AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Norge importerer omlag 60 % av all mate vi lever av, og når det er matvaremangel på kloden må vi nok belage oss på å betale en høyere pris også for import av matvarer. En rekke matvarer som m.a (kjøttvarer) er langt rimligere i Sverige en i Norge, og det har samanheng med at Sverige er langt mer selvforsynt på en rekke matvarer en norge. Etter oljealderen har Norge sanert bort mange arbeidsplasser innenfor av selvforsyninggraden ettersom de ikkje har vert konkuransedyktig i lønninger overfor oljeindustrien. Hvem gidder idsag å jobbe med gårdsdrift idag fra 06- 22 når de kan ha en jobb innenfor oljeindstrien fra 07.30 -16 som er langt bedre betalt m/lovbestemte ferier. Norge bør i framtiden tenke mer selvforsyningsgrad på både matvarer, og arbeidskraft, og her må det handling til og ikkje bare tomme løfter, og prat. Anonymkode: c3149...944 1 1
Topsi Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Norge importerer omlag 60 % av all mate vi lever av, og når det er matvaremangel på kloden må vi nok belage oss på å betale en høyere pris også for import av matvarer. En rekke matvarer som m.a (kjøttvarer) er langt rimligere i Sverige en i Norge, og det har samanheng med at Sverige er langt mer selvforsynt på en rekke matvarer en norge. Etter oljealderen har Norge sanert bort mange arbeidsplasser innenfor av selvforsyninggraden ettersom de ikkje har vert konkuransedyktig i lønninger overfor oljeindustrien. Hvem gidder idsag å jobbe med gårdsdrift idag fra 06- 22 når de kan ha en jobb innenfor oljeindstrien fra 07.30 -16 som er langt bedre betalt m/lovbestemte ferier. Norge bør i framtiden tenke mer selvforsyningsgrad på både matvarer, og arbeidskraft, og her må det handling til og ikkje bare tomme løfter, og prat. Anonymkode: c3149...944 Det du skriver er direkte feil. Sverige har billigere kjøtt fordi de ikke har samme importvern som Norge og dermed importerer billigere fra andre land Endret 1. februar 2023 av Topsi 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 HERRE JESUS!!! 😲 Her er det så mye faktafeil og synsing og feilslutninger at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Hva i helvete, ts? Anonymkode: 5ada6...cfd 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Altså, selvforsyningsgrad er viktig, men resten av innlegget er bare vås. Og økt selvforsyningsgrad vil føre til dyrere mat, ikke billigere mat. Anonymkode: 07bae...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, selvforsyningsgrad er viktig, men resten av innlegget er bare vås. Og økt selvforsyningsgrad vil føre til dyrere mat, ikke billigere mat. Anonymkode: 07bae...8bd Selvforsyningsgraden i Norge har alltid vært blant de laveste i verden, og ikke over 50 % de siste tiårene. I 2020 var den på 46 prosent. Fjerner vi tilgangen på importert kraftfôr, faller den til 40 prosent. – Selvforsyningsgraden bør nok trappes noe opp. 'https://www.nrk.no/norge/xl/hva-skal-vi-spise-hvis-grensene-stenges_-1.15914672 Anonymkode: c3149...944 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Ja, norske bønder bør begynne få betalt det det koster produsere. Vi bør slutte importere, så kan norske bønder begynne ta levedyktige priser. Det vil vel bety en dobling av pris på kjøtt, melk og egg. Folk har slutta leve av jordbruk, fordi vi som forbrukere ikkener villig til å betale hva det faktisk koster. Anonymkode: 5d66b...3b0 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): HERRE JESUS!!! 😲 Her er det så mye faktafeil og synsing og feilslutninger at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Hva i helvete, ts? Anonymkode: 5ada6...cfd I Sverige er prisen på mat 26 prosent lavere enn i Norge (kilde: Eurostat). Samtidig vet vi også at det igjennomsnittleg lønnsnivået er 31 prosent lavere i Sverige enn i Norge (samme kilde). Anonymkode: c3149...944 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Årsaken til prisoppgangen på mat er et sykt dyrt jordbruksoppgjør og lav kronekurs. Anonymkode: af3f6...ba9 1
