, vinterferie og høstferie. 

Jeg leter etter ny jobb, men i tidligere jobber har jeg også jobbet mye ekstra. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lærere har ikke avspasering, men undervisningsfrie perioder. Du regner altså motsatt. Lærere jobber 43.5 time i uken i snitt gjennom skoleåret. Dette inkluderer planleggingsdager. Noen ganger er lærere på jobb når elevene har fri. 

Anonymkode: 6dd51...fd1

Jeg har ikke telt med planleggingsdager i regnestykket. 

Anonymkode: 8066e...ca9

Skrevet

Samme her. Jeg har allerede jobbet 60 timer overtid i 2023. Får ikke avspasering og har fem uker ferie totalt (aldri mer enn tre uker sammenhengende, og blir alltid avbrutt i løpet av ferien). Da er det rett og slett absurd å høre på sutringen fra lærere, som har fri uten noen forpliktelser hele sommeren, i julen, på alle helligdager, vinterferie og høstferie. 

Jeg leter etter ny jobb, men i tidligere jobber har jeg også jobbet mye ekstra. 

Det er bare sommerferien vi ikke må sitte med rettebunken og undervisningsopplegg. 
Vet du hva lærere er lei av? Sutringen din… Hvorfor blir du ikke lærer om vi har det så flott?

Anonymkode: bfaa4...2b5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke telt med planleggingsdager i regnestykket. 

Why not??

Anonymkode: bfaa4...2b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Feil, det var den gamle regnemåten da man hadde fire ukers ferie pluss Gro-dagen. Henger igjen ennå, men nå har de fleste 5 uker ferie. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg oppdaget med skrekk og gru at siste skoledag er 16. juni! og første skoledag 21. august. Hvordan er det mulig at regnskapet til lærere, i småtrinnet, faktisk jobber inn 4 uker, men også høstferie, julefri, vinterferie og påskeferie løpet av et år??!

Min vil overhodet ikke på SFO lenger og hvordan vi skal få dette til å gå opp er jo bare å belage seg på super-mormor da, men som kommer til å bli utslitt! 😅

Kan noen lærere si på hånden på hjertet at dere faktisk jobber mer enn 37,5 timer i uka? Jeg leste et sted at skulle regnestykket gå opp etter all den ferien de får, er det snakk om over 48 timers arbeidsuke. Kan ikke se det for meg. Er jo ikke en lærer igjen etter klokka to på fredager f.eks. 

Nå må Norge slutte med så lange skoleferier! Ikke alle har råd til ukes-aktivitet til 3000,-.

Anonymkode: 625d9...679

Du er klar over at lærere jobber mye hjemme? Der jeg var i praksis sist kunne de velge hvor lenge de satt på skolen og jobbet. De fleste gikk hjem tidlig på fredagen, men satt å jobbet halve søndagen. 

Tror hvermansen hadde fått sjokk om de så arbeidsmengden spesielt kontaktlærer har over seg. 

Det er en grunn til at det er svært mange som slutter i læreryrket. Om det var så "fantastisk mye fritid" som enkelte tror så burde jo frafallet vært minimalt. Istedenfor er det lærermangel og mange blir utbrent. 

Anonymkode: 60be4...030

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...