Snok1 Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Årsaken til prisoppgangen på mat er et sykt dyrt jordbruksoppgjør og lav kronekurs. Anonymkode: af3f6...ba9 Nei, det er feil. Årsaken til høyere priser er dyrere matråvarer, durere energi og høyere rente. Vi må rett og slett betale mer for å kjøpe maten ut av hendene på dem som strengt tatt trenger den mer enn oss. Dyrere mat i Norge er definisjonen på et i-landsproblem. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvforsyningsgraden i Norge har alltid vært blant de laveste i verden, og ikke over 50 % de siste tiårene. I 2020 var den på 46 prosent. Fjerner vi tilgangen på importert kraftfôr, faller den til 40 prosent. – Selvforsyningsgraden bør nok trappes noe opp. 'https://www.nrk.no/norge/xl/hva-skal-vi-spise-hvis-grensene-stenges_-1.15914672 Anonymkode: c3149...944 Hva var poenget med dette innlegget? Jeg er jo enig i at selvforsyningsgrad er viktig. Men det er ikke enkelt å øke den i et høykostland langt mot nord, hvor det er ganske begrenset hva man kan dyrke. Og billigere mat, det blir det ikke med norskprodusert mat. Anonymkode: 07bae...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva var poenget med dette innlegget? Jeg er jo enig i at selvforsyningsgrad er viktig. Men det er ikke enkelt å øke den i et høykostland langt mot nord, hvor det er ganske begrenset hva man kan dyrke. Og billigere mat, det blir det ikke med norskprodusert mat. Anonymkode: 07bae...8bd AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva var poenget med dette innlegget? Jeg er jo enig i at selvforsyningsgrad er viktig. Men det er ikke enkelt å øke den i et høykostland langt mot nord, hvor det er ganske begrenset hva man kan dyrke. Og billigere mat, det blir det ikke med norskprodusert mat. Det er maten vi alle lever av og ikkje av olje-og gass, men t Anonymkode: 07bae...8bd Det finnes mange friserte plener , og upløyd mark i norge som er velegnet til dyrking av både poteter, og grønnsaker, og "selvproduksjon" av mat. Noe er "riv ruskende galt " eit sted når det ikkje lenger skal lønne seg å produsere, mat i norge, og bare "tullprat" det finnes begrensninger på hva ein kan dyrke i norge. Sydhavsfrukt som bananer, appelsiner, og druer etc. kan ein ikkje gjøre regning har så gode vekstforhold Norge. I løpet av dei siste 50 åra har 3 av 4 gardsbruk lagt ned drifta. Det er bonden som sørger for dei fleste kjøtt, melke-og matvarprodukter som finnes i norske dagligvarebutikker. https://www.fvn.no/norgeogverden/i/K34lrG/forskere-ser-for-seg-norsk-matforsyning-om-20-aar Anonymkode: c3149...944 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 Tonnevis med mat kastes hver dag i Norge , og samtidig som maten når er blitt så dyr at mange har knapt råd i fylle kjøleskapet med mat. De som er merker økningen i matvareprisen aller mest på lommeboken er småbarnsforeldre, og mange av dem har det trangt økonomisk fra før. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VP4a53/skipshandler-fortviler-maa-kaste-tonnevis-med-mat Anonymkode: c3149...944
Tiuren Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, norske bønder bør begynne få betalt det det koster produsere. Vi bør slutte importere, så kan norske bønder begynne ta levedyktige priser. Det vil vel bety en dobling av pris på kjøtt, melk og egg. Folk har slutta leve av jordbruk, fordi vi som forbrukere ikkener villig til å betale hva det faktisk koster. Anonymkode: 5d66b...3b0 Etter det jeg forstår får den svenske bonden litt mer for melken en den norske, men melken koster mer i den norske butikken... Jeg støtter norske bønder av hele mitt hjerte, og ingen problem å betale mer til dem. Men det er det som skjer ETTER at melken er hentet på gården som koster. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Tiuren skrev (1 minutt siden): Etter det jeg forstår får den svenske bonden litt mer for melken en den norske, men melken koster mer i den norske butikken... Jeg støtter norske bønder av hele mitt hjerte, og ingen problem å betale mer til dem. Men det er det som skjer ETTER at melken er hentet på gården som koster. Det er desv. altfor mange i norge som skal leve av bondens livsverk, og slik er det blitt med det meste i Norge. Det må skapes nytt liv i nedlagde gårdsbruk,og ein må tilbake til den tiden at ein får kjøpt melk, kjøtt direkte fra bonden. Mattilsynet og dens administrasjon kan halveres, og egentlig rart at folk har overlevd i Norge før mattilsynet sin tid. Sikkert noen ledd som kan "lukes bort" så ein kan få ned kostnadene på produkter fra bøndene før de havner i norske matvarebutikker. Anonymkode: c3149...944 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er desv. altfor mange i norge som skal leve av bondens livsverk, og slik er det blitt med det meste i Norge. Det må skapes nytt liv i nedlagde gårdsbruk,og ein må tilbake til den tiden at ein får kjøpt melk, kjøtt direkte fra bonden. Mattilsynet og dens administrasjon kan halveres, og egentlig rart at folk har overlevd i Norge før mattilsynet sin tid. Sikkert noen ledd som kan "lukes bort" så ein kan få ned kostnadene på produkter fra bøndene før de havner i norske matvarebutikker. Anonymkode: c3149...944 Mattilsynet er så til de grader underbemannet og underfinansiert, jeg kan love deg at det ikke er de som er årsaken til høyere matpriser. 🤣 Men du kan vel kanskje bare drite i ting som dyrevelferd, Dyrehelse, kjøttkontroll etc. Blir vel trivelig å spise skinkestek med en byll i midten. Det er fullt mulig å kjøpe mat direkte fra bonden nå også, men det er som oftest dyrere enn å kjøpe i butikken. Bonden kan bare levere mindre kvanta, og det tar jo mye tid med salg og markedsføring. Anonymkode: 07bae...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det finnes mange friserte plener , og upløyd mark i norge som er velegnet til dyrking av både poteter, og grønnsaker, og "selvproduksjon" av mat. Noe er "riv ruskende galt " eit sted når det ikkje lenger skal lønne seg å produsere, mat i norge, og bare "tullprat" det finnes begrensninger på hva ein kan dyrke i norge. Sydhavsfrukt som bananer, appelsiner, og druer etc. kan ein ikkje gjøre regning har så gode vekstforhold Norge. I løpet av dei siste 50 åra har 3 av 4 gardsbruk lagt ned drifta. Det er bonden som sørger for dei fleste kjøtt, melke-og matvarprodukter som finnes i norske dagligvarebutikker. https://www.fvn.no/norgeogverden/i/K34lrG/forskere-ser-for-seg-norsk-matforsyning-om-20-aar Anonymkode: c3149...944 Selvsagt stiller klima og geografi begrensninger for hva man kan produsere i Norge. Hjelpes meg. Og matproduksjonen har ikke blitt redusert selv om mange gårder er lagt ned. De gårdene som er igjen er større og driver mer effektivt. Avl har gitt dyr som er langt mer høytproduserende enn før. Bedre fôring og forebyggende helsearbeid har gitt friskere dyr enn før. Anonymkode: 07bae...8bd
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Vi har stappfulle fryselagre med kjøtt som Nortura til eksempel ikke får solg unna fordi dem selger så dyrt + butikkeiere som sitter igjen med hundretalls millioner i gevinst i mens mange sliter økonomisk. At ikke folk blir mer sinna på idiotskapen 🤷♀️ Anonymkode: e228c...f51 2
Gjest Adobyen Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 Vi kunne jo begynne med å spise mer av sjømaten vår selv, men problemet er at det lønner seg best å eksportere den. Ellers er det jo et langt og vanskelig land vi har til landbruk, høye fjell og dype daler og kaldt i nord. Se også på utviklingen siden 50-årene. Den gangen var det mange som hadde noen få høns, kanskje en gris og en åkerlapp til poteter, busker og trær. Mor var hjemmeværende og sørget for husarbeid, barn og dyr. Sylting, safting og matlaging. Slike tilstander finnes nesten ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mattilsynet er så til de grader underbemannet og underfinansiert, jeg kan love deg at det ikke er de som er årsaken til høyere matpriser. 🤣 Men du kan vel kanskje bare drite i ting som dyrevelferd, Dyrehelse, kjøttkontroll etc. Blir vel trivelig å spise skinkestek med en byll i midten. Det er fullt mulig å kjøpe mat direkte fra bonden nå også, men det er som oftest dyrere enn å kjøpe i butikken. Bonden kan bare levere mindre kvanta, og det tar jo mye tid med salg og markedsføring. Anonymkode: 07bae...8bd Tja, jeg synes det er rart bonden tar mer for varen enn varen koster etter bondens markedsføring, transport, markedsføring i butikk, vidersalg i butikk. Det sier vel egentlig litt om hvor dumt det er når bøndene skylder på at de ikke får noe for det dem selger. Anonymkode: e228c...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå